miercuri, 9 februarie 2011

Patru culori

In acest moment, lucrurile pareau clare: voi tipari la Mitropolie. Dar mi-a venit ideea sa mai incerc o varianta. Cum am spus, multe din cartile pentru copii sunt tiparite in tari ale UE, dar si in China, in India, in Serbia sau in Moldova. Nu stiam pe atunci care este explicatia. Mi-am adus aminte ca mergand pe autostrazile maghiare sau austriece, ma intalnisem de cateva ori cu masinile unui trust de presa romanesc. Pe atunci ma intrebam ce or fi cautand pe-acolo. Si am inteles abia atunci cand am vrut sa scot si eu o carte. Pur si simplu, in Romania nu poti avea o siguranta a contractului. Bati palma cu o tipografie si trebuie sa primesti tirajul just in time, pentru ca intre timp ai anuntat pe toate posturile ca ziarul din data cutare este insotit de un anume titlu.

Dar te trezesti ca nu au reusit sa ispraveasca, mai e ceva de lucrat, sau ceva a mers prost, s-a terminat hartia, nu mai au cerneala, o masina s-a defectat. Si chiar daca ii dai in judecata, nu rezolvi mare lucru, pentru ca ti-ai pierdut credibilitatea in fata cititorilor. Ei bine, in afara Romaniei asa ceva nu se intampla. Acum, nu zic ca nu se poate face lucrul asta si la noi. Chiar cred ca o tipografie ca cea a lui Dragan este serioasa si lucreaza corect. Dar, orice-ar face, nu poate scapa de eticheta "made in Romania". De ce sa ma duc la niste romani, oricat ar fi ei de seriosi, cand pot sa aleg o varianta din Olanda, spre exemplu? E ceva asemanator cu ceea ce se intampla in spitale. Chiar daca avem medici extrem de buni, chiar daca te poti trata foarte bine in tara, multi aleg sa se interneze prin Szeged sau Viena. De ce? Simplu, pentru ca vor sa mearga la sigur.
M-am apucat sa scriu mailuri catre diferite tipografii din Europa. Doar asa, ca sa nu spun mai tarziu ca nu am incercat totul. Ei bine, am primit raspuns de la fiecare in maxim trei zile. Pur si simplu nu-mi venea sa cred. Scrisesem la Coresi si la Monitorul Oficial si fusesem ignorat. Iata ca din afara Romaniei, primeam raspunsuri rapide, in care eram tratat cu seriozitate si interes, chiar daca nu reprezentam cine stie ce mare editura si nu intentionam sa comand tiraje de zeci de mii de exemplare.
M-am decis sa iau legatura cu o tipografie din Zagreb, care are o reprezentanta la Bucuresti. Le-am dat un telefon si, in urma discutiei, am fost convins ca voi scoate cartea la ei.
http://www.4colours.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!