miercuri, 27 iulie 2011

Luna mare

Că tot vorbeam de examene, mi-am amintit de o întâmplare petrecută imediat după 89, când încă mai eram profesor. Am fost repartizat pentru bac la Bușteni. Cei de-acolo erau în fibrilații, strângeau bani, făceau cumpărături, etc. I-am văzut de cum m-am dus, doar că ei nu știau că sunt unul dintre profesori, puteam să fiu un părinte, ori un seralist. S-a dat scrisul (la mate vorbesc), apoi - nu mai știu de ce s-a întâmplat așa - a trebuit să merg la oral la astronomie! Au trecut mulți ani de-atunci, nu mai am habar de ce se dădea oral la astronomie, cred că erau niște opționale, în fine. Eu mare lucru nu mai știam la această materie, chiar dacă o făcusem în facultate, pentru că nu mai avusesem contact cu ea de multă vreme. Așa că a trebuit să stau și să rememorez tot felul de lucruri legate de trigonometria sferică, de paralaxe, perihelii, ahelii, Amelii și Camelii. M-am pus la punct și m-am dus la examen.

Problema era că elevii care dădeau oralul erau cu mult mai slab pregătiți decât mă așteptasem. Cred că ei aleseseră astronomia pentru că își închipuiau că întrebările vor fi de genul „cum mișcăm capul dacă vrem să vedem stelele?” sau „câte litere are cuvântul Andromeda?”. Erau total pe dinafară, pur și simplu nu știau nici trei-patru planete din sistemul solar. Așa că atunci când trăgeau bilete cu întrebări de genul „Aberația luminii” și se înverzeau instantaneu la față, le spuneam să lase naibii subiectul și să îmi spună orice vor ei despre lumină. Îi întrebăm de ROGVAIV sau cine a zis „Să fie lumină” și, tot insistând, până la urmă găseam ceva care li se părea cunoscut și răspundeau ceva care se potrivea cu realitatea. Așa că le dădeam notă de trecere.

Unul dintre ei a tras subiectul "Eclipsele". După ce s-a gândit vreo jumătate de oră, a venit și mi-a zis: „eclipsa de soare este atunci când discul lunii se suprapune peste discul soarelui și soarele nu mai poate fi văzut din cauza asta”. Apoi am avut următorul dialog:
- Care e mai mare, soarele sau luna?
- Soarele.
- Bun, dar atunci cum poate să se suprapună discul lunii, care este mai mic, peste discul soarelui, care este mai mare?
- Aveți dreptate, luna e mai mare!


Un comentariu:

După mine!