vineri, 1 iulie 2011

Maria si prietena care

Una dintre cele mai frecvente si, totodata, enervante, erori de exprimare este folosirea lui "care" in loc de "pe care". Deosebirea este mai mult decat limpede: prezenta sau absenta lui "pe" alaturi de pronumele relativ "care", face diferenta intre functia de subiect si cea de complement direct. Ca exemplu, daca zic "ciocanul pe care ti l-am dat in cap", "ciocanul" are functie de complement direct. Daca zic "ciocanul care se afla in mana mea", "ciocanul" este subiect. Dar astea sunt chestii pentru gramaticieni, pe ceilalti ii doare-n basca de complement, pronume, subiect si predicat. 

Am auzit oameni de toate soiurile pocind limba romana prin omiterea lui "pe". Primul exemplu care-mi vine in minte este Tariceanu. Al doilea e nevasta-mea. In cazul ei, nu numai ca zice gresit, dar cand ii atrag atentia ma persifleaza - obicei pe care vad ca l-a prins si Maria. Oricum, Maria vorbeste foarte corect, are mici scapari dar se corijeaza rapid. Sunt foarte bucuros de asta.
Se pot imagina situatii in care lipsa lui "pe" induce o ambiguitate totala. Ce se poate intelege, de exemplu, cand cineva zice "Maria si prietena care a dus-o la film" ? Maria a dus-o pe acea prietena sau invers? Daca Maria a dus-o, atunci este necesar sa zici "Maria si prietena pe care a dus-o la film", lucru cat se poate de clar.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!