duminică, 13 noiembrie 2011

Snobism

Recunosc cinstit ca nu sunt unul dintre partizanii artei moderne, mai cu seama cand vine vorba de anumite excese ale ei. Sunt tablouri care mie nu-mi spun absolut nimic, dar care sunt expuse prin toate muzeele celebre si se vand cu milioane de dolari. Exista, spre exemplu, un pictor rus, pe nume Kazimir Malevici, care a produs o lucrare intitulata "Patrat negru". Iat-o:

Acest tablou are o celebritate mondiala si se vinde cu un pret care contine multe zerouri. In opinia mea, a cheltui fie si 100 de lei pentru asa ceva, este dovada de snobism, cu exceptia cazului in care il cumperi ca sa-l revinzi unor fraieri cu sume de mii de ori mai mari. Nu stiu cum s-a ajuns pana aici si nici nu ma intereseaza. 
Dar ce sa mai zic atunci de fotografia care s-a vandut recent cu peste 4 milioane de dolari? Da, o fotografie. Si nu e vorba, sa zicem, de prima fotografie facuta vreodata, sau de ceva asemanator, foarte vechi si foarte greu de gasit. E vorba de o poza facuta de un anume Gursky in anul 1999, in care se vede Rinul si care arata astfel:
Asta e! Daca poate sa-mi explice cineva pentru ce motive costa poza asta mai bine de 4 milioane de dolari, il rog sa o faca. Sunt gata sa-l si platesc pentru asta. Nu mai bine ma duc eu in Germania si ma plimb de-a lungul Rinului pana cand gasesc peisajul respectiv? Pot sa-l filmez, nu numai sa-l fotografiez si toata treaba ma costa cat o bicicleta de-a Mariei. Mai mult, daca tot ma duc, pot sa fac poze unde vreau eu, nu numai acolo unde s-a dus Gursky si sa-mi umplu peretii cu imagini. Repet: nu pot sa pricep asa ceva. Acest Gursky mi-a dovedit ca sunt limitat, depasit, expirat si cum mai vreti. Asa o fi!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!