marți, 13 decembrie 2011

Un principiu intelept

Dan Helciug este unul dintre componentii trupei "Spitalul de Urgenta", care a scos o piesa excelenta, intitulata "Nu-mi pasa de nimic" Ei bine, Dan Helciug a aparut la televizor si a comentat pe marginea ultimei sinucideri din zona persoanelor publice - evident, e vorba de Malina Olinescu. El a spus un lucru care mi se pare demn de discutat: Malina ar fi trebuit sa nu puna la suflet nimic si sa aplice principiul "orice mi s-ar intampla, eu sunt de vina". Adica, sa zicem, scriu o carte exceptionala si ma duc cu ea la edituri. Este respinsa de fiecare, pe rand. Ei, in situatia asta - zice Helciug, trebuie sa ma gandesc ca editurile alea n-au nicio vina.


Problema e ca dupa niste ani, cand deja eu sunt in mizerie, o editura publica totusi cartea si ea are un succes rasunator. Intrebare: n-am eu dreptul sa consider ca editurile care m-au respins au gresit? Iata si un alt exemplu, un caz real, intamplat unui prieten de-al meu care locuieste in Chicago. Priviti ce pateste el, fara sa aiba, in opinia mea, vreo vina. Ce ar trebui sa faca prietenul meu, sa se considere vinovat pentru "prostia celui de la ghiseu" cum o numeste el?
Cred ca metoda lui Helciug este buna in situatia in care tot ce-ti doresti e sa nu fii afectat de esecuri si sa nu ajungi sa te arunci de pe bloc, precum Malina Olinescu. Este o metoda de-a dreptul inteleapta. Daca vrei sa ai o viata linistita, nu mai cauta niciun vinovat. Spune-ti ca tu insuti esti marele, unicul vinovat si gata, absolut toate problemele tale s-au rezolvat. Dar poti sa faci asa ceva? Te lasa sistemul, societatea, vremurile?

Later: Zice prietenul meu asa: "eu zic ca ea a si aplicat principiul ala, de vreme ce s-a sinucis; sinuciderea e forma suprema de asumare a propriei vinovatii"
Adica Malina s-a simtit atat de vinovata incat n-a mai gasit nicio alta cale de scapare decat sinuciderea.
Sunt dator sa precizez, intr-adevar nu am facut-o in text. Metoda este urmatoarea: "Spune-ti ca tu insuti esti marele, unicul vinovat si impaca-te cu asta". Aici este schepsisul, sa te impaci cu tine insuti. Cand crezi ca altul e vinovat mereu pentru ce patesti tu, ca toti fac ce fac impotriva ta, ca esti nedreptatit, ajungi sa sari de pe bloc. Cand, insa, admiti ca nimeni nu are nicio vina in afara de tine si, mai cu seama, accepti asta ca pe o fatalitate, atunci nu mai ai niciun fel de reactie in fata esecului. Iti spui "nici nu putea sa fie altfel, eu sunt vinovat si am primit ce meritam". Asa ziceau si sfintii crestini: "eu sunt cel din urma dintre pacatosi". Dupa aia nu se aruncau inaintea fiarelor pustiei, ci se uneau cu Dumnezeu.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!