luni, 2 ianuarie 2012

Handicap

Am urcat pe facebook un clip cu un prezentator TV dintr-o tara nordica, nu stiu daca e esential numele ei, care face o emisiune cu victime ale unor erori medicale. Apare acolo o femeie care a ramas tintuita intr-un scaun cu rotile pentru ca medicul i-a atins coloana in timpul unei operatii, iar langa ea, un barbat care are o problema cu coardele vocale, tot din cauza unui chirurg. Cand vorbeste acel barbat, prezentatorul rade. La inceput pufneste, apoi ajunge sa rada in hohote. Pur si simplu nu se poate abtine. Din cauza asta, pana la urma emisiunea este intrerupta si, peste cateva zile, urmeaza concedierea prezentatorului. Ei bine, acest clip a generat discutii foarte serioase, as zice grave intre mine si o prietena, care are un copil handicapat.

Ceea ce-mi reproseaza ea este faptul ca am difuzat acest clip, nu ca l-am urmarit si am revenit la el, sau ca am ras fiind de fata doar eu. Insa difuzarea lui denota, in viziunea ei, o lipsa acuta de sensibilitate. Deci ea nu poate admite ca eu pot sa apreciez un clip in care se rade de niste persoane cu handicap. Ori eu am o alta parere: acolo nu se rade de handicapul nimanui. Dovada este ca atunci cand vorbeste femeia paralizata, prezentatorul este foarte serios, are o figura plina de compasiune, se poarta cu ea cu grija, ii promite sa revina la ea dupa ce se va linisti (pentru ca o apuca plansul mai mereu). Ceea ce pare sa provoace rasul prezentatorului este vocea barbatului cu operatie la coardele vocale. Mie, personal, vocea lui nu mi se pare deloc amuzanta. Celor din public, nici atat. Dar prezentatorul nu se poate abtine si incepe sa rada. Oare se poate considera ca acolo e vorba de un om care rade de un handicap? Eu zic ca nu. Este vorba despre un ras absolut irational, declansat de ceva neinsemnat, un fel de pretext pentru ca omul ala sa se descarce razand nebuneste. La fel stau lucrurile si cu plansul reprimat. Vine un moment cand el izbucneste si pare a fi generat de ceva absolut minor. Practic, prezentatorului nordic i-a venit sorocul sa se descarce prin ras exact la emisiunea aia. Si, cum se intampla de cele mai multe ori, nu putea sa fie o emisiune cu invitati de la teatrul de comedie, ci a fost exact la emisiunea cu victimele erorilor medicale. Asta este parerea mea si sunt convins ca omul nu gasea nimic de ras in ideea de persoana cu handicap. In plus stiu din proprie experienta ce inseamna rasul ala din care nu te mai poti opri. Sunt convins ca multa lume stie, inclusiv prietena mea - care de altfel a si recunoscut asta. Mi s-ar parea sinistru sa poti rade de cineva cu handicap, doar pentru ca el nu e ca tine. Chestiunea minoritatilor este foarte bine reglementata si nimeni nu poate lua in deradere o minoritate, cum ar fi cea a persoanelor cu handicap. Nu o sa mai insist pe tema asta, repet doar ca nu poate fi vorba acolo, in clip, de un prezentator care rade de handicap.
Dupa mine, rasul din acest clip este unul care e mai presus de tine, cu care nu te poti lupta si de care trebuie sa te eliberezi. Modul in care acel om a plecat de la simple chicoteli si a ajuns aproape sa se tavaleasca pe jos, este extrem de amuzant. Ma uit la el si rad, fara sa am nicio clipa in vedere handicapul celui care ii starnise rasul. Si nu cred ca asta poate fi taxata ca insensibilitate. 
Pe de alta parte, cred ca o inteleg pe prietena mea, care, avand un copil cu handicap, este foarte sensibila la orice tine de aspectul asta. La fel cred ca se intampla cu toti cei care sunt legati cumva de persoanele cu handicap - real sau artificial. De-a lungul timpului, toate minoritatile au avut de suferit de pe urma discriminarii: cele sexuale, cele etnice etc. Fie si a vorbi despre, sa zicem, homosexuali, este o chestiune foarte delicata, pentru ca ei se pot simti discriminati rapid. Ma intreb ce ar fi fost daca prezentatorul acela ar fi ras in hohote la o emisiune cu lesbiene.
Aceste probleme sunt foarte delicate si granita dincolo de care atingerea de ele devine ofensa este foarte subtire. Asadar eu inteleg ca prietena mea, total implicata afectiv, s-a simtit atat de suparata incat a zis chiar ca nu va mai vorbi cu mine o vreme. Sper sa-i treaca totusi si sa nu-si schimbe parerea despre mine. Si ca dovada de pretuire, am sters link-ul catre acel clip.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!