miercuri, 28 martie 2012

Ispravile lui Pacala (11)


Cucul
Cam aşa o duse popa cu Păcală, toată vara;
Orice născocea... degeaba! tot el înghiţea papara.
Şi când se gândea, sărmanul, câte-o să mai pătimească,
Până va cânta-n pomi cucul: îi venea să-nnebunească!

Într-o caldă zi de toamnă, după ce se preumblase
Mult pe-afară, dus pe gânduri... iată-mi-l că intră-n casă:
— Mamă-soacră! zău, ştii cine m-ar putea chiar azi scăpa
De solomonarul ăsta?...
— Cine?
— Uite, dumneata!
— Eu? mirată soacra-ntreabă. Dacă n-au fost ele-n stare
Să te scape, mai deunăzi, nici ale pădurii fiare,
Ba nici diavolii din moară: apoi eu, o slabă — spune! —
Cum crezi c-aş putea, părinte, făptui aşa minune?
— Prea uşor. Ascultă, mamă: dacă te-ai sui-ntr-un nuc
Şi de-acolo: cucu! cucu!... ai cânta, cum cântă-un cuc,
N-ar avea-ncotro tâlharul!... Cum ar auzi aşa,
Nevoit ar fi, chiar astăzi, tălpăşiţa să şi-o ia.
— De! să văd! grăi bătrâna. Greutate mare nu-i,
A cânta cum cântă cucii. Este greu doar pân’ te sui.
De socoţi că prin aceasta vei putea să scapi de-argat,
Nu mă pun de-a curmezişul. Hai, ajută-mi la urcat!
— Hai! părintele răspunse. Şi-n grădină s-afundară.
El a răzimat de trunchiul unui nuc bătrân o scară.
Soacra, se sui pe scară; de pe scară sus în nuc.
Şi de-acolo: cucu! cucu!... ea cânta... să juri că-i cuc!
Popa, cum aude, fuga! pe Păcală să mi-l cate.
Şi găsindu-l după şură: — Ei! n-auzi nimic, argate?
— Ce s-aud?
— Ascultă!... Cucul!
— Ira! bate-i-ar pustia!
Ba-l aud, părinte! Cum nu?
— Vino dar, să-ţi dau simbria.
Ce stai? Îmi vei zice iarăşi: “Anul nu mi-s-a-mplinit?”
— Aş!... se poate-acum, stăpâne, să mai zic? S-a mântuit!
Cucul naibii! i-auzi colo... doar într-un cântat o ţine.
Dă-mi ce crezi că mi se cade... şi-apoi... s-auzim de bine!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
“Ah! scăpai!” zicea-n gând popa. “Mulţumescu-ţi, Doamne, ţie!
Şi mântuitoru-mi, cine-i? Soacra, Dumnezeu mi-o ţie!
Zică lumea orice-ar zice, eu la toţi mereu voi spune:
Fi-vor soacre, multe, rele; ei, dar sunt şi soacre bune!”
Şi-nspre grajd înaintară. Acolo, sub un arţar,
Nu departe de intrarea grajdului, stătea un car.
Iar în grajd doi boi la iesle. — Uite icea! De la noi
Vreau să pleci bogat acasă. Na, argate, ăşti doi boi.
Ia cu ei şi carul ăsta, tot averea ta să fie.
Cred că e destul de mare pentr-un an aşa simbrie.
N-o să zici că-s rău de plată!
— Nu! Păcală i-a răspuns,
Cu privirea-n zări pierdută. Îmi plăteşti chiar prea de-ajuns.
— Păi, de ce mai stai pe gânduri?
— De! la alta mă gândesc.
Cuc, să cânte-n miez de toamnă, n-am văzut de când trăiesc.
Cum o fi la pene oare? Vroi să-l văz cu ochii mei!
Astfel glăsuind, s-apleacă, ia de jos un retevei,
Merge-aproape — şi deodată: zvârr! cu el în nuc spre babă.
Speriată, ea se dete la o parte-atunci, cu grabă;
Şi de sus, de-a berbeleaca, buf! pe pajişte-a căzut!
Popa sare s-o ridice: — Vai, argate!... ce-ai făcut?...
M-ai lăsat şi făr’ de soacră!
— Ce? Păcală s-a-ncruntat,
Dumneaei era deci cucul? Cu minciuna mi-ai umblat?
Bun!... atunci rămân, părinte, anul nu mi s-a-mplinit!
Popa, n-a mai scos o vorbă... Tremura de necăjit.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
— Doamne! cum îl rabzi pe lume? Na! Îţi place? se gândea.
El rămâne... iar în locu-i s-a dus biata soacră-mea!
Petre Dulfu


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!