marți, 27 martie 2012

Parcarile de la Sinaia

Ca vechi sinaian ce ma aflu, nu pot trece cu usurinta peste stirile despre orasul meu, nu pot ignora parerile unora si altora despre ce se petrece acolo. Asa ca nu am putut sa ma fac ca nu observ textul urcat de Mugur Bunea pe Facebook, in care nu face altceva decat sa reproduca scrisoarea pe care i-a adresat-o primarului de Sinaia, Vlad Oprea. Iata despre ce este vorba:

Ma numesc Mugur Bunea si sunt din Sinaia. Lucrez de vreo 10 ani pe vapoare de croaziera, asa ca nu prea sunt obisnuit cu apucaturile de pe la noi.
Am multe sa va reprosez, dar cred ca este oarecum inutil. Nu cred ca as putea schimba ceva. In plus, eu mi-am dat seama demult ca singura solutie pentru a fi cetatean demn al acestei tari este sa o parasesti, si nu spun asta din lasitate, ci pentru ca am trecut de varsta cand ma imbatam cu apa rece.
As dori insa sa va povestesc un mic incident intamplat astazi, pentru ca in toata ticalosia in care traim exista o categorie de oameni care nu au nici o vina: Batranii.
Am venit astazi la primarie sa ii fac bunicii mele din Buzau mutatie pe domiciliul meu din Sinaia. Am adus-o si pe bunica la primarie, si am parcat in stanga masinii dumneavoastra, in curtea primariei. Nu fac asta de obicei, dar in acest caz era vorba de o batrana de 87 de ani, care se deplaseaza destul de greu.
In timp ce eram in primarie, paznicul de pe hol (gardianul public) a venit sa imi spuna sa iau masina de acolo, pentru ca altfel mi-o blocheaza. Pana aici nimic anormal, omul isi facea treaba.
Cand i-am explicat insa MOTIVUL pentru care eram acolo, si anume faptul ca am o bunica de 87 de ani, raspunsul lui a fost acealasi, de parca nici nu auzise ce i-am spus: "Daca nu mutati masina, v-o blochez".
L-am rugat frumos sa o blocheze si i-am intors spatele. La urma urmei timpul meu e prea pretios ca sa mi-l petrec explicandu-i unui cap de tabla care sigur a ajuns gardian comunitar in urma unei baterii de teste de inteligenta ce inseamna respectul pentru persoanele in varsta.
In tarile civilizate batranii sunt respectati, chiar si standardele de constructie a cladirilor publice trebuie sa tina cont de ei, si e NORMAL sa fie asa.
Ce le puteti cere slujbasilor din primaria dumneavoastra este sa aiba putin bun-simt. Si sa GANDEASCA.

Va multumesc..
Acesta este raspunsul d-lui primar:
legea trebuie respectata de oricine si sunt convins ca in tarile in care ati fost ati constatat acest lucru! totusi avind in vedere ca dna. era o persoana in varsta regret acest incident! o zi buna!

Am vazut si eu, trecand prin Sinaia, curtea primariei ocupata exclusiv de masina cu care se deplaseaza primarul. Mi-am spus, in sinea mea, doua lucruri: intai ca este normal ca primarul sa parcheze in curtea primariei si doi ca este anormal ca oamenii sa nu aiba unde parca atunci cand se duc la primarie cu probleme. Cand cineva se duce la primarie, este de presupus ca are cu adevarat ceva de rezolvat si atunci ar trebui sa existe, in limita locurilor disponibile, posibilitatea ca oricine are o programare ori vrea sa faca una, sa traga masina in curte (contra unei taxe, evident) sa mearga la cine are treaba si apoi sa plece. Ma uit aici, in Hannover cum se face treaba: tot orasul este impanzit de locuri de parcare cu plata. Nu exista sa nu ai unde pune masina. Primaria are o ditamai parcarea, de circa 100 de locuri si niciodata nu se intampla sa nu fie macar cateva libere. La fel am vazut si in diverse alte orasele si orase nemtesti pe unde am umblat in ultima vreme, unele dintre ele de cateva ori mai mari decat Sinaia: parcarea nu este o problema. 
Cred ca incidentul in care a fost implicat Mugur Bunea dovedeste, inainte de orice, incapacitatea primarilor de Sinaia, incepand cu Ion Scaunas si terminand cu Vlad Oprea, de a rezolva anumite probleme care treneaza din timpuri stravechi. Daca ne gandim bine, au trecut 23 de ani de cand comunitatea ar fi putut incepe sa construiasca pentru viitor. Era clar si pentru un batracian ca Sinaia se va dezvolta, ca vor fi tot mai multe masini, ca turismul va lua amploare. De ce atunci nu a facut niciun primar nimic in chestiunea parcarilor? Raspunsul este unul singur: cu totii au fost un fel de primari "de bacsisuri mici". Niciunul nu a avut o viziune pentru viitor si iata-ne acum in situatia in care un batran de 87 de ani nu poate sa ajunga la primarie decat daca merge pe jos cateva sute de metri. Rezolvare tipica pentru primarii care nu pot construi, dar pot pune oprelisti. Ce e mai simplu decat sa spui: "in curtea asta parchez doar eu si oficialii care dau pe-aici, in rest n-aveti decat sa va descurcati"? 
Din cate mi s-a mai povestit, Vlad Oprea a redus la tacere consiliul local - sau, poate, consiliul local s-a lasat redus la tacere cu buna stiinta. Asa ca tot ce se intampla in Sinaia, daca este adevarat ce se spune, e opera in exclusivitate a primarului, rolul consiliului fiind doar cel de acoperire prin adoptarea in serie a unor hotarari propuse de primar. Nu numai in Sinaia se practica asta. In foarte multe orase romanesti, primarii sunt niste mici dictatori, care exploateaza la maximum slabiciunile legilor administratiei publice locale. Ca sa dau un exemplu de cum se poate si altfel, voi spune doar ca in Hannover primaria are doua cladiri distincte. Una este un adevarat palat si este sediul in care isi desfasoara primarul activitatea de reprezentare. Activitatea executiva se desfasoara in alta cladire, moderna. Acolo sunt toti functionarii, inspectorii, directiile, acolo te duci si-ti rezolvi problemele. 
Intr-una din zile, am mers acolo, am parcat, am bagat bani in aparatul de incasat, ne-am dus unde aveam treaba si, cand ne-am intors, am gasit in parbriz o amenda de 40 de euro pentru ca masinii ii lipsea un colant care atesta faptul ca noxele produse sunt intre limitele legale. Dupa cateva zile, Liliana s-a dus sa plateasca amenda. A mers la un birou si functionara de acolo ce credeti ca a facut? I-a explicat Lilianei ca punctul ala verde este obligatoriu si pentru straini si ca o roaga pe viitor sa nu-l mai neglijeze. Dupa care, cand Liliana a intrebat daca poate plati cu card, functionara i-a spus: "nu e nevoie, lucrurile s-au rezolvat". Adica anulase amenda. Ei, comparati asta cu agresivitatea gardianului public din Sinaia pe care nu-l interesa nimic decat ca Mugur Bunea trebuie sa-si ia masina de acolo, asltfel o sa i-o blocheze. Incapatanarea asta, fixismul, robotizarea, nu pot fi puse in seama acelui gardian sau a institutiei gardianului public, ci in seama primarului Vlad Oprea, pentru ca oamenii pe care ii plateste sau ii angajeaza, oamenii care lucreaza in preajma lui, fac ceea ce el doreste sa faca.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!