joi, 8 martie 2012

Proceduri

Unul dintre lucrurile de neinteles pentru mine este modul in care traverseaza nemtii strada. Un exemplu. Chiar la scoala Mariei este un semafor din cele care stau numai pe verde pentru masini, dar a caror culoare se schimba cand apasa pietonii pe un buton. Uite-l:

In fundal se vede curtea scolii. Strada e foarte linistita, trec extrem de putine masini, se aglomereaza doar cand vin parintii sa-si ia copiii acasa. Ei bine, am observat ca neamtul care vrea sa treaca aceasta strada, respecta intrutotul procedurile. Pune palma peste cutia aia galbena, asteapta sa se faca verde (nu cutia, desigur), apoi trece. Nu trece pe rosu pentru nimic in lume, chiar daca nu e nicio masina pe strada. Practic, din cativa pasi poti fi dincolo, fara sa mai trebuiasca sa astepti verdele. Dar neamtul nu! Si din cauza asta, nu mai trec nici eu pe rosu! De ce? Pentru ca se uita la tine ciudat daca faci chestii ne-ortodoxe (sau ne-catolice, ma rog). 
Sincer sa fiu, mie mi se pare aiurea de tot sa respecti o regula numai pentru ca ea este regula. Am vazut, spre exemplu, in diverse orase romanesti, cate un indicator care iti semnaleaza o trecere de pietoni langa o scoala, deci te poti astepta sa treaca multi copii pe-acolo, asa ca trebuie sa reduci viteza pana la 30 la ora sau asa ceva. Dar daca ajungi prin zona noaptea, e clar ca nu e niciun risc sa treaca strada vreun elev care iese de la ore. De ce sa mai reduci viteza? Nu e un lucru idiot? Ba da, insa politistul care sta ascuns in boschet si te vede, odata iti iese in cale si te pune sa platesti. Aici insa nu e niciun politist prin boscheti. In schimb, se uita toti la tine de parca ai fi in pielea goala.
Dar lucrurile merg mult mai departe cand vine vorba de reguli si proceduri. Am observat asta la finante, cand am fost sa ma inregistrez. Era acolo o usa care se deschidea de fiecare data cand cetateanul care dorea sa treaca apasa pe un buton aflat in perete. Dupa ce omul trecea, usa ramanea deschisa inca vreo 30 de secunde. Daca o gaseai deschisa, puteai trece linistit - chiar daca dadea sa se inchida exact cand treceai tu, senzorii isi faceau datoria si se deschidea la loc. Ei, dar functionarii de la finante nu isi bateau capul cu asa ceva. Ei apasau pe buton, indiferent daca usa era deschisa sau nu. Am vazut o individa care venea in urma unui umflat. Umflatul a apasat pe buton, usa s-a deschis, iar individa, care era la trei pasi in urma umflatului, a apasat si ea pe buton. Cand s-a intors, a procedat la fel, doar ca inaintea ei nu mai era umflatul ci alta tipa. M-am tot intrebat de ce facea ea lucrul respectiv. Singura explicatie pe care am gasit-o a fost ca ea respecta regulamentul. Zice acolo ca pentru a trece din prima camera in a doua trebuie sa apesi pe buton? Zice. OK, atunci apesi pe buton, chiar daca usa e deschisa larg, ba chiar si daca acolo nu mai e nicio usa.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!