vineri, 1 iunie 2012

Ispravile lui Pacala (18)

Strechea
Despărţit de-a sa nevastă ce-i făcea viaţa amară,
Iată-l iarăşi pe Păcală, singur, treierând cea ţară
Şi râzându-şi de-ale lumii neghiobii, azi într-un sat,
Mâine-ntr-altul, ca-nainte, pân-a nu se fi-nsurat.
Într-o zi de primăvară, cum mergea spre-un sat la vale,
Stete-un pic să mai răsufle sub un paltin, lângă cale.
Iar în faţa lui, pe-o coastă, doi săteni, porumb săpând,
Povesteau, ca să le treacă vremea lungă mai curând.
Şi de sus, a lor cuvinte, vântul cu suflarea sa,
Pân’ sub paltin la urechea lui Păcală le-aducea.
— Vai! spunea dintr-înşii unul. Mulţi o pat cu-a lor neveste.
Dar ca badea Stancu, altul, tras pe sfoară, nu mai este!
— Da! tovarăşu-i răspunse. Ce om bun! să-l pui la rană!
Ce om de-omenie, Stancu! Iar nevasta-i... o vicleană!
Cum se vede singurică — hai, să mai uităm amarul! —
Pune-te pe trai, leicuţă, cu cumătru-său, morarul!
Până când i-aproape vremea ca bărbatu-său să vie...
E ştiut de toată lumea, frate!... numai el n-o ştie!
Auzind Păcal-acestea, de sub paltin s-a sculat:
— Hm! aşa cu Stănculeasa? Apoi, iată-mi-l în sat.
— Badea Stancu unde şade?
— Colo! i-arătă o fată.
Şi ajuns în dreptul curţii, intră pe portiţă-ndată.
Stancu, om cam sur la plete, dar voinic la-nfăţişare,
Îşi dregea-n ogradă plugul.
— Bună vremea, gospodare!
— Bun sosit la noi, drumeţe! Ce pofteşti?
— Păi slujbă cat.
Şi venii să-ntreb în treacăt: n-ai nevoie d-un argat?
— He, ba cum de nu? Ia spune: cât îmi ceri pe-un an simbrie?
Numai pe un an de zile vrei tocmeala să ne fie?
— Eu, la dumneata, jupâne, nu cu anul mă-nvoiesc!
Până ţi-or urla în vatră, lupii, vroi să te slujesc!
Plată, n-am să-ţi cer nimica... lasă... ne-nţelegem noi!
Să mă vezi întâi la lucru... Şi-o să-mi dai ce-i crede-apoi.
Aş avea o rugă doară... Firea mea e cam ciudată!
Când şi când, aşa, m-apucă... strechea parcă, dintr-o dată
Şi la fugă peste câmpuri simţ nevoie-atunci s-o şterg,
Încotro mă-ndreaptă ochii! şi să fug! să fug! s-alerg!
Vreme cam de-un ceas! Pe urmă, când am isprăvit cu fuga,
Viu, muncesc din nou, cât zece!... Iată care deci mi-e ruga,
Să mă laşi s-alerg în voie, când meteahna asta-mi vine...
Încolo... să nu ai teamă!
— Doar atâta-i tot? Prea bine!
Te-oi lăsa! răspunse omul. Iar în sine: “Tii! gândea,
Ce mai chilipir! Simbrie... cât voi crede! Şi-o să stea:
Până mi-or urla în vatră... lupii! Ha, ha! Să-mi trăiască!
Niciodată, cum s-ar zice, n-are să mă părăsească!”
* * *
Dimineaţa următoare, Stancu şi al său argat
Au ieşit la câmp cu plugul, s-apucară de arat.
Dar colo spre-amiazi, deodată, locului Păcală stete:
— Simt că-mi vine strechea, bade. Eu o şterg!
— S-o ştergi, băiete!
Ş-unde-o ia-nspre sat la fugă! Fuge... sufletul să-i iasă!
Zboară, peste câmp... de-a dreptul spre-a stăpânului său casă!
Stănculeasa-n vremea asta, pe acasă, ce făcea?
Cu cumătru-său morarul, în odaie, petrecea.
Dumneaei, femeie-n floare, năltişoară, durdulie,
Iar morarul, tot ca dânsa - om, să nu-l dai pe o mie!
Dar privind pe geam afară, ea deodată-ngălbeneşte,
Parc-un şarpe-ar fi muşcat-o:
— Vai, cumetre! Săi! grăbeşte!
— Ce-i, cumătră?
— Uite-argatu, de la plug... îl vezi cum vine
Într-o goană drept încoace? Te-o găsi aci la mine!
Sai! Ascunde-mi-te!
— Unde?
Ea-l apucă de o mână.
După uşă-l duce grabnic, la un poloboc cu lână:
— Vâră-te sub lână icea. Iute, până n-a sosit!
— Bun! Şi-n poloboc, morarul, jos sub lână s-a vârât.
Îns-abia el s-ascunsese, numai iacă şi Păcală,
Dă pe uşă buzna-n casă, gâfâind de oboseală.
— Ce-i, argate?
— De, păcate!...
— N-auzi, mă? Vorbeşte! Ce-i?
— Cic-a dat prin turme-o boală. Mor cu droaia oi şi miei
Şi-a venit de sus poruncă: cine are-n casă lână,
Repede s-o opărească! Altfel e bucluc, stăpână!
— Lână? Să şi-o opărească? Doamne! Da’ de ce?
— Eu ştiu?
Pentru molimă, pesemne, să se ducă pe pustiu!
Deci de la arat acasă badea Stancu m-a trimis
S-opăresc îndată lâna cea din poloboc!
— Ce-ai zis?
— A!... (de spaimă şi de ciudă, Stănculeasa tremura)
Pentru-atâta doar venit-ai? Mergi-napoi la slujba ta!
Las’ că opăresc eu lâna!
— Aş! se poate? Nu-ndrăznesc!
De la Stancu am poruncă, însumi eu s-o opăresc!
Cuvântând aşa Păcală, hop! la vatră iute sare,
Ia de lângă foc o oală ce fierbea în clocot mare
Şi o toarnă peste lână.
— Aoleo! din poloboc
S-auzi atunci un zbieret, ca de om căzut în foc.
Şi morarul de sub lână, ţâşt! pe uşă-ntr-o clipită.
Biata lelea Stănculeasa a rămas încremenită.
— Ei, aşa-i, aşa-i, stăpână?... Uite, dac-am opărit-o,
Boala dracului, din lână, vezi ce repede-a tulit-o?
Şi cu-acestea, hai, Păcală, înapoi la plug se duse.
Dar stăpânului, de cele ce-a văzut, nimic nu-i spuse.
* * *
Dimineaţ-a doua, Stancu, iese iarăşi, pe răcoare,
La arat cu sluga-i. Ş-ară, pân’ l-amiazi, într-o-ntinsoare.
La amiază, pe Păcală, strechea iar l-a apucat,
Ca şi ieri! Şi ia-o, nene, la picior, din nou, spre sat!
Pe acasă-n astă vreme, Stănculeasa, ce făcea?
Puişoru-i, bată-l vina, iar venise pe la ea!
Iar cu el stătea de vorbă! Dar, privind pe geam, deodată
Ea sări din loc, sărmana, ca de-un şarpe iar muşcată:
— Valeu!... nici azi n-avem parte?
— Ce-i, cumătră?
— Uite-argatul,
Cum aleargă-ncoace iarăşi, alerga-l-ar necuratul!
Să te-ascunzi din nou, cumetre.
— Unde?... Unde?... el întreabă.
Ea-şi roteşte-n jur privirea: — În firidă ici... degrabă!
— Jos? Sub vatră?... Nu mă vede?
— Haide! Nu-i timp de gândit!
Şi-n firidă jos, morarul, sub un ţol s-a ghemuit.
Ci abia el se-ascunsese. Iacă şi Păcală-n casă!
— Iar vii?
— Păi!
— La ce vii? Spune!
— De, cinstită jupâneasă...
Uite, vezi în colţ grămada cea de pari? Sunt de furat,
Cu stăpânul meu, aseară, din pădure i-am tăiat.
Şi pădurea-i boierească! Pădurarul o să vie,
O să cate... şi de-i află, bine n-are să ne fie!
Deci stăpânu-meu acasă m-a trimes, ca să-i ascund:
În firidă ici sub vatră el mi-a zis să-i vâr, la fund.
— În firidă? Vai de mine! Cum? (femeia s-a răstit,
Înroşindu-se ca focul, la obraji) Ai nebunit?
O să-i afle, măi, acolo — bată-i Dumnezeu de pari! —
Podul casei nu e mare? Nu-i mai bine-n pod să-i cari?
— Aş! se răţoi Păcală. Nu, cinstită jupâneasă,
Nu mi-a zis în pod stăpânul să-i ascund, ci-aici în casă.
Las’ că ştiu ce fac eu doară, n-avea grijă dumneata!
Şi cărând în braţe parii, dă-i!... începe-a-i îndesa
Şi-i îndeasă cu putere, în firidă toţi de-a rândul,
Pe morar, cu ei, ba-n coaste, ba-n deşerturi împungându-l.
Hai apoi la plug iar, fuga, pe arat se aşternu.
Făr-a pomeni lui Stancu despre cele ce văzu.
— Of! de colo din firidă, vai! se văieta morarul,
După ce plecă Păcală. M-a nenorocit, tâlharul!
Ştii cum da cu parii-n mine? Ca-ntr-un bolovan de piatră!
Şi de-abia putu să-l scoaţă, Stănculeasa, de sub vatră.
Ieri, mă opări, iar astăzi, mă-nţepă... de nu văd bine.
Una să mai paţ d-al d-astea, şi... s-a isprăvit cu mine!
Pe aici, vro zi sau două, nu mai m-aştepta deci, dragă,
Mâine ies la câmp cu plugul... de arat am, ziua-ntreagă.
Vino dumneata la mine, acolo, pe câmp, de poţi.
— Bun, răspunse Stănculeasa. Of, să-l bată sfinţii toţi!
Cum te pisăgi spurcatul! Iartă, iartă, scumpul meu!
Mâine, să m-aştepţi de-amiază. Viu pe câmp la tine, eu.
Viu — şi nu cu mâna goală, sufleţele, fii pe pace! —
Îţi aduc şi de-ale gurii, ce-i mai bun, ce ştiu că-ţi place:
Pui prăjit, plăcinte calde! Vinişor d-ăl vechi, din bute!
Să mănânci, să bei cu poftă, să mi te-ntremezi mai iute.
Dar pe câmp vor fi şi alţii! De la crucea de sub nuc,
Spune-mi, ca s-ajung la tine, ce cărare să apuc?
— Cată tot spre deal, cumătră; ş-unde vei zări, sub vii,
Bou bălţat la plug că trage, într-acolo drept să ţii.
Bou bălţat în satul nostru altul nu-i decât al meu!
Astfel cuvântând morarul, pleacă spre căminul său.
Stănculeasa, pân’ la poartă, după el cu drag se ţine.
— Mâine, deci, pe câmp, cumetre!
— Da! să ne vedem cu bine!
Petre Dulfu


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!