miercuri, 4 iulie 2012

O poveste a lui Idries Shah

REGELE, SUFITUL ŞI CHIRURGUL
În vremurile de demult, un rege al Tartariei se plimba împreună cu câţiva dintre nobilii săi. Pe marginea drumului era un ascet, un sufit rătăcitor, care striga în gura mare: „Cui îmi dă o sută de dinari, o să-i dau şi eu un sfat bun.”
Regele s-a oprit şi a zis: „Ei, ascetule, care este acest sfat bun care merită o sută de dinari?”

„Măria-ta”, a răspuns ascetul, „dă poruncă să mi se dea banii şi eu o să-ţi spun numaidecât.”
Regele aşa a şi făcut, aşteptându-se să audă ceva nemaipomenit. Ascetul i-a spus: „Sfatul meu este acesta: să nu te apuci niciodată să faci nimic fără să te fi gândit cum se va termina totul.”
La aceasta, nobili şi toţi ceilalţi de faţă au râs, zicând că ascetul fusese înţelept cerând banii înainte.
Dar regele a zis: „Nu aveţi nici un motiv să râdeţi de acest sfat bun pe care mi l-a dat sufitul acesta. Toată lumea ştie că ar trebui să ne gândim bine înainte de a face ceva. Însă în fiecare zi greşim, uitând acest lucru, iar urmările sunt rele. Eu preţuiesc foarte mult sfatul acestui ascet.”
Regele s-a hotărât să ţină tot timpul în minte sfatul şi a poruncit să fie scris cu litere aurite pe pereţii palatului şi încrustat pe vasele sale de argint.
Nu mult după aceea, un uneltitor a vrut să-l ucidă. L-a mituit pe chirurgul curţii, promiţându-i că îl va face cel dintâi dintre dregători dacă va înfige o lanţetă otrăvită în braţul regelui. Când a venit clipa să i se ia sânge, sub braţul acestuia s-a aşezat un vas de argint. Deodată, chirurgul a văzut cuvintele gravate pe marginea vasului: „Să nu faci niciodată nimic fără să te fi gândit cum se va termina totul”. Abia atunci şi-a dat seama: dacă uneltitorul ajungea rege, ar putea pune să-l ucidă şi astfel nu ar mai avea nevoie să-şi respecte promisiunea.
        Văzându-şi chirurgul tremurând, regele l-a întrebat ce i se întâmplase. Şi aşa, acesta i-a mărturisit adevărul pe loc. Uneltitorul a fost prins, iar regele a trimis după toţi cei care fuseseră de faţă atunci când sufitul îi dăduse acel sfat bun şi le-a zis: „Ei bine, tot vă mai vine să râdeţi de ascet?”



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!