joi, 13 decembrie 2012

Vederi de sus

La ultima petrecere de la scoala Mariei, cea dedicata Craciunului, am facut diverse poze, dintre care am si urcat o parte. Uitandu-ma acum peste ele, am dat de una mai speciala, careia i s-ar potrivi de minune titlul "Brad vazut de sus". Uite:
Privind poza asta, mi-am adus aminte ca acum vreo sase luni am urcat pe undeva o poza cu numele "Gunoier vazut de sus". Era o poza facuta de la etajul trei, in care se putea vedea, in curtea interioara a hotelului in care locuiam atunci, tartacuta unui tip care dadea cu matura pe-acolo. Cineva, nu retin cine, a comentat foarte acru poza aia, pentru ca-i atribuia un sens metaforic - vezi Doamne, eu, intelectualul cu ifose etc ma uitam de sus la un amarat de gunoier.. 
Plecand de aici, m-am intrebat ce fel de persoane ar putea fi fotografiate de sus fara sa ai parte de astfel de comentarii. Spre exemplu, ma gandeam eu, daca as avea ocazia sa fac o poza "Obama vazut de sus", nu ar fi nimeni ofuscat. Sau daca as face una cu numele "Copil vazut de sus", ori "Batran vazut de sus". Cred ca nimeni nu ar fi tentat sa ia in calcul un sens metaforic daca as iesi cu poze de tipul "Cutare vazut de sus", unde acel cutare ar fi: metalurgist, medic, preot (ah, nu, aici m-ar acuza ca ma cred Dumnezeu), colectionar, alpinist, proprietar, speolog, violonist, arhitect, sindicalist, profesor, spadasin, grasan, explorator, impresar, calaret, insetat, englez, angajator, ocultist, scriitor, balerin(a), fotograf etc etc etc. De indata insa ce voi aparea cu o poza de tipul "Muncitor vazut de sus", s-a terminat - nu ma mai spala nici apa Nilului. Cuvantul asta, muncitor, are inca, in Romania, rezonante dispretuitoare. Pai nu aici au fost vremurile alea in care daca erai intelectual, erai un paria? Nu aici a fost la moda "dictatura proletariatului"? Ba chiar aici. Si nu cumva muncitorii care ii scuipau pe intelectuali aveau, bine ascunsa, o constiinta care le spunea ca nu in regula ce fac? Nu cumva stiau ei prea bine ca rasturnarea aia a valorilor e artificiala si vremelnica? Nu cumva, in realitate, au trait cu un cumplit complex de inferioritate care, iata, rabufneste si acum? E posibil. Si din cauza asta nu poti sa pui o poza cu numele "Vidanjor vazut de sus", ca esti imediat categorisit drept infatuat, elitist si cine mai stie cum. 
O poza precum "Brad vazut de sus" nu te expune, insa, niciunui risc. Drept pentru care am si pus-o si va invit s-o priviti fara a-mi scoate pe nas ca am ajuns sa ma cred superior bietului brad.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!