marți, 19 februarie 2013

Mica Viena a jegului

In urma postarii unor fotografii pe care le-am facut saptamana trecuta la Timisoara, am primit un mesaj de la un amic, care suna asa:
"Ma sochezi. Am zeci de cunoscuti si neamuri care dupa o scurta sedere prin tari de'astea bine maturate, repede devin moralisti. Pai ce vreti? Sa matur eu, sa le zugravesc eu casele tiganilor (multe din cele pozate de tine)?"
Mi se pare ca aici avem de-a face cu o perspectiva gresita. In niciun caz amicul meu si niciun alt cetatean al vreunui tari de pe pamant nu trebuie sa se apuce si sa mature ori sa zugraveasca in locul altora. Pentru asta exista municipalitate, pentru asta mergem si votam primari si consilieri: ca sa rezolve problemele localitatilor in care traim. Nu numai ca-i votam, dar le dam si bani, sub forma de impozite si taxe.
Constatam insa ca ei nu rezolva problemele. In cazul descris de mine, al orasului Timisoara (supranumit, candva, Mica Viena - ce trista ironie), exista cartiere intregi care se surpa efectiv, indiferent ca sunt locuite de tigani, de negri, de astronauti sau de oftalmologi. Primaria are obligatia sa ne livreze in schimbul banilor pe care ni-i ia, un oras frumos, locuibil, curat etc. Dupa 16 ani de cheltuire a banilor nostri de catre administratia Ciuhandu, orasul arata ca in pozele pe care le-am urcat. Nu cred ca mai e ceva de spus. Ceva de tipul asta i-am si raspuns amicului meu: 
"Sa nu zugravesti tu nimic, primaria trebuie sa faca ceva in directia asta. Vad ca Robu parca a inceput sa inteleaga treburile astea, da amenzi daca proprietarii au mizerie in fata casei etc. In 16 ani de reper moral Ciuhandu, puteau fi fortat oamenii sa faca ceva acolo. In Germania, daca ai asa o locuinta, ori te scot afara, ori te amendeaza pana o aduci la standarde". (Pentru cine nu stie, Robu e noul primar al Timisoarei)
Ce vreau sa spun este ca in 16 ani, un primar ar fi putut rezolva problemele intr-un fel sau altul. Ar fi putut, dar n-a vrut. A lasat cartiere intregi sa se degradeze fara a interveni in vreun fel. Nu are sens sa discut solutiile pe care le-ar fi avut la indemana Ciuhandu. Se pare ca timisorenii nu au fost interesati de astfel de aspecte si l-au votat din patru in patru ani din motive care imi scapa (sau poate nu mi-ar scapa, dar mi-e sila sa ma mai gandesc la ele). Acum, cunosc oameni care atunci cand le vin musafiri din strainatate, au grija sa le prezinte numai anumite parti din oras, ca sa ramana cu o impresie placuta. 
Cat despre afirmatia amicului cu privire la faptul ca in pozele mele apar locuinte ale tiganilor, voi spune ca si daca ar fi asa, asta nu schimba cu nimic lucrurile. Indiferent cine locuieste intr-o cladire scorojita, derapanata, care sta sa cada, primaria trebuie sa faca ceva. Dar Ciuhandu nu a facut absolut nimic - nici acolo si nici aiurea. Nici macar in centru, dupa cum se vede in noul set de poze pe care le urc. Sunt poze ale inimii orasului, din imediata vecinatate a punctului zero. Poftiti de admirati:











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!