joi, 11 aprilie 2013

Trei milenii de umor (5)

Abuzînd de răbdarea şi bunăvoinţa lui Voltaire, un tînăr autor i-a înmînat acestuia o piesă spre lecturare. Peste cîteva zile, după ce a terminat de citit opera tînărului confrate, Voltaire i-a adresat următoarele cuvinte:
— Stimate şi încă tinere domn! Aveţi voie sa scrieţi o ast­fel de piesă numai dacă sunteţi celebru. Pînă atunci însă, tre­buie să scrieţi piese bune!


În timpul unui voiaj în Elveţia, Casanova i-a vizitat pe Haller şi pe Voltaire, ambii locuind nu departe unul de celălalt.
    Ce părere aveţi de Voltaire? l-a întrebat Casanova pe Haller.
  O, e un scriitor de proastă calitate, a răspuns cu patimă Haller. Operele lui sunt lamentabile, cugetările lui zădărnicii şi înfumurări, iar succesele lui exagerări.
La Ferney, unde îşi avea reşedinţa Voltaire, Casanova l-a în­trebat pe acesta ce părere are despre Haller.
  Von Haller? Este un medic excepţional, un generos iubitor al umanităţii, un mare cercetător al naturii, un talentat poet şi un cunoscut scriitor.
  Mă bucură, domnule de Voltaire, i-a zis Casanova, că aveţi păreri aşa de bune despre confratele şi vecinul dumnea­voastră. Numai că d-l von Haller are păreri contrare des­pre dumneavoastră.
După o clipă de tăcere, Voltaire i-a spus rîzînd:
   Poate ne înşelăm doar unul pe altul! Ambii greşim flagrant!


Voltaire a dat foarte mult de lucru cenzurii regale franceze. Cînd una din ultimele lui lucrări a fost condamnată la ardere în mod public, autorul a observat rîzînd:
  Cred că hotărîrea cenzurii nu îmi este total defavorabilă! Cărţile mele sunt ca şi castanele, cu cît devin mai rumene, cu atît le creşte preţul!


Voltaire a fost întrebat în ce fel de relaţii se afla cu Dum­nezeu. Filozoful şi scriitorul francez şi-a formulat răspunsul astfel:
   Ne salutăm, dar nu stăm de vorbă!


Voltaire şi amicul său Piron au fost consideraţi cei mai spiri­tuali oameni ai secolului XVIII. Oriunde se întîlneau găseau cuvinte de batjocură pentru alţii dar nici ei nu se cruţau unul pe celălalt. Odată, Voltaire s-a dus să-şi viziteze prietenul, dar negăsindu-l acasă i-a pictat cu creta pe uşă un porc, cu vădita intenţie ca să-şi rîdă de Piron. Peste cîteva zile, cînd s-au întîlnit, Voltaire i-a spus:
    Ştii c-am fost pe la tine acum cîteva zile?
    Da, mi-am dat seama, am văzut cartea ta de vizită, i-a întors vorba rîzînd Piron.


Voltaire a prezentat publicului piesa de teatru „Semiramis", dar voia să afle şi părerea dramaturgului Piron despre crea­ţia sa.
    Cred, a zîmbit ironic Piron, că în clipa asta ­ţi-ar conveni ca eu să fi scris „Semiramis"!


Prinţul regent, impresionat de succesul piesei lui Voltaire „Oedipus“, hotărăşte să-i acorde autorului un medalion cu chipul său. Bijutierul se prezintă la Voltaire, ca acesta să hotărască în privinţa lănţişorului.
    Din ce va fi făcut medalionul? se interesează au­torul.
    Din platină, îl informează bijutierul.
—    Şi lănţişorul?
    Tot din platină, maestre. Rămîne să vă exprimaţi cum îl doriţi: mai subţire sau mai gros.
Voltaire se gîndi cîteva clipe şi zise:  
     În cazul acesta, mi-ar plăcea ca la medalion să am un lanţ ca cel de la fîntînă.
P5


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!