vineri, 27 septembrie 2013

Mandria de a fi roman

Nu mai suport ineptiile pe care le vehiculeaza toti dobitocii pe tema mandriei de a fi roman. Ce e aia frate, sa fii mandru ca esti roman? Aud ziceri de genul "Nadia Comaneci, gimnasta care ne-a facut mandri ca suntem romani". Stai asa, ca mie mi se pare ceva putred aici. Care e legatura intre performanta Nadiei Comaneci si mandria mea de roman? Cum vine asta? Imi si imaginez milioane de romani mergand pe strazi cu pieptul inainte, imbujorati de emotie, cu privirile stralucind - cam asa cum mergea Becali cand candida la presedintia Romaniei - si explicand tuturor: "a luat Nadia 10 la Montreal!". 
Da, daca as fi eu antrenorul unui sportiv care uimeste lumea, sigur ca as fi al dracu' de mandru, ca doar eu l-am dus pana acolo. Daca as fi tatal unui copil care devine un artist celebru, iarasi o sa ma simt mandru, am un motiv, e copilul meu, eu l-am indrumat etc. Daca as fi eu insumi un mare matematician, sau un halterofil care ridica doua camioane odata, as fi mandru, pentru ca m-as simti cineva, as vedea aprecierea in ochii celorlalti etc. Dar de ce sa ma simt eu mandru ca sunt roman doar pentru ca un alt roman, cu care nu am nici in clin nici in maneca, a devenit campion mondial? Asta e o tampenie de inalta clasa si vine din epoca lui Ceausescu, din anii cultului personalitatii, cand politrucii gen Adrian Paunescu epuizasera toate categoriile posibile de osanale, asa ca inventasera monstruozitati de genul "romanii trebuie sa fie mandri ca sunt contemporani cu Geniul Carpatilor".
Nu, nu trebuie sa te simti mandru ca esti roman, dupa cum nu trebuie sa te simti mandru ca esti brazilian. Simte-te mandru de izbanzile tale si atat. Cum vine aia sa te simti mandru pentru ceva la care n-ai avut nicio contributie, in care n-ai jucat niciun rol? Puteai sa te nasti belgian, sau japonez - ce faceai atunci, trebuia de asemenea sa te simti mandru? Ce prostie mai e si asta? 
Eu ma bucur cand un compatriot de-al meu face o isprava nemaipomenita, sunt bucuros cand aud ca elevii romani au luat premii si medalii pe la olimpiadele internationale. Dar de ce ar trebui sa fiu si mandru? Pai ia sa ne inchipuim ca as fi unul dintre aia care au dificultati cand trebuie sa scada 17 din 53 si care, cand aud de Pitagora, cred ca e vorba de tipul care a infiintat firma Vel Pitar. Ma uit la televizor si aflu ca un roman a gasit formula numerelor prime. Din secunda aia trebuie sa fiu mandru ca sunt roman? Haida de! Terminati cu porcaria asta. S-au dus vremurile in care stateam cu totii strans uniti in jurul marelui bou conducator si ni se spunea ca trebuie sa fim mandri ca el e cu noi. Acum fiecare e liber sa faca ce stie si ce poate. Faceti, oameni buni, lucrati, obtineti rezultate si apoi fiti mandri cat doriti. Dar nu pentru ca sunteti romani, ci pentru ca ati obtinut acele rezultate.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!