luni, 11 aprilie 2016

Adevărul despre Andre Rieu

Andre Rieu nu cântă muzică clasică. Ceea ce face el este o schimonoseală și o schilodire a muzicii clasice. Și a muzicii, în general. Omul este un oportunist care a simțit că snobii au nevoie de o mână de ajutor pentru a depăși un blocaj real: nu puteau avea acces la muzica clasică. Dacă până la Rieu se mai aventura câte unul la vreun concert de muzică clasică (trecea prin niște cazne de nedescris, dar rezista pentru imagine), odată cu apariția măscăriciului cu Stradivarius în mână, snobii simt că și-au luat doctoratul în ale clasicului. Și sunt mândri nevoie mare. Și profund atinși de sentimente înalte. Și totul este atât de ușor. 
Ei bine, am o veste tristă pentru toți cei care au mers sau vor merge la vreun concert al acestui papițoi: muzica pe care o cântă el este jenantă și mai că-ți vine să scoți o bancnotă pe care să i-o lipești pe frunte și să-i spui să schimbe placa. Vorba unui ardelean care a aflat că prietenul lui trebuie să meargă mort-copt să-l asculte pe închipuitul violonist: „Bă, nu te du, bă! E un șoarec care se preface că știe să cânte. Îi un căcat, nu te du!”
Despre concertul de sâmbătă seara din București vă pot spune că a fost mai mult decât mediocru: muzică interpretată prost, fals și fad, Tăriceanu a întârzâiat, Orlando Teodorovici a părut că se simte bine, costumele instrumentistelor au arătat al naibii de ieftin, iar pozițiile contorsionate în care se prefăceau că ar cânta țin de penibilul studiat și vândut pe post de atitudine profesionistă-degajată. De curiozitate, întrebați un artist-instrumentist cam ce înseamnă poziția corpului în timpul unei interpretări veritabile. Și veți înțelege că ce fac Rieu și ai lui este un show ieftin pentru oameni care fie se mulțumesc cu puțin, fie nu sunt lăsați de intelect și educație să acceadă la mai mult.
Și ca să existe un dram de corectitudine al acestui articol, țin să vă informez respectuos că închipuitul violonist face totuși ceva deosebit pe scenă: dirijează cu curul. Da, exact așa! Se întoarce cu partea dorsală la orchestră, se schimonosește la public pentru a fi cât mai veridic și continuă să dirijeze. Iar cei din orchestră știu exact ce au de făcut atunci când sunt tratați de augusta parte dorsală: cântă cum pot ei mai bine. Doar că de transmis nu transmit nimic cu adevărat: sunt falși până în măduva ultimului instrument din orchestră și reușesc să transmită nimic mai mult decât o gamă de sentimente profund false și găunoase. Ca pentru tot snobul.

Alina Moscalu - articol apărut pe http://www.kmkz.ro/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!