V-am mai arătat şi cum s-au apărat de molimă cei legaţi
de navigaţie, adică felul în care corăbiile zăceau „în larg“ cum se spune, în
şiruri, una cu prova în pupa celeilalte, pe tot cuprinsul fluviului. Mi s-a
spus că se înşirau tot aşa pînă la Gravesend şi chiar mai jos, în orice loc
unde erau mai adăpostite de vînt şi de vremea rea. Şi n-am auzit ca ciuma să fi
pătruns la bordul corăbiilor, cu excepţia acelora ancorate cam pînă la
Deptford, deşi oamenii coborau în satele, oraşele şi fermele de pe ţărm după
păsări, carne de porc şi de viţel şi alte provizii.
De asemeni, am văzut că şi
barcagiii de dincolo de pod au găsit mijloace de a urca pe fluviu cu bărcile,
cît mai departe au putut. Şi mulţi dintre ei şi-au adus întreaga familie în
bărcile pe care le-au acoperit cu pînze şi cu învelişuri de balot şi le-au
căptuşit cu paie, făcîndu-şi sălaş în ele. Şi şi-au aliniat bărcile de-a lungul
ţărmului la mlaştini, iar unii dintre ei şi-au făcut din pînze mici corturi pe
ţărm, şi ziua stăteau sub cort, iar noaptea se culcau în bărci.
Am auzit că malurile rîului erau
străjuite de bărci şi de oameni, care au rămas acolo atîta timp cît au avut mijloace
de întreţinere sau cît au putut căpăta cîte ceva de la săteni. Şi, într-adevăr,
oamenii de la ţară, atît gentilomii cît şi ţăranii, s-au arătat gata să-i
ajute, şi pe barcagii şi pe mulţi alţii, npmai că nu s-ar fi învoit în ruptul
capului să-i primească în satele sau în casele lor, şi nici că-i putem învinovăţi
pentru aceasta.
Am cunoscut un cetăţean crunt
lovit de soartă, căruia molima îi răpise nevasta şi copiii. Nu mai rămăseseră
în viaţă decît el, două slujnice şi o rubedenie, o femeie bătrînă care-i
îngrijise cît putuse pe cei ce se pierduseră. Omul acesta nemîngîiat s-a mutat
într-un sat din apropierea Londrei, deşi nu chiar o suburbie, şi a închiriat
acolo o casă goală, de la proprietarul ei. După cîteva zile, a făcut rost de un
camion, l-a încărcat cu toate mobilele şi avutul lui, ca să şi le aducă în noua
casă. Sătenii s-au împotrivit la intrarea camionului în sat, dar mai cu sfada,
mai cu forţa, camionagiii au izbutit să-l aducă pînă în faţa casei omului.
Acolo însă poliţaiul s-a împotrivit din nou şi nu i-a dat voie să care lucrurile
în casă. Mobilele au fost descărcate şi lăsate la uşă iar camionul s-a întors
la Londra. Omul nostru a fost chemat să se înfăţişeze la judecătorul de pace,
iar el s-a supus. Judecătorul i-a cerut să cheme îndărăt camionul şi să-şi
reîncarce lucrurile în el, dar omul nici n-a vrut să audă Drept care
judecătorul i-a poruncit poliţaiului să-i urmărească pe camionagii, să-i aducă
înapoi şi să-i silească să transporte lucrurile îndărăt la Londra. Or dacă nu,
să le depoziteze undeva pînă la noi ordine. Şi dacă nu-i poate găsi pe
camionagii, iar proprietarul nu consimte să se descotorosească de lucruri,
atunci acestea să fie trase, cu căngi, din faţa casei şi arse în stradă. Bietul
om a trebuit să-şi trimită, lucrurile înapoi, văitîndu-se şi protestînd
împotriva cruzimii cu care fusese tratat.
Dar nu exista cale de mijloc.
Nevoia de a-şi apăra vieţile îi împingea pe oameni la asemenea cruzimi, de
care, în alte împrejurări, nu s-ar fi făcut vinovaţi. Dacă omul acela a mai
trăit sau a murit n-aş putea să vă spun. Dar se zice că fusese şi el atins de
ciumă; sau poate că oamenii au iscat acest zvon ca să-şi scuze purtarea neomenoasă
faţă de el. Se prea poate însă ca sau el sau lucrurile lui, sau şi el şi
lucrurile să fi fost purtători de boală, din moment ce toată familia îi pierise
cu puţin înainte.
Ştiu că locuitorii din tîrgurile
şi oraşele din vecinătatea Londrei au fost învinovăţiţi pentru lipsa, lor de
înţelegere faţă de nenorociţii care au fugit din oraş de teama bolii. Şi din
cît se spunea, săvîrşiseră multe fapte haine. Dar eu unul pot să afirm că a
existat şi multă milă, ajutorare şi bunăvoinţă, atunci cînd localnicii îşi
dădeau seama că nu-i pîndeşte vreo primejdie. Dar cum fiecare dintre oraşe îşi
hotăra singur felul de a se comporta, au fost desigur şi cazuri în care
sărmanii refugiaţi au avut parte de mari neajunsuri şi s-au pomenit izgoniţi
îndărăt în oraşul infectat. Ceea ce a pricinuit multă zarvă şi proteste
împotriva celor din afară, iar plîngerile erau pe buzele tuturor.
Şi totuşi, în ciuda atîtor
prevederi, nu a existat tîrg sau oraş pe o rază de zece (sau chiar douăzeci) de
mile de Londra în care să nu se fi ivit mai multe sau mai puţine cazuri de
ciumă şi care să nu fi avut morţii săi.
Şi a mai fost o pricină care i-a
făcut pe cei de la ţară să se poarte cu stricteţe faţă de londonezi, mai cu
seamă faţă de cei săraci. Şi anume, aşa cum am mai spus într-un loc, se pare că
cei ce se ştiau bolnavi vădeau o oarecare vinovată înclinaţie de a-i îmbolnăvi
şi pe alţii.
Doctorii au dezbătut mult între
ei explicaţia acestui fapt. Unii spuneau că făcea parte din însăşi natura
bolii, anume că cei atinşi de molimă erau cuprinşi de un soi de pizmă şi de ură
împotrivă semenilor lor, de parcă boala căuta cu vrăjmăşie să se împlînte nu
numai în trupurile oamenilor, dar sădea şi în firea bolnavilor nevoia de a face
rău, aşa cum un cîine turbat, oricît ar fi fost de blînd înainte, se repede
să-i muşte pe cei ce i-au fost mai apropiaţi şi mai dragi.
Alţii puneau faptul pe seama
firii omeneşti în genere, care nu îndură să vadă că alţii din aceeaşi speţă
sînt mai puţin nefericiţi, şi care, cînd dă de necaz, ar vrea să-i ştie pe toţi
loviţi deopotrivă.
Alţii însă vorbeau de nepăsarea
pe care ţi-o dă deznădejdea; nemaiştiind şi nemaisinchisindu-se de ceea ce făceau,
nepăsători faţă de bine şi de rău, bolnavii nu se mai fereau nici ei şi nici pe
cei din jur. Şi, într-adevăr, cînd oamenii se lasă în voia soartei şi nu se mai
sinchisesc de prudenţă sau de primejdie în ce-i priveşte pe ei, nu-i de mirare
că nu se mai gîndesc la binele celorlalţi.
Dar eu înclin să dau o altă
întorsătură acestei grave dezbateri şi să găsesc o explicaţie diferită sau un
nou răspuns. Anume, eu nu acord încredere faptului în sine. Dimpotrivă, afirm
că lucrurile nu s-au întîmplat astfel şi că nu era vorba decît de un zvon
stîrnit de populaţia satelor şi oraşelor din afara Londrei împotriva
refugiaţilor londonezi, pentru a justifica, sau cel puţin a scuza greutăţile
şi răutăţile făcute acestora, şi despre care se vorbea atît de mult. Şi în
aceste ciocniri, se poate ca ambele părţi să fi purtat o vină. Cu alte cuvinte,
londonezii care aveau pretenţia să fie primiţi şi adăpostiţi în casele
sătenilor, la vreme de molimă, de multe ori purtînd boala în ei, se văitau de
cruzimea şi de nedreptatea ţăranilor şi târgoveţilor care-i izgoneau şi-i
sileau să plece îndărăt cu familiile şi cu lucrurile lor. Iar pe de altă
parte, cei din alte oraşe, pomenindu-se cu londonezii peste ei, gata să le intre
în case fie că voiau sau nu, au iscat zvonul că oamenii ar fi fost ciumaţi şi
că nu se sinchiseau de ceilalţi, ba dimpotrivă, se străduiau chiar să-i
molipsească. Şi nici una nici alta nu erau absolut adevărate, cel puţin nu în
felul în care erau înfăţişate.
Ce-i drept, cei de la ţară erau
mereu puşi pe jăratec de veştile că londonezii aveau să se năpustească
asupră-le cu forţa, nu numai cerînd ajutoare, ci pur şi simplu dedîndu-se la
jaf şi prădăciuni, şi că alergau pe străzi cu ciuma în ei, fără nici o fereală.
Se mai zicea că nu s-a luat nici o măsură de închidere a caselor şi de
împiedicare a celor bolnavi de a-i molipsi pe alţii.
Ori, ca să nu-i nedreptăţim pe
londonezi, trebuie arătat că aceştia nu s-au dedat la violenţe decît în unele
cazuri răzleţe, de care am vorbit. Pe de altă parte, am arătat cîtă grijă au
depus primarul şi Consilierii Orăşeneşti pentru asigurarea ordinei în întregul
oraş şi în suburbii; după cum la fel au făcut judecătorii de pace şi slujbaşii
parohiali în alte părţi. Londra ar putea sluji ca model tuturor oraşelor din
lume în ce priveşte buna orînduire şi desăvîrşita ordine, chiar atunci cînd molima
era în toi, iar populaţia covîrşită de suferinţă şi istovire.
Un lucru trebuie cu deosebire
subliniat, spre cinstea înalţilor slujbaşi, pentru că se datora chibzuinţei lor
şi anume cumpănirea cu care au dus la îndeplinire marea şi greaua misiune de închidere a caselor contaminate. E drept că, aşa cum am mai
arătat, închiderea caselor a însemnat pricina unor mari nemulţumiri, aş putea
spune chiar că a celor mai mari nemulţumiri la vremea aceea. Pentru că a-i
zăvori în casă pe cei sănătoşi laolaltă cu cei bolnavi era un lucru cumplit,
iar vaietele celor astfel popriţi îţi sfîşiau inima. Şi se umpleau străzile de
strigătele celor care îşi revărsau furia sau cereau milă. Ei n-aveau alt mijloc
de a veni în legătură cu prietenii lor decît vorbind la fereastră, şi-i auzeai
la ferestre văicărindu-se atît de jalnic, încît topeau nu numai sufletele celor
cu care discutau, dar şi pe ale trecătorilor ce se nimereau pe acolo. Şi
printre aceste văicăreli nu o dată se auzeau dojeni la asprimea şi uneori la
obrăznicia paznicilor postaţi la uşile lor. Iar paznicii le răspundeau cu
destulă neruşinare. Şi uneori îi înfruntau şi pe cei din stradă, care stăteau
de vorbă cu suszisele familii. Pentru această obrăznicie sau pentru purtarea
lor neomenoasă, vreo şapte-opt dintre aceşti paznici şi-au pierdut viaţa. Nu
ştiu dacă trebuie să folosesc cuvîntul „asasinat“, pentru că nu sînt în măsură
să intru în amănuntele cazurilor în speţă. E drept că paznicii îşi împlineau o
datorie pentru care fuseseră numiţi de către o autoritate legală. Şi a ucide un
slujbaş public, în exerciţiul funcţiunii, înseamnă, în limbajul legii, un
asasinat. Dar cum instrucţiunile primite, sau autoritatea în numele căreia
acţionau nu-i împuternicise să insulte sau să-i oropsească pe cei ce se aflau
în paza lor, ori de cîte ori se întîmpla asemenea lucru însemna că o făceau pe
cont propriu şi nu întru împlinirea datoriei. Acţionau deci ca persoane
particulare şi nu ca slujbaşi oficiali. Şi deci, dacă-şi atrăgeau răfuieli
pentru asemenea păcătoşenii, înseamnă că şi-o făceau cu mîna lor. Şi,
într-adevăr, paznicii erau înconjuraţi de atîta ură şi sudalme, fie că erau
meritate sau nu, încît orice li s-ar fi întîmplat nimeni nu i-ar fi plîns, ba
dimpotrivă, ar fi spus că aşa le trebuie. Şi nu-mi amintesc ca cineva să fi
fost pedepsit, sau mai bine zis aspru pedepsit, pentru încăierările şi
răfuielile cu paznicii de la uşă.
Am arătat ce vicleşuguri foloseau
oamenii ca să evadeze din casele închise şi să înşele veghea paznicilor. Dar
ţin să repet că magistraţii au procedat cu multă înţelepciune şi au făcut
destule înlesniri familiilor aflate la mare nevoie, fie îngăduind ca bolnavii
să fie scoşi din case şi transportaţi la spitalul de ciumaţi, sau în alte
locuri fie, în unele cazuri, acceptînd ca persoanele sănătoase să se mute din
casele închise, dacă dovedeau că sînt neatinse de boală şi că, acolo unde se
duceau, vor rămîne închise în casă atît cît li se va cere.
De asemeni, autorităţile au dat
dovadă de o deosebită grijă în ce priveşte aprovizionarea familiilor sărace cu
hrană şi medicamente. Şi nu s-au mulţumit să dea doar dispoziţii slujbaşilor
însărcinaţi cu asemenea treburi, dar Consilierii Orăşeneşti în persoană veneau
de multe ori călare la casele sărace şi-i întrebau pe oameni, discutînd pe fereastră,
dacă au ce le trebuie sau nu, dacă mai au nevoie de ceva şi dacă paznicii au
transmis toate mesajele lor şi au adus ceea ce li s-a cerut. Dacă oamenii
răspundeau că da, totul era în regulă. Dar dacă se plîngeau că nu erau
aprovizionaţi cum trebuie şi că paznicul nu-şi făcea datoria sau nu se purta
omeneşte cu ei, aceştia (adică paznicii) erau de cele mai multe ori
îndepărtaţi şi înlocuiţi cu alţii.
E adevărat că plîngerile puteau
fi neîndreptăţite, şi dacă paznicul avea destule dovezi ca să-l convingă pe
slujbaş că lucrurile nu stăteau aşa şi că, dimpotrivă, cei din casă îi
făcuseră lui rău, atunci era păstrat în post, iar familiile păzite îşi primeau
dojana. Dar, desigur, nu putea fi vorba de o anchetă, pentru că cele două părţi
nu prea puteau fi puse faţă-n faţă, şi ciocnirile nu erau bine lămurite din
stradă şi pe fereastră.
În general, autorităţile ţineau
partea celor popriţi în casă, şi-l înlocuiau pe paznic, ceea ce părea a fi
lucrul cel mai drept şi cu urmări mai puţin grave. Căci dacă paznicul fusese
cel nedreptăţit, puteau cu uşurinţă să se răscumpere faţă de el dîndu-i un alt
post de acelaşi fel; dar dacă familia închisă era cea care avea dreptate, nu
exista nici un chip de a li se da satisfacţie, iar răul putea fi fatal, întrucît
era vorba de vieţile lor.
Multe şi felurite ciocniri de
acest fel au avut loc între paznici şi bieţii oameni închişi în case, în afara
celor pe care le-am arătat şi care aveau în vedere doar evadarea prin şiretlic.
Uneori paznicii nu veneau, alteori erau beţi sau dormeau cînd oamenii aveau
nevoie de ei, şi în asemenea cazuri îşi atrăgeau întotdeauna o pedeapsă aspră.
Dar, deşi s-a făcut tot ce era de
făcut sau s-a putut face în aceste împrejurări, totuşi închiderea caselor şi deţinerea
forţată a celor sănătoşi împreună cu cei bolnavi avea foarte mari neajunsuri,
şi unele dintre ele tragice, care ar merita să fie consemnate, dacă am avea
îndeajuns spaţiu. Cum însă a fost o hotărîre consfinţită printr-o lege avînd în
vedere binele public şi năzuind spre un ţel binefăcător, trebuie să spunem,
trecînd peste neplăcerile individuale pe care le-a pricinuit, că scopul scuză
mijloacele.
Cu toate acestea, pluteşte încă
şi azi îndoiala dacă, pînă la urmă, prevederea a contribuit cu ceva la
stăvilirea molimei şi eu unul n-aş putea răspunde afirmativ. Pentru că boala
nu numai că n-a fost zăgăzuită, dar nici un puhoi nu se dezlănţuie mai năvalnic
şi mai cotropitor decît s-a dezlănţuit ciuma în întreaga ei vîltoare. Şi asta
deşi casele contaminate au fost închise cu cea mai mare stricteţe posibilă.
Sigur este însă că dacă numai persoanele bolnave ar fi fost poprite, nici unul
dintre cei sănătoşi, nevenind în legătură cu ele, nu s-ar fi putut molipsi.
Ce-i drept — şi pe acest lucru vreau să
pun accent — molima a fost răspîndită pe nesimţite, de persoane care nu păreau
infectate şi care nu ştiau nici pe cine molipsiseră şi nici de la cine se
molipsiseră.
De pildă, în White-Chappel a fost
închisă o casă din cauza unei slujnice bolnave care avea doar nişte pete, nu
semnele propriu-zise ale bolii, şi care pînă la urmă s-a însănătoşit. Totuşi
oamenii din acea casă, timp de patruzeci de zile n-au avut libertatea de a se
mişca sau de a respira puţin aer curat. Lipsa de aer, teama, furia, indignarea
şi alte neajunsuri legate de asemenea stare au făcut ca stăpîna casei să se
îmbolnăvească de friguri, iar examinatorii care o cercetară hotărîră că era
vorba de ciumă, deşi medicii se împotriviră acestui verdict. Oricum, familia a
fost silită să intre din nou în carantină, tocmai cînd primele patruzeci de
zile erau pe punctul de a se termina. Acest lucru i-a copleşit de atîta
amărăciune şi mînie, încît cei mai mulţi din familie, încarceraţi între patru
pereţi şi lipsiţi de mişcare şi de aer curat, au căzut la pat cu felurite boli,
unul după altul. Cîţiva au făcut scorbut, unul nişte colice violente, ceea ce
iarăşi le-a prelungit întemniţarea. Pînă cînd, unul sau altul dintre cei care
însoţeau examinatorii pentru a cerceta bolnavii şi, chipurile, a-i elibera,
le-a adus într-adevăr ciuma în casă şi i-a infectat pe toţi. Cei mai mulţi au
murit, nu de ciuma de care au fost bănuiţi la început, ci de ciuma adusă de cei
puşi să-i ocrotească.
Şi lucruri din astea se petreceau
în dese rînduri, fiind cele mai primejdioase urmări ale închiderii caselor.
În acele zile am întîmpinat şi eu
nişte neplăceri, care la început m-au mîhnit şi m-au tulburat rău deşi, după
cum s-a dovedit pînă la urmă, nu mi-au adus nici un fel de necaz. Anume,
Consiliul Orăşenesc m-a numit examinator al caselor din vecinătatea locuinţei
mele. Noi făceam parte dintr-o parohie întinsă, care avea la îndemînă nu mai
puţin de optsprezece examinatori — oamenii îi numeau vizitatori. M-am străduit
din răsputeri să fiu scutit de asemenea îndatorire, şi am folosit toate argumentele
cu putinţă. In special, am ţinut să arăt că eu eram împotriva închiderii caselor
şi că nu se cuvenea să mă oblige a fi unealta unei hotărîri care venea în
contradicţie cu principiile mele, şi despre care nu credeam că slujeşte
scopului urmărit. Dar tot ce am putut obţine a fost scurtarea duratei de
îndeplinire a îndatoririi de la două luni, cît era termenul prevăzut, la trei
săptămîni, cu condiţia ca să găsesc eu pe cineva vrednic să mă înlocuiască în
restul timpului. Lucru foarte greu, căci nu găseai la tot pasul oameni
potriviţi şi dispuşi să primească asemenea misiune.
În legătură cu închiderea caselor
trebuie să recunosc însă un singur rezultat bun şi de însemnătate: izolarea
forţată a bolnavilor, care altminteri ar fi bântuit străzile, mai cu seamă cînd
erau cuprinşi de delir, ceea ce ar fi fost şi îngrozitor şi primejdios pentru
populaţie. Dealtfel, aşa se întîmplase la început, înainte de a fi fost popriţi
în case. Ba chiar aveau atîta libertate încît se duceau şi cerşeau pe la uşile
oamenilor, văicărindu-se că-s bolnavi de ciumă şi cerînd cîrpe ca să-şi
oblojească rănile, sau ce li se mai năzărea în delirul lor.
O biată nefericită doamnă, soţia
unui cetăţean de vază (dac-o fi adevărat ce se povesteşte), a fost omorîtă în
strada Aldersgate de către una din aceste oropsite făpturi. Cică bolnavul o
luase razna pe stradă, aiurind şi cîntînd în gura mare, aşa că trecătorii
ziceau că se îmbătase. Dar el ţipa că-i ciumat, şi se pare că acesta era
adevărul. Şi ieşindu-i în cale doamna de care am vorbit, a dat s-o sărute. Sărmana
femeie s-a speriat foarte, crezînd că are de-a face doar cu o brută, şi a prins
a alerga, dar strada fiind pustie, nu s-a găsit nimeni prin apropiere ca s-o
ajute. Văzînd că derbedeul o ajunge din urmă s-a întors şi l-a îmbrîncit cu
atîta putere încît, omul fiind foarte slăbit, a căzut. Dar, din nefericire, în
căzătură a înşfăcat-o şi a tras-o după el pe biata femeie şi, brutalizînd-o, a
sărutat-o. Ce-i mai rău însă, după ce-a săvîrşit această faptă, i-a spus că-i
bolnav de ciumă şi adicătelea de ce să nu-i dea şi ei boala. Femeia fusese, şi
aşa destul de înspăimântată, mai ales că era şi gravidă. Dar cînd îl auzi că-i
şi ciumat, se porni să ţipe şi apoi leşină. Cu toate că şi-a revenit în
simţiri, totuşi după cîteva zile şi-a dat sufletul, fără să se ştie vreodată
dacă luase boala sau nu.
Se mai povestea de un alt bolnav
care a venit şi a bătut la uşa unei familii de prieteni, pe care obişnuia să-i
viziteze. Servitorul i-a dat drumul înăuntru şi, spunîndu-i că stăpînul Casei
se afla sus, omul a zbughit-o pe scări şi a năvălit în odaia în care întreaga
familie era adunată la cină. Gazdele se ridicară de pe scaune, puţin mirate, neştiind
ce se întîmplase. Dar omul le spuse să stea liniştiţi pentru că venise numai
să-şi ia rămas bun de la ei. La care l-au întrebat :
—
Dar de ce, domnule...? Unde ai de gînd să pleci?
—
Unde am de gînd să plec? răspunse el. Am ciumă
şi mîine noapte voi muri.
E lesne de închipuit, dar nu şi
de descris, groaza care i-a cuprins pe toţi ai casei. Femeile şi fiicele
gazdei, care erau doar nişte copile, s-au speriat de moarte şi au pornit să
alerge care-ncotro, unele coborînd altele urcînd şi, după ce se adunară pe cît
putură, se încuiară în odăile lor şi începură să strige la fereastră după
ajutor, de parcă îşi pierduseră minţile. Stăpînul casei, mai liniştit decît femeile,
deşi speriat şi aţîţat, a dat să puie mîna pe nepoftit şi să-l zvîrle afară pe
scări, dar chibzuind un pic la starea în care se găsea bolnavul şi la
primejdia de a-1 atinge, se îngrozi şi rămase încremenit. În totacest timp,
bolnavul, măcinat la minte ca şi la trup, stătea neclintit şi parcă mirat. In cele din
urmă, se răsuci pe călcîie şi spuse cu cea mai mare linişte ce se poate
închipui :
— Vai,
ăştia îmi sînteţi! Va să zică fugiţi de mine? Atunci o să mă duc acasă şi o să
mor acolo. Şi coborî pe dată. Servitorul care îl lăsase înăuntru veni după el,
luminîndu-i drumul cu o lumînare, dar se temu să treacă pe lîngă oaspete ca
să-i deschidă uşa şi rămase pe scări, urmărindu-1 ce face. Omul deschise uşa
şi apoi o trînti în urmă-i.
A trebuit să
treacă un timp pînă cînd familia să-şi revină din spaima pe care o trăsese,
dar cum n-a avut de suferit nici o urmare, au folosit după aceea felurite prilejuri
ca să povestească totul cu mare satisfacţie (de asta puteţi fi siguri).
Cu toate că bolnavul plecase din casa lor,
am auzit că le-au trebuit cîteva zile ca să-şi alunge temerile şi n-au mai
circulat prin casă pînă n-au afumat toate încăperile cu felurite mirodenii şi
miresme, şi cu fum de catran, de praf de puşcă şi de sulf, fiecare dintre ele
aprinse pe rînd. Şi pînă ce nu şi-au spălat temeinic toată îmbrăcămintea şi
altele de felul ăsta. Cît despre bietul bolnav, nu-mi mai aduc aminte dacă a trăit
sau a murit.
Lucru sigur
este că dacă n-ar fi fost încuiaţi în case, bolnavii cu minţile rătăcite de
fierbinţeală şi delir ar fi umblat brambura pe străzi; şi chiar şi aşa mulţi au
făcut-o, vătămîndu-i pe cei ce le ieşeau în cale, aidoma cîinelui turbat care
o ia razna şi-i muşcă pe toţi. Nu mă îndoiesc că dacă vreo făptură scoasă din
minţi de frigurile bolii s-ar fi repezit să muşte pe careva, cel rănit s-ar fi
îmbolnăvit fără leac, chiar dacă pînă atunci fusese cu desăvîrşire sănătos.
Am mai auzit
despre o asemenea creatură care a fugit din pat în cămaşă, cu minţile
zdruncinate de tortura pricinuită de gîlmele infectate, trei la număr în cazul
lui. Şi-a încălţat pantofii şi a dat să-şi pună şi mantaua, dar infirmiera i
s-a împotrivit şi i-a smuls mantaua de pe el. Omul a doborît-o la pămînt, a
trecut peste ea, a alergat pe scări în jos şi apoi s-a năpustit în stradă, în
cămaşă de noapte, drept spre Tamisa. Infirmiera, alergînd după el a strigat la
paznic să-l oprească. Dar paznicul speriat de smintit şi temîndu-se să-l
atingă, l-a lăsat în voie. Omul a coborît treptele spre rîu, şi-a zvîrlit
cămaşa de pe el, s-a cufundat în apă şi, fiind un bun înotător, a pornit să
străbată fluviul înot. Curentul apei împingîndu-1 spre vest, a ajuns la
debarcaderul Falcon Stairs unde a coborît la ţărm. Întrucît era în puterea
nopţii, nu se afla ţipenie de om pe străzi şi a început să alerge hai-hui, gol
puşcă. După un timp, apa venind iarăşi mare, omul se aruncă din nou şi înotă
îndărăt. Se urcă la ţărm, o luă iar la goană pe străzi şi, ţuşt în pat. Şi
această extraordinară experienţă l-a lecuit de boală. Mişcarea violentă a
braţelor şi a picioarelor a făcut să-i coacă şi să crape umflăturile pe care
le avea la subţiori şi pe vintre, iar răceala apei a domolit fierbinţeala din
sîngele lui.
Trebuie să
adaug că am istorisit această întîmplare aşa ca şi pe celelalte, cu alte
cuvinte ca pe un fapt care mi-a ajuns la cunoştinţă, aşadar n-aş putea pune
mîna în foc că lucrurile s-au petrecut întocmai şi mai cu seamă că omul s-a
tămăduit pe această neobişnuită cale. Mărturisesc că nici nu mi se pare a fi cu
putinţă. Dar mie îmi slujeşte ca să vă arăt actele disperate pe care le
înfăptuiau la acea vreme oamenii cuprinşi de viitoarea delirului şi a nesăbuinţei.
Şi cîte asemenea n-ar mai fi avut loc dacă bolnavii n-ar fi fost împiedicaţi
prin închiderea caselor. Acesta, socotesc eu, a fost cel mai mare folos, dacă
nu cumva singurul,
al crudei măsuri luate.
Pe de altă parte, lumea se
plîngea şi bombănea amarnic împotriva metodei.
Jalnice erau strigătele celor
bolnavi care, cu judecata rătăcită din pricina durerilor chinuitoare sau a
fierbinţelii care făcea să le clocotească sîngele, se vedeau fie întemniţaţi
în case, fie legaţi de pat sau de scaune, pentru a fi împiedicaţi să-şi facă
singuri cine ştie ce rău. Zbierau cît îi ţinea gura că erau încătuşaţi şi că nu
li se îngăduie să moară în voie.
Această
năpustire a bolnavilor în stradă a fost un lucru cumplit şi autorităţile au
făcut tot ce le-a stat în putinţă ca s-o împiedice, dar cum, de cele mai multe
ori, lucrurile se întîmplau noaptea şi pe neaşteptate, slujbaşii nu erau
întotdeauna la faţa locului ca să-şi poată face datoria. Şi, adeseori, chiar
cînd asemenea evadări aveau loc în timpul zilei, cei ce trebuiau să-i oprească
se fereau să se amestece. Căci, ajunşi la asemenea stadiu, bolnavii erau mai
molipsitori ca oricînd şi ar fi fost din cale afară de primejdios să pui mîna
pe ei. De cele mai multe ori alergau fără să-şi dea măcar seama de ceea ce fac,
şi goneau pînă cînd cădeau morţi, sau pînă îşi istoveau puterile atît de rău,
încît se prăbuşeau vlăguiţi şi după o jumătate de ceas ori un ceas îşi dădeau
duhul. Cel mai sfîşietor era însă faptul că în acea jumătate de ceas îşi
redobîndeau judecata limpede şi atunci, dîndu-şi seama de ce se întîmplă cu ei,
îşi plîngeau durerea şi soarta amară prin bocete şi vaiere care-ţi zdrobeau
inima.
Cele mai multe din aceste
întîmplări se petrecuseră înainte ca dispoziţia de închidere a caselor să fi
fost pusă cu stricteţe în aplicare; căci la început paznicii nu se arătară
chiar atît de neînduplecaţi în paza oamenilor aflaţi în case. Aceasta pînă cînd
cîţiva dintre cei ce-şi încălcaseră îndatoririle au fost aspru pedepsiţi pentru
vina de a fi lăsat oamenii asupra cărora vegheau, fie bolnavi, fie sănătoşi, să
se strecoare afară din case. Dar după ce slujbaşii care-i supravegheau pe
paznici luară hotărîrea să urmărească felul în care aceştia îşi îndeplineau
misiunea, cei popriţi în case s-au izbit de cele mai mari restricţii.
Şi dacă bolnavii n-ar fi fost izolaţi
în felul în care am arătat, Londra ar fi devenit în acele zile cel mai lugubru
loc din lume. Pentru că străzile ar fi fost presărate cu morţi, şi ar fi murit
în stradă tot atîţia cît şi în case. Bolnavii în plin delir nu puteau fi ţinuţi
decît cu forţa în casă, şi mulţi dintre cei nelegaţi s-au azvîrlit pe fereastră
cînd au văzut că nu pot ieşi pe uşă.
Faptul că oamenii nu puteau ţine
legătura unii cu alţii în acele vremuri de durere a făcut cu neputinţă ca
cineva să cunoască toate întîmplările extraordinare care aveau loc în diferite
familii. Socot că niciodată nu s-a putut afla cu exactitate cîţi oameni cuprinşi
de delir s-au înecat în Tamisa sau în rîul Hackney care curge dinspre mlaştini.
Buletinele
săptămînale înregistrau prea puţine dintre aceste cazuri. Şi din
ele nu puteai şti niciodată cine se înecase dintr-un accident şi cine nu. Dar
eu unul gîndesc, din cîte am aflat sau am observat, că în acel an au murit
înecaţi mult mai mulţi decât cei trecuţi în toate Buletinele luate laolaltă, pentru că
multe cadavre n-au putut fi pescuite.
Şi la fel de mulţi au pierit şi
prin alte mijloace de sinucidere. De pildă, un om din strada Whitecross şi-a
dat foc în propriul său pat. Unii zic că a făcut-o singur, alţii zic că a fost
mîna infirmierei care-l îngrijea. Ce se ştie însă sigur e că omul era bolnav de
ciumă.
Se poate socoti o întîmplare
fericită, şi de multe ori mi-am repetat pe atunci acest lucru, că în acel an
n-au izbucnit în oraş focuri, sau cel puţin nu focuri mari. Altminteri ar fi
fost un dezastru. Ar fi însemnat ori ca lumea să lase focurile nestinse, ori să
se adune în mulţimi şi îmbulzeli, fără a ţine seama de primejdia molipsirii,
fără a se gîndi în ce case intră, pe ce mobile pun mîna sau printre ce oameni
se amestecă.
Dar, în afară de un foc în parohia
Cripplegate, şi de vreo două trei vîlvătăi care au fost înăbuşite pe dată, în
tot lungul anului am fost scutiţi de nenorociri de acest fel.
Circula povestea unei case din
Swan-Alley, în care întreaga familie se molipsise şi muriseră cu toţii. Ultima
persoană, o femeie, zăcea moartă pe podea şi se pare că se întinsese să moară
în faţa vetrei. Cîţiva tăciuni au sărit, zice-se, din sobă şi au aprins
scândurile şi grinzile. Duşumeaua ar fi ars, se spune, pînă la femeia moartă,
iar flăcările au ocolit trupul neînsufleţit, cu toate că nu era înfăşurat
decît într-un cearşaf. Iar focul s-ar fi stins de la sine, fără să mistuie
întreaga casă, deşi nu era decît o coşmelie din lemn.
Cît adevăr zace în această poveste n-aş şti să spun.
Oricum, însă, focul avea să pârjolească oraşul abia în anul următor, dar în
anul ciumei l-a scutit..
E chiar de mirare că nu s-au întîmplat mult mai multe
nenorociri ţinînd seama de crizele de nebunie în care chinurile bolii îi
azvîrleau pe bieţii oameni, cînd se aflau singuri.
Daniel Defoe - Amintiri din vremea ciumei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu