Dacă te gândeşti puţin, interiorul propriei tale minţi
e singurul lucru de care poţi fi sigur.
Toate opiniile tale - fie ele despre soare, lună sau
stele, despre casa şi cartierul în care locuieşti, despre istorie, ştiinţă,
despre ceilalţi oameni, chiar despre existenţa propriului tău corp - se bazează
pe experienţele şi gândurile tale, pe sentimentele şi impresiile tale
senzoriale. Numai pe ele te poţi baza în mod direct, fie că vezi cartea pe care
o ţii în mână sau simţi podeaua sub picioare, fie că îţi aduci aminte că George
Washington a fost primul preşedinte al Statelor Unite sau că formula apei e
H2O. Orice altceva se află mai departe de tine decât gândurile şi experienţele
tale lăuntrice şi îţi parvine numai prin intermediul lor.
În mod obişnuit, nu ai nici un dubiu în legătură cu existenţa
podelei de sub picioare, a copacului de la fereastră sau a propriei danturi. De fapt
nici nu te gândeşti îndeobşte a stările mentale prin care devii conştient de
aceste lucruri: pari conştient de ele în mod direct. Dar cum poţi şti dacă ele există cu adevărat?
Dacă
încerci să argumentezi că trebuie să existe o lume fizică exterioară pentru că
nu ai vedea clădiri, oameni sau stele dacă nu ar exista acolo nişte obiecte
care să reflecte sau să emită lumina care ajunge la ochii tăi şi îţi provoacă
experienţele vizuale, răspunsul se impune de la sine: Cum poţi şti asta? Nu e decât o simplă aserţiune
ca oricare alta despre lumea exterioară şi despre relaţia ta cu ea şi, ca
atare, se bazează pe dovezile pe care ţi le oferă simţurile tale. Dar nu te poţi bizui pe acest tip anume de dovezi despre modul în care sunt produse experienţele vizuale decât
dacă poţi deja să de bizui în general pe conţinuturile tale mentale
pentru a-ţi da informaţii despre lumea
exterioară. Şi tocmai aceasta face obiectul contestărilor. Dacă încerci să
dovedeşti pe baza unor impresii că impresiile tale sunt vrednice de încredere,
argumentul e circular şi nu vei ajunge nicăieri.
Ţi-ar apărea oare în mod
diferit lucrurile dacă, de fapt, toate acestea ar exista numai în mintea ta - dacă tot ce consideri a fi lumea
exterioară reală ar fi doar un vis nesfârşit sau o halucinaţie, din care nu te
vei deştepta niciodată? Dacă ar fi aşa, atunci bineînţeles nu te-ai putea deştepta, aşa cum te poţi deştepta dintr-un vis,
pentru că ar însemna că nu ar exista nici o lume „reală” la care să te deştepţi. Aşadar, n-ar fi tocmai ca un
vis sau ca o halucinaţie obişnuită. Conform ideii pe care o avem îndeobşte
despre vise, ele se petrec în mintea unor oameni care de fapt dorm într-un pat
real, într-o casă reală, chiar dacă în vis aleargă pe străzile din Kansas City
urmăriţi de o maşină ucigaşă de tuns iarba. Mai presupunem şi că visele normale
depind de ceea ce se petrece în timpul somnului în creierul celui care visează.
Dar nu s-ar putea oare ca
toate experienţele tale să fie asemenea unui vis uriaş în afara căruia să nu existe nici o
lume exterioară? Cum poţi şti că lucrurile nu stau chiar aşa? Dacă întreaga ta
experienţă ar fi un vis în afara căruia n-ar exista nimic, atunci orice dovadă pe care ai încerca să o foloseşti
spre a-ţi demonstra că există o lume exterioară ar face doar parte din vis.
Dacă ai bate în masă sau dacă te-ai ciupi, ai auzi bătaia şi ai simţi
ciupitura, dar asta n-ar fi decât încă un lucru care s-ar petrece în mintea ta,
ca toate celelalte. E în zadar dacă vrei să afli dacă ceea ce e înlăuntrul
minţii tale îţi dă vreun indiciu în legătură cu ce e în afara ei, nu te poţi
bizui pe modul în care îţi apar
lucrurile - din interiorul minţii tale - pentru a afla răspunsul.
Dar pe ce altceva te mai poţi
bizui? Toate dovezile, despre orice ar fi ele, îţi parvin în mod necesar prin
intermediul minţii - fie sub forma percepţiei, a mărturiei cărţilor şi a altor
oameni sau a memoriei - şi ar fi cât se poate de compatibil cu restul
cunoştinţelor tale să crezi că nu există absolut nimic altceva decât interiorul propriei tale minţi.
Este chiar posibil să nu ai
nici corp, nici creier - întrucât convingerile tale în această privinţă îşi au
originea exclusiv în dovezile furnizate de simţuri. Nu ţi-ai văzut niciodată
creierul - presupui doar că toată lumea posedă unul - dar chiar dacă l-ai fi
văzut, sau ai crede că l-ai văzut, asta n-ar fi decât o experienţă vizuală ca
oricare alta. Poate că nu exişti decât tu,
subiectul experienţei, şi poate că nu există nici o lume fizică - nici stele,
nici pământ, nici fiinţe omeneşti. Poate că nici măcar spaţiul nu există.
Concluzia cea mai radicală la
care ai putea ajunge ar fi aceea că mintea ta este, pur
şi simplu, singurul lucru care există. Acest punct de vedere poartă numele de
solipsism. Este un punct de vedere foarte stingher şi nu l-au împărtăşit prea
mulţi oameni. După cum puteţi deduce din această remarcă, e o concepţie pe care
nu o împărtăşesc nici eu. Dacă aş fi solipsist, n-aş scrie probabil cartea
asta, întrucât n-aş crede că ar mai exista cineva care să o citească. Pe de
altă parte, poate că aş scrie-o, să-mi fac viaţa interioară mai interesantă,
prin includerea impresiei că ea ar fi publicată, că unii indivizi ar citi-o şi
mi-ar comunica reacţiile lor şi aşa mai departe. Cu puţin noroc, s-ar putea
chiar să am şi impresia că mi se plătesc drepturi de autor.
Poate că tu eşti solipsist:
în acest caz, vei considera cartea un produs al propriei tale minţi, care
prinde viaţă ca urmare a experienţei tale, pe măsură ce o citeşti. Evident,
nimic din ce pot spune eu nu te poate convinge că eu exist cu adevărat sau că
această carte ca obiect fizic există.
Pe de altă parte, concluzia
că numai tu exişti nu se justifică pe de-a-ntregul în raport cu dovezile
disponibile. Nu poţi şti, pe baza a ceea ce se
petrece în mintea ta, că nu există lumea exterioară. Poate că o concluzie mai
modestă e cea corectă, anume că nu poţi cunoaşte nimic dincolo de impresiile şi
experienţele tale. Lumea exterioară poate să existe sau nu, iar dacă există,
poate să fie sau să nu fie complet diferită de cum îţi apare ţie - n-ai cum
să-ţi dai seama. Acest punct de vedere se numeşte scepticism în legătură cu
lumea exterioară.
Este posibilă şi o formă mai
radicală de scepticism. Argumente similare par să demonstreze că nu poţi
cunoaşte nimic, nici măcar despre propriul tău trecut şi propriile tale
experienţe anterioare, întrucât nu ai la dispoziţie decât conţinuturile tale
mentale prezente, care includ şi impresiile amintirilor tale. Dacă nu poţi fi sigur că lumea din afara minţii tale
există acum, cum ai putea fi sigur că tu însuţi ai existat înainte de momentul prezent? Cum poţi şti dacă nu ai apărut
pur şi simplu pe lume acum câteva minute, gata înzestrat cu toate amintirile
tale prezente? Singura dovadă cum că nu se poate să fi apărut acum câteva
minute depinde de anumite convingeri despre modul în care iau naştere oamenii
şi amintirile lor, care la rândul lor se bazează pe convingeri despre ceea ce
s-a întâmplat în trecut. Dar a te bizui
pe acele convingeri pentru a dovedi că ai existat în trecut ar însemna din nou
să raţionezi în cerc. Ar însemna să presupui realitatea trecutului pentru a
demonstra realitatea trecutului.
Te afli, se pare, în impasul
de a nu putea fi sigur de nimic cu excepţia conţinuturilor tale mentale
prezente. Şi se pare că orice argument ai încerca să foloseşti spre a ieşi din
acest impas e sortit eşecului deoarece el va trebui să presupună ceea ce tocmai
încerci să demonstrezi - existenţa lumii exterioare dinafara minţii tale.
Să presupunem, de exemplu, că
ai susţine că trebuie să existe o lume exterioară, pentru că e greu de crezut
că ai putea avea toate aceste experienţe fără să existe o explicaţie oarecare în funcţie de cauze externe. Scepticul poate
răspunde în două feluri. În primul rând, chiar
dacă există cauze externe, cum poţi şti din conţinuturile experienţei tale cum
sunt acele cauze? Nu le-ai observat niciodată în mod direct. În al doilea rând, pe ce se bazează ideea ta că orice
lucru trebuie să aibă o explicaţie? Este adevărat că în concepţia ta normală, nefilosofică, despre
lume, procese ca acelea care au loc în minea ta
sunt cauzate, cel puţin în parte, de alte lucruri dinafara lor Dar nu ai voie să
presupui că aşa stau lucrurile într-adevăr decât dacă încerci să înţelegi cum
de poţi cunoaşte ceva, orice, despre lumea din
afara minţii tale. Şi nu poţi în nici un fel
dovedi un astfel de principiu doar examinând ceea ce se află înlăuntrul minţii tale. Oricât de plauzibil ţi-ar părea ţie acest
principiu, ce motiv ai să crezi că se aplică şi lumii?
Ştiinţa
nu ne este nici ea de mare ajutor, deşi la prima vedere am putea să ne adresăm
ei cu cea mai mare încredere. În gândirea
ştiinţifică obişnuită, ne bazăm pe principii explicative generale pentru a trece
de la modul în care ne apare lumea la o altă
concepţie asupra modului ei de a fi de fapt. Încercăm să explicăm aparenţele în termenii unei teorii care descrie
realitatea din spatele acestora, o realitate pe care nu o putem observa direct.
Astfel, fizica şi chimia conchid că tot ce vedem în jurul nostru se compune din
atomi invizibil de mici. Am putea argumenta, oare, că şi credinţa generală în existenţa lumii exterioare are
acelaşi tip de suport ştiinţific ca şi credinţa în existenţa atomilor?
Scepticul va răspunde că
procesul elaborării raţionamentului ştiinţific ridică aceeaşi problemă de
ordin sceptic la care ne-am mai referit şi până acum: ştiinţa este la fel de
vulnerabilă ca şi percepţia. Cum putem şti dacă lumea exterioară minţii
corespunde concepţiei noastre despre ceea ce ar constitui o explicaţie
teoretică satisfăcătoare a observaţiilor pe care
le facem? Dacă nu putem stabili credibilitatea impresiilor noastre senzoriale
în raport cu lumea externă, nu avem nici vreun motiv să ne închipuim că putem
avea încredere în teoriile noastre ştiinţifice.
Mai
există încă un răspuns, cu totul diferit, la această problemă. S-ar putea
argumenta că un scepticism radical de felul celui despre care am vorbit nu are
sens, deoarece ideea unei realităţi externe pe care nimeni n-ar putea-o descoperi vreodată este lipsită de sens.
Argumentul este că visul, de pildă, trebuie să fie ceva din care te poţi trezi pentru a descoperi că dormeai; halucinaţia
trebuie să fie legată de un lucru pe care cei din jur (sau tu, mai târziu) îl pot percepe ca nefiind real. Impresiile şi aparenţele
care nu corespund realităţii trebuie puse în contrast cu cele care corespund realităţii, altminteri contrastul dintre aparenţă şi
realitate nu mai are nici un sens.
Conform
acestui punct de vedere, ipoteza unui vis din care nu te poţi trezi niciodată
nici nu reprezintă ideea de vis: este ideea de realitate - de lume reală în care trăieşti. Concepţia noastră
despre ceea ce există nu este altceva decât concepţia noastră despre ceea ce
putem observa. (Acest punct de vedere este uneori denumit verificaţionism).
Uneori, observaţiile noastre sunt eronate, dar asta înseamnă că pot fi
corectate prin alte observaţii - ca atunci când te trezeşti din vis sau
descoperi că ceea ce credeai că e un şarpe nu era decât o umbră în iarbă. Dar
în absenţa posibilităţii unei concepţii corecte asupra lucrurilor (fie a ta,
fie a altcuiva), gândul că impresiile tale despre lume sunt false este lipsit
de sens.
Scepticul va susţine că, dacă există o lume exterioară, lucrurile din această lume sunt observabile pentru că există şi nu invers, că existenţa nu e acelaşi lucru cu capacitatea de a fi observat. Şi, deşi ajungem la ideile de vis şi halucinaţie plecând de la situaţiile în care credem că putem observa contrastul dintre experienţele noastre şi realitate, cu siguranţă se pare că aceeaşi idee poate fi extinsă la situaţiile în care realitatea nu e observabilă.
Dacă e aşa, pare să rezulte că nu e lipsit de sens să gândeşti că lumea ar putea fi alcătuită doar din interiorul minţii tale, deşi nici tu, nici nimeni altcineva n-ar putea să afle dacă aşa ar sta lucrurile cu adevărat. Şi dacă nu e lipsit de sens, ci reprezintă o posibilitate pe care trebuie s-o iei în considerare, se pare că n-ai cum să-i dovedeşti falsitatea fără să te învârţi într-un cerc vicios. Aşa că s-ar putea să fii într-adevăr prizonierul propriei tale minţi. Asta poartă uneori numele de impas egocentric.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu