MARCO REXREY: „Plăcerile“ — Viaţa sentimentală a unei
lăcuste, ale cărei vibraţii au o lungime de undă mult mai redusă decît cea
umană. Scopul analizei îl mărturiseşte însuşi M. Rexrey: „Omenirea a avut parte
mai mult de modele grandioase, giganteşti, decît de unele delicate. Deşi nu
făceau analiză, anticii presupuneau o viaţă sufletească de mai mare calibru
eroilor şi zeilor de care se ocupă operele clasice. Scriitorii moderni au
năzuit şi ei, în continuare, să înfăţişeze mişcări şi situaţii de ample
dimensiuni, puternice, terifiante, care măguleau pe cititor şi-l copleşeau. In
general, grandomania, elefantismul caracterizează arta portretului şi a compoziţiei.
Am încercat în romanul meu să aleg o cale contrară, să readuc pe om la realitate,
prezentîndu-i modele mici, perfect structurate la dimensiunile microscopice.“
Încercarea s-ar numi merituoasă chiar daca Rexrey ar fi rămas
numai la intenţii. Dar el a mers mai departe, demonstrînd că metoda lui nu are
nimic revoluţionar din moment ce a plecat, ca şi înaintaşii săi, de la
observarea atentă a trăsăturilor umane. Numai că în loc să folosească
hiperbole, a utilizat reductorul: el a desfoliat obiectul de multele
învelişuri de prisos cu care l-au încărcat ceilalţi, l-a aşezat simplu în
cadrul relaţiilor fireşti şi l-a descris. Într-adevar, viaţa modernă ne oferă
numeroase exemple de oameni care, pe măsură ce s-au integrat colectivităţii, au
renunţat la arabescurile gîndirii, la zorzoanele sentimentelor, la dantelele,
clapetele, coleretele şi nasturii trăirilor complicate. Un bărbat şi o femeie
care se iubesc renunţă, cu luciditate şi bravură, la mulţimea de fraze şi de
jocuri inutile ale frazelor, la tresăriri, la oftaturi, la visul desfăcut în
patru şi la alte mofturi. Se întâlnesc, iau împreună un coniac, se împing pe
tăcute în automobil, urcă o scară, deschid o uşă şi se culcă împreună pe
covor. După o ţigară bună, se despart, schimbînd un număr de telefon la care nu
vor apela niciodată. Îşi amintesc cine ştie cînd, la o serată, că ea se numea
Flavia sau Marcela, că pe el îl chema Flaviu sau Marcel. Fusese o seară
plăcută, el trebuia să ia parte la un parastas, nu-i venea de loc să meargă, o
întîlnise pe ea... Ea ieşise după cumpărături, nu găsise panglică mov şi-l
aflase în dreptul vitrinei. O salutase foarte elegant, cu pălaria lui bleu sau,
mai curînd, vernil, perforată. Spunea ca e inginer, că a lucrat pe un şantier
naval, se pricepea minunat să determinte tonajul la vapoare şi şlepuri, îi
plăceau nemaipomenit cursele de trap. Nu, cursele îi plăceau, dar nu
de trap, ci de automobile, da, de automobile, se pricepea deoarece lucra la un
garaj, era maistru sau contramaistru. Dacă eşti contramaistru, lucrezi
împotriva maistrului sau numai îl contrazici ?
Viaţa sentimentală a unei lăcuste nu cunoaşte eşecurile pe care
noi ni le pregătim prin complicarea fiecărui detaliu sau, mai precis, ni le-am complicat pînă acum. Dovadă
sunt mărturisirile eroinei, care îşi ţine jurnalul, poate primul jurnal ce nu
cade în banalitate şi desuet. De pildă: „Dimineaţă însorită, rouă puţină, vînt
uscat dinspre şosea. Baloanele de păpădie, cupole florentine obositor repetate
pînă la marginea dumbrăvii. Salt de calitate, egal, arcuit. Satisfacţii.
Ciocnire în zbor de un corp tare, cheratinos. Ce se ascunde sub platoşa lui? E
precis verde, are mandibule puternice, elitre nituite, articulaţii foarte
elastice. În iarbă, sub tremurul asurzitor al unei foi păroase, antenele lui
îmi cuprind inelul mezonotului şi-mi înfioară abdomenul. Clipele se scurg
vertiginos: una, două, şapte, cinci, treisprezece, opt... îi răspund cu
antenele moi, caline, îl prind ca pe un arc şi-l cer, abandonîndu-mă. Mă
îmbrăţişează. E minunat. Ne cuplăm scurt, metalic, apoi, aşa înlănţuiţi, ca să
nu ne plictisim, în timp ce fărîmele de pămînt plesnesc în juru-ne de căldură,
ne rămîn la dispoziţie suficiente clipe ca să observăm cum cerul se
învolbureaza către nord-vest, cum rîndunelele criminale zboară foarte jos, cum
undeva în depărtare se aude bubuitul oribil al unei motociclete, cum pe sub picioarele
mele şi ale lui, alcătuind o schelă, trec două furnici, încovoiate de saci
grei. Ghiventul începe să cedeze, şaiba devine de prisos, treaba asta devine vag
plictisitoare, mă desprind. El îşi găseşte momentul potrivit ca să dea drumul
delicatului strung pe care-l poartă cu sine, eu mă grăbesc să prind un ţînţar
mustind de sînge proaspăt şi care se opune zadarnic. Plec îndată în lume,
lăsând în ţarină amprenta picioarelor mele frumoase, dulcea amintire a unei
operaţiuni buimace, pe care o datoram acestei veri minunate, înainte de
vestejirea ierburilor. La capătul zborului de şase metri, nu lipsit de
peripeţii, mă întâmpină fotografii, cinematografia, reporterii, mi se iau
interviuri, sînt solicitată să declar ce culoare prefer şi cît cheltuiesc pe
săptămînă. La întrebarea ce gen de bărbat prefer, refuz să răspund, nu din discreţie,
ci din sinceră ignoranţă. (Editura „Reprize“, Rouen 1958.)
Mircea Horia Simionescu – Ingeniosul bine temperat
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu