Miracolul morţii nu constă în ceea ce sfârşeşte ea, ci în
ceea ce începe. Nu mă înspăimântă nimic în faptul că moartea pune capăt
biologiei, că încheie definitiv seria experienţelor organice, că, într-un cuvânt
opreşte pe loc viaţa. Sub acest aspect, cunosc deja moartea; din experienţele
mele, din ceea ce văd la alţii; m-am întâlnit de nenumărate ori cu fenomenele
morţii, cu agonia, cu stingerea, cu oprirea pe loc. Am murit de atâtea ori până
acum, ca orice om, încât moartea cea adevărată nu mai mă poate înspăimânta.
Fiecare cunoaşte moartea în acest sens. Ce nu cunoaşte nimeni este începutul de
după moarte. Este adevărat că după fiecare moarte în viaţă, izbutim, într-un
fel sau altul, să ne naştem din nou, să reluăm altă viaţă. Dar toate aceste
renaşteri se petrec în cadrul vieţii organice şi morale, au conţinut identic,
nu variază decât structurile. Renaştem necontenit, dar renaştem cu aceleaşi
valori, cu aceeaşi experienţă organică, aproape cu aceleaşi lumini spirituale.
Nu este o schimbare decisivă, unică, ireversibilă.
Schimbarea aceasta ireversibilă o experimentăm numai prin
moarte. Şi ceea ce este miraculos în moarte este faptul că începe atunci
„ceva" cu desăvârşire deosebit de tot ce cunoaştem noi cu desăvârşire
deosebit de ceea ce ne aşteptăm să fie. Se continuă ceva pe care noi nu avem
ochi să-l vedem în timpul vieții. Se continuă ceva pe care l-am fi putut
cunoaşte, dar pe care nu ştim să-l căutăm în timpul vieţii; un imponderabil, o
taină, o absurditate, ştiu eu ce? Adevărul e că, deşi începe ceva complet deosebit
de viaţă, moartea continuă totuşi o conştiinţă pe care am fi putut s-o intuim
încă din timpul vieţii. Acesta e şi paradoxul central al morţii: altceva decât
viaţa şi totuşi ceva pe care l-am putea cunoaşte chiar cu ajutorul vieții.
Mă întreb chiar dacă adevărata esenţă a vieţii nu este tot
una cu esenţa morţii. Dar nu în sensul pe care îl daţi d-stră morţii şi vieţii.
Pentru dv viaţa este permanentă trecere, un fluviu continuu - iar moartea este
acelaşi lucru, cel puţin în faptul ei iniţial, este o trecere, o pierdere
dincolo. D-stră pulverizaţi viaţa, şi proiectaţi această imagine evanescentă asupra
morţii. Identificaţi viaţa şi moartea în ceea ce au ele neesenţial. Pentru mine dimpotriivă,
esenţa vieţii nu este dinamismul ei exterior, ci o saturare, ceva din care nu
se mai poate scădea nimic, la care nu se mai poate adăuga nimic. Şi atunci mă
întreb dacă moartea nu este acelaşi lucru.
Oamenii, care experimentează de milenii partea negativă a
vieţii, golurile ei, nefiinţa ei, oamenii au conceput moartea ca un maximum de
nefiinţă, ca un vacuum etern, ca un absolut negativ. Ei au proiectat în
eternitate, în moarte, absenţa vieţii din viaţa de toate zilele. Dacă cercetaţi
concepţiile (filozofice şi ştiinţifice, căci cele populare au mai multă
intuiţie, şi sunt deci mai aproape de adevăr) despre moarte, veţi găsi la
rădăcina lor incapacitatea de a vieţui, impotenţa, nefiinţa. D-stră, care aveţi
superstiţia filozofilor şi scienţiaţilor, credeţi că dacă un savant vă prezintă
o carte bine gândită („profund” gândită) asupra vieţii - trebuie să-l credeţi
pe cuvânt. Dimpotrivă, nu credeţi niciodată astfel de oameni, care trăiesc în marginea
vieţii, în afară de viaţă, trăiesc abstract şi livresc, simţind ce pot simţi (deci
foarte puţin), gândind în maniera lor, adică atât cât pot gândi.
Printre marile anomalii ale lumii moderne se numără şi
faptul că ştiinţa şi filosofia ne învaţă viaţa şi moartea. Gândiţi-vă o clipă
la absurditatea acestui lucru: oameni care cunosc viaţa din laborator, o cunosc
prin analize, îi cunosc fenomenele ei şi oameni care gândesc asupra vieţii dintr-un
cabinet, tocmai aceştia sunt chemaţi să ne înveţe cel mai esenţial şi cel mai
decisiv fapt - existenţa noastră, moartea noastră. Dealtfel, ei nu fac decât să
completeze şi să articuleze experienţele noastre negative, nefiinţa noastră.
Dar să ne întoarcem. Spuneam că am putea cunoaşte moartea
încă din viaţă; nu moartea aşa cum o ştim toţi (osificările spirituale, oprirea
pe Ioc) ci moartea în înţelesul ei prim, de începere, de inaugurare
ireversibilă. Ne lipseşte, pentru aceasta, un imponderabil, o trăire completă a
vieţii, ne lipseşte ceva pe care nu-l cunoaşte nimeni; şi de aceea moartea ni
se prezintă ca un miracol, căci ne introduce firesc în acel imponderabil pe care,
poate, atâţia din noi îl căutăm zadarnic în timpul vieţii.
Miracolul constă mai ales în totala răsturnare de valori.
Viaţa, aşa cum o înţelegem noi, este o continuă ascensiune, o continuă
perfecţiune morală şi spirituală, un neîntrerupt şir de cuceriri, de posesiuni,
de înţelegeri, de experienţe. Un om perfect, după judecata noastră, este acela
care a cunoscut mai mult, s-a înălţat mai sus cu mintea şi cu sufletul, a
înţeles mai mult. De la 12 la 60 de ani, să spunem, omul acesta perfect se
trudeşte necontenit să ajungă mai sus, să se purifice, să înţeleagă, să
cunoască. Ajunge în pragul morţii un om perfect. Şi atunci, printr-o simplă
experienţă organică, el moare, se trezeşte deodată într-o altă lume, unde
începe altceva, unde valorile sunt altele şi ascensiunea este înţeleasă altfel.
Acesta este miracolul. Acesta este paradoxul; cheltuieşti o
viaţă întreagă pentru a te înălţa, a te purifica şi a cunoaşte, ca să ajungi,
în moarte, cine ştie, la cea mai de jos treaptă a perfecţiunii. Prin simplul
fapt al morţii, o biată femeie bătrână poate ajunge muIt mai sus decât un
Bergson, un Einstein, un Rodin. Umbli pe stradă şi întâlneşti pe la colţuri
cerşetori în zdrenţe, femei sărmane, sau auzi de oameni care suferă cele mai
cumplite boli, care şi-au pierdut tinereţea în spitale - şi îi compătimeşti,
fără să te gândeşti o clipă că poate oamenii aceştia sunt îngeri printre noi, sunt
arhangheli veniţi să ne ispitească, sau sunt simple suflete care, atunci când
îşi vor lua zborul, se vor afla mult mai aproape de lumină decât cei mai mari
înţelepţi, cei mai mari sfinţi şi filantropi ai noştri.
Este o simplă închipuire a mea, fără îndoială, dar paradoxul
şi miracolul morţii ne dă drept la orice închipuire. Mă gândesc, însă, la
zădărnicia setei noastre de perfecţiune, de ascensiune - atât timp cât există o
moarte ale cărei legi nu le cunoaşte nimeni.
Da...
RăspundețiȘtergereLa pagina 33, Drumul spre centru, editura Univers, 1991