POVESTEA SENZAȚIEI
A fost odată un om ca toți oamenii, unul tânăr, care simțea din plin, gândea nu mai mult decât trebuie, ca toți tinerii, și se bucura de viață. Mai ales simțirea sa îi trezea satisfacții, căci vedea cum prin ea poate cunoaște de-a dreptul lumea, în lung și în lat, în toată bogăția și adevărul ei. De aceea și avea multă încredere în simțirea sa.
Într-o zi i s-a întâmplat – nu un lucru extraordinar, departe
de asta, ci unul care se poate întâmpla oricui: să simtă vidul vieții. Vezi,
stai așa și-ți spui cu voce tare numele: și el sună gol. Sau te uiți la colțul
tău de lume și-l vezi cum este, o casă între case; ai putea sta într-o alta, ai
vrea să stai și aici, și acolo, ești nicăieri și tu însuți ești nimeni. Nu e mare
lucru în gândul acesta, firește, dar câteodată devine apăsător. Îți face
spectrală lumea. Ce ți se poate întâmpla mai curios decât să vezi dintr-odată
scheletul în oameni, cum spunea nu știu cine că vede în iubita sa? adică să nu vezi
un om, ci să vezi un spectru, pe cineva? să nu vezi un lucru, să vezi ceva?
Chiar atunci când ți se pare că ai o experiență mai plină, sau poate tocmai
atunci, vidul vieții stă gata să-ți apară mai izbitor. (E ca în poemul acela al
lui Rimbaud, surprinzător de potrivit intitulat „Sensation“, unde vezi la început
expresia unei plinătăți – un tânăr, mergând fără țintă, printre lanuri, heureux
comme avec une femme – și te lași purtat ca de o senzație bună, pentru ca
dintr-odată să-i simți vidul, jocul de spectre, cu tinerețe în general, cu nicăieri,
cu feminitate în general, și să realizezi cum „cineva“ este fericit alături de
„ceva“, în anonimatul vieții.) Oamenii trăiesc liniștiți și siguri, în bogăția
aparentă a vieții lor. Câteodată ei văd că nu e bogăție. Dar ce vreți să facă?
A fost odată un om ca toți oamenii, unul tânăr, care a făcut
altceva: a pornit în urmărirea vidului vieții… Nu știa bine unde avea să ajungă,
peste câte mări și țări avea să călătorească, prin câte stări și întruchipări
avea să treacă. Noi, cei care povestim, știm toate acestea, dar nu putem nici
noi spune lucrurile decât cum s-au desfășurat.
Când a resimțit vidul, tânărul nu s-a speriat prea tare, căci
era un om întreg la minte. S-a gândit că-și dă prea multă importanță lui și
impresiilor lui; că în fond lucrurile importă, nu el, și că, spre a reintra în
ordine, n-avea decât să se întoarcă spre lucruri, spre ceea ce există aci și
acum. Va fi știind și lumea ceva de când tot spune vorba aceasta: hic et nunc. S-a
aplecat atunci asupra senzației pe care o avea acum și a văzut că era bună și
plină. Undeva pe o pagină a sufletului a notat: acum e noapte și am o senzație
bună.
A doua zi, când a regăsit însemnarea, nu mai era noapte, firește,
dar exista și acum ceva, el spunea mai departe „acum“, iar acest acum aluneca
peste viața sa, păstrându-se intact și păstrând totodată ceva din clipele
trecute. Cum asta? Să fie „acum“ o simplă vorbă generală, ca tot ce e vorbire?
Dar atunci însemna că vorbirea e mai adevărată și mai tare; că senzațiile poartă
în ele generalitatea pe care o exprimă vorbirea. Și la fel aluneca „aci“ peste
lucruri, peste arbori și case, văi și dealuri. Te miști și spui despre toate,
rând pe rând, că sunt „aci“. Acum și aci devin un fel de salut pe care-l faci lucrurilor,
în trecerea ta prin lume, sau în trecerea lumii prin fața ta. Iar lucrurile
trec și salutul rămâne.
Ajuns aci, tânărul înțelegea că nu începuse bine. Sfârșise prea
ușor cu sine în favoarea lucrurilor. În definitiv „acum“ și „aci“, ca și afirmația
de „asta“, sunt ale cuiva. O persoană e cea care spune că acum e ziuă, că pomul
e aci sau că lucrul acesta este acesta. Certitudinea sensibilă privește deci un
eu. – Dar care eu? Cel care vede un pom sau cel care vede o casă? Pe amândoi.
Adică pe nici unul. Adică pe toți. Când spun „acest lucru de aci“ îl pot spune
despre toate, după cum când spun „acest eu individual“ îl pot spune despre
oricine. Și nu numai când spun, ci când simt așa, că am ceva individual în față,
am de fapt o generalitate.
Aceasta îl supăra în fond pe tânăr: că lucrurile nu erau ele
însele, ci orice altceva. Lucrurile astea, pe care le simți atât de viu, sunt
un caz particular, un de exemplu; și tu ești un caz particular, un de exemplu
(cel ce stă aci, de exemplu; cel care spune și simte asta). Vrei ceva anumit și
crezi că senzația ți-l dă, dar te trezești că ea îți aduce o lume întreagă, o
generalitate. Fără să ții listă, ca Don Juan, simți de la început că experiența
ta nu e decât una din 1003. Și tu ești unul din 1003.
Iarăși luase prost lucrurile, așadar. Nu putea spune chiar că
sentimentul acesta de vid era al unui „gol“. Ceva era în viața sa; dar era doar
ceva, după cum el era doar cineva. Ciudățenia ce i se întâmpla era că el, om al
senzațiilor, risca să vorbească de deșertăciune și să plutească în asemenea abstracțiuni.
– Dar asta s-o spună și s-o simtă cine vrea, el avea certitudinea sa sensibilă.
Iar dacă o avea, însemna că putea să dea socoteală de ea. N-avea rost,
probabil, să pună toată greutatea nici pe lucruri, nici pe persoane, de vreme ce
și unele și altele sunt repetabile și devin fantomatice; așa cum n-are rost,
când faci un drum, să numeri pașii, căci drumul ca întreg, senzația mersului
contează. Se hotărî deci să se întoarcă la certitudinea sa sensibilă și s-o
privească așa cum era, ca un întreg.
Ce îi dăduse sentimentul de vid era faptul că este cu adevărat
ceva fantomatic în felul cum trec pe dinaintea noastră ceasurile și locurile,
stările și lucrurile. Nu le poți reține pe ele, dar reții savoarea lor, prezența.
Iar prezența e o statornică absență, căci e plină de toate absențele, de tot ce
ți-a fost prezent altădată și te-a învățat să guști prezența; plină până și de
absența lucrului ce ți-e prezent o clipă încă! E și acesta un fel de-a vedea
lucrurile, mai mult prin nu decât prin da. Dar nu poate fi și felul senzației,
care tocmai asta spune: da peste tot, da la orice și de-a dreptul. Și ce adânc
te cufunzi cu câte o senzație, ce învăluitoare e certitudinea ei. E de ajuns să-ți
arăți și să arăți altora certitudinea aceasta, ca să nu te mai îndoiești de
pozitivul ei. – Sau ca să te îndoiești? Căci iată, de îndată ce-ți vădești
certitudinea, negativul reapare. Îți arăți casa și spui celuilalt, sau îți spui
singur: nu e casa din dreapta, unde ai privit întâi, nici cea din fund, ci
aceea de acolo. Ai spus doi de nu ca să spui un da. Sau să presupunem că ai o
certitudine sensibilă acum, că trăiești acum o clipă bună. În momentul chiar în
care vrei să arăți cum e acum, acest acum a și trecut; dar acum negi prezentul
ca să te întorci la trecut și pe urmă cu trecut cu tot te întorci la prezent.
Spusese mai sus că prezența e plină de absențe; dar asta sună
paradoxal și puțin ridicol. Nu: orice prezență e plină de refuzuri, orice senzație
și certitudine sensibilă e un fel de „lăsați-mă în pace voi, alte senzații și
solicitări, o vreau doar pe aceasta, mi se impune, dintre voi toate, aceasta“.
Refuzi în dreapta, refuzi în stânga și ai obținut. Ceea ce obții cu senzația ta
este plin de refuzuri, într-atât de încărcat de ele, când stai puțin să te
gândești, încât lucrurile încep să nu mai fie ce sunt, ca o statuie care-ți
redevine piatră dacă nu-i mai vezi frumusețea, sau ca o iubită părăsită ce
redevine o ființă umană ca și celelalte. Oamenii fac neîncetat experiența asta,
dar o uită. Ei nu-și analizează senzațiile, cum s-a apucat s-o facă tânărul
acesta ca toți oamenii. Și o clipă ar fi fost și el pe punctul să revină la înțelepciunea
comună și la viața practică, dacă nu i-ar fi venit în minte lucrul acesta
extraordinar, că în viața practică însăși el nu face altceva decât să refuze lumea
reală și să trăiască printre „entități“.
Ce facem când mâncăm ori bem și de ce misterele acelea antice
de la Eleusis vorbeau de taina mâncatului și băutului? Refuzăm lucrurile drept
ce sunt și le tratăm ca generalități. Anticii mâncau pe Ceres și beau pe
Bacchus; pentru noi, roadele sunt generalități încă. Un măr nu ți-e un măr, ci
o substanță hrănitoare. Noi nu credemîn lucrurile lumii acesteia, de vreme ce
le nimicim și le consumăm. Spui că ele îți sunt adevărate, dar te dezminți și
le dezminți la fiecare pas. Și la fel le dezminte, fără s-o știe, animalul,
consumându-le; la fel le dezminte statornic și solemn firea. Totul vine să
respingă siguranța noastră în realitatea lucrurilor individuale și să lase în
locul lor cenușa generalității. Nimic nu este ce este, toate sunt fantomatice,
spectrale. Ce pustiu vine să se întindă, din inima omului, peste mult răbdătoarea
lume?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu