Şi
acum, îngăduiţi-mi să mă reîntorc, deşi s-ar putea spune că mă repet, la
descrierea condiţiilor jalnice în care se găsea oraşul, şi mai cu seamă acea
parte unde sălăşluiam eu.
City
şi suburbiile învecinate, în ciuda marelui număr de oameni care se refugiaseră
la ţară, erau încă însufleţite, ba poate chiar mai însufleţite decît de
obicei, pentru că multă vreme lumea a nutrit credinţa că ciuma nu se va atinge
de City, de Southwark, de Wapping sau de Ratcliff. Cu atîta tărie le intrase
oamenilor în cap asemenea idee, încît mulţi locuitori ai suburbiilor din vest
şi din nord se mutaseră prin aceste părţi estice, spre a dobîndi mai multă
siguranţă. Şi, după cum mă bate pe mine gîndul, mutîndu-se ei au mutat şi
ciuma prin aceste locuri, mai devreme decît ar fi venit ea altminteri.
Aici
am iarăşi prilejul de a lăsa o observaţie spre folosul urmaşilor, cu privire
la felul în care oamenii se molipsesc unul de la altul. Şi anume, ciuma n-a
fost luată de cei sănătoşi numai de la cei
bolnavi, ci şi
de la cei ce se simţeau BINE. Daţi-mi voie să mă explic: prin bolnavi îi
înţeleg pe cei declaraţi ca atare, care căzuseră la pat şi se aflau sub
îngrijire, sau care aveau umflături sau gîlme pe trup. De ăştia toată lumea
ştia să se ferească, mai cu seamă că se aflau la pat, sau în condiţia în care
boala nu putea fi ascunsă.
Dar
cei ce se simţeau bine, cu alte cuvinte, cei ce luaseră
boala şi o purtau în trupul şi în sîngele lor, dar nu-i arătau semnele, nu-şi
dădeau deloc seama de acest lucru, şi această neştiinţă ţinea zile întregi.
Aceştia duceau pretutindeni cu ei suflarea morţii şi o împrăştiau asupra celor
ce le veneau în preajmă. Pînă şi veşmintele lor erau îmbibate de boală,
mîinile lor infectau lucrurile asupra cărora se lăsau, mai cu seamă dacă erau
calde şi jilave, ori bolnavii năduşeau mult.
Ei,
şi era cu neputinţă să-i deosebeşti pe aceşti oameni care, aşa cum am spus, nu
aveau habar c-ar fi bolnavi. Ei erau cei ce se prăbuşeau şi leşinau în stradă.
Căci adeseori îşi vedeau de treburi şi circulau pe străzi pînă-n cea din urmă
clipă, adică pînă cînd, dintr-odată, îi năpădea sudoarea, li se muiau
mădularele, se aşezau pe pragul unei uşi şi mureau. E drept, cînd îi cuprindea
asemenea slăbiciune, se străduiau din răsputeri să ajungă pînă la uşa lor, şi
cîteodată izbuteau doar să se tîrască pînă acasă şi să-şi dea duhul de cum
intrau. Alteori se socoteau sănătoşi pînă cînd le ieşeau semnele pe trup, tot
fără să ştie, şi atunci mureau la un ceas sau două după ce se întorceau acasă,
deşi cît fuseseră pe afară se simţiseră bine.
Aceştia
erau cei primejdioşi pentru mulţime, cei de care oamenii teferi ar fi trebuit
să se ferească. Dar, pe de altă parte, cum i-ai fi putut dibui?
Şi
tot asta-i pricina pentru care o asemenea molimă nu poate fi stăvilită, în
ciuda tuturor strădaniilor omeneşti. Nu-i poţi deosebi pe bolnavi de sănătoşi
atîta timp cît ei înşişi nu se ştiu a fi atinşi de boală.
Am
cunoscut un om care colinda fără grijă străzile Londrei în timpul molimei din
1665, purtînd la el un antidot sau o licoare întăritoare din care lua o
înghiţitură ori de cîte ori se socotea în primejdie. Şi avea el un semnal
care-i vestea primejdia, aşa cum n-am mai întîlnit la nimeni nici înainte nici
după aceea. Şi nici n-aş şti să spun cît de mult se putea bizui pe el. Anume,
avea o rană la un picior şi ori de cîte ori se afla în preajma unor oameni
molipsiţi şi infecţia începea să lucreze şi asupră-i, rana de la picior începea
să-l înţepe, dîndu-i semnalul de alarmă. Il înţepa, pălea şi se înălbea. Aşa
încît, de cîte ori începea să-şi simtă rana, însemna că sosise momentul să se
retragă, ori să aibă grijă să ia o duşcă din doctoria pe care o purta mereu
asupră-i în acest scop. Şi se pare că rana îl înţepa adeseori cînd se găsea în
tovărăşia unor oameni ce se socoteau ei înşişi teferi şi zdraveni, şi apăreau
tot aşa şi în ochii celorlalţi. Dar omul nostru se ridica dintr-odată în
picioare şi spunea deschis:
—
Prieteni, în această încăpere se află careva bolnav de ciumă.
Şi
atunci adunarea se spărgea pe loc.
Toate
aceste fapte au fost o dovadă limpede pentru toată lumea că molima nu poate fi
ocolită de cei ce se învîrtesc printre alţii, într-un oraş contaminat, în care
oamenii nu se ştiu a fi purtători de boală pentru ceilalţi.
Şi în
acest caz, a-i închide pe cei sănătoşi sau a-i îndepărta pe cei bolnavi e la
fel de zădarnic. Doar dacă s-ar putea merge pe fir îndărăt, izolîndu-i pe toţi
cei cu care bolnavii au venit în legătură înainte de a fi ştiut măcar că sînt
bolnavi. Şi nimeni n-ar şti, în asemenea împrejurare, pînă unde să meargă sau
unde să se oprească. Căci nimeni n-ar şti cînd sau unde sau cum sau de la cine
a luat boala.
Bănuiesc
că asta-i pricina pentru care aceia afirmă că însuşi aerul ar fi pătruns de
boală şi infectat, aşadar n-au de ce să ia seama cu cine vin în legătură, din
moment ce boala pluteşte în văzduh. Am văzut mulţi oameni adînc tulburaţi şi
uluiţi, exclamînd:
— Bine, dar nu m-am apropiat
niciodată de vreun bolnav! Nu am venit în legătură decît cu oameni sănătoşi şi
totuşi, iată, am luat boala.
— Sînt încredinţat că e o pedeapsă
venită de-a dreptul din ceruri, spune altul, încercînd să vadă înfăţişarea solemnă
a lucrurilor.
Iar
cel dintîi spune din nou:
—
Nu
am venit nicicînd în preajma bolii sau a vreunei persoane infectate. Se vede că
boala pluteşte în văzduh. O tragem în piept odată cu aerul şi, deci, n-ai cum
să i te împotriveşti.
Acest
punct de vedere a făcut pe mulţi oameni, mai cu seamă în cea de-a doua jumătate
a molimei, atunci cînd aceasta îşi atinsese cele mai înalte culmi, să fie mai
nepăsători şi mai puţin prevăzători decît la început. Asemenea turcilor,
însuşindu-şi un soi de fatalism, ziceau că dacă-i voia Domnului să-i lovească,
atunci e totuna de stau acasă ori pleacă din oraş, pentru că tot îi nimereşte.
Drept care se duceau fără pic de teamă chiar şi în case infectate, sau se
însoţeau cu persoane bolnave; vizitau ciumaţi şi după aceea, cînd se molipseau,
se culcau în pat alături de nevestele lor. Şi care a fost urmarea? Aceeaşi ca
şi în Turcia sau în celelalte ţări în care oamenii săvîrşesc asemenea
nesăbuinţe: anume, s-au îmbolnăvit cu toţii şi au murit cu sutele şi cu miile.
Departe
de mine să hulesc sau să arăt lipsă de credinţă în Domnul, care în asemenea
prilejuri trebuie să fie întruna prezent în gîndurile noastre. Dar minţile
oamenilor nu trebuie împuiate cu idei despre mînia şi răzbunarea cerească, ba
dimpotrivă.
Niciun
om nu trebuie să vadă în asemenea lucruri mîna răzbunătoare a Domnului şi să le
pună doar în seama Proniei cereşti. Numeroase persoane bolnave de ciumă au fost
tămăduite, iar mulţi alţii au fost ocrotiţi de de infecţie, ceea ce dovedeşte
că nu de răzbunare e vorba. Socotesc o minune şi faptul că eu am fost cruţat de
boală, şi vorbesc despre aceasta cu nemărginită recunoştinţă.
Dar
cînd pomenim despre ciumă ca de o boală stîrnită de cauze naturale, ne gîndim
şi la faptul că a fost răspîndită tot prin mijloace naturale şi omeneşti. Fie
din milă, fie din răzbunare, puterea divină lasă toate înfăptuirile pe seama
oamenilor, care-şi văd de drumul lor firesc şi omenesc. Providenţa îşi rezervă
dreptul să-şi facă apariţia, în chip supranatural, numai cînd găseşte ea de
cuviinţă.
Dar
în cazul una molime, nu se prea vădeşte prilej de intervenţii supranaturale, ci
se desfăşoară din plin doar cursul firesc al lucrurilor. În această firească
înlănţuire de cauze şi efecte îşi găseşte loc şi tainica transmitere a bolii pe
neobservate, dar inevitabil, care înseamnă destulă răzbunare în sine, fără s-o
mai atribuim miracolelor şi forţelor supranaturale.
Puterea
de pătrundere a acestei boli e atît de aprigă, şi molipsirea se produce în
asemenea măsură pe nesimţite, încît, cu oricîtă grijă te-ai feri, tot e
zadarnic, atîta timp cît stai locului.
Dar
am toate temeiurile să cred, şi în această afirmaţie mă sprijin pe atâtea
exemple încă vii în amintirea mea încît nimic nu mi-ar putea clinti
convingerea, deci zic că am toate temeiurile să cred că nimeni în ţara asta nu
s-a îmbolnăvit în alt chip decît prin molipsire, luînd boala, pe cale firească,
de la altcineva, prin atingerea veşmintelor, sau prin inhalarea mirosurilor
cuiva mai dinainte infectat.
Acest
lucru este dovedit şi de felul în care s-a ivit molima la Londra, adusă odată
cu mărfurile sosite din Olanda, şi venite acolo din Levant. Prima izbucnire de
ciumă la noi a avut loc într-o casă din Long-Acre, unde au fost depozitate şi
deschise întîia oară baloturile cu asemenea mărfuri. De la acea casă s-a
răspîndit fără veste la altele prin legăturile cu cei infectaţi, sau prin
molipsirea slujbaşilor parohiali care i-au vegheat sau îngropat pe morţi şi
aşa mai departe. Toate acestea sînt argumente de bază că boala s-a răspîndit de
la om la om şi de la casă la casă, şi nu altminteri.
În
prima locuinţă infectată au murit patru persoane. O vecină, auzind că stăpîna
primei case căzuse la pat, a venit să o vadă şi, cînd s-a întors acasă a adus
boala în sînul familiei ei. A murit şi vecina şi toţi ceilalţi din gospodărie.
Un preot chemat să o împărtăşească pe stăpîna celei de a doua case s-a
îmbolnăvit pe dată şi a murit, trăgînd după el la groapă pe cîţiva dintre ai
lui.
Atunci
au început medicii să cadă pe gînduri, pentru că în primele zile nici prin
minte nu le-a dat că ar fi vorba de o molimă generală. Cei trimişi să cerceteze
morţii au comunicat că, nici mai mult nici mai puţin, e vorba de ciumă, cu
toate semnele ei înfricoşătoare şi, dat fiind că cei bolnavi avuseseră felurite
legături cu o mulţime de persoane care, după cum era de bănuit, se şi
molipsiseră, exista ameninţarea să izbucnească o molimă generală şi era cu
neputinţă să i se pună stavilă.
Din
acest punct de vedere, părerile medicilor se potriveau cu observaţiile pe care
aveam să le fac eu mai tîrziu, anume că boala se răspîndea pe nesimţite. Pentru
că cei ştiuţi a fi bolnavi nu puteau molipsi decît pe cei ce veneau în
nemijlocită legătură cu ei; dar omul care se pătrunsese de infecţie fără să-şi
dea seama, şi mergea în mijlocul mulţimilor încredinţate că au de-a face cu o persoană
sănătoasă, putea molipsi o mie de alţi oameni, care la rîndul lor dădeau boala
mai departe, toţi fără să aibă habar, şi fără să simtă urmările decît cu zile
şi zile mai tîrziu.
De
pildă, multe persoane aflau că s-au molipsit de ciumă numai cînd, spre uimirea
lor de negrăit, îi descopereau semnele pe propriul lor trup. Şi după aceea,
rareori aveau mai mult de şase ceasuri de trăit. Căci petele acelea care se
numeau semne, erau de fapt pete de gangrenă, adică de carne moartă care se
strîngea în nişte gîlci nu mai mari decît un ban de argint, bătătorite şi tari
ca o bucată de corn. Şi cînd boala ajungea aici, nu mai urma decît moartea. Şi
totuşi, cum v-am spus, oamenii nu ştiau că-s bolnavi sau că ceva nu-i în regulă
cu ei pînă cînd nu se iveau aceste semne pe trupul lor. Cu toate că, aşa cum
oricine îşi poate da seama, infecţia lîncezea de mult în ei, Şi, prin urmare,
răsuflarea lor, năduşeala lor, straiele lor, fuseseră molipsitoare cu multe
zile înainte.
Toate
acestea au prilejuit o mare felurime de cazuri, despre care, de bună seamă,
medicii au mai multe prilejuri să-şi reamintească decît aş avea eu. Totuşi
unele dintre ele mi-au căzut şi mie sub ochi, sau mi-au ajuns la urechi, şi vă
voi vorbi despre cîteva dintre acestea.
Un
anume cetăţean, care a trăit tihnit şi neatins de boală pînă în luna
septembrie, cînd toată greutatea molimei se lăsase în City, se făloşea cu mare
veselie şi chiar cu trufie cît de grijuliu se arătase el şi cum niciodată nu se
apropiase de vreun bolnav. Şi-i zice atunci un altul, un vecin de-al lui:
—
Nu
te încrede prea mult, domnule... E greu de deosebit cine-i bolnav şi cine nu.
Pentru că uite acu vezi omul viu şi numai peste un ceas îl şi vezi mort.
—
Asta-i
drept, răspunde omul nostru, care nu se încredea prosteşte în soartă, ci numai,
văzînd că scăpase pînă atunci, începuse, ca şi alţii, să se culce pe-o ureche.
E drept, şi nu mă socotesc scutit de primejdie, numai că nădăjduiesc să nu mă
fi apropiat niciodată de vreo persoană purtătoare de boală.
—
Ba!
zice vecinul. Nu te aflai dumneata mai deunăzi la crîşma „Capul taurului“, din
Gracechurch, împreună cu domnul...?
—
Aşa-i,
răspunde fălosul. Dar nu mai era nimeni pe acolo de care să fi avut pricină să
ne temem.
La
care vecinul n-a mai rostit o vorbă, nevoind să-l amărască pe bietul om. Dar
această tăcere îi stîrni celuilalt curiozitatea, şi văzîndu-1 pe vecin că dă
îndărăt fu cuprins de nelinişte şi-l întrebă cu glas puternic şi arzător:
—
Doar
n-ai să-mi spui că a murit?
Vecinul
continuă să păstreze tăcere şi nu făcu decît să-şi lase privirile în pămînt şi
să mormăie ceva ca pentru sine. Iar cel dintîi se făcu alb ca varul, şi rosti
doar atît:
—
Atunci
şi eu sînt un om mort.
Se
duse acasă şi chemă un spiţer de pe aceeaşi stradă ca să-i dea un leac de
fereală, pentru că nu se socotea încă bolnav. Dar cînd spiţerul îi deschise
haina la piept, scoase un oftat şi-i spuse doar atît:
—
Înalţă-ţi ochii spre ceruri.
Cîteva
ceasuri mai tîrziu, omul muri.
Aşadar,
vă rog şi pe dumneavoastră să judecaţi, după un caz ca acesta de mai sus, dacă
aveau autorităţile vreo putinţă de-a zăgăzui — fie prin întemniţarea bolnavilor
în case, fie prin îndepărtarea lor — o molimă care se întindea de la om la om,
chiar cînd aceştia se socoteau cu desăvîrşire sănătoşi, şi continuau să se
socotească astfel zile întregi.
Ar fi
aici locul să ne punem întrebarea cam cîtă vreme putea un om să poarte sămînţa
bolii în el înainte de a o descoperi în chip fatal. Şi cît timp putea să pară
sănătos, deşi de fapt era o primejdie pentru toţi ceilalţi care-i veneau în
preajmă? Ei bine, cred că nici cei mai destoinici dintre medici n-ar putea
răspunde la această întrebare mai mult decît pot eu. Ba poate că observaţia
unui om oarecare ar întrece puterea lor de observaţie. Părerea medicilor din
străinătate este că boala poate lîncezi amorţită în om, sau în vinele lui, un
timp îndelungat. Din această pricină ei folosesc carantina pentru toţi cei ce
intră în golfurile sau în porturile lor, venind din locuri îndoielnice.
Carantina, adică patruzeci de zile, zic ei, e deajuns pentru bătălia organismului
cu un asemenea vrăjmaş, bătălie în care ori îl biruie, ori i se supune.
Dar
eu unul, pornind de la observaţiile mele, nu cred că oamenii pot ţine piept
infecţiei, fiind în acelaşi timp primejdioşi pentru alţii, mai mult de
cincisprezece-şaişprezece zile.
Pe
acest temei, cînd o casă era închisă în oraş pentru că murise careva de ciumă
în ea, dacă pînă-n şaisprezece sau optsprezece zile nimeni din familie nu se
mai îmbolnăvea, autorităţile deveneau mai puţin stricte faţă de cei din
respectiva casă, şi închideau ochii, lăsîndu-i să plece. Nici oamenii nu se mai
fereau de ei, ba chiar gîndeau că erau mai căliţi, deoarece înfrînseseră
vrăjmaşul în propria lor casă.
Uneori,
însă, descopereau că vrăjmaşul stă pitit la pîndă mult mai multă vreme.
Pornind
de la toate aceste observaţii mai sus înşirate trebuie să spun că, deşi în
cazul meu întîmplarea a voit ca lucrurile să se petreacă altminteri, socotesc
şi las ca un avertisment că: cel mai bun leac
împotriva ciumei este să fugi cît poţi din calea ei.
Cunosc
oameni care spun: „Dacă va voi Domnul mă va ocroti în focul primejdiei şi, tot
astfel, dacă va voi Domnul, mă va lovi chiar atunci cînd eu o să mă socot în
afară de orice primejdie“.
Asemenea
gînduri au făcut să rămînă locului, în oraş, mii de oameni ale căror învelişuri
pămînteşti au fost apoi zvîrlite cu grămada din căruţe în gropile uriaşe.
Oameni care, cred eu, dacă ar fi fugit din faţa primejdiei, ar fi scăpat cu
viaţă. După toate probabilităţile, s-ar fi salvat.
Şi
dacă acest lucru le va intra temeinic în minte oamenilor, sînt încredinţat că
un viitor prilej de aceeaşi natură o să găsească populaţia altfel pregătită,
şi înarmată cu alte măsuri decît cele care au fost luate în 1665, sau în
molimele asemănătoare izbucnite în străinătate.
Cu
alte cuvinte, autorităţile vor trebui să cugete la împărţirea oamenilor în
grupuri mici şi la îndepărtarea lor din timp, la o cît mai mare distanţă unii
de alţii. Şi nu să lase o molimă atît de năprasnică, foarte primejdioasă pentru
oamenii îngrămădiţi în mulţimi, să-şi facă mendrele printre sute de mii de
victime adunate laolaltă, aşa cum a fost cazul la noi şi cum ar mai fi dacă
ciuma s-ar ivi iar.
Cu
ciuma e ca şi cu focul: cînd cuprinde numai cîteva case, ard doar acele case,
sau dacă vîlvătaia izbucneşte într-o casă răzleaţă, singuratică, o mistuie
numai pe aceea. Dar cînd ia foc un oraş cu case dese şi îngrămădite una-n alta,
atunci furia se înteţeşte, rade şi prăpădeşte tot ce-i stă în cale.
Aş
putea ticlui multe planuri prin care autorităţile din acest oraş, dacă vor mai
avea vreodată prilej să se lupte cu un asemenea flagel (şi ferească Domnul să
mai aibă), ar putea să-i îndepărteze pe cei mai ameninţaţi. Prin aceştia îi
înţeleg pe săraci: cerşetorii, lihniţii, truditorii. De aceştia trebuie să aibă
grijă autorităţile, pentru că cei înstăriţi au singuri grijă de ei, de
slujitorii şi de copiii lor.
În
felul acesta, oraşul şi suburbiile ar fi atît de chibzuit eliberate, încît
molima n-ar mai avea la îndemînă decît a zecea parte din populaţie. Dar hai să
presupunem că ar rămîne în oraş o treime din populaţie, adică două sute
cincizeci de mii de oameni, şi tot s-ar simţi mai la largul lor. Și ar fi mai bine
pregătiţi să facă faţă molimei şi mai puţin expuşi la urmările ei, decît ar fi
acelaşi număr de cetăţeni înghesuiţi într-un oraş mai mic, ca Dublin, de
pildă, sau Amsterdam.
E
adevărat că în timpul ciumei din 1665, sute de familii, ce zic eu, chiar mii
de familii au părăsit Londra. Dar mulţi dintre ei au plecat prea tîrziu, şi nu
numai că i-a ajuns moartea pe drum, dar au dus molima cu ei prin ţinuturile pe
unde s-au risipit, şi i-au îmbolnăvit pe cei la care s-au dus să caute refugiu.
Ceea ce a zăpăcit lucrurile, făcînd ca mijlocul cel mai bun de apărare
împotriva bolii să devină un mijloc de răspîndire a ei.
Şi
acest lucru mă întoarce iar cu gîndul la cele ce am sugerat înainte şi care se
cer mai bine lămurite aici. Anume, oamenii plecau, în aparenţă sănătoşi, şi aşa
se socoteau multe zile după ce boala dospea în trupurile lor, pînă cînd le
ataca organele vitale şi le vătăma minţile. Însuşi faptul că plecaseră
dovedeşte acest lucru. Şi aceşti oameni au infectat oraşele prin care au
trecut; astfel se face că ciuma s-a răzleţit, mai mult sau mai puţin, în toate
oraşele mari din Anglia. Şi pretutindeni auzeai că a adus-o londonezul cutare
sau alt londonez!
Vă
rog să luaţi aminte că atunci cînd vorbesc de asemenea primejdioşi purtători
de boală, mă gîndesc la cei ce nu-şi dădeau seama că sînt bolnavi, căci dacă ar
fi fost conştienţi, atunci ar trebui să ne gîndim la ei ca la nişte ucigaşi cu
bună ştiinţă, strecuraţi în mijlocul oamenilor sănătoşi. In asemenea caz, s-ar
fi adeverit spusele de care v-am mai vorbit şi pe care eu le socotesc cu totul
lipsite de temei. Anume că cei bolnavi nu se sinchiseau să-i ferească pe
alţii, ba chiar căutau să-i molipsească. Eu gîndesc, după cum v-am mai spus, că
situaţia mai sus arătată a izvodit asemenea vorbe, care nădăjduiesc să nu fi
avut în ele vreun sîmbure de adevăr.
Ştiu
bine că nu se pot trage încheieri generale după un fapt particular, dar v-aş
putea numi oameni ai căror vecini sau ale căror familii sînt încă în viaţă şi
care prin purtarea lor au dovedit contrariul învinuirilor ce s-au adus celor
bolnavi.
De
pildă, un bărbat, cap de familie, locuind în apropiere de mine, s-a îmbolnăvit
de ciumă. Gîndea că o luase de la un biet lucrător care fusese în serviciul lui
şi în casa căruia se dusese cu puţin în urmă, ca să-l vadă sau ca să-i ceară
să-i termine cine ştie ce treabă. Încă de cînd ajunsese în pragul casei
sărmanului lucrător simţise oarecare îngrijorare, dar nu şi-a dat seama că era
bolnav decît a doua zi, cînd a căzut şi el la pat. Şi de cum s-a îmbolnăvit, a
cerut să fie dus într-o altă clădire din curtea casei lui, unde se găsea un
atelier, căci omul era alămar, iar deasupra atelierului mai era o încăpere.
Acolo a zăcut şi acolo a murit şi nu a îngăduit nimănui să-l îngrijească, în
afară de o infirmieră străină. Nu le-a dat voie nici soţiei, nici copiilor sau
servitorilor să se apropie de cămăruţa lui, ca nu cumva să se molipsească. Le
trimitea binecuvîntările şi rugăciunile lui prin infirmieră, care vorbea cu ei
de la depărtare. Şi toate astea pentru că bolnavul ştia foarte bine că,
nelăsîndu-i să se apropie de el, ceilalţi vor fi cruţaţi.
Trebuie
să observ aci că ciuma, la fel ca şi alte boli, cred, se manifestă felurit, în
funcţie de organismul omului. Unii se lăsau pe dată doborîţi şi erau cuprinşi de
fierbinţeală, vărsături, dureri de cap îngrozitoare, junghiuri în spate, şi
apoi urmau chinurile de neîndurat care-i făcea să turbeze. La alţii boala se
vestea prin umflături şi tumori pe gît, pe vintre sau la subţiori, buboaie
care, pînă se spărgeau, îi supuneau la cele mai de neînchipuit torturi. In
timp ce alţii, aşa cum am arătat, se molipseau pe nesimţite, răul
strecurîndu-se pe furiş în sîngele lor, pînă cînd cădeau leşinaţi în stradă, şi
treceau în moarte fără să se chinuiască.
Nu
sînt medic ca să pot lămuri de ce una şi aceeaşi boală se desfăşura atît de
felurit la unul şi la altul. Şi nici măcar nu-i treaba mea să fac observaţiile
pe care le-am făcut, pentru că doctorii au cercetat aceste lucruri cu mult mai
mult succes decît mine, iar părerile mele s-ar putea să se deosebească în unele
privinţe de părerile lor. Eu nu fac decît să vă înfăţişez ceea ce ştiu sau am
auzit, sau gîndesc despre cazurile în speţă, adică ceea ce a intrat în cîmpul
observaţiilor mele cu privire la felurile diferite în care se arăta boala în
unele cazuri. Dar trebuie să subliniez din nou că deşi prima formă de care
v-am vorbit, adică boala făţişă, cea însoţită de fierbinţeală, vărsături,
dureri de cap, junghiuri şi umflături era mai greu de îndurat pentru bolnavi,
din cauza chinurilor şi a agoniei cumplite la care-i supunea, totuşi mai
primejdios era cel de-al doilea chip sub care se înfăţişa flagelul. Căci dacă
cei ce prezentau prima formă adeseori se tămăduiau, mai cu seamă dacă buboaiele
spărgeau, în schimb în cea de-a doua formă nu puteai aştepta alt sfîrşit decît
moartea. Pe de altă parte, după cum am mai spus, cea de-a doua formă însemna o
primejdie permanentă pentru cei din jur, căci bolnavii, neştiuţi de alţii şi
nici de ei înşişi, împrăştiau pretutindeni moarte, în timp ce otrava
pătrunzătoare se strecura tiptil în sîngele lor într-un chip cu neputinţă de
descris sau măcar de gîndit.
Acest
fel de a te molipsi şi a-i molipsi şi pe alţii pe neştiute se vădea pe două
căi, foarte ades întîlnite în acele vremuri. Şi nu cred să existe persoană care
să fi locuit la Londra pe vremea molimei şi să nu fi cunoscut o sumedenie de
cazuri de ambele feluri.
1. Părinţii, taţi şi mame, se purtau
cu ai lor în chip firesc, ca şi cum ar fi fost cu desăvîrşire sănătoşi, ceea ce
îşi închipuiau că şi sînt, pînă cînd îşi infectau pe nesimţite întreaga
familie, ducînd-o la pieire. Şi de bună seamă că altfel ar fi stat lucrurile
dacă i-ar fi muncit măcar o umbră de teamă că ei înşişi n-ar fi perfect teferi.
Am
auzit povestea unei familii în întregime infectate de către tată, iar semnele
bolii se iviseră la ceilalţi înainte ca tatăl să fi descoperit că el e
purtătorul răului; dar la o cercetare mai atentă s-a dovedit că boala era
sădită de mai multă vreme în el. Şi cînd şi-a dat seama că-şi otrăvise singur
toată familia, şi-a pierdut minţile şi a dat să-şi ia viaţa, dar a fost
împiedicat de cei ce vegheau asupră-i. Oricum, în cîteva zile a murit.
2. A doua cale era aceea a persoanelor
care, fiind socotite sănătoase, atît de ei înşişi cît şi de toţi cei care-i
observaseră zile în şir, simţeau la un moment dat lipsa poftei de mîncare, sau
o uşoară vătămătură la stomac. Ba unii îşi păstrau pofta de mîncare, simţind
chiar foame lacomă, şi singurul lucru care-i supăra era o uşoară durere de
cap. Trimiteau după doctor ca să afle care-i necazul şi, spre uluiala lor, se
pomeneau pe muchea gropii, cu semnele ciumei pe trup, sau încleştaţi în gheara
de nebiruit a bolii.
E
groaznic să te gîndeşti cum asemenea persoane, ca acestea despre care am vorbit
mai sus, fuseseră, timp de o săptămînă sau două, soli ai morţii, cum îi
uciseseră pe cei pentru care şi-ar fi dat oricînd viaţa; cum sărutările lor
duioase şi îmbrăţişările cu care-şi dezmierdau copilaşii suflaseră moarte
asupră-le.
Aşa
s-a întîmplat, şi cazurile de acest fel au fost foarte numeroase, şi v-aş putea
înşira puzderie de exemple. Şi dacă lovitura te nimereşte pe nesimţite, dacă
săgeata zboară pe nevăzute şi ochiul n-o poate desluşi, atunci la ce bun toate
măsurile de a-i închide sau a-i îndepărta pe cei bolnavi? Da, sînt bune
prevederile, dar numai pentru cei făţiş bolnavi ori molipsiţi. Dar ce te faci
cu miile de sănătoşi, care seamănă moarte oriunde pătrund?
Era o
întrebare care-i nedumerea foarte pe medicii noştri, îndeosebi pe spiţeri şi pe
felceri, care nu se simţeau în stare să-i deosebească pe bolnavi de cei
sănătoşi. Erau cu toţii convinşi că într-adevăr aşa stăteau lucrurile, că la
nenumăraţi oameni ciuma se strecura odată cu sîngele în vinele lor, că otrava
bolii le pîndea minţile, că nu erau decît hoituri mergînd pe două picioare,
suflînd moartea pe gură şi răspîndind otravă prin însăşi năduşeala lor. Şi
totuşi, cînd îi priveai, arătau aidoma cu toţi cei sănătoşi. Da, toate
capetele luminate cunoşteau acest lucru, dar nu se dumireau ce-ar fi de făcut
ca să-i poţi descoperi pe bolnavi.
Prietenul
meu, doctorul Heath, era de părere că-ţi poţi da seama dacă omul e bolnav sau
nu după mirosul respiraţiei. Dar, zicea tot el, cine cutează să tragă în piept
respiraţia altuia, doar ca să se informeze? Ar însemna să inspiri izul bolii
în organismul tău, pînă să-ţi dai seama dacă celălalt e sănătos sau nu.
Alţii ziceau că omul trebuie pus să sufle
peste o bucată de sticlă, şi atunci, răsuflarea condensîndu-se, se pot desluşi
la microscop fel de fel de creaturi vii, cu forme bizare, monstruoase şi
înspăimîntătoare, asemănătoare cu balaurii, şerpii, tîrîtoarele şi diavolii,
cumplite la vedere. Dar eu mă îndoiesc de adevărul acestor lucruri şi apoi, pe
vremea aceea, după cît ţin eu minte, nu prea aveam microscoape cu care să
facem asemenea experienţe.
Alţi
învăţaţi erau de părere că răsuflarea unui purtător de ciumă ar otrăvi, ba
chiar ar ucide pe loc o pasăre. Şi nu numai o păsăruică, ci chiar un cocoş sau o
găină. Şi chiar dacă orătania nu moare pe dată, oricum dă cobea în ea. Dacă mai
cu seamă cade cloşcă, atunci toate ouăle sînt putrede.
Dar
toate acestea sînt simple păreri, pe care nu le-am văzut întărite prin niciun
exemplu sau experienţă, şi nici de la alţii n-am auzit să fi văzut. Aşa încît
vi le ofer şi eu cum le-am primit, însoţite doar de o singură observaţie: anume
că există multe probabilităţi să fie adevărate.
Unii
au venit cu ideea ca persoanele bănuite a fi bolnave să sufle puternic peste
apă fierbinte, şi atunci la suprafaţa apei se iveşte un soi de spumă. Şi alte
lucruri, de pildă substanţele cleioase ar face un fel de crustă dacă suflă
bolnaul asupra lor.
Dar
din toate acestea eu am tras încheierea că molipsirea avea loc pe căi cu
neputinţă de descoperit, şi că niciun fel de isteţime sau iscusinţă omenească
nu putea împiedica răspîndirea bolii.
Mai
era un lucru care îmi apărea mie drept o nedumerire peste care nu se putea
trece şi la care eu unul nu vedeam decît un singur răspuns. Şi anume: aşa cum
s-a mai spus, prima moarte datorită ciumei a avut loc căin prin 20 decembrie
1664, în Long Acre. Acel prim om care s-a molipsit a luat boala, se zicea, pe
calea unui balot de mătăsuri importate din Olanda, balot care a fost deschis
în casa unde locuia.
Dar
după aceea nu s-a mai auzit de niciun caz de ciumă sau de nicio moarte
pricinuită de această boală pînă la 9 februarie. Adică pînă şapte săptămîni mai
tîrziu, cînd a mai murit un om în aceeaşi casă. După care boala păru să se fi
stins şi o bună bucată de vreme nu ne-a mai dat nicio bătaie de cap. Căci în Buletinele săptămînale nu a mai fost înregistrată nicio moarte din cauză de
ciumă pînă la 22 aprilie, cînd au mai avut loc alte două îngropăciuni, nu în
aceeaşi casă, dar pe aceeaşi stradă. Ba chiar, din cîte îmi aduc aminte, era
vorba de o casă vecină cu prima. Dar acest lucru s-a întîmplat cu nouă
săptămîni mai încolo. Şi după aceea, iarăşi nu s-a mai auzit nimic timp de două
săptămîni, după care a izbucnit din nou în mai multe străzi şi s-a împrăştiat
în fel şi chip.
Acum, întrebarea care se pune este următoarea:
unde a zăcut sămînţa bolii în tot acest timp? Cum de a lîncezit atîta vreme, şi
de ce dintr-odată şi-a dat drumul? Ori boala nu se transmitea prin molipsire de
la om la om, ori dacă da, înseamnă că unii pot duce răul în ei, fără bună
ştiinţă, zile în şir, ba chiar săptămîni în şir. Şi atunci nu-i de-ajuns o
carantină, adică patruzeci de zile, ca să te asiguri că-s sănătoşi, ci o
șesantină, adică şaizeci de zile, sau chiar mai mult.
Ce-i
drept, aşa cum am arătat la început şi cum îşi pot aduce aminte mulţi dintre
cei încă în viaţă, a fost o iarnă grea, foarte geroasă, care a ţinut vreo trei
luni, fapt menit, după cum spun doctorii, să ţină infecţia în frîu. Dar atunci,
să-mi îngăduie luminăţiile lor să observ că dacă boala a fost, să spunem, doar
îngheţată, asemenea apelor unui rîu, ar fi ţîşnit, odată cu dezgheţul, tot ca
şi rîul în torent năvalnic; ori boala a dat îndărăt tocmai între februarie şi
aprilie, adică de îndată ce s-a muiat gerul, şi vremea s-a arătat blîndă şi
caldă.
Există
însă o altă cale prin care nedumerirea de mai sus poate fi limpezită şi cred că
tot aducerile mele aminte îmi vor fi de ajutor. Şi anume, nu e deloc sigur că,
într-adevăr, nimeni n-a murit de ciumă în acele lungi răstimpuri, adică de la
20 decembrie la 9 februarie şi de la 9 februarie la 22 aprilie. Simpla mărturie
o constituie Buletinele săptăminale, şi pe aceste Buletine nu poţi pune temei, cel puţin eu
unul socot că nu m-aş putea bizui pe ele în apărarea unei ipoteze, sau în
găsirea răspunsului la o întrebare de asemenea însemnătate. Ştiam cu toţii la
vremea aceea, şi cred că aveam pricini întemeiate să credem astfel, că vina era
a slujbaşilor parohiali, a examinatorilor, a celor ce aveau misiunea să raporteze
decesele şi, mai ales, boala care a pricinuit decesul.
La început oamenii făceau tot ce puteau ca nu cumva vecinii să creadă că
locuinţa lor ar fi infectată. Drept care îi mituiau pe slujbaşi pentru a
înregistra morţile ca datorate altor boli decît ciuma. Şi ştiu că acest fapt
s-a petrecut în multe locuri, ba cred chiar că la început aşa s-au întîmplat
lucrurile în toate casele în care se iviseră cazuri de ciumă. E lesne să-ţi dai
seama de aceasta urmărind în Buletinele
săptămânale creşterea vertiginoasă, în timpul molimei, a
numărului de decese datorate altor boli decît ciuma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu