Două lucruri umplu
mintea de o veșnic înnoită și sporită admirație și venerație, cu cât mai adesea
și mai străduitor se îndreaptă reflecția asupra lor: cerul înstelat deasupra
mea și legea morală în mine. Aceste două lucruri n-am nevoie să le caut și să
le bănuiesc numai, ca și cum ar fi învăluite în întuneric sau s-ar afla într-o
regiune transcendentă, în afară de orizontul meu; eu le văd înaintea mea și le
leg nemijlocit de conștiința existenței mele.
Primul lucru începe de la locul
pe care-l ocup în lumea exterioară a simțurilor și lărgește legătura în care
stau înspre spațiul imens ce cuprinde lumi peste lumi și sisteme de sisteme, și,
pe deasupra, înspre timpuri nemărginite ale mișcării lor periodice, ale
începutului și duratei lor. Al doilea începe de la Eul meu invizibil, de la
personalitatea mea, și mă înfățișează într-o lume care are adevărată nemărginire,
dar în care poate pătrunde numai intelectul și de care (prin aceasta însă și,
totodată, de toate acele lumi vizibile) eu mă recunosc legat printr-o
conexiune, nu, ca acolo, numai contingentă, ci universală și necesară. Întâia
priveliște, aceea a unei mulțimi nenumărate de lumi, nimicește, așa-zicând,
importanța mea ca creatură animală, care trebuie să redea materia din care a
fost creată iarăși planetei (unui simplu punct în Univers), după ce o scurtă
vreme (nu se știe cum) ea a fost înzestrată cu viață. A doua priveliște înalță,
dimpotrivă, nesfârșit valoarea mea ca inteligență, prin personalitatea mea, în
care legea morală îmi dezvăluie o viață independentă de animalitate și chiar de
toată lumea simțurilor, cel puțin cât se poate cunoaște din menirea telică a
existenței mele prin această lege, menire care nu e limitată la condițiile și
hotarele acestei vieți, ci care se întinde spre infinit. Dar admirația și
respectul pot ațâța, ce-i drept, spre cercetare, însă nu pot înlocui lipsa ei.
Ce trebuie oare acum făcut pentru a întreprinde această cercetare într-un fel
folositor și potrivit cu măreția obiectului? Exemple ar putea servi aici ca
avertizare, dar și pentru imitare. Observația lumii a început cu priveliștea
cea mai minunată pe care simțurile omenești ne-o pot doar înfățișa cândva și pe
care intelectul nostru poate doar cândva să se încumete a o urmări în larga ei
întindere, și s-a sfârșit cu astrologia. Morala a început cu cea mai nobilă
însușire a naturii omenești, a cărei dezvoltare și cultură se îndreaptă spre
folos infinit, și s-a sfârșit cu fanatismul sau superstiția. Așa se întâmplă cu
toate încercările încă rudimentare, în care partea principală a activității
atârnă de întrebuințarea rațiunii, care nu se dobândește, așa ca întrebuințarea
picioarelor, de la sine cu ajutorul unui exercițiu repetat, mai ales când privește
însușiri ce nu se lasă înfățișate așa nemijlocit în experiența comună. După ce
însă, deși târziu, a devenit obișnuită maxima de a cumpăni bine de mai înainte
toți pașii pe care rațiunea își propune de a-i face, și de a nu o lăsa să-și ia
cursul în alt fel decât în făgașul unei metode bine chibzuite de mai înainte,
felul de a judeca asupra sistemului lumii a luat cu totul altă direcție și, cu
aceasta, a ajuns în același timp la un rezultat fără comparație mai norocos. Căderea
unei pietre, mișcarea unei praștii, descompuse în elementele lor și în forțele
ce se manifestă în ele, tratate matematicește, au produs la urmă acea cunoaștere,
clară și neschimbată pentru timpurile viitoare, a sistemului lumii, care,
printr-o observație progresivă, poate spera numai să se tot lărgească, nicicând
însă nu trebuie să se teamă că va fi nevoită să dea înapoi. Acest exemplu ne
poate sfătui să urmăm aceeași cale în tratarea dispozițiilor morale ale naturii
noastre și ne poate da nădejdea de a ajunge la același rezultat bun. Avem doar
la îndemână exemplele judecății morale ale rațiunii. Descompunându-le prin
analiză în conceptele lor elementare, și întrebuințând, în lipsa metodei
matematice, un procedeu analog celui al chimiei, pentru a dobândi separația
elementelor empirice și elementelor raționale care se pot găsi în ele, prin
încercări repetate asupra intelectului omenesc de rând, putem face să cunoaștem
cu certitudine amândouă elementele pure și ceea ce fiecare element poate
produce singur pentru sine; și astfel se va împiedica, pe de o parte, eroarea
unei judecăți încă brute și neexercitate, pe de altă parte (ceea ce este cu
mult mai necesar) acele avântări geniale prin care, așa cum se face de către
adepții pietrei filosofale, fără nici o cercetare metodică și nici o cunoaștere
a naturii, se făgăduiesc comori visate și se risipesc cele adevărate. Într-un
cuvânt, știința (căutată în mod critic și condusă în mod metodic) este portița
îngustă care duce la doctrina înțelepciunii, dacă prin aceasta se înțelege nu
numai ceea ce trebuie să facem, ci și ceea ce trebuie să servească ca regulă
învățătorilor învățătorilor, spre a croi bine și lămurit calea înțelepciunii,
pe care trebuie să meargă oricine, și spre a feri pe alții de rătăcire.
Filosofia trebuie să rămână totdeauna păstrătoarea acestei științe, la ale cărei
cercetări subtile publicul n-are a lua parte, dar fără îndoială că trebuie să
se intereseze de doctrinele care, abia după o astfel de prelucrare, îi pot apărea
în toată claritatea lor.
Immanuel Kant - Încheiere la „Critica rațiunii practice”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu