O altă mâncare ce se face din
carne tocată este „musacaua”, dar fără orez. Musaca se face din pătlăgele vinete,
din bostănei etc. Pătlăgelele sau bostăneii, după ce s-au tăiat felii, se bat
în făină şi se prăjesc în unt. Carnea tocată, de asemenea, se prăjeşte şi, puindu-se
un rând de pătlăgele şi un rând de carne, ceapă prăjită, se toarnă zamă de
carne sau numai apă şi se lasă se scadă. Pătlăgelele se fac şi împănate cu
usturoi, fără carne. Din carne tocată, cu ou, ceapă, pâine muiată, se fac şi
„piftelele cu sos”. Acestea se formează rotunde, mici, se bat în făină şi se prăjesc.
Apoi, adăugând un sos rumen de făină şi dându-se zamă de carne, frunză de
dafin, piper întreg şi oţet, fierb până scad. Din aceeaşi carne se fac „pârjoale sau şniţele”, dar bătute în posmag. Acestea se servesc la urma mesei.
„Ghiveciul” e un fel de mâncare
din tot felul de carne: de vită, de pasăre etc, şi tot felul de legume. La
fiert se dă şi vin. „Vinograda” se face din pui fript la frigare, apoi carnea
se scarmănă şi, aşezând pe farfurie o dungă de carne, alta de albuş fiert tocat
mărunt, alta iar de carne, a treia de altceva, precum: măsline, gălbenuş,
sfecle mărunte, capere etc, are un aspect foarte plăcut. Deasupra se toarnă
oţet şi untdelemn şi se serveşte înaintea mesei. Afară de acestea, se fac mai
multe alte feluri de bucate, despre care, neputând da relaţii, nu le scriu.
„Fripturile” se fac la frigare,
de regulă, fiind cele mai gustoase friptura de muşchi, de pui etc., sau pe
grătar, afară de fripturile de paseri umplute, cum e: curcan umplut etc,
acestea se fac în cuptor. Umplutura se face dulce, din miez de pâine rumenită,
ceapă prăjită, ouă, strafide, zahăr. Tot astfel, şi purcelul umplut.
Ca salată la fripturi, de cu
primăvară e „păpădia”, „grâuşorul”, „fetica”, „haţmaţuchi”, „frunza de bob”,
apoi vin „marolele”, „salata de pepeni verzi”, iarna se face salată de ţelină,
de curechi roş, castraveţi muraţi, usturoi murat, chipăruşi muraţi umpluţi cu
curechi roş etc.
Salata de pătlăgele, de
chipăruşi, de ţâri etc., nu se mănîncă la friptură, ci ca mezeluri înaintea
mesei, nu desert. Pentru acest scop se fac mai multe feluri de conserve, salăţi,
marinate etc.
Bucatele de peşte la români se fac
de post, prepărându-se cu untdelemn. se face borş, rasol: cu untdelemn şi lămîie,
după ce s-a fiert în apă, prăjit - şi ca „mâncare de stafide” prăjindu-se mai
întâi peştele.
Despre bucatele de post voi vorbi
în treacăt, acestea făcând o parte principală din hrana vechilor români.
La post, dimineaţa se bea „cafea
cu tahin.” Tahinul se cumpără în borcane pe la băcănii şi, subţiindu-se cu apă
caldă, serveşte ca lapte la cafea. Alt lapte pentru cafeaua de post e laptele
de migdale, iar alţii fac cafea cu lapte din sămânţă de cânepă, numit de către
popor „lapte de buhai.” (Cu acesta, la ţară, dreg borşul, îl fierb cu crupe, cu
frecăţei etc.)
Din sămânţa de cânepă, de
soarea-soarelui, sâmburi de bostan, se face uleiul. Sâmburii, după ce sunt bine
uscaţi în cuptor şi pălăiţi (vânturaţi), se bat în piuă, se cern de câteva ori
făcându-se făină, pe care ducându-o la „oloiniţă”, o stoarce şi scoate uleiul.
Mai de demult, în Moldova, la bucate se întrebuinţa şi „untuldelemn de nucă”,
pe care îl făcea cine avea mulţi nuci, cum era pe la mânăstiri.
Bucatele de post se fac din icre,
morun, caracatiţă, nerve, hribi, scoici, culbeci şi din toate legumele
cunoscute. Sunt cele mai bune, dar şi foarte scumpe. Din materialul acesta,
bunicile şi mamele noastre ştiau se facă sute de feluri de bucate. Bucatele de
post nefiind săţioase ca cele de carne, la masă nu te mulţumeşti cu două, trei
feluri, ci trebuiesc mai multe. Astfel, din hribi se fac: borş, iahnie,
sarmale, pilaf, piftele şi hribi prăjiţi. Din morun: rasol cu untdelemn, lămâie
şi hrean sau cu oţet şi usturoi, sarmale, pilaf. Din raci: supă de raci, raci
umpluţi, raci rasol, scordărea şi aşa mai departe; şi tot astfel şi din legume,
cum spune proverbul când sunt mai multe feluri de bucate din acelaşi soi pe
masă:
Şapte feluri de bucate,
Tot fasole mestecate!
Aluaturile ce se fac de post sunt:
ștrudel, plăcinte, colţunaşi şi altele.
Ca desert, la bucatele acestea se
mânca halva, smochine, curmale. Poame fierte se mănâncă de către popor la post
cu deosebire; perje fierte sau mere cu pere tăiate de cu vară felii şi uscate
în cuptor. În Bucovina, fac din acestea o băutură foarte răcoritoare. După ce sunt
fierte, se toarnă într-o putinică şi, mai adaugând apă caldă, se face un must
foarte bun. Alţii fac de cu vară must de mere în poloboace.
Ca și conserve pentru desert, se fac
toamna: „perje umplute cu nucă”, uscate în cuptor şi bătute în găvănoase cu
zahăr; „chitonoagă de gutui”, un fel de povidlă fiartă des cu zahăr şi tăiată
bucăţi; „lisă de pere”, pere zăhărite, fierte în zahar şi conservate în
chiupuri; „dulceaţă de merişoare”. De demult, se făceau „răcele de bostan”, din
bostani turceşti tăiaţi felioare subţirele, în pătrate, acestea mai întâi se puneau
în var ca se se întărească, apoi se fierbeau cu miere şi se conservau în găvănoase.
De altfel, arta româncelor în ale
dulceţilor, şerbetelor, e cunoscută - şi se pare că obiceiul de a face
dulceţuri datează de demult, căci în Bucovina de sus, unde astăzi dulceţurile
nu se ştiu bine face, totuşi au rămas câte o tufă, două de trandafiri de dulceaţă,
din vremile de demult pe la casele româneşti. În Mihalcea, se află trandafiri
la tot răzeşul, deşi puţini din ei îi mai întrebuinţează.
Dulceţurile nu sunt pentru mâncare;
cu dulceaţă şi cu un pahar de apă se cinsteşte musafirul ce-ţi vine în casă, ca
semn de bun venit, şi cu o cafea neagră. Vara şi la petreceri, se dă de mai
multe ori dulceaţă şi apă, pentru răcorire. Cafeaua se bea după masă.
Din lucrarea „Datinile şi credinţele poporului român adunate şi aşezate în ordine mitologică” scrisă de Elena Niculiţă-Voronca, apărută în 1903
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu