Eckhart sau
Dumnezeu ca Nondumnezeu
Multă vreme s-a
crezut că filozofia este un privilegiu al bărbaţilor. Cineva a contrazis totuşi
această opinie, şi încă acum 650 de ani: Meister Eckhart. El ţine, ce-i drept,
prelegeri în limba latină în faţa adepţilor vieţii religioase. Însă ordinul
căruia îi aparţine îi dă ocazia să predice şi în mânăstiri de maici, de astă
dată în limba germană. Aici, Eckhart foloseşte un vocabular îmbogăţit de el
însuşi în diferite feluri, cu scopul de a le familiariza pe docilele călugăriţe
cu ideile sale teologice şi filozofice. Maicile îl răsplătesc cu poezii naive
şi înduioşătoare. Una din ele mărturiseşte chiar pe patul de moarte că a primit
o înrâurire esenţială din partea lui Eckhart; ea a aflat de la acesta „lucruri
atât de înalte şi de neconceput”, încât înţelegerea şi simţirea sa au
părăsit-o.
Făcând
abstracţie de astfel de lucruri pur personale, despre biografia lui Eckhart
avem doar cele mai sărăcăcioase informaţii. S-a născut probabil în jurul anului
1260, sub numele de Eckhart von Hochheim, ca descendent al unui neam cavaleresc.
Încă de timpuriu intră în mânăstirea dominicană din Erfurt. Pe cât se pare, el
va studia în continuare la Straßburg şi Köln. Devine egumen al mânăstirii din
ţinutul său natal, preluând apoi o catedră în Paris, pentru ca în 1302 să
devină magister; de la acest titlu i se trage denumirea de „Meister Eckhart”.
Întors de la Paris, este numit conducătorul ordinului în nou întemeiata
provincie Saxonia, care se întinde din Ţările de Jos până în Livonia. În
acelaşi timp, devine vicar general al Boemiei, unde îi este încredinţată
sarcina unei reforme a mânăstirilor ordinului. Merge încă o dată la Paris,
preia conducerea Universităţii Ordinului din Straßburg şi predă în cele din unnă
la Universitatea din Köln. Moare în jurul anului 1327; mormântul său nu este
cunoscut. Moştenirea sa spirituală este cuprinzătoare; ea constă din scrieri
preluate în limba latină, cât şi din tratate şi predici în limba germană.
Evenimentul
decisiv al vieţii lui Meister Eckhart este conflictul său cu biserica oficială.
Dintotdeauna, biserica a admis numai cu greutate faptul că un gânditor poate
păşi pe un drum autonom al ideilor. De fiecare dată când cineva nu se menţine
pe căile tradiţionale, biserica devine neîncrezătoare, intervenind până la urmă
cu toată puterea sa. Acest lucru s-a întâmplat şi cu Eckhart. Se petrece ceva
care face vâlvă: un fruntaş al Ordinului Dominican este cercetat de Inchiziţie,
acesta fiind un ordin care înainte se evidenţiase în diverse feluri în cadrul Inchiziţiei.
La început, lui Meister Eckhart nu îndrăzneşte nimeni să-i facă ceva. Sunt urmăriţi
mai întâi laicii care, influenţaţi în mare parte de ideile lui Eckhart, exprimă
idei asemănătoare. În loc să li se deschidă ochii cu blândeţe, aceştia sunt înecaţi
sau puşi pe rug. În cele din urmă, arhiepiscopul de Köln face o plângere către
papă împotriva lui Eckhart însuşi. Este convocat un tribunal inchizitorial.
Ce-i drept, mai întâi Eckhart este absolvit; ordinul său intervine energic în
favoarea sa, el însuşi declarând solemn că nu a avut niciodată concepţii
eretice. Totuşi după moartea lui Eckhart, papa emite o bulă în care douăzeci şi
opt de afirmaţii ale lui Meister Eckhart sunt condamnate în parte ca eretice,
în parte ca extrem de echivoce.
Evenimentele de
la sfârşitul vieţii au făcut ca Eckhart să rămână multă vreme aproape
necunoscut. Chiar şi astăzi, însemnătatea şi influenţa sa sunt mult
subapreciate; în prezentările curente ale istoriei filozofiei este tratat
destul de aspru. Ceea ce este luat în seamă cu precădere este traseul filozofării
raţionale. Filozofii de profesie trec prea uşor cu vederea faptul că de-a
lungul întregii istorii a filozofiei este prezentă o tendinţă subterană, care
numai rareori iese la suprafaţă, a unui alt tip de filozofare: filozofarea
mistică. Eckhart nu este primul care gândeşte în acest fel. Îl preced Plotin în
secolul al III-lea, Dionisie Areopagitul în secolul al V-lea, Eriugena în
secolul al VIII-lea după Cristos. Iar modul de gândire al lui Eckhart este
continuat, făcând abstracţie de elevii săi direcţi, de Nicolaus Cusanus, de
Jakob Böhme, de Franz din Baader. Însă filozofarea mistică se întinde cu mult
dincolo de domeniul în care ea apare în mod nemijlocit. De exemplu, gândirea târzie
a lui Fichte sau cea a lui Schelling şi Hegel nu ar fi fost posibile fără acel
mod de filozofare pe care Eckhart îl reprezintă în mod exemplar.
Ce înseamnă însă
filozofarea mistică? Evident, nu este suficient să vedem în ea numai bizarerii
şi obscurităţi, speculaţie neclară şi exaltare confuză. Căci astfel nu am
surprinde caracterul ei specific. Dimpotrivă: trebuie să se vadă că filozofarea
mistică este un tip de experienţă, şi anume
experienţă în
sensul că cineva pleacă pe drum, că păşeşte pe o cale; abia pe această cale se
înfăţişează ceea ce el experimentează. Astfel, dacă vrei să înţelegi ceea ce
predă Meister Eckhart, trebuie să iei în consideraţie calea experienţei sale,
şi anume în aşa fel încât să nu o concepi ca pe un traseu abstract, ci ca pe o
cale care poate fi parcursă în mod real.
Mai întâi, ea
conduce la refuzul întregii realităţi lumeşti. Prin acest refuz, omul ajunge la
„izolare”, care este un concept fundamental la Eckhart. „Ori de câte ori ţin
predici, obişnuiesc să vorbesc despre izolare.” Prin urmare, calea mistică a
lui Eckhart este în primul rând o cale a despărţirii, a îndepărtării. Omul
trebuie să nu se mai intereseze de exterior şi să nu mai fie afectat de acesta.
El trebuie să fie „golit de orice creatură”, „despărţit de toate lucrurile”; el
trebuie să ajungă la o pură „uitare a tuturor creaturilor”.
În prima parte a
experienţei mistice nu este vorba despre o transcendere extatică la care ar
ajunge numai câţiva aleşi. Izolarea este o sarcină pentru orice om. Ea trebuie
să fie realizată practic, în viaţa interioară, ca şi în existenţa de fiecare
zi. Aflat în mijlocul lumii, omul trebuie să se elibereze de starea de cădere
în lucruri: „lângă foc şi în staul”. În acest sens, Eckhart poate să spună: „Un
maestru de viaţă valorează mai mult decât o mie de maeştri de şcoală.”
Cine ajunge la
această eliberare de lume, acela obţine interioritatea pură. Comportarea
mistică este „o adunare, o chemare acasă a tuturor forţelor din lucrurile risipite
într-o acţiune interioară”; căci „omul poartă în mod esenţial orice adevăr în
sine”.
Dar acum urmează
a doua treaptă pe această cale mistică: izolarea până şi de sine însuşi,
renunţarea la sine. Omul trebuie să renunţe la înclinaţiile şi dorinţele sale,
la voinţa sa proprie, să se lepede de sine însuşi. El trebuie „să fi renunţat
la sine”, devenind astfel pe de-a întregul senin. El trebuie să fi găsit „seninătatea”,
care nu înseamnă numai liniştea sufletului, ci, în mod originar, o renunţare la
sine însuşi. În ea, omul se află într-o „sărăcie a spiritului” care „nu vrea
nimic, nu ştie nimic şi nu are nimic”.
Această cale
are, ce-i drept, pericolele ei particulare. Căci dacă omul trebuie să renunţe
la tot ce vrea, la tot ce ştie, la tot ce are, atunci ce mai rămâne din el?
Oare calea mistică, aşa cum o propovăduieşte Eckhart, nu conduce în cele din
urmă la un nimic pur? Eckhart îi cere totuşi omului să îndrăznească să străbată
această cale. „Izolarea nu vrea să fie nimic”; ea „se sprijină pe un simplu
nimic”; ea „este atât de aproape de nimic, încât între izolarea perfectă şi
nimic nu poate exista niciun lucru”. Iar în măsura în care în ea se realizează
esenţa proprie a omului, Eckhart poate să spună: „Întreaga noastră esenţă stă
în nimic ca într-o nimicire.”
Fireşte, acest
fapt nu înseamnă că, într-o astfel de negaţie extremă a lumii şi a sinelui, eul
ar pieri complet. Dimpotrivă, tocmai în despărţirea de lume şi de sine, ceea ce
este autentic în om, „adâncul sufletului”, „temeiul sufletului”, capătă
posibilitatea de a ieşi la iveală. Eckhart încearcă să descrie acest adânc de
necuprins al omului în expresii de fiecare dată noi; el îl numeşte „conducătorul
sufletului”, „lumina sufletului”, „raţionalitate”, „cetăţuia sufletului”. Totuşi,
niciuna din aceste denumiri nu este pe deplin adecvată obiectului; el este „mai
curând nenumit decât să aibă un nume şi este mai curând necunoscut decât să fie
cunoscut”.
Aici se ajunge
la un punct în care gândirea lui Eckhart trebuie să devină supărătoare pentru
biserica oficială. E vorba de întrebarea dacă acest temei al sufletului, numit
cu atât de multe nume, este creat sau increat; dacă ar fi înţeles ca fiind
increat, atunci ar exista ceva în om căruia îi revine o proprietate care
trebuie să rămână rezervată conceptului strict de Dumnezeu. Eckhart nu se
exprimă în mod clar asupra acestei probleme. Scânteia sufletului este desemnată
atât drept „creată de Dumnezeu”, cât şi ca „increată”, ca „increabilă”. Nu este
de mirare că a doua idee a lui Eckhart atrage reproşurile pe care i le fac
reprezentanţii bisericii.
Eckhart aplică
acum ideile sale despre interiorul sufletului asupra teologicului. Dacă omul
coboară în străfundul sinelui său, el găseşte acolo, în adâncul sufletului, o
relaţie nemijlocită cu Dumnezeu; „nimeni nu atinge adâncul sufletului decât
singur Dumnezeu". Aceasta este experienţa fundamentală a lui Eckhart.
Aceasta determină şi imaginea pe care el o proiectează despre suflet. Sufletul
este de fapt de origine divină; există ceva în suflet care este înrudit cu
Dumnezeu; el poartă în sine o „imagine a naturii divine” şi în măsura în care „Dumnezeu
este ascuns în adâncul sufletului”, el însuşi este de natură divină.
De aceea, adâncul
sufletului este locul în care sufletul îl poate cunoaşte în mod originar pe
Dumnezeu. „Scânteia sufletului cuprinde lumina divină”. Dar această cunoaştere
a lui Dumnezeu este dobândită numai în experienţa izolării. „Cine vrea să ajungă
în adâncul lui Dumnezeu trebuie să ajungă în propriul său adânc”. Totuşi cine
ajunge la o izolare atât de perfectă, acela ajunge în „apropierea lui Dumnezeu”,
şi chiar la o „pură unire” cu Dumnezeu. „Dumnezeu pătrunde aici în adâncul
sufletului”. Această întâlnire cu realitatea divină se realizează nu numai cu întreaga
dăruire a omului, ci şi a lui Dumnezeu. El este prezent „în adâncul sufletului
cu toată divinitatea sa”.
Eckhart nu
oboseşte să preamărească această contopire totală a adâncului sufletului cu
Dumnezeu. „Dumnezeu şi sufletul se află atât de aproape, că de fapt nu există
diferenţă”, astfel încât „nicio unire nu este mai mare”. „Aici adâncul lui
Dumnezeu este adâncul meu şi adâncul meu este adâncul lui Dumnezeu”; „Dumnezeu şi
eu suntem una”. Fireşte, astfel de expresii sunt iarăşi stigmatizate ca erezie,
de către biserica oficială.
Pornind de la
unirea cu Dumnezeu, se luminează de asemenea sensul acelei nimiciri a eului
care se realizează în izolare. Ea nu este o negare absolută, ci o scufundare în
Dumnezeu, şi astfel o nouă naştere. „Acel suflet este nimicit care este
îngropat în Dumnezeu”; „el devine tăcut numai în esenţa lui Dumnezeu”. Tocmai
prin dispariţia totală a eului particular poate avea loc naşterea lui Dumnezeu
în suflet; aici „Dumnezeu Tatăl naşte pe Fiul său în temeiul sufletului şi în
esenţa sa şi se uneşte cu acesta”. Atât de desăvârşită este unirea care are loc
prin naşterea lui Dumnezeu, încât Eckhart poate să spună: Dumnezeu „mă naşte pe
mine ca el şi pe sine ca mine şi pe mine ca esenţa sa şi ca natura sa”.
Cum anume
trebuie să se întîmple acest lucru nu mai poate fi explicat însă cu mijloacele
tradiţionale ale gândirii. Sufletul „simte probabil că este, însă nu ştie cum
este şi ce este”. Prin urmare, aici rămâne numai „neştiinţa”, „cunoaşterea prin
necunoaştere”. Însă „oricît de mult se numeşte ea neştiinţă sau stare de
necunoaştere, ea cuprinde totuşi mai mult în sine decât orice ştiinţă şi
cunoaştere din afara sa”. Căci această nonştiinţă este ştiinţa autentică şi
adevărată despre Dumnezeu. „De la ştiinţă trebuie să se ajungă la o neştiinţă
şi atunci neştiinţa noastră este
înnobilată şi înzestrată
cu ştiinţă supranaturală”.
Pornind de la
experienţa fundamentală mistică, se poate dezvolta ceea ce poate fi numită la
Eckhart teologie filozofică: speculaţia despre Dumnezeu. Despre Dumnezeu se
spune mai întâi că el este fiinţa, ceea ce corespunde tradiţiei filozofării
creştine. „Celui care întreabă cu privire la Dumnezeu ce este sau cine este el,
i se răspunde: El este fiinţa.”
Faptul că
Dumnezeu este „fiinţa pur şi simplu”, înseamnă că el este „originea tuturor
lucrurilor”. Dar Eckhart merge dincolo de această idee de la sine înţeleasă
pentru orice gândire creştină. Dumnezeu nu este numai creatorul fiinţării, ci
şi, ceea ce este deja mai problematic, fiinţa în fiinţare; căci lucrurile
create nu sunt în ele însele nimic, ele sunt numai prin graţia fiinţei lui
Dumnezeu. Dumnezeu este „natura oricărei naturi, el este lumina celor care
luminează, el este viaţa celor însufleţite, esenţa celor esenţiale, graiul
celor grăitoare”. În cele din urmă, Eckhart face din nou o afirmaţie panteistă îndrăzneaţă,
care sună eretic: „Toate lucrurile sunt Dumnezeu însuşi.” Confonn acesteia,
întreaga realitate va fi înţeleasă, într-o perspectivă globală şi grandioasă,
ca orientată către Dumnezeu. „Toate creaturile sunt o vorbire a lui Dumnezeu.
Toate creaturile vor să imite vorbele lui Dumnezeu, în toate lucrările lor. Ele
au toate o chemare de a ajunge iarăşi acolo de unde s-au ivit. În întreaga lor
viaţă şi esenţă este o chemare şi o grabă de a ajunge iarăşi acolo de unde au
plecat.” Acest lucru e valabil în mod deosebit în cazul oamenilor. „Esenţa lui
Dumnezeu este viaţa mea. Dacă viaţa mea este esenţa lui Dumnezeu, atunci fiinţa
lui Dumnezeu trebuie să fie a mea şi esenţialitatea lui Dumnezeu esenţialitatea
mea.”
Aici Eckhart se
loveşte totuşi de o dificultate. Căci dacă mi vrei să-L pui pur şi simplu pe
Dumnezeu pe aceeaşi treaptă cu lucrurile, atunci nu ai voie să înţelegi fiinţa
sa în sensul fiinţei lucrurilor create. Din acest motiv, Eckhart spune în mod
explicit - în opoziţie aparentă cu propoziţia citată mai sus - că „lui Dumnezeu
nu îi revine fiinţa, nici nu este o fiinţare, ci este ceva superior fiinţării”;
altminteri l-ar fi pus pe aceeaşi treaptă cu lucrurile care fiinţează. Dar
această superioritate, aşa crede Eckhart, poate să fie numai „spiritualul”, „raţiunea”,
intellectus; căci Dumnezeu este înţeles chiar în tradiţia creştină în mod
esenţial ca spirit. De aceea, pentru Eckhart, adevăratul mod de a fi al lui
Dumnezeu e gîndirea care este „mai presus decât fiinţa”. Conceptul de fiinţă a
fost, în cazul lui Dumnezeu, înghiţit cu totul în conceptul de gândire. „Dumnezeu
este o gândire pură, a cărui întreagă fiinţă este gândirea însăşi."
Dar chiar şi
această determinare a fiinţei lui Dumnezeu ca gândire nu este cu totul
justificată de experienţa pe care omul o face în izolare. Din această experienţă
izvorăşte mai degrabă o gândire care nu poate pătrunde către Dumnezeul înţeles
ca fiinţă şi gândire. Ea se loveşte de „temeiul divinităţii”, de „deşertul
liniştit”, de Dumnezeu în „adâncul său fără de fund”, de „marea lipsei de
temei”.
Fireşte, aici
limba este în impas. Eckhart poate să mai trimită doar la „necunoaşterea
divinităţii ascunse”, la „întunecimea ascunsă a stării veşnice de ascundere”. „Dumnezeu
este fără de nume, căci despre el nimeni nu poate spune şi nici înţelege ceva.”
Gândirea care vrea să conceapă cel mai mult trebuie să pătrundă dincolo de
conceptul lui Dumnezeu. Căci Dumnezeu este „o esenţă plutitoare şi o formă a
nimicului situată mai presus de fiinţă”.
Modul esenţial
de a-l cunoaşte pe Dumnezeu rezidă astfel, în mod paradoxal, în „faptul că noi
devenim liberi de Dumnezeu”. „Dacă îl iubeşti pe Dumnezeu în măsura în care
este Dumnezeu, spirit, persoană, sau imagine - trebuie să renunţi la toate
acestea.” ”Trebuie să-L iubeşti aşa cum este: ca nondumnezeu, ca non spirit, ca
nonpersoană, ca nonimagine; mai mult, trebuie să-L iubeşti ca pe un Unu
puternic, pur, clar, separat de orice dualitate, şi în acest Unu trebuie să ne
adâncim veşnic de la un nimic la altul.”
În
acest mod, izolarea a ajuns la posibilitatea ei extremă. Căci „lucrul cel mai
înalt şi cel mai intim la care omul poate să renunţe este faptul ca el să renunţe
la Dumnezeu, avându-l în vedere pe Dumnezeu".
Din excelenta lucrare „Pe scara din dos a flozofiei” de Wilhelm Weischedel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu