Undeva, într-un oraş, trăia un
pictor pe nume Uteşaev1). Acesta picta zîmbete. El dăruia neapărat cîte un
zîmbet fiecărui chip pe care-l zugrăvea. Cînd e vorba de un „Intîi Mai,” de o
nuntă, de o horă, sau de fel şi fel de coruri şi jocuri — aşa ceva nu este de
mirare. Copii, fete, prieteni regăsiţi, vişini în floare, soare strălucitor — cum
să nu zîmbeşti!
Uteşaev îşi alegea însă subiecte
ceva mai grele: o fetiţă care sparge un ulcior cu lapte şi care adună cioburile
rîzînd. Un călător care scapă trenul şi care, cu chipul plin de veselie, rămîne
cu boccelele pe peronul pustiu...
Uteşaev nu se opri aici, ci ajunse
la orfane şi la văduve nemîngîiate. Orfanelor le împarte abecedare şi copilele
se bucură. O văduvă cu batista udă de lacrimi în mînă stă lîngă coşciug, cu
capul întors spre fereastra prin care se zăresc în depărtare nişte coşuri de
fabrică. Priveşte şi zîmbeşte...
Aşa se scurgea traiul liniştit al
lui Uteşaev. Cum isprăvea un tablou, venea o comisie, după care urma un cor de
plescăituri admirative, cîteva bătăi prieteneşti pe umăr şi finalul obişnuit: „Iată
un îndrăgostit de viată!” şi tabloul lua drumul expoziţiei.
In felul acesta au trecut mai mulţi
ani. Intr-o zi, Uteşaev lucra la un tablou din viaţa de spital: cîţiva
ortopezi, în halate albe, pun în gips piciorul unui bolnav. Bineînţeles,
bolnavul zîmbeşte. Zîmbetul însă nu e parcă destul de pronunţat: buzele vinete
surîd deocamdată numai pe jumătate. Aşa că Uteşaev şi-a muiat din nou pensula
în albastru întinzînd zîmbetul pe toată gura. Dar, ce să vezi! Zîmbetul începu
să alerge, fugea înaintea pensulei, înaintea culorii şi se întinse, se
întinse... Uteşaev simţi un fior rece. Dar asta nu fu încă totul! Deodată,
chipul bolnavului se schimonosi, iar privirile-i prinseră să arunce văpăi...
Uteşaev, alb ca varul, se dădu înapoi şi închise ochii.
— Să nu te temi de mine, — auzi el
o voce, — ci de Comisia superioară!...
Deschise ochii — totul rămăsese neschimbat
: medicii lucrau, în timp ce bolnavul, ca şi mai înainte, zîmbea încetişor, cu
buzele palide... Uteşaev începu să măsoare încăperea în lung şi în lat şi să
se întrebe ce-i cu Comisia superioară. Nu auzise de aşa ceva. Oare unde-o fi?
Desigur că la expoziţia de tablouri. Fusese totdeauna atît de preocupat de
lucrul său, încît nu dăduse niciodată pe acolo.
Atunci se duse în grabă la
expoziţie. Trecu prin toate sălile — erau înţesate de lume. Vizitatorii stăteau
şi admirau tablourile. Dar Uteşaev trecu mai departe, încă o săliţă. Nimeni. Îşi
roti privirea pe pereţi şi, ce credeţi că văzu? Numai tablouri de-ale lui.
Privi şi în jos. Prin crăpăturile parchetului răzbiseră fire de iarbă. Dar nu
mai era o iarbă tînără: se vedea eă nu era în primul ei an de viață.
Lui Uteşaev nu-i stătea însă gîndul
la iarbă: ar fi vrut să afle cît mai repede unde-i Comisia superioară. Alergă
prin săli, întrebă oamenii de serviciu. Dar nimeni nu ştia nimic despre
comisie. Se duse şi la directorul expoziţiei. Zadarnic. Nici acesta nu ştia
nimic. Se întoarse din nou la tablourile lui. Săliţa era pustie, doar iarba se
răsfăţa în voie. In faţa uşii, o îngrijitoare bătrînă, cu fireturi verzi şi
aurii. Uteşaev o întrebă şi pe ea de Comisia superioară.
— Păi iat-o! — zise bătrînica,
arătînd spre mulţimea care umplea celelalte săli şi privea tablourile.
— Asta-i comisie? Nu vezi că-i publicul?
— O fi public, pentru mine, —
răspunse bătrînica, — dar pentru dumneavoastră e comisie. Şi încă superioară!
Să-ţi pui mintea cu bătrînii! Dar
ca s-o întărîte, Uteşaev o mai întrebă:
— Dacă asta-i comisia, de ce nu-şi
spune părerea despre tablourile mele? Ce zici? Ar trebui să existe un
proces-verbal în care să fie consemnată hotărîrea. Nu?
— La ce bun!
— răspunse bătrînica arătînd spre iarba din săliţă. — Ce proces-verbal mai
vrei, omule? — zise băbuţa aplecîndu-se şi rupînd un pumn de iarbă. — Mai
limpede decît procesul ăsta verbal nici că se poate! Poţi să-l şi pipăi, nu
numai să te uiţi la el: locul e neumblat...
Dintr-odată Uteşaev înţelese: îşi
iroti ochii injectaţi pe pereţii unde atîrnau în rame fanteziile şi
denaturările lui, apoi strivi iarba cu piciorul şi, clătinîndu-se, o rupse la
fugă din sală...
Şi de-atunci pictorul începu să
înţeleagă şi să cunoască viaţa...
1) Uteşaev — consolator (numele
caracterizează personajul). (N. trad.).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu