ALBERT
TREFLA: „Prietenia dintre îngeri şi italieni“ — Nu mai
este nici o îndoială că există, încă din antichitate, o strînsă prietenie între
îngeri şi locuitorii peninsulei. Albert Trefla, dăruit încă de timpuriu
pasiunii pentru istorie, pentru artă, nu este mai puţin înclinat către
investigaţia gratuită, avînd un mare talent de detectiv. El a observat că sub
masca unei indiferenţe bine disimulate, îngerii preferă de-a lungul veacurilor
să se arate în Italia, îndeosebi în marile oraşe.
Pictura etruscă este prima
care nu poate să ascundă familiaritatea, stabilită cine ştie cînd, dintre
artistul anonim şi îngerii deghizaţi în zei şi eroi. Meşterul mormîntului de
la Lionnes face, prin compoziţia lui simplă, dar foarte sugestivă, o adevărată
diversiune. Cine este naivul care, admirînd fantasticul zbor al porumbeilor
galbeni şi roşii, să creadă că este vorba chiar de porumbei galbeni şi roşii?
Mişcările aripilor sînt parcă atitudini reproduse din intima hîrjoneală a
îngerilor, atunci cînd se fugăresc sau cînd îşi dau coate şi-şi fac cu ochiul
spre a scoate din răbdări o bunică severă, însă etern îndatoritoare. Stolul
este surprins desfăcut în două cete, aproape simetrice. Nu tot astfel stau
dispuse cohortele îngereşti în cele mai multe tablouri ale maeştrilor Renaşterii?
Coincidenţă sau intenţie? Spărturile frescei, datorate întîmplării, pun aripi
albe şi profilează figuri omeneşti pe trupul celor mai mulţi porumbei. Unul dintre
portretele deosebit de interesante moştenite de la antici, chipul demonului
Charu, pictat de un meşter provincial într-un mormînt din Orvieto (Muzeul
arheologic din Florenţa), înfăţişează un înger damnat, în toată splendoarea
lui. Aripile stau desfăcute ca după un zbor întrerupt. Penajul elegant, bine
aşezat în spinarea demonului, ascunde culori cereşti şi necum infernale. Se
vede clar că personajul este unul dintre acei îngeri, care, fiindu-le interzisă
ieşirea din plicticosul club al paradisului, s-au deghizat în demoni spre a
coborî neurmăriţi în localurile de petrecere de pe pămînt. Pierzîndu-li-se
identitatea, mulţi îngeri se sustrăgeau în vremea aceea de la regulamentul de
ordine interioară şi beneficiau de cîteva bucurii nevinovate printre italieni.
Albert Trefla, după trecerea cîtorva sute de ani, a înfiinţat cu colaboratorii
un serviciu perfecţionat de urmărire, şi iată, a descoperit relativ uşor
înşelăciunea. Întotdeauna îngerii delincvenţi — vezi concluziile cercetărilor
întreprinse — trăgeau în casele italiene, se înhăitau cu băieţi şi fete
italiene şi, adesea, pozau în cele mai ciudate chipuri, în atelierele unor
pricepuţi meşteri italieni.
Cu
vremea, mijloacele de deghizare, de înşelare a contemporanilor vigilenţi au
evoluat. În secolele XIII şi XIV circulau prin tîrgurile italiene numeroşi
necunoscuţi lipsiţi de o îmbrăcăminte potrivită, destul de prost hrăniţi, dar
ahtiaţi după petreceri cu vinuri tari şi femei. Erau dornici de scandal,
provocau discuţii despre cele mai neînsemnate cauze, aveau permanent chef de
bătaie, şi s-au aflat multe dovezi că adesea băgau, cu seninătate, cuţitul în
adversar. O analiză atentă a documentelor arată că, sub înfăţişarea acestor
vagabonzi periculoşi se ascundeau persoane binecunoscute din ierarhia
Heruvimilor şi din clanul Serafimilor. Detectivul Albert Trefla le-a dat
şiretlicurile în vileag. Iată cum a procedat Trefla: comparînd, de pildă,
spectrul radiologic pe care-l dau lănciile combatanţilor din celebra Bătălie a lui Paolo
Uccello (Uffizi, Florenţa) cu clişeul unor aureole autentice găsite într-un
cartier al Romei, cercetătorul a avut surpriza să constate identitatea calităţii
metalului. Analizînd ritmica unui dans toscan, Trefla a descoperit că el
conţine aceleaşi grupări de paşi ca şi tropăiala îngerilor pe acoperişul ieslei
în care s-a născut Mîntuitorul. Cercetînd conţinutul unei oale de noapte din
casa unei femei desfrînate, în care nu se poate să nu fi urinat bărbatul ascuns
în plapumă, s-a aflat că lichidul era o soluţie foarte concentrată de nectar.
În sfîrşit, mulţi dintre îngeri, fie ca urmare a educaţiei, fie ca să-şi
răscumpere într-un fel nelegiuirile săvîrşite în incursiunile lor pe pămînt,
interveneau în disputele dintre italieni, luînd invariabil partea dreptăţii.
Pe la 1420, ilustrul Filippo Lippi imortalizează pe cîţiva dintre îngerii care
tulburau liniştea cartierului său, reţinind tipuri de bărbaţi despre care ştim
că mîncaseră şi băuseră în casa lui, nedîndu-se înapoi de a invita la joc, cu
lăută şi tamburine, pe propria fiică a maestrului. Gîndul dintîi al artistului
fusese, probabil, să se plîngă autorităţilor supreme. Teama de răzbunare şi
relativa nereuşită a portretelor, departe de tehnica fotografiei de azi, l-au
reţinut să-şi ducă la împlinire reclamaţia. Scandal public nu se putea face,
ziare neexistînd încă. Materialul adunat a fost folosit ulterior de pictor la
realizarea tabloului său Fecioara şi
copilul lisus. Montajul este evident: cei doi regi, care se închină îngenuncheaţi,
au uitat să-şi lase la cuier aureolele; cel din dreapta trădează o stare de
ebrietate pronunţată. Aduse arbitrar din alt tablou, celelalte personaje
suferă de indiferenţă, sînt distrate şi într-o ţinută scandaloasă. Artistul
şi-a bătut joc de opera lui, sau — ipoteză nu mai puţin plauzibilă — a lăsat cu
intenţie asemenea flagrante nepotriviri spre a atrage, în acest mod, atenţia
celor în drept asupra blestemăţiilor îngereşti.
Renumitul
basorelief al lui Michelangelo intitulat Lupta
centaurilor este, de fapt, o încăierare ordinară de la care nu lipsesc — nici
nu se putea altfel — îngerii. Nici urmă de centauri! Este o încleştare de trupuri
înfierbîntate, care s-au contopit pînă la a deveni un singur corp monstruos. În
stînga, puţin răsucit din umeri, un bărbat în picioare stă să-şi desfacă din carapacea
nevăzută aripile. Sforţarea e, fireşte, inutilă, pentru că ceilalţi nu-i permit
decolarea cu una cu două, după ce a dat cu pumnii. În centrul basoreliefului,
sus, într-o situaţie mai puţin critică, deşi destul de înghesuit şi el, un alt
bărbat-înger a reuşit să tragă declanşatorul şi aripile sînt gata să se
deschidă. Un individ, care nu poate fi decît un italian, îl ţinteşte din stînga
cu braţul bine încordat şi, cînd îl va lovi, zburătorul se va prăbuşi ca o
fragilă ciocîrlie. Cînd afirmă categoric că individul din stînga este italian
şi nu înger, Trefla se bazează pe faptul că niciodată îngerii nu pun mîna pe bolovani,
chiar şi în cele mai disperate situaţii, preferînd pumnul. De scuipat însă
scuipă, după cum o dovedesc numeroase tablouri de care este plină Renaşterea.
Autorul,
care îşi propusese să vorbească despre prietenie, a insistat asupra acestor
aspecte pentru a stabili:
1. Marea
afluenţă de îngeri în principalele tîrguri şi oraşe italiene, ceea ce ne indică
o viaţă trepidantă în centrul peninsulei, informîndu-ne exact despre calitatea
spectacolelor şi a localurilor, precum şi despre ospitalitatea generală.
2. Existenţa
unor relaţii apropiate între îngeri şi italieni, concretizate chiar şi în
organizarea de afaceri, bănci, schimburi de mărfuri etc. Se presupune că, la un
moment dat, ar fi existat ateliere manufacturiere în halele cărora ar fi fost
angajaţi cîteva sute de îngeri.
3. Insistenţa
apariţiei în operele artistice a tuturor categoriilor de îngeri (un singur tip,
Angellus vesicans, din Catalogul serafic de la Amsterdam lipseşte).
4. Practica,
devenită regulă, de a întîlni îngeri în haine omeneşti şi oameni în atitudini
îngereşti (vezi Perugino: Înălţarea la
cer,
unde îngerii-copii suferă de calviţie pămîntească, iar cei maturi cîntă la
viola da braccia cu dexteritate şi vădită graţie). Înţelegerea se întemeiază,
probabil, pe un sistem evoluat de contracte, pe obiceiul pămîntului şi altele.
Relaţiile
de prietenie şi colaborare ce caracterizează coexistenţa îngerilor şi
italienilor se bazează pe respect reciproc, cooperare economică şi în alte
domenii, pe înlesnirea liberei circulaţii a bunurilor materiale şi spirituale
de la cer la pămînt şi invers. Aceste relaţii au fie un caracter temporar, fie
unul veşnic, aşa după cum se poate reţine din detalii semnificative ale multora
dintre tablourile pictorilor italieni. În scena lui Fra Angelico intitulată San
Lorenzo distribuisce l’elemosine (Vatican), se poate observa perfecţiunea operaţiei de credit pe
termen lung. (Individul din dreapta, în prim plan, e neîndoielnic un înger
deghizat, aşteptînd să beneficieze de scăderea taxei de scont.)
Un
ultim capitol urmăreşte migraţia îngerilor dintr-un loc într-altul, evoluţia
acţiunilor lor, amestecul acestora în treburile administrative ale republicilor;
toate chipurile pictate de Modigliani sau modelate de Giacometti trădează însă
suferinţa, hrana insuficientă, condiţiile de locuit precare. Îngerii, slăbiţi,
hăituiţi, dispunînd de credite băneşti tot mai puţine, cunosc pe pămîntul
italian fenomenele specifice regresiunii; se semnalează numeroase sinucideri,
reprofilarea profesională, melancolia. Tot mai mulţi îşi iau zborul spre alte
ţări. Au fost văzuţi, astfel, pe biciclete într-o pădure din Germania, într-un
compartiment de tren în Ungaria, în pelicule de duzină la Hollywood.
Autorul declară în
încheiere că îngerii mai pot fi surprinşi, cu precauţie, în zonele păşunilor
nordice şi dincolo de bine şi de rău. (Editura „Lampadar", Constanza 1962.)
Mircea Horia Simionescu - Ingeniosul bine temperat
Mircea Horia Simionescu - Ingeniosul bine temperat
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu