„Melancolia este un dar înspăimântător.
Ce este ea dacă nu telescopul adevărului?"
George Gordon, Lord Byron
Trăim vremuri de rău augur. Fiecare privire iritată
prevesteşte un dezastru potenţial. Paranoia ne trezeşte în majoritatea
dimineţilor cu un şoc şi ne clătinăm şovăitori sub soarele fantomatic. Noaptea,
frica ne agită capetele capricioase. Îndurând aceste chinuri, vagi şi eluzive
ca şi oroarea obscură pe care o sugerează, ne străduim să ne dăm seama exact ce
ne sperie. Minţile noastre trec în revistă o litanie intimidantă de probleme
globale. Sperăm, întocmind această listă, să găsim un sens, un răspuns pentru
neliniştea noastră.
Scanăm mental scena. Suntem pe punctul de a ne eroda
stratul de ozon. În timp ce scriu, eroziunea provoacă topirea calotei glaciare
și în câteva decenii ne putem confrunta cu inundaţii oceanice majore. Chiar şi
zgârie-norii noştri, tinzând spre cer, ar putea fi devoraţi în curând de
valurile indiferente. Suntem pe punctul de a anihila sute de specii de animale
deosebite. Aceste fiare – rinoceri albi, tigri din Sumatra şi condori din
California – trăiesc pe pământ de milioane de ani. În decursul unei vieţi de
om, nepăsarea noastră în ceea ce priveşte natura aproape că a dus la dispariţia
acestor creaturi sublime. În curând, pădurile vor fi golite de trupuri colorate
şi de aripi exotice. Aceste crânguri altădată pline de viaţă vor fi anoste ca
un pavaj. Mai mult, suntem în pragul unui nou război rece. Focoasele nucleare
se vor înmulţi din nou. Temerile născute la mijlocul secolului trecut vor
reveni. Ne vom întreba: oare acest an va fi ultimul în care oamenii respiră şi
se mişcă pe planeta Pământ aflată la sfârşitul timpului?
Acum pot adăuga o nouă ameninţare, poate la fel de
periculoasă ca şi cea mai apocaliptică dintre grijile noastre. Poate că nu
suntem departe de a eradica o forţă culturală majoră, o inspiraţie serioasă
pentru invenţiile noastre, muza din spatele artelor, poeziei şi muzicii. Năzuim
fără motiv să eliberăm lumea de numeroase idei şi viziuni, de numeroase
inovaţii şi meditaţii. Chiar în acest moment noi anihilăm melancolia.
Ne întrebăm dacă paleta largă de antidepresive va
transforma într-o bună zi dulcea tristeţe într-o simplă amintire. Ne întrebăm
dacă în curând fiecare american va fi fericit. Ne întrebăm dacă vom deveni o
societate de zâmbete autosatisfăcute. Pe feţele noastre vor apărea expresii
înşelătoare, în timp ce ne mişcăm în peisajul pastelat. Neoane strălucitoare ne
vor lumina drumul.
Ce se află în spatele acestei dorinţe de a epura
tristeţea din vieţile noastre, în special în America, ţara viselor minunate şi
a succesului enorm? De ce majoritatea americanilor sunt atât de dispuşi să-şi
extirpe o parte esenţială din inimile lor şi să o arunce la gunoi? Ce putem
face cu această obsesie americană a fericirii, o obsesie care ar putea duce
foarte bine la o dispariţie a impulsului creator, din care ar putea rezulta o
exterminare la fel de oribilă precum cele prevestite de încălzirea globală,
criza mediului înconjurător şi proliferarea nucleară? Ce impulsionează această
furie pentru autoliniştire, pentru zâmbetul inofensiv? Ce alimentează această
mulţumire disperată?
Aceste întrebări se ridică, fireşte, împotriva
curentului de gândire al majorităţii americanilor. Un sondaj recent realizat de
Pew Research Center arată că aproape 85% din americani cred că sunt foarte fericiţi
sau cel puţin fericiţi. Lumea psihologiei este dominată acum de un domeniu nou,
psihologia pozitivă, orientată spre a găsi moduri de a spori fericirea prin
plăcere, devotament şi sens. Psihologii care practică această ramură a
terapiei sunt lideri ai unui tip nou de ştiinţă, ştiinţa fericirii. Editorii
importanţi află acum despre industria autoajutorării şi publică mii de cărţi
despre cum să fii fericit şi despre motivele fericirii. Presa autoajutorării
umple rafturile cu metode pas-cu-pas pentru o satisfacţie universală. Peste
tot văd reclame care oferă şi mai multă fericire, fericire pe uscat sau pe
mare, în maşină sau sub stele. Aşa cum am observat deja, doctorii oferă acum o
paletă largă de medicamente care ar putea eradica pentru totdeauna depresia.
Pare, mai mult ca niciodată, o epocă de mulţumire aproape perfectă, o bravă
lume nouă a norocului persistent, a bucuriei fără griji, a fericirii fără nicio
pedeapsă.
Sigur că toată această fericire nu poate fi reală. Cum
pot fi fericiţi atâţia oameni în mijlocul atâtor probleme care apasă lumea – nu
numai relele colective şi apocaliptice deja menţionate, ci şi toate acele
iritări specifice care ne deranjează existenţa de zi cu zi, problemele legate
de bani şi dificultăţile conjugale, acele vocaţii înăbuşitoare şi dimineţile
singuratice? Putem crede că patru din cinci americani pot fi mulţumiţi în
mijlocul durerii generale? Unii oameni mint sau pur şi simplu se tem să fie
sinceri într-o cultură în care statu-quoul înseamnă nimic mai puţin decât
beatitudinea maniacală? Nu punem la îndoială aceste statistici? Nu suntem
îngrijoraţi de accentul pe care cultura noastră îl pune pe fericire? Nu ne
temem că această concentrare turbată asupra exuberanţei duce la jumătăţi de
vieţi, la existenţe goale, la comportamente mecaniciste pe tărâmul nimănui?
Eu cel puţin mă tem că accentul pus de cultura
americană pe fericire, în dauna tristeţii, poate fi periculos, o uitare imorală
a unei părţi esenţiale a vieţii. Mai departe, sunt circumspect în faţa următoarei
posibilităţi: a dori doar fericire într-o lume neîndoielnic tragică înseamnă să
devii inautentic, să te mulţumeşti cu abstracţiuni nerealiste care ignoră
situaţiile concrete. În sfârşit, mi-e teamă de eforturile societăţii noastre
de a expurga melancolia din sistem. Fără agitaţiile sufletului, magnificele
noastre turnuri după care am tânjit atât se vor prăbuşi? Simfoniile noastre
care ne sfâşie inima vor înceta?
Vreau să ajung la fundamentul acestor temeri, pentru a
vedea dacă ele sunt legitime sau doar nişte ruminaţii nevrotice. Senzaţia mea
de acum este că sunt valide şi ea decurge din presupunerea că forma predominantă
a fericirii americane dă naştere amabilităţii. Forma respectivă de fericire
pare să întreţină un dispreţ laş faţă de valoarea tristeţii. Acest tip de
bucurie presupusă, mai mult, pare să dea dovadă de o ignoranţă continuă
privind polaritatea vitală a vieţii dintre agonie şi extaz, descurajare şi
exuberanţă. Încercând să uite tristeţea şi locul ei în marele ritm al
cosmosului, acest tip de fericire insinuează în cele din urmă că melancolia
este o stare aberantă care trebuie blestemată ca o slăbiciune a voinţei sau
îndepărtată cu ajutorul unei mici pilule roz.
Să mă fac înţeles. Acum mă refer doar la acest tip
specific de fericire americană. Nu pun la îndoială bucuria în general. De
exemplu, nu pun la îndoială acea exuberanţă insuportabilă care reiese din suferinţa
îndelungată. Nu sunt îngrijorat de acea linişte câştigată cu greu în urma unei meditaţii
îndelungate privind durerile lumii. Nu critic acea beatitudine cu ardere lentă
care decurge dintr-o viaţă trăită în slujba celor care suferă.
De asemenea, doresc să mă fac înţeles cu privire la
următorul lucru: nu vreau să înfrumuseţez depresia clinică. Îmi dau seama că
există multe suflete pierdute care au nevoie de medicaţie pentru a nu se
sinucide sau pentru a nu face rău familiei sau prietenilor. Nu vreau să pun la
îndoială terapiile farmaceutice ale celor cu depresii majore. Nu numai că nu sunt
calificat să fac acest lucru (nu sunt un psihoterapeut care triază dovezile, ci
un umanist literat care caută o viaţă mai profundă), dar nici nu sunt dispus să
pledez împotriva medicamentelor care fac viaţa suportabilă pentru multe
persoane cu tulburări biochimice.
Totuşi, mă întreb de ce atât de mulţi oameni care
suferă de melancolie iau pilule care au menirea să le uşureze durerea, să transforme
încruntarea în zâmbet. Fireşte că există o graniţă foarte fragilă între ce
numesc eu melancolie şi ceea ce societatea numeşte depresie. În mintea mea,
ceea ce le separă este gradul de activitate. Ambele forme reprezintă o tristeţe
cronică într-o măsură mai mică sau mai mare, care conduce spre o nelinişte
legată de mersul lucrurilor – senzaţii persistente că lumea, aşa cum se
prezintă ea, nu este în regulă, că este un loc al suferinţei, stupidităţii şi
răului. Depresia (aşa cum o văd eu, cel puţin) duce la o stare de apatie în
faţa acestei nelinişti, la o letargie care se apropie de paralizia totală, o
incapacitate de a simţi ceva. În schimb, melancolia (în ochii mei) generează un
sentiment profund faţă de aceeaşi anxietate, o turbulenţă a inimii care duce la
un mod activ de a pune la îndoială statu-quoul, o năzuinţă perpetuă de a crea
moduri noi de a trăi şi de a vedea lucrurile.
Cultura noastră pare să confunde aceste două stări şi
să trateze melancolia drept o stare aberantă, o ameninţare rea faţă de noţiunile
noastre de fericire – fericire ca gratificare imediată, fericire ca un confort superficial, fericire
ca mulţumire statică. Fireşte că se ridică imediat întrebarea: cine nu ar pune
la îndoială această formă goală de fericire americană? Noi toţi, noaptea
târziu, când suntem sinceri cu noi înşine, nu ne opunem acestei fericiri
superficiale? Probabil că da, dar nu este posibil ca mulţi dintre noi să cadă
în superficialitate fără să ştie? Unii dintre noi nu sunt oare atât de
fermecaţi de visul american încât au creierul spălat şi cred că singurul nostru
scop pe pământ este să fim fericiţi? Această preferinţă pentru fericire faţă de
tristeţe nu ne face să trăim o viaţă unilaterală, nu ne duce spre o beatitudine
fără disconfort, la o amiază luminoasă fără noapte?
Impresia mea este că mulţi dintre noi au fost păcăliţi
de nebunia americană privind fericirea. Poate credem că ducem o existenţă
onestă, în acord cu realităţile vii şi în pieptul cărora bate o inimă, când de
fapt doar ne purtăm ca nişte roboţi previzibili şi artificiali, căzând uşor în
comportamente „fericite", în convenţiile mulţumirii, în rânjete stridente.
Păcăliţi, ratăm marele joc al cosmosului viu, obscuritatea sa luminoasă,
frumuseţea lui terifiantă.
Poate că visul american este un coşmar. Ceea ce trece
drept beatitudine poate fi o distopie de rânjete plate. Pasiunea noastră pentru
fericire indică o ură de rău augur pentru tot ceea ce creşte, înfloreşte şi
apoi moare – pentru toţi acei sturzi bizari care mişună prin indolenţa ruginie
a toamnei, pentru acele dalii albăstrui care par golite de tristeţe, pentru
toate acele suflete obscure care tânjesc după nori deasupra ferestrelor
înalte. Nu mi-ar plăcea să ne trezim într-o dimineaţă şi să regretăm ce am
făcut în numele bucuriei fără griji. Nu mi-ar plăcea să coborâm din paturi şi
să păşim într-o lume golită de splendidele drumuri singuratice şi de grandoarea
hotelurilor dezolante, a geniilor aproape zdrobite şi a poemelor lor
frenetice. Nu mi-ar plăcea să devenim conştienţi atunci când este prea târziu
pentru a mai trăi.
Eric G. Wilson, Impotriva fericirii
Cei care au răbdare să parcurgă textul spun : "bla, bla bla" și-și vad mai departe de viață. Cei care îl parcurg pe sărite spun :" bla, bla, bla', și-și văd mai departe de viață.
RăspundețiȘtergereDar, slavă Domnului, sunt și unii care pot articula ceva mai mult decât „bla, bla, bla”
RăspundețiȘtergere