În seara
asta restaurantul e mai aglomerat ca oricînd. Toate mesele sunt ocupate. Rîsete
şi strigăte răzleţe se desprind din zumzetul general şi sunt
absorbite de fumul cenuşiu al ţigărilor.
Sunt singur
la masă. Nu departe de mine, la una din mesele vecine, mai mulţi
tineri, bărbaţi şi femei, „bine dispuşi“, o îngînă uşor pe cîntăreaţa de jazz.
Cum nopţile de
iarnă sunt lungi, îmi zic, hai să petrec un ceas-două la restaurant, decît
să stau singur în casă. Mă uit în jurul meu. Oameni de toate categoriile.
Curînd mă trezesc cercetîndu-i pe rînd cu privirea, şi lucrul acesta mi se
pare teribil de interesant. Ce ştiu eu despre ei? Cu cîteva minute în urmă
nici măcar nu ştiam că există. Acum ei sunt în faţa mea şi-mi fac fel de fel de
idei: ce hram poartă şi ce fel de oameni sunt? Care le-a fost trecutul? Oare ce
le rezervă viitorul?...
Apoi încep
să studiez coafurile femeilor — păr tapat, tunsori băieţeşti, păr
adunat într-o coadă, în diferite nuanţe — negru, roşu, platinat, blond,
albastru... Pe fetele astea tinere le „prinde“ orice!
Tot privind aşa în
jur, am ajuns la pălării. La pălăriile bărbăteşti din cuier, nu departe de masa
mea. Erau vreo zece. Negre, verzi, gri, maro... Dar predominau cele gri. Deşi e
iarnă, sunt totuşi puţine faţă de atîţia bărbaţi cîţi se află în seara
asta în restaurant. Acum e modern să umbli fără pălărie.
Mă uit la
pălării şi deodată tresar. Descopăr că după acest obiect vestimentar poţi să-ţi
dai seama cine e proprietarul lui, cum arată, care-i este profesia, vîrsta...
Proprietarul îşi Iasă amprenta! Dă formă pălăriei. Îi imprimă o anumită
adîncitură, după felul cum o poartă, după felul cum salută pe stradă. Oare nu-i
transmite pălăriei sale tristeţea, bucuria, nesiguranţa, viclenia, lăcomia,
perfidia?
Lăsăm urme,
amprente, pe tot ce atingem. Şi invers. Orice lucru lasă în noi o urmă. Mai
ales pălăria. Am impresia chiar că ea începe să semene cu cel ce-o
poartă.
Nu ştiu cum, dar
dintre toate pălăriile, cel mai mult m-a atras una mai ponosită, cenuşie, cu o
panglică destul de murdară, îndoită, deformată. Făcînd apel la logică, analiză
şi fantezie creatoare am să încerc să ghicesc cine este şi ce fel de om poate
să fie proprietarul pălăriei. După urmele lăsate pe ea, poţi ajunge la
adevăratul chip al proprietarului. Complicată treabă, ce-i drept. Dar lucrul e
cu putinţă printr-un plus de efort. Mai ales pentru un om dotat şi bine
pregătit. Sunt necesare cunoştinţe din toate domeniile ştiinţei, şi mai cu
seamă din psihologie.
Cîte păreri
contradictorii despre stăpînul său trezeşte această pălărie! Oare voi reuşi să
ghicesc ce fel de om este? Pălăria e cenuşie, mototolită, unsuroasă. Culoarea
asta o poartă majoritatea bărbaţilor. Este culoarea preferată de oamenii
obişnuiţi, liniştiţi, modeşti. Bărbaţii îndrăzneţi, capabili de eroism o evită
categoric. Ei preferă cel mai adesea pălării verzi, uneori maro. Cele negre
sunt purtate îndeosebi de oamenii care se respectă foarte mult. Aceştia au
acasă şi din celelalte, verzi şi maro.
De vreme ce a
venit să se hrănească într-un astfel de restaurant, de prima categorie,
stăpînul acestei pălării nu putea să se lipsească de o leva-două pentru
curăţat-calcatul sau pentru întorsul ei. Dar o acceptă aşa numai din
neglijenţă, din indolenţă. Da, e un indolent! Nu e un vanitos. Nu-l preocupă aspectul
său exterior. Să porţi atîta vreme una şi aceeaşi pălărie ascunde însă şi anumite
calităţi — permanenţă, ataşament, perseverenţă. Şi faptul că pînă acum nimeni
nu i-a furat-o sau schimbat-o se explică şi prin aceea că posesorul pălăriei,
încă de la început, a îndoit-o în aşa hal, că nu mai tentează pe nimeni. Furtul
pălăriilor cenuşii este un fenomen foarte rar, spre deosebire de furtul
pălăriilor de altă culoare. Hoţul nu se „aruncă“ la cenuşiu! Culoarea asta nu e
pe placul lui.
În
faţă, fiind atît de des strînsă cu mîna, pălăria a căpătat forma unei carene.
Se vede treaba că posesorul ei este un om cu mulţi cunoscuţi pe care-i respectă
şi îşi scoate pălăria la fiecare salut. Fiindcă am mai văzut destule pălării ca
astea, poate şi mai vechi, dar în locul acela, de unde se apucă, nu sunt urme,
ceea ce denotă că stăpînul ei nu e un om sociabil, nu are mulţi cunoscuţi sau e
un şmecher; pe stradă, cînd se întîlneşte cu un cunoscut, dă doar uşor din cap,
poate chiar cu amabilitate sau cu un surîs confecţionat, ducîndu-şi mîna
dreaptă spre cap, făcînd totodată mişcarea aceea, cu care chipurile îşi scoate
pălăria, dar în acelaşi timp cu coada ochiului îşi cercetează cunoscutul,
aşteaptă îndepărtarea lui şi cînd e sigur că nu-i mai poate observa vicleşugul,
îşi lasă mîna în jos. Şi astfel, pălăria rămîne curată, neatinsă în locul
acela. În categoria asta intră cel mai adesea pălăriile verzi.
La un moment
dat, observ că pălăria cu pricina are borul tras în jos mai ales în partea
dreaptă, ceea ce dovedeşte că este purtată pe această parte. Ceea ce dă o notă
personală aparte celui ce-o poartă. Poate fi şi o urmare a cochetăriei din
tinereţe, cînd pălăria se purta „trasă“ pe ochiul drept.
Încep să
cred că pălăria aparţine unui om trist, singuratic. Căci omul vesel, exuberant,
însetat de viaţă, ţine ca pălăria să fie curată şi călcată impecabil. Dar pe de
uită parte, stau şi mă gîndesc: bine, bine, să zicem că posesorul pălăriei e
delăsător, dar omul ăsta nu are pe nimeni? N-are şi el soţie, copii, fraţi sau
surori, care s-o ducă la curăţătorie? Este evident că omul acesta locuieşte
singur într-o casă cu chirie, poate chiar în sărăcie, într-o ambianţă modestă,
simplă, veche. Trăieşte mai mult spiritualiceşte, hrănindu-se cu visuri, cu
idealuri, consacrîndu-se cu totul ştiinţei şi artei.
Deodată, mă
străfulgeră un gînd: dar dacă cel în cauză poartă această pălărie tocmai pentru
a induce în eroare, vrînd doar să pară modest, liniştit, nepăsător, cinstit,
dar de fapt este cu totul altfel, un om căruia îi place o pălărie curată,
îngrijită, aproape nouă, şi chiar de altă culoare? Cum sunt atîţia, indivizi
şmecheri, necinstiţi, lipsiţi de scrupule şi care nu se dau în lături de
la nimic cînd e vorba să se aleagă cu un apartament spaţios, cu-o vilă elegantă,
maşină, covoare, televizoare, frigidere, aspiratoare, maşini de spălat — tot
acest inventar contemporan, această aparatură electrocasnică atît de
indispensabilă în zilele noastre, indivizi care şi-au părăsit soţia legitimă
sau sunt pe cale s-o părăsească! Astfel de oameni întîlneşti, ce-i drept, mai
rar în ziua de astăzi. În orice caz, ăştia au pălării noi, curate şi impecabil
călcate!
Absorbit de
„cercetările“ mele, nu am observat că, odaia cu plecarea orchestrei, salonul
aproape că se golise. Cînd m-am hotărît să plec, i-am făcut semn chelnerului.
S-a apropiat amabil. Am plătit. Mă uit în jurul meu. Caut. Nu-mi aduc aminte
unde mi-am lăsat pălăria. Poate pe vreun scaun liber? În cuier nu mai
rămăseseră decît trei pălării. Cea „studiată“ de mine era chiar în mijloc. Mă
uit din nou în jur. Nu-mi văd nicăieri pălăria. Chelnerul, înţelegînd ce caut,
se îndepărtă puţin şi, în timp eu continuam să-mi rotesc ochii nedumerit, el se
apropie şi îmi întinde politicos pălăria:
— Poftiţi,
pălăria dumneavoastră.
Rămîn
perplex! Privesc iute spre cuier. Nu-mi vine să cred. Ţineam în mîini pălăria
pe care o „studiasem“ o oră încheiată! Pălăria mea! Vă puteţi închipui uimirea
mea!
— Cum
de-aţi înţeles că tocmai asta este... l-am întrebat eu pe chelner.
— Nimic
mai simplu, îmi răspunse el. Dexteritate profesională. Asta îmi este meseria.
Şi... încă ceva, să ştiţi că niciodată pînă acum n-am dat greş...
— Da,
da. Aşa e, am înţeles.
I-am
mulţumit şi m-am gîndit: cum de nu mi-am putut recunoaşte propria pălărie?
Tulburat şi încurcat ţineam pălăria şi o mutam dintr-o mînă într-alta. Cîte
aprecieri eronate nu făcusem despre posesorul ei!
Cînd am
ieşit, în stradă, am hotărît să nu mă mai ocup niciodată de pălăriile semenilor
mei şi, în general, să nu mă mai lansez în astfel de „întreprinderi“.
A doua zi mi-am cumpărat o pălărie nouă. Tot cenuşie
!......
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu