La mijlocul secolului al X-lea, mai precis în luna august a
anului 948, trei incendii violente izbucneau în zona Bucovului de azi: unul la
Bucov-Tioca, unul la Bucov-Rotari și cel de-al treilea la Bucov-Ghespari. Toate
trei puse de pecenegii conduși de crudul prinț Kurya, principalul aliat al lui
Sviatostav al Kievului în campaniile lui sângeroase asupra Balcanilor. La acea
vreme, casele aveau pereți de pământ și paie, care se sprijineau pe tălpi
lemnoase, așa că cele mai multe au ars din temelii. Acțiunea era una de rutină,
prințul Kurya nu avea niciun obiectiv de atac în zonă, dar tradiția pecenegilor
le cerea să pârjolească totul pe unde treceau.
După plecarea migratorilor, multă vreme oamenii nu s-au mai
stabilit în zona Bucovului. Dar cei care și-au pierdut casele în incendiul
peceneg au rămas. Le-au refăcut și au continuat să lucreze pământul, să crească
animale, să producă vase din ceramică și să aștepte zile mai bune. Unul dintre
aceștia se numea Alexandru și era printre cei câțiva care scăpaseră destul de
ieftin în urma trecerii hoardelor dezlănțuite. Casa lui se număra printre cele
patru care nu se făcuseră scrum, iar vitele pe care le avea în ogradă scăpaseră
aproape toate cu viață. Mai mult, Alexandru îi venise de hac unui peceneg care
se ținea de ca scaiul de el, vrând neapărat să-l descăpățâneze. Îl doborâse scurt, cu
ajutorul unui par, îl tăbăcise atât de bine încât nu s-a mai ridicat niciodată,
apoi îi luase calul și toate lucrurile pe care le avea asupra lui. Într-o
raniță destul de încăpătoare, plină cu obiecte câștigate prin jaf și teroare,
Alexandru găsise inclusiv o carte, pe
care o păstrase ca pe o ciudățenie frumoasă. Celelalte lucruri – câteva pocale și vreo două inele de argint, nu l-au interesat atât de mult cum l-a
interesat cartea, probabil dintr-un instinct special al românului care, cum
avea să se spună cu multe sute de ani mai târziu, s-a născut poet.
După douăzeci de ani, mai precis în 968, în zona Bucovului
nu se schimbase mare lucru. Pecenegii nu mai reveniseră, dar lumea tot le mai
știa de frică și oamenii evitau să se stabilească în acea zonă. Alexandru avea
doi băieți, unul mai înalt și mai frumos decât altul: Basarab și Costea. Ambii
erau la vârsta întemeierii unei familii și umblau să-și găsească perechea. Însă
pentru că nu erau cine știe ce înstăriți, le venea destul de greu să convingă
pe cineva că reprezintă partide bune.
Dar pentru că Dumnezeu nu doarme și aranjează întotdeauna
lucrurile cum e mai bine, oferindu-i fiecăruia șansa de a avea o viață
îmbelșugată, în luna septembrie, pe data de 15, în zona Bucov-Ghespari au
apărut niște oameni cu aspect ciudat, care purtau pe cap prosoape înfășurate și
care umblau după manuscrise grecești, latinești, indiene și de orice alt fel,
pe care doreau să le cumpere pentru a le duce la Bagdad, unde exista o
bibliotecă foarte mare și unde învățații, plătiți de califul Al-Muti, traduceau
fără oprire lucrări de filosofie și știință din întreaga lume. Biblioteca se
afla într-un edificiu numit „Casa Înțelepciunii”, iar Bagdadul era centrul
lumii, spuneau acei oameni, care, după cum s-a dovedit mai târziu, ajunseseră în
zona Bucovului pentru că se rătăciseră. Erau însoțiți de un călugăr care se
înțelegea cu ei în limba franceză și care, contra unei sume frumușele, se
oferise să-i scoată pe drumul Constantinopolului.
Basarab și Costea știau că Alexandru avea o carte veche.
I-au chemat pe arabi în casa lor și Alexandru le-a arătat comoara. Cartea se
numea „Manualul de matematică al lui Chang” și conținea traducerea în limba latină a
lucrării unui învățat chinez pe nume Chang Ch'iu-Chin, făcută de un călugăr lombard, devenit episcop, pe nume Atto din Vercelli. Respectivul Chang trăise cu 500 de ani
înainte și trimișilor lui Al-Muti au început să le sclipească ochii văzând
cartea. Au oferit pentru ea o sumă importantă și cei trei bucoveni și-au dat
imediat seama că ar putea obține încă și mai mult. Ei nu numai că nu știau ce
este aceea matematică, dar nici măcar nu auziseră de Bagdad sau de China. Dar
se pricepeau foarte bine să joace
teatru, prefăcându-se că au înțeles prin ce anume e importantă cartea și
cerând, fără să clipească, o sumă de două ori mai mare. Dar arabii nu erau
dispuși să plătească oricât. Au mai mărit puțin oferta, însă frații nu au
acceptat. Atunci arabii au renunțat și au plecat mai departe. Basarab și Costea
și-au dat seama că nu se vor alege cu nimic și că vor rămâne cu cartea, cu care
nu vor avea ce face. Costea a propus să meargă după arabi și să facă târgul. Basarab
nu că n-ar fi vrut și el, dar era prea mândru ca să accepte o astfel de
umilință, așa că nu a fost de acord. În scurt timp, între cei doi frați s-a
iscat o ceartă cumplită, pe care n-a putut-o stinge decât Alexandru, cu
înțelepciunea vârstei de 70 de ani la care ajunsese. El a rupt cartea în două
și a dat câte o jumătate fiecăruia dintre băieți. Costea a luat partea lui și a
alergat după arabi care, când au văzut despre ce era vorba, au izbucnit în
strigăte de nemulțumire. Călugărul care-i însoțea i-a explicat lui Costea că
prin ruperea cărții valoarea ei scăzuse foarte mult. Dacă, totuși, aducea și
cealaltă jumătate, putea primi pe amândouă cam un sfert din suma oferită
inițial. Basarab, când a auzit cum se pune problema, s-a jurat că nici dacă vor
plăti de 100 de ori mai mult decât au vrut la început nu le va mai da partea
lui. Iar Alexandru le-a explicat ambilor că valoarea cărții a rămas aceeași,
dar că arabii, care erau niște bandiți, încercaseră să profite ca să o cumpere
pe nimic. Cele două jumătăți ale Matematicii lui Chang au fost puse bine și
viața celor din Bucov a continuat ca și înainte. Doar că povestea s-a aflat și,
din când în când, câte un localnic, întâlnindu-se cu Basarab, îi spunea „ehei,
frate, ai avut carte și acum ai parte”. Pare-se că de aici s-a răspândit vorba
„cine are parte n-are carte”, cu varianta „cine are carte n-are parte” și care,
odată cu trecerea anilor, s-a transformat, datorită distorsiunilor firești pe
care le suferă mesajele orale, în cea pe care o folosim azi, anume „cine are
carte, are parte”.
Basarab și Costea au avut, la rândul lor, copii și nepoți.
La 1600, urmașii acestora trăiau în zona Bucovului sub numele de Ene. Doi
dintre ei, frați gemeni, au participat la bătălia dintre oastea lui Mihai
Viteazul și armata cancelarului polon Zamoyski, pierdută catastrofal, după cum
se știe, de Mihai , care a lăsat pe câmpul de luptă de la Bucov peste 4500 de
morți. Cei doi Ene au scăpat cu viață, dar au povestit, mai târziu, un episod
neobișnuit. În timp ce supravegheau trecerea peste rîu a bagajelor domnului
Mihai, care își pregătea retragerea spre Oltenia, se întâlniseră cu celebrul
Baba-Novac, și acela le spusese: „numai să se termine povestea asta și vă caut
să-mi dați cartea”. Despre ce carte era vorba, cei doi Ene nu și-au dat seama.
Apoi, după ce oastea lui Mihai a părăsit zona, băieții au aflat de la bunicul
lor că într-adevăr exista o carte, moștenită din moși strămoși, care avea o
valoare foarte mare, dar că era ascunsă într-un loc sigur. La un moment dat,
le-a spus bunicul, va veni vremea să o vadă, ba chiar să o primească spre
păstrare, lucru care s-a și întâmplat la momentul potrivit.
După 1800, la Bucov s-a stabilit unul dintre cei mai
importanți oameni ai Țării Românești: boierul Constantin Filipescu, ajuns, după
numai câțiva ani, mare vistier, calitate în care, după cum consemnează Nicolae
Iorga în lucrarea sa „Un vechi târg stins – Bucovul,” citez, „toate de dânsul
ținură atunci”. În 24 decembrie 1811, Filipescu a trimis după bucoveanul
Stanciu Ene, în vârstă de 89 de ani și i-a cerut pe un ton imperativ să „scoată
cartea de unde a ascuns-o”. Bătrânul s-a ținut tare și i-a răspuns că nu știe
de nicio carte, la care Filipescu i-a dat termen de gândire până la Anul Nou,
după care avea să vadă ce consecințe ar avea un eventual refuz de a se conforma.
Bătrânul s-a dus acasă, și-a chemat băiatul cel mare, Filip, și i-a spus ce s-a
întâmplat, transmițându-i totodată secretul cărții. Apoi și-a pus lucrurile în
ordine, a sărbătorit Crăciunul cu mare bucurie, după care s-a întins în pat și
a murit.
Auzind de moartea lui Ene, Filipescu a interpretat-o ca pe
un semn de sus: era cazul să aștepte o vreme până să încerce din nou să afle
unde e cartea mult dorită. În 24 mai 1812, l-a chemat pe Filip și i-a dat un
termen de 10 zile în care trebuia să se prezinte cu cartea. Numai că pe 28 mai,
la București a fost semnat actul de încheiere a războiului ruso-turc, prin care
otomanii cedau Basarabia. Boierul Filipescu și-a pierdut toată puterea și a
fost exilat, pentru că făcuse anumite jocuri politice periculoase. Moșia de la
Bucov i-a fost dăruită de Caragea Vodă mitropolitului Dositei Filitti, care, la
rându-i, a dăruit-o rudei sale Constantin Filitis, episcop de Buzău. Noul
proprietar a locuit o vreme la Bucov, dar îndatoririle bisericești necesitau
prezența lui aproape continuă la Buzău, așa că a fost nevoit să găsească pe
cineva care să preia administrarea moșiei. L-a chemat, pentru asta, din Turcia,
pe vărul său Procopie Filitis, care a acceptat imediat. În momentul în care a terminat să-i predea actele și tot ce mai avea nevoie pentru a se instala cu
drepturi depline la Bucov, Constantin i-a spus lui Procopie: „fă în așa fel
încât să pui mâna pe o carte de mare preț, veche de 1300 de ani, care se află
în posesia familiei Ene”.
Încercând să afle mai multe amănunte, Procopie a stat de
vorbă cu învățătorul Teodorie, care i-a spus că a auzit despre o carte, care ar
fi scrisă de un împărat chinez și care ar conține rețete de amestecuri de
plante care vindecă toate bolile pământului. Proprietarul nu era altcineva
decât un arendaș de moșii și hanuri, pe nume Ene Hristodor, care o moștenise de
la bunicul lui. Prudent, Procopie a vrut să se convingă mai întâi de existența
cărții. L-a invitat pe Hristodor la o discuție, sub pretextul că ar fi
interesat să-l angajeze ca administrator al unei părți din moșie. În timpul
discuțiilor, a adus vorba despre biblioteci, cultură, cărți, apoi i-a
mărturisit interlocutorului că este colecționar de cărți vechi și rare.
Hristodor și-a dat seama unde bate și, fiind un om dintr-o bucată, i-a spus că
dacă e interesat de cartea lui, poate să i-o arate, dar că nu o va vinde
niciodată, pentru nicio sumă, oricât de mare.
Procopie nu era nici pe departe un specialist, dar a
realizat rapid, văzând cartea, că ține în mâini o adevărată comoară, pentru
care ar putea obține, în străinătate, mai mulți bani decât valora întreaga
moșie de la Bucov. I-a mulțumit lui Hristodor și n-a mai deschis subiectul. În
sinea lui, însă, a luat decizia de a face tot posibilul să obțină cartea.
Ca să nu dea nimic de bănuit, timp de câțiva ani, până în
1816, nu a acționat în niciun fel, ca și cum ar fi uitat complet de existența
cărții. Știa că valoarea ei nu are cum să scadă. Apoi însă a chemat la moșie un
nepot pe nume Pantazi, care locuia în București, și i-a cerut să o seducă pe
Ecaterina, fiica lui Hristodor. Pantazi era un tânăr de 23 de ani, foarte
chipeș și instruit, pe când Ecaterina nu era o frumusețe și nu strălucea din
pricina inteligenței. În plus, avea un mers care te ducea cu gândul la o
ursoaică ridicată în două picioare. Doar faptul că avea numai 18 ani o făcea cât
de cât atractivă în ochii băieților. Bietul Hristodor era foarte îngrijorat cu
privire la viitorul ei și muncea pe rupte ca să-i construiască o zestre cu
ajutorul căreia să-i poată găsi un soț.
Când a apărut la Bucov, toate fetele au fost cu ochii pe Pantazi.
Dar el n-avea ochi pentru niciuna. Făcea lungi plimbări prin împrejurimi, pe
dealurile Chițoranilor, se pierdea prin pădurea Șărbelnicului, ajungând până în
Pleașa, Balaca ori Valea Orlei. Lua cu el un șevalet, pensule și culori și se
întorcea cu tablouri care vădeau un anumit talent și pe care toată partea
femeiască a Bucovului se înghesuia să le admire. După câteva luni, Procopie a
organizat, la conac, o mică expoziție cu lucrările nepotului, la care a invitat
toată lumea bună din Bucov, inclusiv pe Ene Hristodor, împreună cu soția și cu
Ecaterina. Apoi, în timp ce invitații sorbeau șampanie și comentau tablourile,
a aranjat în așa fel încât biata fată să audă, în spatele unei uși întredeschise, o discuție purtată de unchi și
nepot, regizată de la un capăt la celălalt,
în care Procopie îl mustra pe Pantazi că nu-și găsește odată o fată cu care să
lege o relație serioasă, iar tânărul îi mărturisea că nu are ochi decât pentru
Ecaterina.
‒ Cum adică Ecaterina? strigase Procopie, când e
plin satul de frumuseți.
‒ Niciuna nu e mai frumoasă ca ea, răspunsese
Pantazi. Pe ea o doresc, dar mi-e rușine să-i spun.
Urmarea
a fost că Ecaterinei i s-au aprins călcâiele pentru Pantazi. În foarte scurt
timp a înflorit, transformându-se într-o domnișoară nurlie. Și-a schimbat până
și mersul, care a ajuns să-i semene cu al unei gazele. Și, pentru a dovedi încă
o dată că Dumnezeu lucrează pe căi numai de el știute, Pantazi s-a îndrăgostit
cu adevărat de Ecaterina. Cei doi au decis, în scurt timp, să se căsătorească. Pantazi, care suferise și el o transformare, devenind din
dandy-ul de București un tânăr așezat și cu frica lui Dumnezeu, s-a dus și i-a
spus Ecaterinei că unchiul lui vrea o carte pe care o are Hristodor și că după
părerea lui n-ar trebui să se bage în această afacere. Lui personal nu-i
trebuia nimic în afară de mâna Ecaterinei și se temea ca nu care cumva din
cauza cărții să se ajungă la cine știe ce drame în familie. Ecaterina a înțeles.
Nu a deschis discuția cu tatăl ei despre carte, propunându-și însă ca dacă
Hristodor se va gândi să i-o ofere ca zestre, să o refuze.
În
1918, a avut loc nunta. Procopie își freca mâinile de mulțumire, închipuindu-și
că nu mai era mult și cartea avea să fie a lui. Îl sâcâia pe Pantazi fără
încetare, până când, la un moment dat tânărul n-a mai răbdat și
a izbucnit:
‒
Unchiule, te rog să mă lași în pace cu cartea
dumitale! Nu vreau să mai aud de ea.
Mânios,
Procopie i-a cerut nepotului să părăsească moșia de la Bucov, ceea ce Pantazi a
și făcut, plecând împreună cu Ecaterina la București, nu înainte de a-l pune în
gardă pe Hristodor cu privire la intențiile unchiului său.
O
vreme, Hristodor s-a tot frământat, întrebându-se dacă e mai bine să aibă o
discuție cu Procopie sau să ignore avertismentul lui Pantazi, prefăcându-se că
nici usturoi n-a mâncat, nici gura nu-i miroase. În cele din urmă a ales să ascundă
cartea atât de bine încât să n-o poată găsi nimeni. Și i-a încredințat-o preotului
care păstorea biserica, cunoscut în obște ca Popa Neagu, rugându-l s-o țină
acolo până când va veni să i-o ceară.
Ce
nu știa Hristodor era că între Popa Neagu și Procopie Filitis exista o relație
foarte bună, cel din urmă ajungând, cu ajutorul preotului, să fie zugrăvit pe
peretele bisericii și trecut în rândul ctitorilor, lucru nu tocmai în ordine,
câtă vreme biserica fusese construită pe vremea când Procopie nici nu auzise de
Bucov. Așa se face că Popa l-a înștiințat pe grec că a primit cartea și amândoi
s-au sfătuit cum să facă să tragă spuza pe turta lor. Au hotărât să nu facă,
pentru moment, nicio mișcare, urmând ca Procopie să aducă, la un moment dat, un
colecționar de la București, care să prețăluiască volumul și, eventual să-l
cumpere.
În
1920 s-a ivit ocazia. Din București a fost adus un anume Ionășescu, anticar și
intermediar de tranzacții în lumea colecționarilor, care, văzând cartea, a
exclamat:
‒
Domnilor, avem aici a opta minune a lumii
antice!
Apoi
le-a povestit celor doi că Atto din Vercelli fusese, în calitatea lui de
episcop, un puternic adversar al corupției ecleziastice, motiv pentru care
avusese de suferit el însuși acuzații de coropție din partea unor clerici
nemulțumiți că afacerile lor cu haine sfinte scăzuseră dramatic. Scrisese un
tratat despre moralitatea din Italia secolului X, numit Polypticum, un eseu intitulat De
pressuris ecclesiasticis, în care denunța presiunile făcute de Biserică
asupra credincioșilor simpli și o colecție de legi canonice, reunite sub titlul
Capitulare. Dar nicăieri nu era consemnat faptul că Atto făcuse și traducerea din limba chineză a „Manualului” lui Chang.
Măcar și prin asta, cartea pe care o aveau în mâini avea o valoare
inestimabilă. Iar faptul că era ruptă în două nu reprezenta o tragedie, mai rău
ar fi fost să lipsească pagini. Una peste alta, Ionășescu a avansat ca preț de
pornire la o eventuală licitație, o sumă care l-a amuțit pe
Procopie.
‒
Dacă sunteți dispuși să începem, a mai spus
anticarul, mă angajez ca în șase luni de zile să vi-l aduc aici pe cel mai mare
colecționar de cărți rare din Londra, pe numele lui Thomas Phillipps. Dar pentru asta am nevoie de una
dintre jumătățile cărții. Nu aveți niciun motiv de îngrijorare, pentru că una fără cealaltă nu valorează mare lucru, după cum
vă puteți da seama. Dar un om ca Sir Thomas Phillipps nu vine până aici doar pe
baza unor povești.
Cei trei au bătut palma. Ionășescu
a plecat la București, ducând cu el jumătatea a doua a „Manualului de
matematică al lui Chang” iar cei doi bucoveni s-au întors la ocupațiile lor
zilnice. Popa Neagu a ascuns jumătatea lui de carte într-un evengheliar căruia
i-a decupat paginile de la 100 la 300 astfel încât înăuntru să se potrivească
exact „Manualul”, gândindu-se că dacă va fi să treacă pe acolo Hristodor ca să
vadă ce e cu cartea, să îi poată dovedi că e bine păstrată. Iar după eventuala
vânzare către englez, se gândea să provoace un incendiu în care să ardă câteva
icoane și câteva cărți, printre care, evident, evangheliarul cu ce-a de-a opta
minune a lumii.
În decembrie 1920, Hristodor și
Procopie au primit cumplita veste că Ecaterina dăduse naștere unui băiețel care
nu supraviețuise. Mai mult decât atât, pentru că o nenorocire nu vine niciodată
singură, biata femeie urma să nu mai poată avea copii. Grecul n-a fost afectat
atât de mult, însă Ene a fost distrus. Se spulbera visul lui de a avea urmași
și, pe lângă asta, nu avea cui să-i transmită cartea moștenită de la moșii și
strămoșii familiei. S-a gândit atunci la fratele lui, Ion Alui Ene, din
Chițorani, care ținea cârciuma numită „La Butoaie”. Erau certați la cuțite de
peste 20 de ani tocmai din pricina cărții, dar Ion avea un băiat, Tache,
aproape major, care ar fi putut reprezenta soluția problemei.
Și-a călcat pe mândrie și s-a dus
să vorbească cu Ion, care, însă, i-a spus că nu știe dacă e de acord cu
propunerea și că o să-i dea un răspuns la un moment dat, după ce Tache va împlini
21 de ani. Hristodor nu avea de ales și, gândindu-se că oricum nu mai erau
decât zece luni până la termenul dat de frate-su, a plecat acasă cât de cât
mulțumit. A trecut pe la Popa Neagu și i-a spus cum vrea să aranjeze lucrurile,
apoi l-a întrebat unde ține prețioasa carte și a fost curios să vadă cu ochii
lui ascunzătoarea. Popa i-a arătat evangheliarul și modul în care ascunsese
înăuntrul lui „Manualul”. Încântat, Hristodor s-a dus acasă și a continuat
să-și vadă de treburi.
În 1821, eteriștii și-au stabilit
cartierul general la Ploiești și Bucov, unde au rămas câteva zile. Alexandru
Ipsilanti a venit să-și inspecteze soldații. Ajuns la Bucov, i-a poruncit
comandantului regimentului 2, pe nume Duca, să îl scoată din pământ din iarbă
verde pe localnicul Ene Hristodor. Când l-a văzut în fața lui, i-a spus doar
atât: „să faci bine și să aduci cartea, că de nu, unde-ți stau picioarele îți
va sta și capul”. Îngrozit, Hristodor i-a răspuns „da, mărite prinț” și a mers, însoțit de doi oșteni, către biserică. Pe drum, le-a ieșit înainte
Procopie, care i-a poftit la conacul lui, unde, zicea el, avea să le dea
cartea. Când au ajuns acolo, oștenii au fost dezarmați, legați fedeleș și
aruncați într-o pivniță întunecoasă, iar Procopie, care avea un om de încredere
chiar de-a dreapta lui Ipsilanti, i-a spus lui Hristodor să dispară din zonă,
pentru că trupele urmau să plece a doua zi.
‒
Vezi bine că ți-am salvat viața și pentru asta sper că vei fi de acord
să-mi vinzi cartea care, uite, îți aduce numai necazuri.
Hristodor n-a zis nici da nici nu.
S-a suit, împreună cu soția lui, pe cal și nu s-a mai oprit până dincolo de
dealurile Urlaților. S-a întors a treia zi, cu mari precauții și a constatat că
într-adevăr eteriștii plecaseră. Dar din gospodăria lui nu mai rămăseseră decât
ruine, pentru că, văzând că a fost păcălit, Ipsilanti mersese personal acolo și
căutase cartea peste tot, punându-i apoi pe soldați să distrugă tot ce le iese
în cale.
Procopie l-a luat la conac și l-a
ținut acolo până când a reușit să repare stricăciunile. Drept mulțumire,
Hristodor i-a spus că în privința cărții nu poate lua o hotărâre de unul singur
și că ea se află la fratele lui, Ion Alui Ene. Când grecul a văzut că este
mințit, a înțeles că nu va obține niciodată cartea pe calea negocierilor dar,
ca să nu dea de bănuit, s-a arătat în continuare prietenos, mai ales că, în
fond, erau cumnați.
În
18 aprilie, anticarul Ionășescu s-a întors la Bucov, aducând cu el vestea că Thomas Phillipps a primit jumătatea
de carte și că are nevoie de timp s-o evalueze. Avea cu el o sumă de
bani, cam de o sută de ori mai mică decât cea pe care o pomenise la prima
întâlnire, dar suficient de mare pentru ca să-l tenteze pe Popa Neagu,
care a și băgat fișicurile sub sutană.
În
26 octombrie 1821, Ion Alui Ene l-a căutat pe Hristodor și i-a dezvăluit că nu
se poate avea încredere în Tache. Băiatul suferea de o boală psihică. Avea
perioade destul de lungi în care devenea un alt om, gata să creadă orice îi
spuneau alții și, vai, gata să facă ceea ce i se spunea de către primul venit.
Așa că nicidecum cartea n-ar fi fost în siguranță la el, după ce Ion i-ar fi
transmis-o, peste ani. Singurul lucru bun în toate aceste întâmplări a fost că
frații Ene s-au împăcat și, împreună, au început să caute o soluție.
La
fiecare doi ani, până în 1830, Ionășescu a venit la Bucov, aducând diverse sume
de bani pentru Popa Neagu, care le primea fără multe mofturi. La ultima vizită
a adus mai mulți bani decât de obicei și, în plus, i-a anunțat pe cei doi
parteneri de afaceri că Thomas
Phillipps a fost de acord să plătească o sumă exorbitantă, cu condiția să vadă
și cealaltă jumătate a cărții. Așa că îi trimisese lui Popa Neagu o invitație
la Londra, împreună cu obiectul tranzacției. Când a auzit despre câți bani era
vorba, preotul n-a mai stat pe gânduri și a acceptat. S-a pregătit și, la data
de 14 iunie 1830 a plecat spre București, având asupra lui prima parte a celei
de-a opta minuni a lumii. În locul lui urma să slujească părintele Negoiță de
la Pleașa.
Dar lucrurile au luat din nou o
întorsătură la care nimeni nu s-ar fi gândit. Popa Neagu a dispărut undeva pe
drum și nimeni nu a mai auzit vreodată de el. Pe data de 20 iunie, într-o luni,
la biserica din Bucov a apărut un copil care aducea un evangheliar. I l-a lăsat
unei femei care intrase în biserică doar ca să se închine. Pentru că nu știa ce
să facă cu el, femeia, care nu era nimeni alta decât Ilina, nevasta lui
Hristodor, l-a dus acasă, zicându-și că o să i-l dea duminica viitoare
părintelui Negoiță sau lui Popa Neagu dacă se va întoarce până atunci. Când l-a
văzut, Hristodor a scos din el a opta minune a lumii și, constatând că a doua
parte lipsește, a făcut o criză de inimă care i-a fost fatală. Ilina l-a chemat
pe Ion în ajutor, dar omul n-a avut ce să facă decât să se ocupe de cele
necesare înmormântării.
Alui Ene a luat jumătatea de carte,
despre care Ilina nu avea idee cât era de valoroasă și a ascuns-o la Chițorani,
sub un butoi cu vin. Procopie, disperat, s-a dus la București și i-a povestit
lui Ionășescu ce se întâmplase. Anticarul avea cea de-a doua jumătate, pentru
că întreaga poveste cu Sir Thomas Phillipps fusese o pură născocire. Așa-zisa chemare
la Londra fusese inventată doar ca să-l atragă pe preotul din Bucov la
București, unde niște tâlhari de profesie îl așteptau ca să-l jefuiască la
ordinul lui Ionășescu. Bătrânul anticar calculase totul în așa fel încât să
intre în posesia cărții plătind o sumă nesemnificativă față de valoarea ei
reală. Chiar și așa, rămânând cu doar jumătate din carte, ieșea într-un câștig
cât se poate de important. I-a cerut lui Procopie, în caz că dorea jumătatea, o
sumă uriașă, spunându-i că atâta i-ar fi dat lui Popa Neagu, în realitate el
multiplicând suma reală cu 10. Între cei doi a început un scandal care s-a
terminat prin plecarea furioasă a lui Procopie. Dar grecul nu putea lăsa
lucrurile așa. A apelat la niște cunoștințe care se ocupau cu afaceri necurate
și aceia au aranjat răpirea bătrânului anticar, care a fost dus într-o casă
dărăpănată din mahalaua Tirchilești, unde a spus și ce lapte a supt de la
maică-sa. Jumătatea de carte era ascunsă într-o casă din centru, printre câteva
mii de volume cu care Ionășescu făcea comerț. A fost dus acolo și, sub
amenințarea cuțitelor, a scos „Manualul”. Cei doi bandiți i-au spus lui
Ionășescu să-și țină gura dacă vrea să moară de moarte bună, apoi au fugit.
În acest moment, planul dumnezeiesc
legat de cartea lui Chang a luat din nou o întorsătură aproape incredibilă.
Banditul care ținea cartea s-a împiedicat pe scări și a căzut lovindu-se foarte
grav. Cel de-al doilea bandit a luat obiectul de preț și, în momentul în care a
ieșit din imobil, a văzut apropiindu-se de poartă cinci polițiști în uniformă.
Dându-și seama că-l vor aștepta să iasă din curte și îl vor legitima, a aruncat
a opta minune a lumii într-o tufă de trandafiri. Polițiștii l-au luat fără prea
multă vorbă cu ei, pentru că nu avea niciun act și nu știa să spună ce caută
acolo.
După plecarea lor, în curte a
pătruns un copil care stătuse cățărat pe gard și văzuse totul. A luat „Manualul
lui Chang” de unde-l aruncase banditul și a fugit. Ajuns acasă, a încercat să
citească, dar n-a înțeles nimic. Totuși, pentru că avea o ureche muzicală
foarte bună i s-a părut că majoritatea cuvintelor sună melodios, așa că s-a
apucat să învețe pasaje întregi din text, pe care le rostea apoi, dedulcindu-se
cu muzicalitatea lor.
Numele copilului era Nicolae
Filimon. Tatăl lui, Mihai, era paroh la Biserica Enei și toți cei cinci copii
ai lui, printre care și Nicolae, cântau în corul bisericii. Mihai era om
învățat și Nicolae s-a gândit să-i arate cartea și să-l întrebe ce scrie acolo.
Din păcate, n-a mai apucat, pentru că în data de 22 iulie, Mihai a murit din
pricina unei infecții. Nicolae a fost luat în întreținere de Marele Logofăt Scarlat
Bărcănescu și dus la moșia acestuia de la Bărcănești. De acolo, micul orfan
pleca să se plimbe prin natură, luând cu el și Manualul lui Chang. Când ajungea
în locuri pe unde nu se putea întâlni cu nimeni, declama cu voce tare texte din
jumătatea lui de carte, pe care aproape că o învățase pe de rost. I se părea
lui, ce-i drept, că lucrurile scrise acolo nu erau neapărat texte dramatice,
mai cu seamă că din loc în loc se vedeau cifre, ba chiar și segmente de
dreaptă, dar asta nu-l împiedica să rostească teatral paragrafe întregi,
însoțindu-le de gesticulația pe care o văzuse pe scena teatrului din București.
În data de 14 septembrie 1831, în
timp ce se plimba pe malul Teleajenului, undeva în susul bisericii Bercenilor,
Nicolae s-a întâlnit cu Tache, fiul lui Ion Alui Ene, care se afla într-una din
crizele în care îl arunca periodic boala și plecase și el la o plimbare mai
lungă. Văzând cartea din care declama micul străin, în creierul lui s-a făcut o
legătură.
‒
Am și eu o carte ca a ta! a strigat el
‒
Chiar așa?
‒
Da, numai că a mea are o copertă!
‒
Înseamnă că e jumătatea lipsă, a spus Nicolae.
‒
Așa trebuie să fie! Da! Da! Chiar așa trebuie să
fie!
‒
În cazul ăsta, a zis Nicolae, ia-o și pe a mea
și în felul ăsta o să ai toată cartea.
Așa
s-a făcut că după 11 ani, „Manualul de matematică al lui Chang”, tradus în
latină de Atto din Vercelli, s-a reîntregit sub butoiul lui Ion Alui Ene din
Chițorani.
În
același an, Bucovul a fost ocupat de trupele imperiale rusești, sub conducerea
generalului Novițki. Primul lucru pe care l-a făcut generalul a fost să trimită
după Hristodor Ene. Când a aflat că a murit, a cerut să fie adusă Ilina și a
pus să fie bătută cu bicele până când va spune unde este cartea. Biata femeie,
nemaiputând să suporte durerile, i-a povestit lui Novițki despre Ion Alui Ene.
Rușii au mers imediat la Chițorani, numai că Ion, care știa la ce se poate
aștepta, plecase din vreme, împreună cu familia, luând cu el și a opta minune a
lumii. În 1833, când s-a întors, din gospodăria lui și din cârciuma „La
Butoaie”nu mai rămăsese nimic, așa încât s-a mutat la Bucov, în casa lui
Hristodor.
În
data de 17 octombrie 1842, bătrân și obosit, Ion Alui Ene avea să primească o
nouă lovitură. O femeie pe nume Saveta s-a dus la preotul Negoiță si a
mărturisit că băiatul ei de 18 ani, Petre, pe care tot satul îl considera a fi
din flori, era, de fapt, copilul lui Ion. Femeia susținea că este pe moarte și
că nu vrea să-și lase copilul la mila sătenilor. Ion l-a primit în casă fără prea
multe discuții, motivul fiind unul singur: în felul acesta avea cui să-i lase
cartea.
Șase
ani mai târziu, Petre Alui Ene avea să-și piardă viața în Bătălia din Dealul
Spirii.
În
28 septembrie 1916, nepotul lui Petre Alui Ene, Petre Ene, a fost ucis în
bătălia de la Sibiu. Unul dintre urmașii lui, Nicolae Ene, a căzut victimă
războiului în 23 aprilie 1945, în Munții Tatra.
În 1974, un anume Marin C. Mișcă a fost numit viceprimar de
Bucov. Era nepot al celebrului agricultor Mișcă T. Costică, președintele
CAP-ului din Bucov, omul care știa să obțină an de an recolte care aminteau de urarea
făcută de Old Shatterhand căpeteniei indiene Vulpea, în celebrul roman
„Winnetou” al lui Karl May: „Crească
boabele porumbului cît dovlecii, iar dovleacul fie de douăzeci de ori mai mare
ca pînă acum.”
Imediat
ce a fost numit, Marin C. Mișcă a început să-i facă zile fripte învățătorului
Ene Stoica. Motivul nu a fost aflat oficial niciodată, dar toată lumea din
Bucov știa că Mișcă urmărea să obțină de la Ene un cal pe care îl câștigase la
poker și că învățătorul se jurase la cârciumă că nu i-l dă. În cele din urmă,
Ene a avut câștig de cauză, datorită relației de camaraderie cu un un
„grangure” de la Ploiești, care-i fusese coleg de pluton.
În
1978, Nicolae Ceaușescu a vizitat pentru prima oară Bucovul. Nu a vrut să stea
de vorbă decât cu Mișcă, președintele CAP-ului.
‒
Ai rezultate excepționale. Dar să știi că
cifrele pe care mi le raportează primii-secretari la Olt sunt mai mari ca ale
tale.
‒
Da, a zis Mișcă, dar ale mele sunt reale!
Cei prezenți au crezut că Mișcă va fi arestat pe loc. Dar
Ceaușescu l-a luat deoparte și l-a întrebat:
‒
Lasă asta. Ce știi despre cartea lui Ene?
Mișcă
a dat din colț în colț, pentru că într-adevăr nu știa nimic și, în plus,
cărțile îl lăsau rece, indiferent de felul lor.
‒
Nu știu nimic, tovarășe Secretar General, dar vă
promit că mă interesez, a spus el.
În
1980, un bucovean pe nume Dumitru Ene a câștigat alegerile și a devenit primar
de Bucov. În următoarea lună și-a schimbat numele în Dumitru Enache. L-au urmat
doi ingineri, Ilie Ene și Adrian Ene, care au devenit Ilie Enache, respectiv
Adrian Enescu. Învățătoarea Ene Elena a plecat din Bucov, stabilindu-se în
Cugir, iar frizerul, nea Antonică Ene, a ieșit la pensie și s-a dus la copiii
lui, care locuiau în Constanța. Preotul Georgescu avea să observe, pe bună
dreptate, că toți cei care se numeau Ene ori plecau din sat, ori își schimbau
numele. Niciodată însă nu a putut fi stabilită o legătură între acest fenomen,
Costică T. Mișcă și Nicolae Ceaușescu.
Dictatorul
a mai venit de două ori la Bucov și de fiecare dată l-a întrebat pe Mișcă de
„cartea lui Ene”. La ultima vizită, tovarășul Mișcă i-ar fi spus că nu există
nimeni în Bucov cu numele Ene.
În
18 noiembrie 1989, la CAP-ul din Bucov a sosit în control neanunțat primul
secretar al județului Prahova, Ion Frățilă. I-a cerut lui Mișcă să scoată
cartea, altfel o să-l ia, citez, „mama dracului”. Mișcă l-a înfruntat cu
cuvintele „mai așteaptă tu numai puțin și o să vezi pe cine o să-l ia mama
dracului”. Imediat după fuga lui Ceaușescu, Frățilă și-a luat și el tălpășița,
dispărând din Ploiești de frica linșajului.
Mișcă
a murit în 2006. În 2014, consiliul local a redenumit strada Serelor cu numele
lui.
Cele câteva familii cu numele Ene care mai locuiesc în
Bucov spun că nu au auzit vreodată despre Chang Ch'iu-Chin sau Atto din Vercelli. Cel
mai probabil, a opta minune a lumii a fost pierdută.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu