Cinstitei Cîrmuiri a acestui judeţ Prahova
Sforile de
moşie şi anume Izeşti, Podenii Vechi, Matiţa, Surani ale schitului Podeni să
egumeneşte de care suptiscălitu avîndu-le de la mezat în anii trecuţi, au mai
rămas rămăşiţă de bani din drepturile proprietăţii, atît la locuitorii din
aceste sfori cît şi de la alţii din satele învecinate şi după cererea ce li
s-au făcut în mai multe rînduri de îngrijitorul ce l-am avut orînduit acolo şi
au tot pus soroace şi pentru că propunerile şi pretenţiile lor să văd uneltite
din vicleşug, fiindcă vreme au avut, mă rog cu plecăciune cinstitei cîrmuiri să
bine voiască a pune la cale de a să îndatora acei locuitori prin întradinsu
cinstitei cîrmuiri fiindcă sînt în mai multe sate din trei despărţiri ale acestui
judeţ şi al cărora nume cu suma și datoria sînt în liste şi catastihul ce s-au
încredinţat lui Ghiţă Hagi Tănase cel de acum arendaş al acelor sfori.
Aceasta este jalba starețului Mănăstirii Târgșor, Ilarion, trimisă
în 8 septembrie 1854 autorităților județului Prahova. Aparent disperat, omul
cerea conducătorilor să îi rezolve problema, altminteri urmând ca mănăstirea să
nu mai facă față cheltuielilor și să se închidă. Văzută din afară, nu era decât
o plângere ca oricare alta – niște datornici încercau să amâne plata datoriilor
și autoritatea era solicitată să intervină. Numai că în spatele acestor aparențe
se afla un conflict personal al lui Ilarion cu un sătean din Podenii Vechi, pe
nume Gheorghe Prunoiu.
Totul pornise de la un cal pe
nume Pruncu, scăpat din frâu de Mihnea, fiul lui Prunoiu, pe când îl plimba
prin Valea lui Hem și care, simțindu-se liber, galopase prin pădurile din jurul
satului Nisipoasa, unde fusese prins de un călugăr de la Mânăstirea Turnu, cum
mai era cunoscută ctitoria de lângă Târgșor. Călugărul, pe nume Sofronie, se
întorcea călare de la Mănăstirea Vărbila, unde fusese trimis de Ilarion cu o
scrisoare sigilată. Văzuse calul, care era dezorientat, îl prinsese și-l trăsese
după el până la Târgșor, unde-l băgase în grajdurile mănăstirii. Prunoiu fusese
extrem de afectat de pierderea calului, și dăduse sfoară în țară că pe cel care
îl va găsi și i-l va aduce îl va răsplăti cum se cuvine.
Distanța dintre Podenii Vechi și Turnu fiind de peste 30 de
kilometri, a durat aproape șase luni până când un podenar, pe nume Preda al lui
Catrina, venise la păgubaș și-i spusese că l-a văzut pe Pruncu plimbat de
dârlogi de un călugăr de la Târgșor. Prunoiu s-a dus direct la Ilarion și l-a
întrebat dacă știe ceva despre cal, dar starețul i-a răspuns că nu el se ocupă
de asemenea probleme și i-a sugerat să discute cu preotul econom. Acela, pe
nume Mateiu Preda, s-a făcut că nu știe nimic și l-a trimis pe Prunoiu la
plimbare. Dar el, om iute la mânie, s-a năpustit în direcția grajdului și acolo
și-a găsit calul, care l-a recunoscut de îndată. L-a luat și l-a scos în curte,
unde obștea se strânsese în păr și a strigat la Ilarion:
‒
Acesta este calul meu și cine crede că poate
să mi-l fure va avea parte de o răzbunare cruntă!
Când a
vrut să iasă cu calul pe poarta mănăstirii, niște călugări mai tineri au dat
să-l oprească, dar Prunoiu i-a culcat la pământ fără prea multă vorbă, așa că
ceilalți nu au mai cutezat să-l înfrunte. Apoi a mai strigat ceva deosebit de
înspăimântător, din care unii au înțeles că e hotărât să facă inclusiv moarte
de om dacă mai încearcă cineva să îi fure calul sau orice bun pe care el l-a
agonisit muncind din greu. Unul dintre călugări era gata să jure chiar că îl
auzise avertizând că Ilarion s-ar putea s-o sfârșească rău și mănăstirea să
dispară.
Obștea de
călugări de la Târgșor a fost profund afectată de aceste amenințări. Călugării
erau oameni simpli, fără știință de carte, veniți de prin cine știe ce afund de
țară la mânăstire, pentru a-și petrece viețile în post, rugăciune și ascultare.
Pe ei, întâmplarea la care fuseseră martori i-a înspăimântat. Multă vreme n-au
mai vorbit decât despre Gheorghe Prunoiu, pe care au început să-l vadă ca pe
însuși Satana, care venise să-i ispitească. Ilarion le-a spus că trebuie să
aibă mai multă credință și le-a arătat blestemul pe care, cu 150 de ani
înainte, îl instituise Patriarhul Constantinopolului, Dositei Nottara, atunci
când poposise o noapte la mănăstire. Ascultându-l, călugării s-au strâns unii
în ceilalți cu fețele încremenite de spaimă. Căci iată cum suna înfricoșătorul
blestem:
„Cei ce se vor amesteca să facă pagubă şi stricăciune obieiului
mânăstirii, boieri mari sau mici sau alţi slujitori domneşti sau
boiereşti, unii ca aceia să fie legaţi şi afurisiţi, cu Iuda şi cu Arie
să fie la un loc; pietrele şi lemnele să putrezească, iar trupurile
lor să stea tot întregi şi să nu se aleagă de ei nici de casele lor nimic.
Aceasta am dat Patriarhia Noastră să fie. Amin!”
Când, după aceea,
Ilarion a dat citirii și blestemului pus de bătrânul Vodă Antonie, la 1671 când
a terminat reconstrucția mănăstirii, călugării au căzut în genunchi și au
început să se roage fierbinte și să tremure ca vergile, auzind cumplitele
cuvinte:
„Iar care domn nu va
înnoi nici va întări, ci va călca şi va strica şi va sparge (ctitoria),
pe acel domn, împreună cu îndemnătorii lui, să spargă trupurile lor
aici, să fie goniţi din casele lor, agonisita lor să o moştenească
străinii, să-i rămâie copii săraci şi muierea lui văduvă, să n-aibă
cine să-i miluiască şi la a doua venire a Domnului să iasă osândit
dinaintea feţei Sfinţiei Sale Judecătorului, diavolul să stea
de dreapta lui ducându-l să-l muncească în veac, şi să fie afurisit
de 318 sfinţi părinţi de la Niceea. Cinste să aibă cu Iuda şi cu afurisitul
Arie la un loc şi cu alţi necredincioşi evrei, cei ce strigară asupra
Domnului nostru Iisus Hristos zicând: luaţi‑L, luaţi-L şi Îl răstigniţi pe El,
sângele Lui să fie asupra lor şi asupra feciorilor în veci.”
Pentru o
vreme, călugării au trăit liniștiți, cu gândul că nimeni nu poate să le facă
vreun rău, câtă vreme cele două blesteme își vor păstra puterea. Numai că la un
moment dat, unul dintre ei a avut o mică revelație: atât Antonie, cât și
Dositei se referiseră la domni, boieri și slujitorii lor, nicidecum la simplii
săteni. Cu alte cuvinte, Gheorghe Prunoiu nu cădea sub incidența blestemelor și
asta însemna că se puteau aștepta în continuare la ce era mai rău din partea
lui. Mai ales că el făcuse cunoscut sătenilor din Podeni episodul cu Pruncu și
mulți dintre cei care aflaseră povestea fuseseră revoltați și cârteau împotriva
lui Ilarion. În replică, starețul începuse să trimită jalbe la Cârmuire, cerând
sprijin pentru colectarea unor sume pe care sătenii începeau să nu le mai
accepte ca fiind ceva de la sine înțeles. Chiar dacă nimeni nu-și dădea încă
seama, se prefigura o revoltă care risca să cuprindă întreaga zonă.
Gheorghe
Prunoiu nu mai contenea să îi asmută pe oameni contra lui Ilarion, în vreme ce
acesta scria continuu jalbe în care-i acuza pe săteni de viclenie, hoție,
nerespectarea legilor și câte altele. Oficialii erau deja sătui de plângerile
starețului și ajunseseră ca de îndată ce-i vedeau numele în josul câte unei
jalbe să claseze documentul fără să-l mai citească.
Între
timp, la Podenii Vechi, viața își vedea de cursul ei.
În ziua de
17 martie 1863, fata cea mare a lui Gheorghe Prunoiu, Maria, s-a căsătorit cu Lixandru
Popescu din Ploiești, un tânăr croitor pe care-l cunoscuse întâmplător cu doi
ani înainte, când mersese la oraș să-și facă o rochie nouă, în pas cu moda. Între
cei doi izbucnise o iubire puternică și Lixandru luase decizia să se mute la
Podeni, unde avea să deschidă un atelier de croitorie pentru toți sătenii din
zonă.
Cununia a avut loc la biserica din Podeni și a fost săvârșită de
preotul Radu, unul dintre ctitorii noii biserici, care fusese ridicată în
punctul numit „La Bădicești”, în locul vechii bisericuțe de lemn construite cândva
de săteni cu banii dăruiți de Mihai Viteazul. În timp ce preotul spunea „Dumnezeule cel sfânt, Care din ţărână ai
făcut pe om şi din coasta lui ai făcut femeie şi ai însoţit‑o lui spre ajutor,
pentru că aşa a plăcut slavei Tale să nu fie omul singur pe pământ, Însuţi şi
acum, Stăpâne, întinde mâna Ta din sfântul Tău locaş şi uneşte pe robul Tău
Lixandru, cu roaba Ta Maria”, în biserică a pătruns un călugăr necunoscut
care a început să strige: „Să se spargă
unirea lor și să rămână afurisiți precum Iuda cel ce a ridicat mâna asupra
fratelui său și să nu aibă parte de copii și să se surpe lucrarea lor, ce se
trag din necredinciosul care a ridicat prigonire asupra obștii lucrătorilor cu
duhul din Sfânta Mănăstire! Diavolul să-i...”
Până aici a apucat el să blesteme, căci Gheorghe Prunoiu s-a
repezit la el, l-a apucat de beregată și l-a scos afară din biserică, izbindu-l
cu capul de stâlpii de la intrare și azvârlindu-l pe scări în jos. A coborât
după el și a început să-l izbească cu picioarele și poate că l-ar fi omorât
dacă ceilalți oameni prezenți în biserică n-ar fi sărit să-l oprească. L-au
cărat pe călugăr și l-au rezemat de crucea înălțată alături de puțul cu apă și
s-au întors în biserică. Acolo, preotul Radu a întrerupt slujba de cununie și a
citit Molitvele Sfântului Vasile cel Mare, pentru alungarea diavolului care
pătrunsese în biserică sub chipul acelui călugăr.
„Teme-te, fugi, pleacă,
depărtează-te, diavole necurate și spurcate, cel de sub pământ, din adânc, înșelătorule,
cel fără de chip, cel văzut pentru nerușinare, nevăzut pentru fățărie, oriunde
ești sau unde mergi, de ești însuși Beelzebul, sau de te arăți ca cel ce
scutură, ca șarpele, sau ca fiara, sau ca aburul, sau ca fumul, ori ca bărbat,
ori ca femeie, ori ca jiganie, ori ca pasăre, sau vorbitor noaptea, sau surd,
sau mut, sau care înfricoșezi cu năvălirea, sau sfâșii, sau uneltești rele, în
somn greu, sau în boală, sau în neputință, sau pornești spre râs, sau aduci
lacrimi de dezmierdări; ori ești desfrânat, ori rău mirositor, ori poftitor,
ori făcător de desfătare, ori fermecător, ori îndemnător spre dragoste
necurată, ori ghicitor în stele, ori șezi în casă, ori ești fară de rușine, ori
iubitor de vrajbă, ori fără astâmpăr; sau te schimbi cu luna, sau te întorci
după un oarecare timp, sau vii dimineața, sau la amiază, sau la miezul nopții,
sau în orice vreme, sau la revărsatul zorilor, sau din întâmplare te-ai
întâlnit, sau de cineva ești trimis, sau ai năvălit fără de veste; sau ești din
mare, sau din râu, sau din pământ, sau din fântână, sau din dărâmături, sau din
groapă; sau din baltă, sau din trestie, sau din noroaie, sau de pe uscat, sau
din necurăție; sau din luncă, sau din pădure, sau din copaci, sau din pasăre,
sau din tunet, sau din acoperământul băii, sau din scăldătoare de ape, sau din
mormânt idolesc; sau de unde știm, sau de unde nu știm, cunoscut ori
necunoscut, sau din vreun loc nebănuit, pieri și te depărtează, rușinează-te de
chipul cel zidit și înfrumusețat de mâna lui Dumnezeu”, acestea și altele
la fel de înfricoșate a citit preotul Radu și mulți dintre cei care
participaseră aveau să povestească mai târziu că simțiseră ceva ciudat care îi
învăluise și îi făcuse să tremure, după care plecase lăsându-i cu inimile mai
curate.
După citirea Molitvelor, preotul Radu a reluat slujba de cununie
și a dus-o la bun sfârșit fără alte incidente. Când au ieșit din biserică,
oamenii au constatat dispariția călugărului care produsese tulburarea, așa că
n-au mai putut să afle cine era și de unde venea. Dar nimeni nu se îndoia că
fusese unul dintre membrii obștei Mănăstirii Turnu, cum i se mai spunea
ctitoriei de la Târgșor.
După cununie, s-a pornit nunta propriu-zisă. Oamenii au mers la
casa mirilor și s-au pus pe chefuit. La
un moment dat, s-a stârnit un vânt atât de puternic, încât masa la care stătea
Gheorghe Prunoiu a fost răsturnată și câțiva nuntași, printre care și tatăl
miresei, au fost loviți destul de serios. Apoi cerul s-a întunecat brusc și a
căzut o ploaie cum nu se mai văzuse de foarte multă vreme, care s-a oprit
foarte repede. În timpul ei, din înalt s-a slobozit un trăsnet care a căzut pe
grajdul în care era ținut Pruncu, acum în vârstă de 20 de ani și care nu mai
era înhămat decât rareori la căruță. Grajdul s-a făcut scrum cu cal cu tot și
toată lumea a început să se închine și să spună că ăsta era semn de la Dumnezeu.
Dar pentru că se băuse suficient ca lucrurile să nu fie luate prea în tragic,
petrecerea a continuat.
Spre dimineață, când lumea a început să plece, cineva a observat
că Prunoiu nu e nicăieri. L-au găsit în zona cătunului Gâlmeia, mergând cu pas
mare și apăsat către Turnu, hotărât să îi pedepsească pe Ilarion și pe ceilalți
călugări pentru toate necazurile pe care i le aduseseră. Avea la el o sabie, un
cuțit și o seceră și spunea într-una: „de
data asta nu-mi mai scapi, pui de cățea”. A fost nevoie de șase oameni ca
să-l oprească, să-l dezarmeze și să-l ducă, legat, înapoi la Podeni. Acolo l-au
dat în grija lui Lixandru, care s-a dovedit a fi un bărbat adevărat, pentru că
nu numai că a reușit să-l stăpânească, dar, cu ajutorul părintelui Radu și a
molitvelor Sfântului Vasile, l-a făcut, în câteva săptămâni, să-și recapete
mințile.
Un an mai târziu, în 1864, s-au petrecut trei evenimente care
aveau să marcheze destinul Mănăstirii Turnu. La data de 2 ianuarie s-a născut
Andrei Popescu, fiul Mariei și al lui Lixandru. La 31 martie, sub semnătura ministrului
de interne Mihail Kogălniceanu a fost publicată în Monitorul Oficial Legea 394,
promulgată de Alexandru Ioan Cuza, prin care se iniția o importantă reformă
administrativă pe teritoriul Principatelor Unite. Urmare aplicării acesteia,
județele începeau să fie conduse de prefecți și sub-prefecți, erau stabilite îndatoriri
clare pentru primari și pentru consiliile comunale și multe altele.
În data de 12 septembrie, Ilarion a trimis prefectului de Prahova,
Istrate Negulescu, o plângere în care îi cerea, în numele obștii de la Turnu,
să se modifice stema județului Prahova, întrucât pe ea figurează nimeni altul
decât însuși diavolul, care locuiește în satul Podenii Vechi sub înfățișarea
unui țap din gospodăria familiei Popescu. Prefectura a catadicsit să răspundă
plângerii și i-a explicat lui Ilarion că pe stemă nu se află nicidecum
diavolul, ci o capră sălbatică din cele care populează munții înalți cu care
județul se mândrește. I s-a mai atras atenția, cu respect, starețului că stema
are o vechime considerabilă, ea apărând, alături de stemele celorlalte județe,
pe sigiliul domnesc al lui Nicolae Caragea din anul 1782 și că lungimea
coarnelor, barba și coada la care se referă Prea Sfințitul în jalbă nu pot fi
considerate caracteristici ale diavolului, pentru că pur și simplu așa arată
caprele sălbatice. Cât despre faptul că necuratul ar locui în Podenii Vechi,
putea să i se adreseze primarului comunei.
După ce a primit acest răspuns, Ilarion a decis să facă o
călătorie la Ierusalim. A plecat într-acolo în data de 10 iulie 1865, promițând
că va reveni în septembrie. Dar, din motive care nu au fost aflate niciodată,
nu s-a mai întors. Trăitorii de la Turnu au încercat să reziste fără el, numai
că au fost nevoiți să verifice pe pielea lor adevărul spuselor lui Hristos: căci scris este:
"Bate-voi păstorul şi se vor risipi oile turmei”. În următorii ani, unul câte unul, călugării au plecat
să-și caute loc de ascultare în alte mănăstiri. La intrarea în ultimul deceniu
al secolului XIX, nu mai locuia nimeni la Turnu, iar edificiul era într-o stare
evidentă de degradare.
Această stare de lucruri avea să dureze aproape 100 de
ani, timp în care toți cei implicați în evenimentele povestite aici aveau să
dispară. Maria și Lixandru au apucat să se bucure de nepoți, pentru că Andrei,
fiul lor, a avut, la rândul lui, doi băieți: Costache și Pavel. Amândoi au
devenit fruntași ai comunei lor, s-au căsătorit și au avut copii pe care i-au
trimis să studieze la Ploiești și la București.
În anul 1925, fiul lui Costache, Constantin Popescu,
s-a căsătorit și și-a schimbat numele în Popescu – Epure, la dorința soției,
Matilda Epure. El a devenit avocat în Bălțești și a fost ales președinte al
Judecătoriei Ocolului Rural Podenii Vechi.
În 1940, Podenii Vechi s-au separat de Bălțești și
Izești, rămânând comună de sine stătătoare. Între 1948 și 1956, fiul cel mare
al lui Popescu – Epure a fost director al școlii din comună. Erau vremuri
speciale, când în clase trebuia expus portretul tovarășului Stalin și elevii
învățau după manuale tipărite în URSS. Proaspătul director s-a adaptat fără
probleme noilor condiții.
Odată cu destalinizarea, Popescu – Epure junior a fost
înlocuit de un director mai puțin zelos în aplicarea principiului „Lumina vine
de la Răsărit”. Cei trei copii ai lui, două fete și un băiat, care nu erau
deloc bine văzuți în comună, au trebuit să-și caute de lucru în altă parte. Una
dintre fete, Svetlana, și băiatul, Andrei, au mers la Ploiești, iar cea de-a
doua fată, Olga, s-a măritat în capitală cu discobolul Gheorghe Lichiardopulos,
medaliat cu bronz la Jocurile Olimpice de de vară de la Helsinki.
În același an, 1956, a fost deschis șantierul din
Rezervația Arheologică Târgșor, condus de inginerul Dorin Popescu, fratele mai
mic al lui Popescu – Epure Junior.
În 1968, Comuna Podenii Noi a fost desființată, iar
satul astfel apărut a fost inclus în comuna Bălțești, unde a rămas până în
zilele noastre.
În 1997, Protoieria Ploiești a trimis un raport către
Arhiepiscopia Bucureștilor, în care semnala starea dezastruoasă în care se afla
Mânăstirea Turnu. Episcopul Vicar Teodosie, cel care ulterior avea să devină
cunoscut întregii Românii sub numele de Teodosie Snagoveanul, a decis
reactivarea vechii mănăstiri și l-a însărcinat cu această misiune pe
ieromonahul Valentin Mâțu de la Mănăstirea „Sfântul Nicolae” din Sitaru. Omul
s-a dus, împreună cu doi călugări și s-a instalat în rămășițele mănăstirii.
Simultan, s-a solicitat în instanță retrocedarea terenului în suprafață de 23
de hectare, pentru care existau acte. Iată însă că Muzeul Județean de Istorie
și Arheologie nu era dispus să cedeze.
În 16 iunie 1998,
Consiliului Local din Târgşorul Vechi a aprobat în unanimitate
transferul terenului către Mănăstirea Turnu. Numai că la Prefectură a ajuns,
printr-o procedură de care nu a fost străin un anume Theodor Popescu, director în Consiliul Județean, o cu totul
altă hotărâre, prin care terenul era transferat Muzeului. Informația a ajuns la
presă și, în urma publicării unei anchete, autoritățile au fost obligate să ia
măsuri, sancționând câțiva funcționari. Hotărârea originală a ajuns la
Prefectură și a fost trimisă guvernului.
Însă asta nu a însemnat sfârșitul
scandalului. Muzeul a continuat prin orice mijloace îi stăteau la îndemână, să
împiedice restituirea terenului către deținătorii de drept.
În 1999, Theodor Popescu a murit, în
plină putere, de o moarte fulgerătoare, ceea ce i-a făcut pe mulți să-și
amintească de blestemele lui Vodă Antonie și Dositei Nottara. Textul
blestemului instituit de Patriarh a fost scris cu litere de-o șchioapă pe o
placă de lemn și bătut în cuie la intrarea în biserică, lucru care i-a
întărâtat și mai mult pe arheologi.
A început șirul proceselor, care a durat până în 2005, când
mănăstirea a căpătat drepturi depline asupra celor 23 de hectare. Acum mai erau
necesare autorizații de construcție, studii geo, avize de la toți furnizorii de
utilități și din nou piedicile puse de reprezentanții statului au fost imense.
În același an, starețul Mâțu a povestit cum, mergând pe teren să vadă ce e de
făcut ca să înceapă lucrările, l-a găsit acolo pe directorul adjunct al
muzeului, care tocmai dezgropase niște oase. L-a rugat să le îngroape
creștinește și acela i-ar fi răspuns, bătând din picior: „Până nu o să mor
eu, aici nu o să fie mânăstire!”. Acel om se numea Dan Lichiardopulos și
era nepotul lui Gheorghe, medaliatul de la Helsinki.
Lucrurile au mers încet încet înainte. În august 2009, toate
piedicile legale au fost depășite și a demarat organizarea de șantier pentru reconstrucția
mănăstirii. La data de 12 august, Dan Lichiardopulos s-a stins din viață, nu
înainte de a chema preotul, căruia i s-a spovedit și i-a cerut Sfânta Împărtășanie.
Înmormântarea a avut loc patru zile mai târziu, pe 16 august, de praznicul
Brâncovenilor, cei care, la începutul secolului al XVIII-lea, reparaseră și
rezugrăviseră Mânăstirea Turnu.
Astăzi Mănăstirea este complet refăcută. Cei care o vizitează constant
spun că, atunci când la slujbă participă foarte mulți oameni, unii dintre ei
simt cum îi cuprinde un fel de fluid blând, care le dă senzația că se află pe
spinarea unui cal înaripat și acela îi duce în zbor peste satele din jur.
Frumoasă povestire, și după cât se vede având la bază o amplă documentare, sau o implicare prin legături de rudenie sau de baștină cu cele relatate. După metoda unor realizatori cinematografici, subiectul se pretează la o parte a doua, „filmul filmului”, respectiv descrierea modului în care cele relatate au ajuns la cunoștința vrednicului autor.
RăspundețiȘtergereMulțumesc! Am în lucru diverse astfel de povești, fiecare petrecându-se în câte o comună prahoveană. Am mai urcat din ele pe blog. În curând am de gând să scot un volum și acolo, eventual, aș putea scrie despre „filmul filmului”
RăspundețiȘtergere