În data de 24 iulie
1895, Grigore se întâlnește pentru întâia oară cu diavolul, atunci când cade
sub vraja teoriilor socialiste ale lui Dobrogeanu-Gherea. Nu avea să-și schimbe
niciodată ideile, ceea ce l‑a condus să scrie în jurnalul lui, la moartea lui
Stalin, în 1953, următoarele: „Aseară și azi, în nevrednica mea rugăciune,
l-am așezat și pe Iosif Vissarionovici, în genunchi, în fața tronului tuturor
puterilor, tuturor îndurărilor și tuturor iertărilor. […] Sărmanul Iosif
Vissarionovici a fost, pe pământ, purtătorul unor porunci înfricoșate. Să-l
lăsăm pe Dumnezeu să-i judece – El singur – pe ambasadorii săi, în lumea
aceasta!”.
Chiriaca, auzind în ce medii se învârte Grigore, a încercat
să-l convingă că nu e pe calea cea bună. Dar nu a avut câștig de cauză.
În 1896, Grigore merge la cenaclul literar al lui Macedonski
din strada Povernei, unde îl cunoaște pe Ion N. Theodorescu. Cei doi se
împrietenesc. Prietenia lor va dura toată viața.
La 01.07.1898 are loc a doua întâlnire a lui Grigore cu
diavolul. Împreună cu N.D. Cocea, merge să viziteze Mănăstirea Agapia și o cunoaște
pe Zoe Marcoci, care se nevoia acolo așteptând intrarea în monahie. Cu 12 ani
mai vârstnică decât Grigore, Zoe era rodul legăturii vinovate dintre Elpidia
Cocea – mătușa lui N.D. și călugărul Marcoci. Lucrurile iau o turnură
dramatică: Zoe renunță la călugărie, iar Grigore promite s-o ia pe calea
bisericii.
În același an, Grigore se înscrie la Litere și Filosofie.
Publică în diverse ziare și reviste, sub diverse pseudonime. Un an mai târziu,
renunță la Facultatea de Litere și Filosofie și se înscrie la Teologie, în
vreme ce bunul lui prieten, Ion. N. Theodorescu, devenit cunoscut ca poet sub
pseudonimul Tudor Arghezi, se retrage pentru câțiva ani la Mănăstirea Cernica.
În săptămâna 9-15
februarie 1902, diavolul îl ispitește pentru a treia oară pe Grigore. Timp de 6
nopți la rând are același vis, în care se vede pe malul unui iaz, în timp ce
dinspre o construcție dărăpănată se apropie de el un personaj sinistru, cu
figură de cucuvaie, care-i spune: „te-oi alina
doar la Șcheau”. Urmare acestor viziuni, Grigore a scris nuvela „Moara lui
Călifar”, pe care a publicat‑o pe 25 martie în revista „Literatura și arta
română”.
În 17
aprilie 1903, se căsătorește cu Zoe, cu care va avea patru fete: Magdalena,
Lucreția, Maria și Elena. În decembrie, pleacă la Universitatea din Cernăuți
pentru a pregăti un doctorat în teologie, pe care-l obține în 1909.
În ziua
de vineri, 15 aprilie 1904, în revista „Linia dreaptă”, îi apare nuvela „Îl
osândesc jurații?”, sub pseudonimul Gala Galaction, pe care-l va folosi pentru
toate scrierile ulterioare.
După obținerea
doctoratului, Gala Galaction scrie și publică tot mai mult. În 2015, primește
premiul Academiei pentru volumul „Bisericuța din Răzoare”. Cu acest prilej, are
a patra întâlnire cu diavolul, care îi face cunoștință cu Ilenuța, o aspirantă
la gloria literară, de care se îndrăgostește iremediabil. Femeia îi devine
amantă și Grigore începe să ducă o viață dublă: ziua la Ilenuța, seara la Zoe,
care, după patru nașteri și cu doisprezece ani mai în vârstă, îl atrage tot mai
puțin.
După cinci ani,
aventura se încheie prin moartea Ilenuței, pricinuită de o tuberculoză cu
evoluție galopantă. Grigore este distrus, dar se simte și în culpă față de Zoe,
cu care, totuși, va ajunge la nunta de aur. Întreaga poveste îl va face să
noteze, cu cinism, în jurnal: „Aspra şi
înţelepţitoarea căsnicie creştină a învins”.
În 21 septembrie
1922, Gala Galaction devine preot. În același an, Dumitru, fratele lui mai mic,
cumpără o proprietate înconjurată de viță de vie în Valea Călugărească și se
stabilește acolo. Grigore, aflând, reîncepe să aibă, nopți la rând, vise în
care personajul cu figură de cucuvaie îi spune repetat: „te-oi
alina doar la Șcheau”.
Dar viața merge înainte. Grigore scrie și scrie și, în
același timp, urcă treptele afirmării nu numai ca scriitor. Primește, în 1933,
premiul Societății Scriitorilor Români, iar în 1934 Medalia Meritul Cultural
clasa a II-a. În acest moment, Chiriaca se mută la Valea Călugărească, la
conacul lui Dumitru. Visele lui Grigore revin cu și mai multă intensitate, dar
Gala Galaction era cineva mult prea important ca să le ia în seamă.
În 1935, primește Premiul Național pentru proză și
recunoscut internațional prin acordarea unui premiu în Italia.
În octombrie 1936, primește vestea că mama lui, Chiriaca,
este pe moarte. Îndurerat, călătorește la Valea Călugărească, unde află că
înmormântarea va avea loc la cimitirul de pe Dealul Șcheaului. Are un mic șoc,
dar își revine și se ocupă, împreună cu Dumitru, de toate cele necesare slujbei
de înmormântare. Pe 17 octombrie Chiriaca a fost pusă în mormânt. După câteva
zile, Grigore avea să noteze în jurnal: „Vineri
după-amiază, 16 octombrie, scumpa mamă a făcut cea din urmă a ei călătorie, de
la conacul viei lui frati-meu, la bisericuța de pe dealul Șcheaului. Acolo în
bisericuță a petrecut noaptea de vineri spre sâmbătă.” Și, mai departe: „Aci, pe dealul Șcheaului, între zările de
sânge și de păcură, lângă pământul clădit nalt pe sicriul închis și lângă
luminița pâlpâitoare pe care o aprinsesem, am simțit adierea de gheață și de
zguduitoare maiestate a înfricoșatului mister și visul lui Călifar mi-a amintit
că sunt aici ca să găsesc alinare”.
Gala Galaction a rămas o săpămână încheiată la Valea
Călugărească. A urcat zi de zi dealul Șcheaului, pe care începusă să-l vadă ca
pe o adevărată Golgotă. S-a recules la mormântul Mamei și a jurat în fața lui
Dumnezeu că va face orice să ajungă și el acolo când îi va veni sorocul.
Dar, cum spuneam, viața merge înainte. Întors la București,
Grigore a intrat din nou în lumea agitată a literelor și a luptei pentru
putere.
În 1938 îi apare traducerea Bibliei, la care lucrase mai bine
de șase ani împreună cu preotul Vasile Radu, considerată azi cea mai importantă
realizare a lui Gala Galaction.
În 1946, la Valea Călugărească, se prăpădește fratele lui,
Dumitru. Are loc a cincea întâlnire a lui Grigore cu diavolul. Căci iată ce
scrie el în jurnal: „Alaltăieri, duminică
30 septembrie, am fost la Valea Călugărească, la
înmormântarea fratelui meu, Dumitru. (...) Sus, la bisericuța din Șchiau, mă
aștepta o zguduitoare și dublă priveliște: frati-meu întins pe năsălie, în
mijlocul bisericii, și oasele mamei dezgropate și adunate grămadă! (...)
Sărmane oscioare! Erau puține și în parte gata de sfărâmare. Oasele Ilenuții,
odinioară, bine închise în coșciugul de stejar, arătau mai bine păstrate și
numai sfoiegite. Craniul celei ce mă născuse mi se înfățișa rotund, anonim,
negru de țărână”.
În 1946, Gala Galaction este ales deputat independent de
Vâlcea.
În 1947 primește medalia Meritul Cultural în grad de
comandor, este ales membru activ al Academiei Române și devine vicepreședinte
al Societății Scriitorilor Români.
În 1948 este la un pas de a fi ales patriarh, dar îi este
preferatJ ustinian Marina, un apropiat al lui Gheorghe Gheorghiu Dej.
În 1955 suferă o comoție cerebrală din pricina căreia va fi țintuit la pat timp de 6 ani.
În ziua de 8 martie 1961, avându-l la căpătâi pe nepotul lui, Dimitrie, Gala Galaction spune o poveste plină de viziuni apocaliptice despre „prăbușirea Șcheaului”, „pedeapsa pentru neascultare” și altele asemenea, între care pomenește foarte des un nume: Elis.
Dimitrie a strigat-o pe maică-sa, care a venit să asculte și ea povestea, dar n-a mai apucat să afle nimic, fiindcă bătrânul și-a dat obștescul sfârșit. A fost îngropat în București, pentru că uitase de promisiunea făcută la Șcheau, în fața mormântului Chiriacei.
*
În 1980, preotul Ioan Vasiliu din Valea Călugărească le-a
spus cătorva persoane cu care stătea la discuții în curtea bisericii, după
liturghie, că mama și fratele lui Gala Galaction își dorm somnul de veci în
Valea Călugărească. Printre cei care participau la discuție se afla și
colonelul de jandarmi în rezervă Mihai Drăghicescu. În anul 2000, la o întâlnire
a Uniunii Epigramiștilor Români, Drăghicescu a cunoscut-o pe profesoara universitară
Elisabeta Râpeanu, prozatoare, poetă și epigramistă, născută, ca și el, în
Valea Călugărească. La mica agapă cu care se sfârșeau, conform tradiției,
întâlnirile epigramiștilor, cei doi au depănat tot felul de amintiri din comuna
natală și, la un moment dat, colonelul a pomenit de părintele Vasiliu și de
povestea despre mama și fratele lui Gala Galaction. Doamna Râpeanu a fost
uimită să afle astfel de lucruri și a decis să le cerceteze mai îndeaproape.
În 2003, însoțită de fratele dumneaei, Tudor, a mers la
cimitirul din Șcheau și a căutat o cruce pe care să scrie Pișculescu. Dar nu a
fost ușor: totul era, după cum scrie profesoara Râpeanu în memoriile ei, „năpădit de vegetație, de boschete de
nepătruns, mai exact de hâgi, cum se spune pe la noi”. Biserica era „în ruină, crăpată, cu cărămizile rămase fără
tencuială, ca un schelet lipsit de carne”. O bătrână, pe nume Alexandrina Răducanu,
le-a arătat mormântul care avusese până nu cu multă vreme înainte, o cruce pe
care stătea scris MAMA CHIRIACHIȚA PIȘCULESCU. Acum nu mai rămăsese decât „un cadru de beton, sfărâmat și el”.
Întristați, cei doi au plecat cu gândul să facă tot ce le stă
în puteri ca să repare ce se mai putea repara. Alexandrina a privit în urma lor
și a mormăit pentru sine: „a venit timpul
pentru alinare”.
În anii care au urmat, doamna Râpeanu s-a ocupat intens de
remedierea dezastrului de la cimitirul din Șcheau. A mers la oficialități, a
discutat cu Elena, cea mai mică dintre fetele Pișculescu, dar, mai ales, a
scris în diverse publicații, precum și într-o monografie a Văii Călugărești,
semnând peste tot cu numele Elis Râpeanu.
La data de 25.07.2022, autorul acestor rânduri a telefonat la
primăria Valea Călugărească și s-a interesat de soarta cimitirului din dealul
Scheaului, a bisericii și a mormântului familiei Pișculescu. A aflat că
biserica este în reconstrucție și ar fi trebuit să fie gata, dar lipsa banilor
întârzie lucrările. Mormântul este refăcut, dar nimeni dintre urmașii Chiriacei
nu vine vreodată să pună o lumânare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu