Procesul Mistreților
„În cătunul Mislea este un penitenciar
instalat în interiorul fostei monastiri „Mislea” unde se dețin minorii căzuți
în diferite crime și al căror număr variază între una și două sute.”
Asta
ne spune George Ion Lahovary în lucrarea lui „Marele dicționar geografic al
Romîniei”, apărut în 1898. Astăzi nu foarte multă lume știe că la Mislea chiliile
nu erau adevărate celule, deoarece nu pentru așa ceva fuseseră construite, așa
că era ușor pentru deținuți să ascundă arme acolo, ori să evadeze. În plus, la
Mislea erau și destui deținuți majori, care impuneau propria lege în interiorul
penitenciarului. Cei mai puternici dintre aceștia îi terorizau pe minori, îi
abuzau sexual, le luau cu forța toate bunurile, îi schingiuiau doar ca să se
distreze, iar asta a dus la sinuciderea, în 1892, a unui copil de 14 ani,
căruia i se spunea Tomiță. Cel care-l determinase să facă pasul fusese un grec
pe nume Fănică Teodoru, în vârstă de 26 de ani, închis pentru crimă.
- Desigur că țin la tine, a replicat Alexandru și nu am de gând să te fac să suferi. O să spun la București că nu am descoperit nimic care să te incrimineze. Aș vrea să știu, însă, cine ți-a spus că am venit să te verific. Asta ca să mă încredințez că ai încredere în mine.
Diri și-a dat seama că nu mai avea scăpare. Dacă își proteja informatorul, Alexandru urma să‑i spună că asta e dovada că nu-l iubește și atunci nu mai avea niciun motiv s-o apere. Iar dacă îi divulga numele celui care-i dăduse informația, îi punea acestuia viața în pericol. Oricum ar fi făcut, urma să iasă rău. N-ar fi trebuit să vorbească despre informatorul ei, pe care Alexandru ar fi putut să-l cunoască, întrucât lucrau în cadrul aceleiași instituții. Și atunci a ales să mintă. Cel care o informa era Bebe Grasu, i-a spus ea lui Alexandru. El avea un unchi la București, care se învârtea într-un cerc de angajați ai securității. Îi era dator lui Diri pentru că îl ajuta trimițându‑i deținute care să-l ajute la treburile gospodărești. Bebe era văduv și nu se mai combinase cu nicio altă femeie după moartea nevestei.
Alexandru a mers la Trestioara și a stat de vorbă cu Bebe Grasu. Nu i-au trebuit decât cinci minute ca să-și dea seama că omul nu avea niciun fel de legătură cu informările primite de Elena Tudor. Știa însă ceva interesant: ucigașul lui Fănică Teodoru era un indivit poreclit Nimbus. Tatăl lui, după ce fusese eliberat din penitenciar, plecase la București, de unde făcuse afaceri cu penitenciarul, pe care acum le continua Nimbus.
- Ce fel de afaceri faceți voi cu Bucureștii? a întrebat-o Alexandru pe Diri la întoarcere.
- Lucrăm pentru Romarta, a spus directoarea. Facem covoare, carpete, rochii de mireasă, ii și altele. Am mai făcut și ecusoane pentru Dinamo, draperii pentru birourile ministerelor și dacă vrei îți mai spun. E oficial, știe toată lumea.
- Și cine e Nimbus?
- Fiul unui fost deținut din vremea când aici era penitenciar pentru copii. Nimbus i se spunea și lui taică-su. E angajat la Romarta.
- Zice Grasu că Nimbus bătrânul l-ar fi înțepat pe Teodoru. Știi ceva despre asta?
- Am auzit ceva, dar nu am nicio dovadă. Pe vremea aia nu eram aici.
- În regulă, te cred. Dar adevărul despre cel care te informează când mi-l spui? Chiar ai crezut că o să mă las dus de nas și o să înghit povestea cu Bebe Grasu?
- Nu, iubitule, a spus Diri aproape izbucnind în lacrimi. Am vrut doar să câștig puțin timp, ca să pot lua o decizie corectă. Așadar: nu-ți voi spune despre cine e vorba, chiar dacă risc să te pierd și chiar dacă pentru asta te vei duce să mă denunți. Iartă-mă.
Alexandru a fost foarte impresionat de atitudinea Elenei. Și-a dat seama că ar putea avea încredere deplină în ea și a avut viziunea unei societăți în care nu ar mai exista persoane anchetate sub teroare și condamnate pentru ideile, gândurile sau credința lor. A fost un fel de convertire, poate chiar o minune, care l-a determinat să-i spună directoarei:
- Îți mulțumesc pentru că mi-ai arătat că se poate și altfel. Am să-ți mărturisesc ceva: într-adevăr, am fost trimis ca să culeg date despre tine. S-au primit câteva denunțuri împotriva ta, chiar de aici, din rândul deținutelor. Ești acuzată că ai trecut de partea cealaltă, că ai uitat de misiunea înaltă pe care o ai, anume de a reeduca deținutele în noul spirit. Mi-e teamă, însă, că sunt pus la rândul meu sub observație și dacă voi încerca să te protejez, voi fi arestat și condamnat. Mă voi întoarce la București și îl voi căuta pe Nimbus. Dacă voi reuși să dovedesc că taică-su l-a ucis pe Teodoru, voi avea un motiv să raportez că mai am nevoie de timp până să pot dovedi eventuala ta vinovăție, întrucât crima din 1892 mi-a consumat tot timpul petrecut aici. Există o mică posibilitate să fiu crezut, dacă le voi spune că mi-am dorit să arăt că noi, comuniștii, suntem net superiori celor dinainte, pentru că ei n-au fost capabili să găsească adevăratul vinovat.
Elena l-a îmbrățișat și i-a spus că e gata să moară pentru el. I-a propus să organizeze împreună o evadare din spațiul sovietic, urmând să se stabilească în Franța, unde avea o bună prietenă, fostă colegă de facultate.
Câtă naivitate! O absolventă de filosofie, căpitan în M.A.I și deputat, își închipuia, în anii cei mai negri ai ororilor staliniste, că poate fugi, împreună cu iubitul ei, de mâna lungă a securității! Să nu fi realizat ea că nu avea nici cea mai mică șansă? Mai ales că, așa cum ne spune Aspazia Oțel Petrescu, într-un moment de introspecție Diri s-a confesat în fața unui grup de deținute printre care era și o anume Antemira, cea pe care toată lumea o știa ca fiind informatoare: „Cel mai crunt este să te înşele propriul tău ideal. Idealul pe care ţi l-ai făurit cu migală, cu multă bună credinţă şi chiar cu ardoare. Când eram foarte tânără şi m-am uitat cu atenţie la mine în oglindă am constatat că nu sunt frumoasă şi mi-am spus că având un astfel de chip nu voi putea întemeia un cămin la nivelul inteligenţei mele. Am hotărât atunci să mă consacru unui ideal pe care să-l slujesc cu tot ce am pozitiv în mine. Şi pentru că am un suflet bun deşi am gura mare m-am gândit la cei oropsiţi de soartă. Am găsit că singura doctrină care se ocupă în mod total şi absolut de oropsiţii soartei este cea comunistă. M-am avântat în lupta proletară cu tot ce am avut mai bun în mine, am făcut tot ce mi s-a cerut, am călcat chiar şi peste unele rigori morale pentru că ţelul pentru care luptam mi se părea atât de nobil încât scuza orice. Priveam spre Lenin ca spre un simbol al justiţiei sociale, am exultat de bucurie când s-au înălţat drapelele roşii în România. Am primit fără şovăire acest post „de mare răspundere”. Mi se părea just că toţi opozanţii comunismului trebuie reduşi la tăcere, că, altfel nu se va putea înfăptui cea mai dreaptă dintre lumi. Dar, din nefericire pentru mine, părinţii nu m-au conceput idioată. Încetul cu încetul m-am trezit la realitatea crudă şi amară. Am căutat cu disperare ceva care să mă ferească de dezamăgire. Am căutat cu înfrigurare ceva de care să mă pot agăţa, ceva nobil, ceva care să-mi justifice opţiunea, ceva care să nu fie minciună şi oroare. Cum sunt incapabilă să neg cu neruşinare realitatea m-am pomenit goală şi în cap, goală şi în inimă. Mi s-a prăbuşit idealul şi toată raţiunea luptei îndârjite pe care am dus-o.”
În luna septembrie a acelui an, 1950, Alexandru l-a găsit pe Nimbus și l-a făcut să recunoască în scris că tatăl lui îl ucisese pe Teodoru, dar nu din pricina poveștii cu Tomiță. Fusese doar o coincidență, în realitate cei doi aveau un mai vechi conflict din vremea în care nu fuseseră încă arestați. Plin de încredere, Alexandru a pus declarația la dispoziția șefilor săi, care au scurs-o în presă. Ca urmare, ziarul „Glasul Armatei” a publicat, în octombrie, o știre cu titlul „Achitarea Mistreților – 58 de ani de la abominabila crimă din penitenciarul de la Mislea”. Numele lui Alexandru Stanciu nu era pomenit, în schimb se vorbea despre „eforturile necurmate ale unui grup de tovarăși de nădejde ai serviciilor de informații, care au făcut posibilă rezolvarea acestui caz în care și-au prins urechile cei mai buni avocați ai regimului de tristă amintire”.
În iunie 1951, Alexandru a făcut cerere ca să fie trimis din nou la Mislea, dar a fost refuzat. În 30 decembrie, a primit vizita unor indivizi care i-au arătat un mandat de arestare. A fost dus într-o clădire necunoscută, unde a fost anchetat de unul dintre subalternii lui pe tema implicării Elenei Tudor în activități ostile regimului la penitenciarul din Mislea. Mai precis directoarea era suspectată de comiterea infracțiunii de „ajutorare a infractorului”, pe baza unor denunțuri primite de la mai multe deținute de drept comun. Iar Alexandru, care avea o relație intimă cu Elena, trebuia să explice din ce motive trecuse sub tăcere aceste amănunte de o gravitate excepțională.
Alexandru a înțeles că soarta îi era pecetluită. Orice ar fi spus, orice ar fi încercat, nu avea s-o mai vadă niciodată pe Diri și, cel mai probabil, urma să fie condamnat pentru omisiune de denunț. Singurul lucru care l‑ar mai fi putut salva de temniță ar fi fost să colaboreze cu anchetatorii. Dar asta ar fi însemnat s‑o denunțe pe Diri, cu ideile căreia era și el de acord, chiar dacă nu-i mărturisise lucrul acesta nimănui, nici chiar celor mai apropiați prieteni. Evident, nici Diri nu avea scăpare, numai că ea, fiind o persoană cunoscută, nu putea fi luată pur și simplu și aruncată în pușcărie, pentru că asta ar fi însemnat ca partidul să recunoască faptul că a greșit când i-a acordat încrederea. Și poate că în lipsa unor acuzații venite de la Alexandru, care ar fi avut un caracter oficial, Elena ar fi izbutit să scape mai ieftin.
Alexandru s-a decis: va recunoaște orice i s-ar imputa, cu condiția să fie real. Totodată, o va apăra pe iubita lui și, implicit, va căuta să ușureze soarta deținutelor pentru care Diri își riscase de atâtea ori cariera și poate chiar viața. O, sancta simplicitas!
În ziua de 5 ianuarie 1952, după ce a scris și semnat o declarație în care nega toate faptele imputate iubitei lui, Alexandru a fost dus, legat la ochi, într-un subsol și lăsat să zacă într-o celulă jilavă și mirosind a hoit. A fost scos de acolo după trei zile și trei nopți în timpul cărora nu a primit nici mâncare nici apă. A fost târât și urcat într-un vagonet asemănător celor cu care este scos cărbunele din mine. Un individ fără expresie a împins vagonetul de-a lungul unor șine ruginite, în interiorul unei camere mari și întunecoase, de unde a coborât cu o viteză tot mai mare până a ajuns undeva în adâncuri și s-a oprit cu o izbitură într-un perete de pământ.
-
Frate, a spus o voce, tu ai fost de-al nostru și pentru asta îți oferim o ultimă șansă. Vei vedea cu ochii tăi ce te așteaptă dacă refuzi să colaborezi și poate asta te va convinge.
Au apărut doi indivizi,
care l-au târât până în dreptul unei uși, la deschiderea căreia Alexandru a
avut parte de o priveliște îngrozitoare. În mijlocul camerei se vedea un om
dezbrăcat, plin de sânge, care scotea niște gemete de nedescris. Mâinile îi
fuseseră prinse la spate cu cătușe. Un lanț gros, legat de cătușe, trecea pe
deasupra unei bare fixate între doi stâlpi și se învârtea pe un scripete controlat
de un individ cu aspect monstruos, care îl manevra în așa fel încât victima era
ridicată aproximativ trei metri, apoi lăsată să cadă și oprită la vreun metru
deasupra pământului, ceea ce trebuie că-i provoca dureri înspăimântătoare. Odată
scripetele oprit, intra în acțiune o femeie de o frumusețe ieșită din comun, goală
până la brâu, care fie îi ardea omului tălpile cu o lampă de sudură, fie îi
lovea zonele sensibile cu vârful unul creion foarte ascuțit, fie aplica alte
metode de a-l face să scoată urlete atroce, folosind diverse instrumente
speciale care stăteau înșirate pe o masă.
Alexandru nu a rezistat
la spectacol mai mult de un minut și s-a prăbușit la pământ, leșinat. Când și-a
revenit, era în fostul lui birou, înconjurat de câțiva indivizi necunoscuți.
Unul dintre ei i-a spus:
-
Ai aici, după cum vezi, hârtie și stilou.
Scrie adevărul despre Elena Tudor. Recunoaște că a reușit cumva să te
îmbrobodească și că ai fost gata să trădezi, dar că în ultima clipă ai înțeles
că ești pe drumul greșit și ai venit să depui denunțul. Dacă faci asta, ștergem
cu buretele tot ce s-a întâmplat și îți poți continua activitatea aici, în
acest birou. Dacă nu accepți, o să te ducem în camera de jos și o să te lăsăm
acolo, în mâinile femeii pe care ai putut-o admira în exercițiul funcțiunii. Tu
alegi și sunt sigur că o să alegi bine. E ora 19. Peste un ceas ne întoarcem.
Alexandru n-a avut nevoie
decât de câteva minute pentru a lua o decizie. S-a așezat la birou și a umplut,
cu un scris mic și regulat, două pagini, în cuprinsul cărora îi lua apărarea
directoarei de la Mislea. Tovarășa Elena, în viziunea lui, era o apărătoare fidelă
a valorilor comunismului iar dacă uneori părea să ia partea deținutelor, o
făcea doar ca ele să o considere de încredere și, ca urmare, să îi destăinuie
lucruri pe care le țineau ascunse la interogatorii. A scris, apoi, că știe
exact ce va urma: securitatea nu-l va ierta pentru că nu și-a denunțat iubita,
și, mai devreme sau mai târziu îl va face să dispară, indiferent ce-ar scrie în
declarația lui, drept pentru care a ales să scrie adevărul gol-goluț, pentru că
adevărul este cel care ne face liberi.
A recitit textul, l-a datat,
l-a semnat, apoi și-a înfipt stiloul în inimă cu toată forța de care era
capabil. Când anchetatorii au revenit, l-au găsit mort, căzut cu fața în jos,
și n-au mai avut nimic altceva de făcut decât să scrie un proces verbal în care,
printre altele, încercau să se disculpe pentru lipsa de profesionalism de care
dăduseră dovadă lăsându-l pe decedat singur în birou, ba încă punându-i la
îndemână și un obiect ascuțit pe care el îl folosise ca să-și ia viața.
Diri a aflat ce se întâmplase
de la informatorul ei bucureștean. Primul ei impuls a fost să își tragă un
glonț în cap, dar în ultimul moment s-a oprit. Făcuse, totuși, filosofia și aflase
că mai toți înțelepții considerau că omul trebuie să îndure până la capăt,
indiferent ce i s-ar întâmpla. Sinuciderea lui Alexandru i s-a arătat a fi un
gest de slăbiciune, pe care a decis să nu îl repete.
În luna august a anului
1952, la Mislea a sosit, pentru a o ancheta pe Diri, temutul torționar
Alexandru Vișinescu. În ianuarie 1953, Diri a fost demisă. Nimeni nu a știut ce
s-a întâmplat cu ea, până în 1973, când o fostă deținută, Angela, a întâlnit-o
pe stradă, în București. Diri a recunoscut-o imediat și a trecut strada ca să
îi poată strânge mâna. I-a spus că lucrează la primărie, ca șefă a serviciului
de canalizare. Scăpase, cu alte cuvinte, ieftin.
În 1990, filosoful
Constantin Noica a publicat cartea intitulată „Rugați-vă pentru fratele Alexandru”. Prefața, foarte scurtă, era
următoarea:
„Spre sfârșitul celui de-al Doilea Război
Mondial, o mănăstire de maici din Moldova a fost ocupată de trupele sovietice
biruitoare. Maicile au căutat refugiu în alte locuri. La întoarcerea lor, au găsit
pe altar un bilet pe care stătea scris:
"Comandantul trupelor care au ocupat mănăstirea
vă declară că a lăsat-o neatinsă și vă cere să vă asigurați pentru sufletul său.
De atunci, la fiecare serviciu religios este
pomenit numele lui Alexandru.
Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru! Roagă-te şi tu,
cititorule, căci numele nu priveşte doar pe comandantul trupelor victorioase
[...], ci îi priveşte pe toţi ceilalţi fraţi Alexandru, biruitori nesiguri şi
ei. Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru din China, dar nu uitaţi de fratele
Alexandru din Statele Unite; rugaţi-vă pentru cei puternici de pretutindeni,
pentru cei ce „ştiu”, dar care nu mai ştiu bine ce ştiu şi ce fac,
pentru cei ce posedă şi dispun, cu economiştii lor cu tot; rugați-vă pentru cei
ce rătăcesc triumfători prin viaţa fără cultură, dar şi pentru cei ce rătăcesc
în cultură, pentru omul european care a triumfat asupra nevoilor materiale,
pentru omul modern care a trumfat asupra naturii şi a bunului Dumnezeu. Rugaţi‑vă
pentru fratele Alexandru!”
Unii au spus că Noica
l-ar fi avut ca sursă de inspirație pe Alexandru Stanciu, dar că în cele din
urmă a evitat să se refere direct la el, pentru că nu-i plăcea ideea sinuciderii,
indiferent de cauză și l-a înlocuit cu acel ipotetic comandant sovietic. A
existat, în anii 90, chiar un club de discuții pe tema „Cine a fost cu adevărat
fratele Alexandru”, care nu a ajuns la nicio concluzie
Astăzi, când ororile
comunismului au început să fie uitate sau contestate, nu-și mai bate nimeni
capul cu stabilirea adevărului. „Ce
importanță are dacă fratele Alexandru a fost român sau rus, negru sau alb, homo
sau heterosexual?” a întrebat retoric Horia Roland Capadelius, în aplauzele
celor veniți să-l asculte, în august 2015, la Ateneul Român, vorbind despre discernământul
îngerilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu