Lucrețiu (Titus Lucretius Carus) (ca. 99 î.Hr.- ca. 55 î.Hr.) a fost un poet și filozof latin. Singura sa lucrare cunoscută este poemul filozofic De Rerum Natura (Despre natura lucrurilor). Lucrețiu a continuat și dezvoltat concepția atomistă a lui Epicur, fiind adeptul și discipolul acestuia. În De Rerum Natura, Lucrețiu tratează lumea microscopică a atomilor, ființa umană și universul. Lucrețiu expune ideea mortalității sufletului și a universului, ceea se explică prin asocierea și separarea atomilor. Opera lui Lucrețiu se caracterizează prin realismul imaginației, forța vizionară, bogăția și varietatea descrierilor, intuirea sensibilă și filozofică a naturii, pasiune și ironie, clasicismul expresiei.
Cf. https://ro.wikipedia.org/wiki/Titus_Lucretius_Carus
Reproduc, mai jos, ultima parte a capitolului III din acest uimitor poem.
Dacă
natura,-n sfârşit, ar lua deodată cuvântul
Și
ar începe ea însăşi astfel către tine mustrarea:
O!
muritorule, ce ai de laşi într-atât să te prindă
Jalea?
De ce însoţeşti gândul morţii cu gemet şi plânset?
935
Dacă viaţa trăită tot darnică fost-a cu tine
Iar
bucuriile ei n-au curs, nu s-au stins fără urmă,
Ca
şi cum într-un butoi ciuruit ar fi fost grămădite,
Pleacă
atunci ca un oaspe sătul de viaţă, smintite,
la-ţi
împăcat un repaus ce pururi nimic n-o să-l strice.
940 Dar
dacă toată plăcerea pierdutu-s-a-n van irosită,
Viaţa
de-ţi este o silă, de ce să-i adaugi o vreme
Care-n
tristeţe va trece şi tot în zadar se va scurge?
Nu
e mai bine să mântui odată cu viaţa şi chinul,
Căci,
de acum înainte, să aflu ceva ce să-ţi placă,
945
Nu-i cu putinţă: aceleaşi vor fi tot aceleaşi de-a pururi.
Dacă
făptura ta nu-i veștejită de-a vârstei povară,
Iar
mădularele nu-ţi cad slăbite, tot asta te-aşteaptă,
Chiar
de ar fi să trăieşti înfruntând generaţii de-a rândul
Mai
mult, de-ar fi să nu treci niciodată-ale morţii tărâmuri.“
950 Ce-ai
mai răspunde decât că pe drept mi te judecă firea
Şi
că în vorbele ei adevărul curat ţi se spune?
Dacă,
la fel, un moşneag apăsat de-ai săi ani, se tot plânge,
Trecerea-n
moarte jelind mai amarnic decât se cuvine,
Nu
pe drept oare răstindu-se, l-ar dojeni cu asprime:
955
„Om de nimic, încetează cu plânsul şi lasă bocirea,
Te-ai
veștejit doar storcând a vieţii plăcere întreagă:
Însă
dorind ce lipsea şi dând în ce-aveai cu piciorul,
Viaţa
încet ţi-a scăpat ne-mplinită, lipsită de farmec
Şi
deodată-ai văzut în picioare la capul tău moartea,
960 Fără-a
putea să-i urmezi mulţumit şi sătul întru totul
Hai,
dă-le toate de-o parte ce nu mai pot fi pentru vârsta-ți
Altora
lasă-al tău loc bucuros: e o lege ne-nfrântă."
Cred
că pe drept face astfel, pe drept ocărăşte şi mustră,
Căci
bătrâneţea-i gonită întruna de frageda vârstă
965 Şi
după legea fatală, tot lucru-nnoit e prin altul;
Iadul
nimic nu înghite-n gâtleju-i, căci este nevoie
De-mbelşugate
materii, ca noi generaţii să crească.
Însă
şi-acestea, la rând, te-or urma împlinind a lor viaţă,
Tot
ce veni-va pierind, cum pierit-a ce-a fost înainte-ți.
970 Astfel
de-a pururi un lucru primi-va din altul fiinţă:
Viaţa?
tu nu-i eşti stăpân, atât ţi s-a dat: folosinţă!
Uite-ndărătu-ţi
şi vezi ce neant pentru noi este vremea
Fără
sfârşit ce s-a scurs înainte ca noi să ne naştem;
Iată
oglinda în care natura la toţi ne arată
975 Ceea
ce vremi viitoare vor fi pentru noi, când ne-om duce.
Oare-ți
apare în ea ceva ce e trist, ce-nspăimântă,
Sau
dimpotrivă, odihnă mai lină ca somnul cel dulce?
Caznele
grele, să ştii, ce-n adâncul infern, după unii,
Statornicite-s,
aci în viaţă-ntâlnimu-le toate,
980 Nu-i,
ca-n poveşti, un Tantal ce se teme de-o piatră ce-atârnă
Şi-l
ţintuieşte pe bietul în loc prin prostească-ngrozire.
Ci
chiar în viaţă o frică deşartă de zei chinuieşte
Omul,
ori spaima de răul ce soarta-ar putea să-i aducă -
Nu-l
căuta în infern nici pe Titios pradă la vulturi;
985 Nici
n-ar putea de altfel să găsească aceştia întruna;
Veac
după veac, ceva nou spre a smulge din pieptu-i gigantic.
Fie
oricât de măreţ al lui trup şi chiar dac-ar cuprinde
Nu
numai nouă pogoane cu braţele sale deschise,
Ci-n
întregimea ei toată întinsa pământului față,
990 Tot
n-ar putea pe vecie să-ndure urgia durerii
Şi
din făptura-i trupească să deie de-a pururea hrană.
Titios,
iată-l aci cum se zbuciumă-n laţul iubirii.
Vulturii
poftei îI sfâşie, chinul, neliniştea-l roade,
Griji
de un fel ori de altul îl ţin şi îi scurmă în suflet—
995 Şi
pe Sisif îl găsim printre noi orişicând în viaţă;
Este
acel ce umblând să capete de la mulţime
Fasce
şi crude securi, amărât şi înfrânt se retrage.
Căci
a râvni o putere-nălucă, la nimenea dată,
Şi
a-ndura pentru ea întruna cumplite necazuri,
1000
Nu-i ca şi cum te-ai sili să împingi pe un munte o stâncă,
Dar
când abia eşti în vârf, înapoi să se rostogolească
Şi
să alunece-n grabă la vale spre-ntinsele câmpuri?
Când
îţi hrăneşti fără tihnă, apoi, nesătula-ţi fiinţa
Şi
copleşind-o cu bunuri, n-o poţi mulţumi vreodată —
2005
Tocmai cum fac anotimpuri ce-n pururi rotita lor cale,
Roade
ne-aduc şi-ncântări felurite şi totuşi nu suntem
Nici
o clipită sătui de a vieţii plăcere şi farmec —
Iată
ce, cred eu, vedem în fecioarele tinere-n floare,
Care
tot toarnă la apă-ntr-un vas cărui fundul lipsindu-i
1010 Cu
nici un chip n-or putea izbuti vreodată să-l umple
Cerber
şi Furii ori Tartar lipsit de a zilei lumină
Şi
revărsând din gâtleju-i puhoaie de groaznice flăcări
Nu-i
nicăiri şi nici nu pot cumva să se afle-n fiinţă.
Însăşi
în viaţă găseşti pentru faptele rele-o grozavă
1015 Teamă
de-osândă şi chin, de spășenia mârşavei crime:
Ocna,
înspăimântătoarea zvârlire de sus de pe stâncă,
Vergile,
gâzii şi ştreangul ori smoală-n fierare şi torţe,
Ba
chiar atunci când lipsesc, cum sufletu-şi ştie greşeala,
Simte
adânci remuşcări şi se arde el singur cu biciul,
1020 Fără
ca seamă să-şi dea care este al relelor capăt,
Care-ar
putea fi sfârşitul deplin al atâtora chinuri,
Ba,
dimpotrivă, se teme că-n moarte mai creşte-vor încă.
Într-adevăr,
pentru proşti, pe pământ, o gheenă e viaţa.
Chiar
și acestea, apoi, ai putea să-ți spui ție însuți:
1025 Şi
bunul Ancus simţit-a din ochi cum îi fuge lumina,
El
care-a fost, o! nemernice, mult mai de preţ decât tine.
Câţi
n-au murit de asemeni, şi regi şi puternici ai lumii
Care,
în chip glorios, cârmuit-au popoare întinse
Însuşi
acel ce-a tăiat al său drum peste marea adâncă
1030 Şi
deschizând legiunilor căi peste culmi de talazuri,
Le-a
învăţat cum în mers să treacă sărata genune,
El
care-n tropot de cal a sfidat al abisului vuiet,
Şi
el lipsit de lumină plecatu-şi-a morţii genunchii.
Scipio
trăsnet în luptă, cetăţii Cartagina groază,
1035 Ca
şi un rob îşi lăsă ţărânei sleitele-i oase.
Să
mai adaugi pe toţi creatorii în artă, ştiinţă,
Şi
pe ai Muzelor soţi, dintre care Homer fără seamăn,
După
ce sceptrul ţinu, adormi somn de veci ca şi alţii
Şi,
în sfârşit, Democrit care-ajuns la adânci bătrâneţe,
1040 Când
a simţit că-i se pierde din suflet aducerea-aminte,
Singur,
de voie-n spre moarte mergând, al lui cap îl întinse.
Şi
Epicur a murit împlinind luminoasa lui viaţă,
El
ce-ntrecut-a prin geniu pe toţi şi-i făcu să pălească,
Astfel
cum stele pălesc când se-nalţă etericul soare.
1045 Tu
însă stai la-ndoială, te mânii portivnic pieirii?
Tu
care vezi şi eşti viu, însă viaţa-ţi e moarte aproape,
Care
în somn iroseşti din viaţă o prea bună parte,
Care
şi treaz sforăieşti şi mereu tot năluci vezi nainte-ţi,
Tu
ce ai sufletu-ntreg frământat de-o zadarnică groază,
1050 Tu
ce nu poţi să pătrunzi care-i pricina multelor rele,
Când
în beţia-ţi, sărmane, bătut de-ale grijilor roiuri,
Mergi
unde te duc ca pe-un val după plac rătăcirile minţii?
Dac-ar
putea însă omul să ştie-ale răului pricini
Şi
pentru ce greutatea-i în piept i se sălăşluieşte,
1055 După
cum pare că simte în sufletu-i sarcina-ntreagă
Care-l
apasă, striveşte, n-ar duce-o asemenea viaţă,
Cum
cei mai mulţi noi vedem că o duc, făr să ştie vreunul
Ceea
ce vrea şi ce nu, şi cătând, făr-o clipă de tihnă,
Locul
să-şi schimbe, gândind că astfel pot zvârli şi povara.
1060
Uite cum iese adesea cutare din casa-i bogată,
Plin
de amarnic dezgust, cum din nou deodată se-ntoarce,
Căci
nici afară deloc nu se simte mai bine în suflet.
Iată-l
gonind telegarii, cum zboară apoi la moşie,
Parc-ar
fugi-n ajutorul conacului flăcării pradă.
1065 Însă
doar pragul l-atinge şi-ncepe a-l prinde căscatul,
Caută-n
somnul adânc mântuirea — uitarea de toate,
Sau
chiar, la fel de grăbit, la oraş cată iar să
se-ntoarcă.
Astfel
de sine tot omul încearcă-a fugi, dar fireşte
Neizbutind,
va rămâne legat de un eu ce-l scârbeşte,
1070
Căci suferindul nu poate pricepe-ale răului pricini
Dac-ar
putea să le vadă, lăsând orişice la o parte,
S-ar
sârgui să cunoască natura-nainte de toate
Nu
este vorba aci de o clipă, ci de veşnicie,
Vorba-i
de starea în care petrece-vor toţi muritorii
1075
Vremea întreagă ce-o fi să se scurgă mereu după moarte.
Spune-mi,
de ce, în sfârşit, te cutremuri în faţa restriştii,
Iar
blestemata dorinţă de viaţă de ce mi te-apasă?
Iată-l
aci hotărât înainte-ţi stă capătul vieţii
Şi
nu e nimeni scutit să înfrunte a morţii privire.
1080
Noi nencetat ne-nvârtim şi în loc nencetat ne întoarcem,
Astfel
că mult chiar trăind, n-om avea nici o nouă plăcere ;
Numai,
râvnind ce n-avem, ni se pare că toate le-ntrece
Tot
ce-i departe şi când îl atingem, spre altul ni-i dorul,
Setea
de viaţă pe toţi gâfâind înainte ne-mpinge.
1085
Nimeni nu ştie, apoi, ce ursită aduce-va timpul,
Ce
întâmplări vor veni şi pe toţi ce sfârşit ne aşteaptă
Totuşi,
oricât am trăi, n-om putea cu nimica restrânge
Timpul
dat morţii, nimic n-om putea să tăiem din acesta,
Pentru
ca nimicnicia să aibă-o durată mai scurtă.
1090 Poţi,
aşadar, să îngropi generaţii oricâte de-a rândul,
Moartea,
da, tot ea te-aşteaptă, ea singură veşnică-n lume
Fie
că unul chiar azi părăsit-a a vieţii lumină,
Fie
că altul murit-a cu luni şi cu ani înainte,
Nimicnicia
va fi pentru ei deopotrivă de lungă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu