Principalul avantaj care
ar apărea în urma instaurării socialismului este, fără îndoială, faptul că
socialismul ne-ar elibera de necesitatea sordidă de a trăi pentru alţii, ceea
ce în prezent apasă atât de greu aproape asupra tuturor.
În decursul secolului, câteodată,
un mare om de ştiinţă cum este Darwin, un mare poet cum este Keats şi un
spirit critic fin cum este Renan, un artist desăvârşit ca Flaubert au fost
capabili să se izoleze, să se ţină deoparte de pretenţiile zgomotoase ale
celorlalţi, să stea „la adăpostul zidului”, cum spune Platon, şi să atingă
astfel perfecţiunea interioară, spre propriul câştig unic şi spre câştigul unic
şi durabil al lumii întregi. Majoritatea oamenilor îşi ruinează viaţa
printr-un altruism nesănătos şi exagerat – sunt forţaţi, într-adevăr, să se
ruineze. Se văd înconjuraţi de o sărăcie dezgustătoare, de o urâţenie
dezgustătoare, de o foamete dezgustătoare. Sunt astfel, inevitabil, adânc
tulburaţi de toate acestea. Omul este stârnit mai curând emoţional decât
intelectual; şi, aşa cum am subliniat acum câtva timp într-un articol despre
funcţia criticii, e mai uşor să ai înţelegere faţă de suferinţă decât faţă de
gândire. În consecinţă, având intenţii admirabile, deşi greşit direcţionate, ei
se înhamă la modul foarte serios şi cu mult sentiment să remedieze relele pe
care le întâlnesc. Dar remediile concepute de ei nu vindecă boala, o prelungesc
doar. Într-adevăr, remediile lor sunt o parte a bolii.
De exemplu, ei încearcă să rezolve problema sărăciei prin menţinerea în viaţă a săracilor sau, în cazul unei şcoli superioare de gândire, prin amuzarea săracilor.
Dar aceasta nu este o soluţie,
este o agravare a dificultăţii. Scopul adecvat este acela de a încerca să reconstruieşti
societatea pe nişte baze care vor face imposibilă prezenţa sărăciei. Virtuţile
altruiste au împiedicat într-adevăr împlinirea acestui scop. Aşa cum cei mai
răi stăpâni de sclavi au fost aceia care se arătau buni cu sclavii,
împiedicând, pe de o parte, conştientizarea ororii sistemului de către cei care
sufereau de pe urma lui şi, pe de alta, înţelegerea lui de către cei care îl
studiau, tot astfel, în actuala stare de lucruri din Anglia, oamenii care fac
cel mai mare rău sunt cei care încearcă să facă bine. Şi, în cele din urmă,
avem parte de cei care au studiat într-adevăr problema şi sunt cunoscători ai
vieţii – oameni educaţi, care locuiesc în East-End – oameni care ies în faţă
implorând comunitatea să-şi ţină în frâu impulsul altruist de caritate,
bunăvoinţă şi altele asemenea. Au perfectă dreptate. Caritatea dă naştere unor
păcate multiple.
Mai este de adăugat un lucru.
Este imoral să te foloseşti de proprietatea privată pentru a alina relele care
apar din instituţia proprietăţii private. Este imoral şi necinstit.
În socialism, desigur, toate
acestea se vor schimba. Oamenii nu vor mai trăi în bârloguri şi zdrenţe fetide,
nu vor mai creşte copii nesănătoşi, rupţi de foame, într-un mediu imposibil,
absolut repugnant. Siguranţa societăţii nu va depinde, cum se întâmplă acum, de
starea vremii. Dacă va veni gerul, nu vor mai exista o sută de mii de oameni
fără slujbă, vagabondând pe străzi într-o stare de mizerie dezgustătoare,
văicărindu-se şi cerând de pomană pe la vecini sau înghesuindu-se pe la uşile
unor adăposturi respingătoare pentru a face rost de o bucăţică de pâine şi de
un culcuş mizer. Fiecare membru al societăţii va participa la prosperitatea şi
fericirea generală a societăţii şi, de va veni gerul, el nu se va afla,
practic, într-o stare mai rea decât celălalt.
Pe de altă parte, socialismul însuşi nu va avea
valoare pur şi simplu pentru că va duce la individualism.
Socialismul, comunismul sau cum
vrem să-i spunem, prin faptul că transformă proprietatea privată în bogăţie
publică şi substituie competiţia cooperării, va reda societăţii starea ei
cuvenită de organism pe deplin sănătos şi va asigura bunăstarea materială a
fiecărui membru al comunităţii. De fapt, el va da vieţii fundamentul şi mediul
ei adecvat. Dar mai este nevoie de ceva pentru dezvoltarea plenară a vieţii, în
sensul atingerii perfecţiunii. Dacă socialismul este autoritar, dacă există
guverne înarmate cu putere economică, aşa cum acum sunt cu puterea politică,
dacă, într-un cuvânt, vom avea parte de tiranii industriale, atunci această
ultimă condiţie a omului va fi mult mai rea decât cea dintâi. În prezent, drept
consecinţă a existenţei societăţii private, se dă posibilitatea unui număr
redutabil de oameni să-şi dezvolte un grad limitat de individualism. Aceştia
fie sunt obligaţi să muncească pentru a-şi câştiga existenţa, fie au
posibilitatea să-şi aleagă sfera de activitate care li se potriveşte şi le face
plăcere. Aceştia sunt poeţii, filosofii, oamenii de ştiinţă, oamenii de cultură
– într-un cuvânt, oamenii adevăraţi, oamenii care s-au autorealizat şi prin intermediul
cărora însăşi umanitatea se realizează parţial. Pe de altă parte, există mulţi
oameni care, neavând proprietate privată şi fiind mereu la limita foametei,
sunt forţaţi să îndeplinească munca animalelor de povară, să facă o muncă
destul de nepotrivită lor, spre care sunt împinşi de o tiranie a lipsei, una
peremptorie, neraţională şi degradantă. Aceştia sunt săracii, iar printre ei
nu există delicateţe a manierelor, conversaţie fermecătoare, civilizaţie,
cultură, rafinament al plăcerilor sau bucurie a vieţii. Dar de pe urma forţei
lor colective umanitatea câştigă mult în sensul prosperităţii materiale, în
câştig iese rezultatul material, omul sărac nu are absolut nici un fel de
importanţă în sine. El este doar atomul infinitezimal al unei puteri care,
departe de a-1 menaja, îl striveşte, una care îl preferă strivit, pentru că în
această ipostază este mult mai obedient.
Desigur, s-ar
putea spune că individualismul generat în condiţiile proprietăţii private nu
este întotdeauna, sau de obicei, unul de calitate sau minunat, şi că săracii,
dacă nu au cultură sau farmec, posedă, totuşi, multe virtuţi. Ambele afirmaţii
ar putea fi destul de adevărate. Faptul de a poseda o proprietate privată este
deseori demoralizant, şi acesta este unul dintre motivele pentru care
socialismul doreşte să scape de această instituţie. De fapt, proprietatea
privată este într-adevăr un inconvenient. Acum câţiva ani oamenii spuneau prin
ţară că proprietatea presupune îndatoriri. Biserica a început şi ea s-o spună.
Poţi auzi acest lucru rostit din amvon. Este perfect adevărat. Proprietatea nu
numai că presupune îndatoriri, dar presupune atâtea îndatoriri, încât faptul
de a avea este o pacoste, în orice fel a-i lua-o. Trebuie să faci faţă la
nesfârşite pretenţii, să acorzi o nesfârşită atenţie afacerilor, în fine, este
o nesfârşită bătaie de cap. Dacă proprietatea ar presupune doar plăceri, i-am
putea face faţă, dar îndatoririle o fac de nesuportat. Trebuie să scăpăm de ea
în interesul celor bogaţi. Se prea poate ca virtuţile celor săraci să fie
acceptate cu uşurinţă, ceea ce este regretabil. Ni se spune adesea ca săracii
sunt recunoscători pentru actele de caritate. Fără îndoială că unii dintre ei
sunt, dar cei
mai buni dintre săraci nu sunt niciodată recunoscători. Ei
sunt nerecunoscători, nemulţumiţi, nesupuşi, rebeli. Au dreptate să fie aşa. Ei
simt caritatea ca pe un gen ridicol de restituire parţială sau binefacere sentimentală,
însoţită de obicei de o încercare deplasată din partea sentimentalului de a le
tiraniza viaţa intimă. De ce ar trebui ei să fie recunoscători pentru
firimiturile care cad de la masa bogatului? Ar trebui puşi la masă şi în
clipa aceea ar începe să-şi dea seama despre ce este vorba. În privinţa
nemulţumirii, ei bine, omul care n-ar fi nemulţumit de un astfel de mediu, de o
asemenea viaţa precară, ar fi o brută perfectă. Pentru oricine care a citit
ceva istorie, nesupunerea este virtutea originară. Doar prin nesupunere s-a
realizat progresul, prin nesupunere s-a ajuns la revoltă. Uneori săracii sunt
lăudaţi pentru că sunt economi. Dar a recomanda săracilor să fie economi este
grotesc şi insultător în acelaşi timp. E ca şi cum l-ai sfătui pe flămând să
mănânce mai puţin. Ar fi absolut imoral ca un muncitor de la ţară sau de la
oraş să fie econom. Omul nu trebuie să fie gata să arate că poate trăi ca un
animal prost hrănit. Ar trebui să refuze să trăiască astfel şi ar trebui fie să
fure, fie să continue să trăiască plătind taxe, ceea ce, după unii, este o
formă de furt. În ceea ce priveşte cerşitul, e mai sigur să cerşeşti decât să
iei, dar e mai frumos să iei decât să cerşeşti. Nu. Săracul
nerecunoscător, neeconom, nesupus şi rebel este, după toate probabilităţile, o
personalitate adevărată, are ceva de spus. Oricum, protestul lui e sănătos. În
ceea ce-i priveşte pe săracii virtuoşi, ne e milă de ei, dar nu-i putem admira
absolut deloc. Ei au încheiat un pact personal cu inamicul şi şi-au vândut
dreptul lor de primi născuţi pe o zeamă proastă. Trebuie să fie extrem de
proşti să facă aşa ceva. Poţi înţelege un om care acceptă legile care
protejează proprietatea privată şi este de acord cu acumularea de proprietate
atâta vreme cât o face pentru a duce o viaţă frumoasă şi intelectuală. Dar mi
se pare incredibil că un om a cărui viaţă este lezată şi urâţită din cauza
acestor legi poate să consimtă tacit la perpetuarea lor.
Totuşi, nu este dificil să
găseşti explicaţia. Asta e. Mizeria şi sărăcia sunt atât de degradante, iar
practicarea lor are un efect atât de paralizant asupra naturii umane, încât
nici o clasă nu este cu adevărat conştientă de propria suferinţă. Alţii trebuie
să le-o spună şi, de obicei, nu-i cred. Ceea ce marii patroni spun împotriva
agitatorilor este, neîndoios, adevărat. Agitatorii sunt un grup de oameni
băgăcioşi care se duc în rândurile claselor nemulţumite şi semănă seminţele
nemulţumirii. Acesta este motivul pentru care agitatorii sunt absolut necesari.
Fără ei nu s-ar face nimic în sensul civilizării, având în vedere starea
noastră incompletă. În America sclavia a fost abolită nu drept consecinţă a
vreunei acţiuni din partea sclavilor, neexistând, practic, dorinţa lor expresă
de a fi liberi. Ea a fost abolită datorită acţiunii total ilegale a unor
agitatori din Boston şi din alte părţi, care nu erau nici sclavi şi nici nu
aveau vreo legătură cu problema asta. Fără îndoială că aceşti aboliţionişti au
aprins făclia întregii poveşti. Şi este straniu să remarcăm faptul că sclavii
nu numai că nu i-au ajutat substanţial, dar nici măcar nu i-au înţeles.
Iar la terminarea războiului, când sclavii s-au
trezit liberi, s-au trezit liberi să flămânzească şi mulţi dintre ei au
regretat starea de fapt. Pentru un gânditor, cel mai tragic eveniment al
Revoluţiei Franceze nu este că Maria Antoaneta a fost omorâtă pentru că era
regină, ci faptul că ţăranii flămânzi din Vendée s-au dus să moară pentru cauza
monstruoasă a feudalismului.
Este limpede deci că nu va putea
fi vorba despre socialismul autoritar. Pentru că, în vreme ce în sistemul
actual mulţi oameni pot trăi bucurându-se de o anumită libertate de expresie şi
de fericire, în sistemul de cazarmă industrială sau de tiranie economică nimeni nu
va putea dispune de asemenea libertate. Este regretabil faptul că o parte a
comunităţii noastre trebuie să trăiască, practic, în sclavie, dar e o probă de
copilărie să propui rezolvarea problemei prin aruncarea întregii comunităţi în
braţele sclaviei. Orice om trebuie lăsat liber să-şi aleagă munca, aceea care
îi place. Asupra lui nu trebuie să se exercite nici o formă de constrângere.
Dacă se va întâmpla aşa, munca nu-i va face bine si nici nu va fi profitabilă
pentru ceilalţi. Prin muncă eu înţeleg o activitate de orice fel.
Nu pot să cred că vreun socialist
ar propune azi, la modul serios, ca un inspector să treacă în fiecare dimineaţă
pe la fiecare casă pentru a vedea dacă fiecare cetăţean s-a sculat şi a muncit
opt ore. Omenirea a trecut de acest stadiu, rezervând acest mod de viaţă celor
pe care îi numeşte, într-o manieră arbitrară, criminali. Dar recunosc că multe
dintre opiniile socialiste pe care le-am auzit îmi par contaminate de idei
autoritare, dacă nu cumva coercitive. Desigur, autoritatea şi coerciţia sunt
excluse. Orice formă de asociere trebuie să fie voluntară. Omul se simte bine doar în
asocieri voluntare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu