Imi
pare rău că nu există o lege care să pedepsească instigarea la incultură. Dacă
ar exista, i-aş denunţa, pe baza ei, pe Remus Cernea şi Emil Moise (amândoi
purtători de plete, primul în stilul majordomilor cu peruci din timpul lui
Ludovic al XIV-lea, al doilea în stilul unui rocker tomnatic, cu părul rar)
pentru săvârşirea acestei fapte grave.
De
ce să fie sancţionaţi indivizii vinovaţi de deversarea unor dejecţii în apa
unui râu şi, în schimb, să fie lăsaţi în pace cei care deversează ignoranţă în
societatea românească? Pentru că asta fac Remus Cernea, cu insolenţa lui calmă,
şi Emil Moise, cu insolenţa lui zgomotoasă. Practicând un raţionalism vulgar
(la fel de simplist şi nespiritualizat ca acela marxist), încearcă să impună ideea
că studierea religiei creştine în şcoală trebuie să devină facultativă. De ce?
Pentru ca elevii să poată decide în deplină libertate dacă vor participa sau nu
la orele de religie. Este o falsă pledoarie pentru libertatea de alegere. Dacă
s-ar adopta un asemenea punct de vedere, ar însemna că ar putea deveni
facultativă şi studierea limbii şi literaturii române, a matematicii, a
fizicii, a chimiei, a istoriei sau a geografiei. Învăţătura presupune efort şi
tendinţa firească a copiilor (cu excepţia celor supraînzestraţi, care din
primii ani de şcoală sunt însetaţi de cunoaştere, ca Mircea Eliade) este să
fugă de efort. Dacă ar depinde exclusiv de ei, cei mai mulţi dintre copii n-ar
mai învăţa nimic, nimic, nimic. Se va spune că religia nu e la fel de
importantă ca celelalte materii. Dar e! Dacă trăieşti într-o ţară din Europa şi
nu cunoşti mitologia şi morala creştine te poţi considera un analfabet. Nu ai
cum să înţelegi nu numai cultura, dar nici civilizaţia europeană. Un analfabet
m-am simţit când m-am dus în China fără să cunosc budismul. Am citit acolo,
repede, tot ce puteam citi, mi-am continuat documentarea după ce m-am întors în
România, pentru ca în sfârşit să înţeleg, retroactiv, câte ceva din ce văzusem
în marea ţară asiatică.
Dacă nu eşti iniţiat în religia creştină,
degeaba te duci la Dresda să priveşti „Madona” lui Rafael sau la Paris să te
fotografiezi în faţa Catedralei Notre-Dame. Dacă, român fiind, nu cunoşti
diferenţa (dar şi consubstanţialitatea) dintre catolicism şi ortodoxism, ai
şanse reduse să-ţi înţelegi propriul popor. Culmea este că eu, Alex.
Ştefănescu, nu sunt credincios, dar ştiu că ortodoxismul face parte integrantă
din cultura română şi chiar din felul de a fi al românilor. Iar poporul căruia
îi aparţin mă interesează în cel mai înalt grad. Am mai multe ediţii ale
Bibliei în bibliotecă. Am cărţile unor mari mistici şi ale unor cunoscuţi
teologi. Iar când îmi vorbeşte Cristian Bădiliţă, un erudit în materie, despre
creştinismul timpuriu, simt că l-aş putea asculta zile întregi. S-a gândit oare
vreodată Remus Cernea la mânăstirea de la Dragomirna (din judeţul Suceava), cea
proiectată de Anastasie Crimca? Ştie de ce este gândită ca o navă? A înţeles
Emil Moise de ce este (sau nu este) de bun-gust Cimitirul de la Săpânţa? Sunt
sigur că nu. Înclin să cred că singura lor grijă este să facă zgomot în jur,
indiferent cât de mult ne costă pe toţi ambiţia lor puerilă. Sunt de acord că
la orele de religie creştinismul nu trebuie propovăduit, ci explicat. Dar este
o mare greşeală să legiferezi caracterul facultativ al orelor de religie. Dacă
spălatul devine facultativ, dacă folosirea limbajului articulat devine
facultativă, dacă mersul biped devine şi el facultativ, înseamnă să intrăm, ca
fiinţe umane, în insolvenţă.
Alex Stefanescu - articol aparut in varianta online a publicatiei adevarul
Ai scris exact ca cei doi, dar ai un punct de vedere diferit...
RăspundețiȘtergerece nedrept sa judeci dupa "cat de lung am parul", nu?
RăspundețiȘtergere