Azi se prăznuiesc, după cum scrie prin bucoavne, „Sfinţii Împăraţi, întocmai cu Apostolii, Constantin şi mama sa Elena”. M-am dus la Sinaxar, să citesc câte ceva despre vieţile acestor sfinţi împăraţi şi m-am luat cu mâinile de cap. Un asemenea text, folosind o asemenea limbă, nu mai are nimic de-a face cu exprimarea din zilele noastre. Limba a evoluat. Numai textele bisericeşti au rămas pe loc de zici, citindu-le, că eşti pe vremea lui Ienăchiţă Văcărescu. Priviţi numai ce ni se spune despre cei doi şi, mai ales, cum ni se spune.
Acest mare între împăraţi, fericitul şi pururea pomenitul Constantin,
a fost fiu al lui Constanţiu, care se numea Clor, şi al cinstitei Elena.
Constanţiu a fost nepot de fiică lui Claudiu cel ce a împărăţit în Roma mai
înainte de împărăţia lui Diocleţian şi a lui Carin. Acest Constanţiu, după ce a
fost primit de Diocleţian şi de Maxenţiu Erculiu ca să fie părtaş al împărăţiei
lor, când Maximian Galeriu dimpreună cu alţi prigonitori, cu tărie ridicaseră
prigonire asupra tuturor creştinilor, el singur întrebuinţând blândeţea şi
mila, mai vârtos pe cei ce se luptau pentru credinţa lui Hristos îi întrebuinţa
sfetnici şi părtaşi ai slujbelor împărăteşti. Învăţând el buna cinstire pe
Constantin fiul său cel iubit, care după acestea s-a numit întâiul împărat al creştinilor,
l-a lăsat moştenitor al împărăţiei sale, în insulele Britaniei. După ce
Constantin a fost înştiinţat de lucrurile necinstite, desfrânate, pierzătoare
şi proaste, pe care le făcea în Roma, Maxenţiu, fiul lui Erculiu, şi îndemnat
de dumnezeiasca râvnă şi chemând pe Hristos împreună oştilor, a pogorât
împotriva lui Maxenţiu. Deci, văzând Dumnezeu curăţenia sufletului lui i s-a
arătat mai întâi în somn, după aceea în amiaza zilei, închipuind semnul Crucii
scris cu stele: , l-a arătat lui şi celor ce erau
vrednici. Deci, îndrăznind în chipul cinstitei Cruci şi făcând cu aur semnul
Crucii pe arme, a mers la Roma, şi pe însuşi pierzătorul Maxenţiu l-a aruncat
în râul Tibon, înecându-l lângă podul Milvia, şi aşa a izbăvit pe cetăţenii
Romei de tirania acestuia. Atunci marele Constantin, pornindu-se de la cetatea
romanilor şi mergând pe cale voia să zidească o cetate pe numele său în Ilion,
unde se zice că a avut loc războiul Troienilor cu elinii; însă a fost oprit
prin dumnezeiasca înştiinţare şi i s-a poruncit de la Dumnezeu ca mai de grabă
în Bizanţ să-şi zidească cetatea. Deci, urmând voii celei dumnezeieşti, a zidit
această de Dumnezeu păzită cetate pe numele său, pe care a şi adus-o lui
Dumnezeu ca pe o pârgă a credinţei sale. Şi deoarece căuta scumpătatea
credinţei celei din vremea noastră, a adunat în Niceea arhierei din toate
părţile, prin care s-a propovăduit credinţa ortodoxă, şi Fiul a fost recunoscut
deofiinţă cu Tatăl, iar Arie şi cei împreună cu el au fost daţi anatemei,
dimpreună cu hula lor. A trimis încă şi pe maica sa Elena la Ierusalim pentru
căutarea cinstitului lemn pe care a fost pironit cu trupul Hristos, Dumnezeul
nostru; apoi, aceste părţi de lemn sfânt au fost mutate, adică o parte a fost
aşezată chiar în Ierusalim, iar cealaltă parte a adus-o în împărăteasca cetate.
Împărăteasa Elena, după ce a ajuns la
Constantinopol, şi-a săvârşit viaţa; iar marele Constantin, împodobind cetatea
cu înnoiri şi cu prăznuiri, şi puţin ceva trecând peste patruzeci şi doi de ani
ai împărăţiei sale, şi începând războiul cu perşii, şi în oarecare sat lângă
Nicomidia fiind, s-a mutat către Domnul, şi a fost adus în cetatea sa, unde a
fost primit cu evlavie şi cu prea încuviinţate întâmpinări, a fost aşezat în
biserica sfinţilor apostoli. Şi a împărăţit în Roma cea Nouă în anul de la
zidirea lumii, cinci mii opt sute optsprezece; iar de la venirea cea în trup a
Mântuitorului nostru Dumnezeu trei sute treizeci şi şapte, fiind al treizeci şi
doilea împărat de la August.
Stau şi mă minunez: cum o vrea Biserica să atragă spre sine, cu asemenea texte, tineretul care nu citeşte oricum mai nimic? De ce nu se modernizează totuşi Biserica? Văd că înalţii prelaţi umblă cu maşini de Formula 1. De ce nu se decide şi aducerea textelor bisericeşti la nişte standarde moderne?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu