Am fost botezat şi educat în credinţa creştină
pravoslavnică. M-au învăţat-o încă din copilărie şi de-a lungul întregii mele
adolescenţe şi tinereţi. Când însă, la 18 ani, am părăsit anul doi al universităţii,
nu mai credeam în nimic din cele ce mă învăţaseră.
Judecând după unele amintiri,
n-am crezut niciodată în mod serios şi am avut doar încredere în ceea ce mă
învăţau, în ceea ce mărturiseau în faţa mea cei mari; dar şi această încredere
era foarte firavă.
Îmi aduc aminte că, pe când
aveam unsprezece ani, un băiat, care a murit de mult, Volodenka M. şi care
învăţa la gimnaziu, venind la noi într-o duminică, ne-a dezvăluit, ca pe o
ştire de ultimă oră, descoperirea făcută la gimnaziu. Descoperirea consta în
faptul că Dumnezeu nu există, că toate câte ne învaţă pe noi sunt simple
născoceli (se întâmpla asta în 1838). Îmi amintesc cât de mult i-a interesat pe
fraţii mei mai mari această noutate şi că m-au chemat să ne sfătuim. Îmi
amintesc cum ne-a excitat pe noi toţi această ştire şi că am luat-o drept cât
se poate de interesantă şi pe deplin posibilă.
Îmi mai amintesc şi că, atunci când fratele meu mai mare, Dmitri, fiind
la universitate, s-a dedicat, pe neaşteptate, cu pasiunea specifică firii sale,
credinţei şi a început să meargă pe la toate slujbele, să postească şi să ducă
o viaţă pură şi morală, noi toţi ceilalţi, chiar şi cei mai vârstnici, îl luam
fără încetare în râs şi-l poreclisem, nu mai ştiu de ce, Noe. Îmi amintesc că
Musin-Puşkin, pe atunci epitrop al Universităţii din Kazan, invitându-ne la el
să dansăm, îl convingea cu ironie pe fratele meu, care refuza să vină, că
însuşi David dănţuise în faţa templului. Eram, pe atunci, de acord cu toate
aceste glume ale celor mai vârstnici, trăgând, pe baza lor, concluzia că
trebuie să înveţi catehismul, că trebuie să te duci la biserică, dar că toate
acestea nu trebuie luate prea în serios. Şi încă îmi mai aduc aminte că, foarte
tânăr fiind, îl citeam pe Voltaire şi că zeflemelele lui nu numai că nu mă
indignau, ci chiar mă amuzau copios.
Desprinderea mea de credinţă
s-a petrecut în mine aşa cum s-a petrecut şi se petrece ea acum la oamenii de
tipul educaţiei noastre. După cum am impresia, ea se petrece, în majoritatea
cazurilor, în felul următor: oamenii trăiesc aşa cum trăiesc toţi, şi anume
trăiesc în temeiul unor principii care nu numai că nu au nimic în comun cu
religia ci, în cele mai multe cazuri, vin în contradicţie cu aceasta;
învăţătura despre credinţă nu ia parte la viaţă, şi în contactele cu ceilalţi
oameni n-ai niciodată prilejul să dai peste ea, iar în propria-ţi viaţă nu ai
niciodată prilejul s-o scoţi la capăt cu ea; religia aceasta se mărturiseşte pe
undeva, departe de viaţă şi independent de aceasta. Şi dacă este să dai de ea,
atunci numai ca de un fenomen exterior, fără legătură cu viaţa.
Dacă te iei după traiul
omului, după treburile lui de acum, ca şi din trecut, n-ai cum să afli cu niciun
chip, dacă el este credincios sau nu. Şi dacă există vreo deosebire între cei
care împărtăşesc în mod făţiş pravoslavia şi cei care o neagă, atunci ea nu e
în avantajul primilor. Şi acum, ca şi pe vremuri, recunoaşterea şi mărturisirea
făţişă a pravoslaviei o întâlneai, în majoritatea cazurilor, la oameni obtuzi,
nemiloşi, imorali şi considerându-se pe sine foarte importanţi. În schimb
inteligenţa, cinstea, sinceritatea, bunăvoinţa şi moralitatea le întâlneai, în
majoritatea cazurilor, la oameni ce se recunoşteau a fi necredincioşi.
În şcoli se învaţă catehismul
şi elevii sunt trimişi la biserică; de la funcţionari se cer adeverinţe privind
prezenţa lor la împărtăşanie. În schimb, omul din mediul nostru, care nu mai
învaţă şi care nu se află în serviciu de stat, şi acum, şi cu atât mai mult în
vechime, putea să trăiască zeci de ani fără să-şi amintească vreodată că
trăieşte printre creştini şi că se consideră el însuşi ca împărtăşind credinţa
creştină pravoslavnică.
Aşa că şi în prezent, ca şi
înainte, religia acceptată pe încredere şi susţinută de o presiune din exterior
se topeşte puţin câte puţin, sub influenţa cunoştinţelor şi a experienţei de
viaţă opuse religiei şi, deseori, omul trăieşte multă vreme imaginându-şi că în
el se află intactă acea învăţătură a credinţei care i-a fost transmisă încă din
copilărie, atunci când, de fapt, nu mai există nici urmă din ea.
Mie mi-a povestit S, un om
inteligent şi demn de încredere, cum a încetat el să creadă. Pe la vârsta de
douăzeci şi şase de ani, o dată, în timpul unei vânători, când s-a dus la
culcare peste noapte, potrivit obiceiului însuşit încă din copilărie, s-a
apucat să se roage. Fratele lui mai vârstnic, aflat şi el la vânătoare, stătea
întins în fân şi se uita la el. Când S. a terminat şi s-a pregătit să se culce,
fratele i-a spus: „încă te mai ţii de aşa ceva?” Mai mult nu şi-au spus unul
altuia. Iar S. a încetat, din ziua aceea, să înge-nuncheze pentru rugăciune şi
să se ducă la biserică. Şi iată, de treizeci de ani, nu se mai roagă, nu se mai
împărtăşeşte şi nu mai merge la biserică. Şi nu pentru că aflase convingerile
fratelui său, însuşindu-şi-le, nu pentru că hotărâse ceva în sufletul său, ci
numai pentru că acea vorbă rostită de fratele lui a fost ca un bobâmac într-un
perete gata să se prăbuşească sub presiunea propriei sale greutăţi; vorba
aceasta a fost un indiciu al faptului că acolo unde el credea că e vorba de
credinţă era demult un gol şi pentru că vorbele pe care el le rostea, şi
crucile, şi mătăniile pe care le făcea în timpul rugăciunii, erau nişte gesturi
lipsite de sens. Conştientizând nonsensul lor, n-a mai putut să le continue.
Aşa s-a întâmplat şi se
întâmplă, cred eu, cu marea majoritate a oamenilor. Mă refer la oamenii cu o
educaţie ca a noastră, la oamenii sinceri cu ei înşişi, şi nu la cei care fac
chiar din obiectul credinţei un mijloc de îndeplinire a unor ţeluri vremelnice.
(Acest gen de oameni sunt cei mai radicali necredincioşi, întrucât dacă, pentru
ei, credinţa nu e decât un mijloc oarecare de a atinge scopuri domestice,
atunci aceasta nu mai e credinţă.) Oamenii de o educaţie ca a noastră se află
în situaţia în care lumina cunoaşterii şi a vieţii a distrus acea construcţie
artificială, iar ei fie au observat lucrul acesta şi au eliberat terenul, fie
încă nu l-au observat.
Învăţătura credinţei transmisă
mie din copilărie a încetat să mai existe în mine la fel ca şi în alţii, cu
singura deosebire că, întrucât eu am început de timpuriu să citesc mult şi să
meditez, renunţarea mea la religie a devenit foarte devreme una conştientă. Încă
de la şaisprezece ani am încetat să îngenunchez pentru rugăciune şi am încetat,
din proprie iniţiativă, să mă duc la biserică şi să postesc. Am încetat să cred
în ceea ce mi se transmisese din copilărie. Dar în ceva anume tot am crezut. În
ce anume credeam, n-aş fi putut cu nici un chip să spun. Credeam şi în Dumnezeu
sau, mai degrabă, nu-l negam pe Dumnezeu, dar în care Dumnezeu anume - nu eram
în stare să spun; nici pe Hristos nu-l negam şi nici învăţătura lui - nu, dar
în ce consta învăţătura aceasta tot n-aş fi putut explica.
Acum, reamintindu-mi vremea aceea, văd limpede că credinţa mea consta în
ceva ce, în afara instinctelor animalice, îmi impulsiona viaţa; în acea vreme
singura mea credinţă autentică era în desăvârşire. În ce consta însă această
desăvârşire şi care era scopul ei, tot nu puteam spune. Mă străduiam să mă
desăvârşesc intelectual - învăţam orice puteam şi spre orice mă îmboldea viaţa;
mă străduiam să-mi desăvârşesc voinţa, alcătuindu-mi reguli pe care mă sileam
să le respect; mă desăvârşeam fiziceşte prin tot soiul de exerciţii care să-mi
stimuleze forţa şi agilitatea, şi prin diferite privaţiuni care să-mi dezvolte
rezistenţa şi răbdarea. Şi pe toate acestea eu le consideram a fi desăvârşire.
Se înţelege, temelia a tot şi toate era desăvârşirea morală, dar ea a fost
curând înlocuită prin desăvârşirea în general, cu alte cuvinte, prin dorinţa de
a fi mai bun nu faţă de mine sau faţă de Dumnezeu, ci prin dorinţa de a fi mai
bun faţă de ceilalţi oameni. Şi, foarte curând, această dorinţă de a fi mai bun
faţă de oameni s-a transformat în dorinţa de a fi mai puternic decât ceilalţi
oameni, adică mai măreţ, mai important, mai bogat decât ceilalţi.
CapII
CapII
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu