O dată cu abolirea
proprietăţii private va exista un individualism adevărat, frumos şi sănătos.
Nimeni nu-şi va mai risipi viaţa acumulând diverse obiecte şi simboluri ale
obiectelor. Omul va trăi într-adevăr. A trăi este unul dintre cele mai rare
lucruri din lume. Majoritatea oamenilor există, doar atât.
Problema este dacă am
întâlnit vreodată expresia deplină a personalităţii, cu excepţia planului
imaginativ al artei. În realitate, de fapt, nu am văzut-o. Cezar, spune
Mommsen, a fost un om deplin şi perfect. Dar cât de tragică era nesiguranţa
lui! Acolo unde există un om care-şi exercită autoritatea, există şi unul care
se opune autorităţii. Cezar a fost perfect, dar perfecţiunea lui mergea pe un
drum primejdios. Marcus Aurelius a fost un om perfect, spune Renan. Da, marele
împărat era un om perfect. Dar cât de intolerabile erau pretenţiile cu care era
asaltat! Se clătina sub povara imperiului. Era conştient de faptul că este un
om prea slab pentru a purta povara lui Titan şi o lume mult prea vastă.
Prin omul perfect eu
înţeleg acel om care se dezvoltă în condiţii perfecte, unul care nu este rănit,
îngrijorat, mutilat sau în pericol. Majoritatea personalităţilor au
fost obligate să fie oameni rebeli. Jumătate din puterea lor s-a risipit în
înfruntări. De exemplu, personalitatea lui Byron s-a irosit
teribil în lupta cu prostia, ipocrizia şi filistinismul englezilor. Astfel de
bătălii nu-ţi intensifică forţa întotdeauna – ele îţi exagerează slăbiciunea.
Byron n-a putut să ne dea ceea ce altminteri ne-ar fi dat. Shelley a scăpat mai
bine. Asemeni lui Byron, el a plecat din Anglia cât a putut de repede. Dar nu
era atât de bine cunoscut. Dacă englezii şi-ar fi dat seama ce mare poet era,
şi-ar fi ascuţit colţii şi i-ar fi făcut viaţa absolut insuportabilă. Dar el nu
era o figură notabilă în societate şi, în consecinţă, a scăpat într-o anumită
măsură. Chiar la Shelley, marca de rebeliune este uneori prea puternică. Marca
personalităţii perfecte nu este spiritul rebel, ci acela paşnic.
Atunci când o vom vedea,
adevărata personalitate a omului va fi ceva minunat. Va creşte simplu şi
natural ca o floare sau ca un copac. Nu va lupta cu sine. Nu se va angaja în
certuri sau dispute. Nu va căuta să dovedească ceva. Va şti totul. Cu toate
acestea, nu se va preocupa de cunoaştere. Va avea înţelepciune. Valoarea
acesteia nu se va măsura în lucruri materiale. Nu va avea nimic. Şi, cu toate
acestea, va avea totul – chiar dacă i se va lua, va mai avea încă, atât de
bogată va fi. Acest gen de personalitate nu se va mai amesteca mereu cu alţii
şi nu le va cere să-i semene, îi va iubi pentru că sunt diferiţi. Şi totuşi,
dacă nu se va amesteca, ne va ajuta pe toţi, aşa cum un lucru frumos ne ajută
prin simplul fapt că este ceea ce este. Personalitatea omului va fi un lucru
minunat. Va fi la fel de minunat precum personalitatea unui copil.
Este la latitudinea lor ca
evoluţia personalităţii să fie susţinută de creştinism; dar dacă oamenii nu
doresc acest sprijin, ea oricum se va dezvolta cu siguranţă. Şi asta pentru că
nu se va preocupa de trecut şi nici nu-i va păsa dacă lucrurile s-au întâmplat
sau nu. Nu va accepta legi în afara propriilor legi şi nici altă autoritate în
afara propriei autorităţi. Totuşi îi va iubi pe cei care s-au străduit să o
intensifice şi va vorbi adesea despre ei. Unul dintre aceştia a fost Christos.
„Cunoaşte-te pe tine însuţi!” stă scris deasupra portalului lumii antice.
Deasupra portalului lumii noi va trebui să scrie: „Fii tu însuţi”. Iar mesajul
lui Christos a fost, pur şi simplu, „Fii tu însuţi”. Acesta este secretul lui
Christos.
Când Isus vorbeşte despre
săraci, el se referă pur şi simplu la personalităţi, iar atunci când vorbeşte
despre bogaţi, el se referă la acei oameni care nu şi-au dezvoltat
personalitatea. Isus trăia şi se
mişca într-o comunitate care permitea acumularea proprietăţii private, aşa cum
se întâmplă în a noastră, iar evanghelia predicată de el nu spune că într-o
asemenea comunitate e bine ca omul să mănânce puţin, nesănătos, să poarte haine
zdrenţăroase, murdare, să doarmă în locuinţe oribile şi nesănătoase, şi e rău
ca omul să trăiască în condiţii sănătoase, plăcute, decente. O astfel de
perspectivă ar fi fost greşită atunci şi acolo, cum ar fi greşită în Anglia
zilelor noastre, căci pe măsură ce ne îndreptăm spre nordul ţării, necesităţile
materiale capătă o importanţă vitală, iar societatea noastră este infinit mai
complexă, punând la vedere extreme mai accentuate ale luxului şi pauperităţii
decât societatea antică. Asta a dorit să spună Isus, şi i-a spus omului: „Ai o
personalitate minunată. Dezvoltă-ţi-o. Fii tu însuţi. Să nu-ţi imaginezi că
perfecţiunea ta stă în acumularea sau posedarea de lucruri exterioare.
Perfecţiunea sălăşluieşte în tine. Dacă ţi-ai da seama de acest lucru, nu ţi-ai
dori să fii bogat. Bogăţiile obişnuite pot fi furate. Adevăratele bogăţii nu
pot fi furate, în vistieria sufletului tău există lucruri infinit de preţioase
– acestea nu-ţi pot fi luate. Aşa că încearcă să-ţi modelezi viaţa astfel încât
lucrurile exterioare să nu te lezeze, încearcă de asemenea să scapi de
proprietatea personală. Ea presupune o preocupare sordidă, muncă nesfârşită,
rău continuu. Proprietatea personală împiedică individualismul la tot pasul”.
Este de remarcat faptul
că Isus nu spune niciodată că oamenii împovăraţi de
nevoi sunt neapărat buni, iar cei bogaţi neapărat răi. Nu ar fi fost adevărat,
în calitate de clasă, oamenii bogaţi sunt mai buni decât oamenii împovăraţi de
nevoi, mai morali, cu un grad sporit de intelectualitate, mai bine
crescuţi. În comunitate, există doar o singură clasă care se
gândeşte mai mult la bani decât cei bogaţi – aceştia sunt săracii. Săracii nu se pot gândi la altceva, în aceasta constă
nefericirea de a fi sărac. Ceea ce Isus spune într-adevăr este că omul
atinge perfecţiunea nu prin ceea ce are, nici măcar prin ceea ce face – omul
atinge perfecţiunea prin ceea ce este. Astfel, tânărul bogat care vine la Isus
este prezentat ca un cetăţean eminamente bun, unul care nu a încălcat legile
clasei căreia îi aparţine şi nici poruncile religiei. El este un ins
respectabil în sensul obişnuit al acestui cuvânt extraordinar. Isus îi spune:
„Trebuie să renunţi la averea ta. Aceasta te împiedică să atingi perfecţiunea.
Este un obstacol în calea ta. Este o povară. Personalitatea ta nu are nevoie de
ea. În tine, şi nu în afara ta vei găsi ceea ce eşti cu adevărat”. Propriilor
prieteni le spune acelaşi lucru. Le spune să fie ei înşişi, să nu se frământe
pe seama altor lucruri. Ce importanţă au acestea? Omul este complet în sine.
Când vor păşi în lume, lumea nu va fi de acord cu ei. E inevitabil. Lumea
urăşte individualismul. Dar asta nu e cazul să-i tulbure. Ei trebuie să fie
calmi, să se preocupe de ei înşişi. Dacă un om le ia haina, ei să le-o dea
tocmai pentru a le arăta că lucrurile materiale nu au nici o importanţă. Dacă
oamenii îi jignesc, nu trebuie să le răspundă. Ce semnifică acest lucru? Ceea
ce spune cineva despre un om nu-l modifică pe acesta. El este ceea ce este.
Opinia publică nu are nici un fel de valoare. Chiar dacă oamenii sunt violenţi,
el nu trebuie să fie violent la rândul lui. Asta ar însemna să se coboare la
acelaşi nivel cu ei. La urma urmelor, chiar în închisoare, omul poate să fie
liber. Personalitatea lui poate să rămână nezdruncinată. El poate să fie
împăcat în sine. Şi, mai presus de toate, nu trebuie să se amestece cu alţii
sau să-i judece pe aceştia Personalitatea este un lucru misterios. Omul nu
poate fi evaluat întotdeauna după ceea ce face. El poate, foarte bine, să
respecte legea şi, cu toate acestea, să fie un om de nimic. El poate, foarte
bine, să încalce legea şi, cu toate acestea, să fie bun. El poate să fie rău
fără să facă nimic rău. Poate păcătui împotriva societăţii şi totuşi prin acel
păcat să atingă adevărata perfecţiune.
O femeie a fost prinsă în
adulter. Nu ni se spune istoria iubirii ei – probabil că iubirea aceea a fost
foarte mare. Isus a spus că păcatele i-au fost iertate nu pentru că ea s-a
căit, ci pentru că iubirea i-a fost atât de profundă şi minunată. Mai târziu,
cu puţin înainte de a muri, în timp ce se afla la o petrecere, femeia a venit
şi i-a picurat parfum scump în păr. Prietenii lui au încercat să o înlăture,
spunând că asta este o extravaganţă, că banii cheltuiţi pe parfum ar fi trebuit
cheltuiţi pentru ajutorarea nevoiaşilor sau pentru alte fapte asemenea. Isus nu
a acceptat acest punct de vedere. El a subliniat că nevoile materiale ale
Omului sunt mari şi foarte statornice, dar că nevoile spirituale ale Omului
sunt şi mai mari, că într-un moment divin, selectându-si propria modalitate de
expresie, o personalitate poate deveni perfectă. Chiar şi în zilele noastre
lumea o venerează pe această femeie ca sfântă.
Da, există multe sugestii
în individualism. De exemplu, individualismul anihilează viaţa de familie. O
dată cu abolirea proprietăţii private, căsătoria în forma ei actuală trebuie să
dispară. Aceasta e o parte a programului. Individualismul acceptă această idee
şi o rafinează. El converteşte constrângeri legale într-o formă de libertate
care va ajuta la dezvoltarea deplină a personalităţii şi va face iubirea
bărbatului şi femeii mai minunată, mai frumoasă, va face din ea o iubire care
înnobilează. Isus ştia acest lucru. El a respins pretenţiile ridicate în numele
vieţii de familie, deşi acest lucru exista în acea perioadă într-o formă foarte
accentuată. „Cine este mama mea? Care sunt fraţii mei?” a întrebat el când i
s-a spus că ei doreau să-i vorbească. Când unul dintre adepţi i-a cerut să-i
dea drumul să-şi îngroape tatăl, răspunsul cumplit a fost: „Lasă-i pe morţi
să-şi îngroape morţii”. El nu permitea ca individualismul să fie clătinat de
vreo revendicare, oricare ar fi aceasta.
Şi astfel, cel care ar fi
să ducă o existenţă creştinească este cel care este el însuşi, la modul
perfect şi absolut. El poate să fie un mare poet sau un mare om de ştiinţă, un
tânăr student sau cel care paşte oile în pârloagă, un dramaturg ca Shakespeare
sau un om care meditează asupra lui Dumnezeu, ca Spinoza, un copil care se
joacă în grădină sau un pescar care îşi aruncă năvodul în mare. Nu contează
ceea ce este, atâta vreme cât atinge perfecţiunea sufletului care sălăşluieşte
în el însuşi. Orice fel de imitaţie în materie de morală sau viaţă este
greşită. Pe străzile Ierusalimului acum se târâie un nebun care duce o cruce de
lemn pe umeri. El este simbolul vieţilor ruinate de imitaţie. Părintele Damien
a fost asemenea lui Christos atunci când s-a dus să trăiască alături de leproşi
pentru că într-o astfel de îndeletnicire el a realizat pe deplin tot ce era mai
bun în el însuşi. Dar el nu a fost mai creştin decât Wagner, care şi-a împlinit
sufletul în muzică, sau decât Shelley, care şi-a împlinit sufletul în cântec.
Nu există un tip unic de perfecţiune. Există tot atâtea perfecţiuni câţi oameni
imperfecţi. Dacă faţă de pretenţiile emise de spiritul caritabil omul poate
ceda şi rămâne în acelaşi timp liber, faţă de pretenţiile conformismului, omul
nu poate să cedeze şi să rămână liber în acelaşi timp.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu