DESPRE CELE SUPRAFIREŞTI SI DESPRE
ÎNGERI
Pentru cine crede în Dumnezeu şi în darurile
mîntuitoare ale Bisericii este firească şi credinţa în
atotputerea Făcătorului: căci Cine a rînduit legile firii le
poate şi birui, fiindcă El le stăpîneşte. El poate săvîrşi
orice minune între care cea mai mare - de la Creaţie, de la
Întrupare şi de la Înviere - este Prefacerea Sfintelor daruri
la fiecare Sfîntă Liturghie.
Pentru cine crede în Dumnezeu, toate minunile
Sfintelor Scripturi sînt cele mai neclintite adevăruri ale
Istoriei umane, după cum neîndoielnică este împlinirea
profeţiilor, după cum sigură va fi şi Parusia, a doua venire
a Domnului nostru lisus Hristos, pe norii văzduhului, în
toată slava Lui cerească, atunci cînd vor învia morţii şi se
va arde cu foc tot pămîntul, întru pregătirea şi pornirea
înfricoşatei judecăţi a lumii.
Minuni, ca semne supralumeşti, precum şi revelaţii, ca
vestiri dumnezeieşti, s-au petrecut în Vechiul Testament,
după cum, în multe şi felurite chipuri, s-au petrecut şi în
tot cursul erei creştine. Minuni s-au sâvîrşit prin sfinţii şi marii cuvioşi creştini,
despre care „Vieţile Sfinţilor” ne aduc o bogată mărturie,
după cum minuni s-au împlinit în tainice chipuri cu feluriţi
smeriţi credincioşi, cu ajutorul proniei cereşti, şi pentru
slava numelui lui Dumnezeu.
În cuprinsul fără de margini al unor posibilităţi de
înfăptuiri suprafireşti, minunile se pot împlini în cer sau pe
pămînt, în orice loc, în orice vreme şi în orice fel.
Minuni se petrec aşadar şi în zilele noastre. Dar alături
de adevăratele minuni dumnezeieşti, se petrec adeseori şi
felurite semne satanice sub aceeaşi înfăţişare a
suprafirescului. Dintre acestea, unele se recunosc şi se
identifică, iar multe trec neobservate sau sînt nesocotite.
Revelaţiile, minunile şi semnele suprafireşti sînt
întotdeauna împlinite de Dumnezeu sau de puterile cereşti
şi de sfinţi, ca mijlocitori între Dumnezeu şi oameni, dar
cu ştiinţa şi voia Lui.
Biserica dreptmăritoare ne învaţă însă că, în afară de
îngerii buni, sînt şi îngeri răi sau demoni, care acţionează
în felurite chipuri asupra noastră.Ortodoxia recunoaşte,
prin urmare, influenţa lumii nevăzute asupra lumii văzute
într-un mod cu totul real, deci n u în sensul unei exegeze
alegorice. În această înţelegere, drept credincioşii
venerează pe Sfinţii Îngeri şi le caută ocrotirea, în schimb,
ei duc război duhurilor rele şi se feresc de ele. Şi cu cît
omul are o viaţă mai duhovnicească, cu atît el devine mai
simţitor şi mai limpede văzător al acţiunilor făpturilor neîntrupate, bune sau rele.
Din păcate însă, numeroase suflete s-au împietrit şi au
devenit neprimitoare faţă de sensul minunilor şi străine de
adevărata mistică.
După învăţătura Bisericii noastre Ortodoxe, la începutul
zidirii celor nevăzute, demonii au fost îngeri luminaţi şi de
aceeaşi fire cu toţi ceilalţi îngeri. Ei au fost creaţi în stare
de har şi hărăziţi spre multă slavă în împărăţia cerească.
Dar, prin păcatul trufiei, de care s-a făcut vinovat Lucifer,
căpetenia acestor cete îngereşti - asemuindu-se el cu
Dumnezeu, Făcătorul lui şi al tuturor celor văzute şi
nevăzute - i s-a tras prăbuşirea, atît lui cît şi tuturor
îngerilor care l-au urmat.
Din această mare încercare, abătută în locurile cele prea
înalte, s-au putut cerne, înaintea lui Dumnezeu, îngerii
buni de îngerii răi. Celor buni li s-a rînduit răsplata
fericirii veşnice şi celor răi osînda muncilor veşnice.
Arhanghelul Mihail a ieşit atunci cu cetele lui îngereşti
întru întîmpinarea celor răzvrătiţi şi i-a biruit. Lucifer a
fost izgonit din împărăţia de slavă şi a căzut în văzduh şi
pe pămînt, în întunericul spiritual, împreună cu toţi
demonii săi.
Fiind duhuri neîntrupate, aceste făpturi care s-au
îndepărtat de la starea lor naturală bună, şi s-au apropiat
de o stare împotriva naturii, rea, nu se mai pot pocăi, ci şiau făcut parte de osînda veşnică a iadului.
„Căci n-a cruţat Dumnezeu pe îngerii care au pă cătuit, ci i-a aruncat în adînc, unde stau înconjuraţi de întuneric,
legaţi cu lanţuri şi păstraţi pentru Judecată” (II Petru 2, 4).
Şi astfel, dreptatea lui Dumnezeu este împăcată şi
împlinită, căci toate puterile cereşti, toţi îngerii, ca de
altfel însuşi omul, au fost creaţi în principiul liberei alegeri
a binelui şi a răului şi li s-a dat inteligenţă proprie cu toate
facultăţile necesare pentru a rămîne în Dumnezeu şi deci
în lumină şi în cinste.
„Aşadar, cu toate că demonii erau de aceeaşi natură cu
îngerii, totuşi au devenit răi, închinîndu-şi de bună voie
voinţa lor de la bine spre rău”. („Dogmatica” Sfîntului
Ioan Damaschin. Despre diavol şi demoni).
Drept urmare, tocmai prin faptul că libera alegere a fost
pîrghia creaţiei în înzestrarea tuturor făpturilor superioare,
cărora li s-a dat răspunderea acţiunilor lor, prin păcatul
neascultării, demonii şi-au pierdut starea de har şi s-au
rupt de Ziditorul lor.
Din clipa căderii lor, Satana şi demonii lui nu mai pot
duce război cu Sfinţii îngeri din ceruri dar, în schimb, întro zvîrcolire de forţe oarbe, aceste duhuri rele caută mereu
a zădărnici planurile Făcătorului şi a duce o luptă de
nimicire împotriva Omului, centrul creaţiei. Din vîrtejul
acestor ispite care se abat mereu, necruţătoare, asupra
neamului omenesc, se va putea discerne, pînă la urmă
„grîul” de „neghină”, alegîndu-se fiii lui Dumnezeu de o
parte, faţă de fiii Satanei, de alta. După unele tradiţii ale Bisericii, oamenii mîntuiţi vor
lua, la Judecata cea Mare, locurile pierdute de îngerii răi în
Împărăţia lui Dumnezeu.
Deoarece însă numai prin mîntuire omul poate deveni
moştenitor al Împărăţiei cereşti, iar mîntuirea nu o putem
dobîndi decît prin Biserică, Satana a căutat de la început
să ducă aprig război nu numai omului ca făptură, dar şi
Bisericii - Mireasa Domnului Hristos - ca deţinătoare a
Sfintelor Taine. Deci scopul vicleanului ispititor,
vrăjmaşul lumii şi al lucrărilor lui Dumnezeu, este de a
distruge Biserica. În cursul celor 20 de veacuri de cînd am
fost răscumpăraţi prin Sîngele Domnului, diavolul a
izbutit să rupă numeroase ramuri din trunchiul Bisericii
Soborniceşti şi Apostolice, prin atîtea secte, schisme şi
erezii diferite, care au stîlcit sau au părăsit adevăratele
dogme şi taine mîntuitoare.
Spiritualitatea lumii creştine a degenerat astfel mereu
pînă la nivelul coborît al mentalităţii rezultate din
actualele forme ale masoneriei, ale marxismului şi ale
ateismului.
Acest proces de destrămare continuă însă şi acum, cu o
violenţă din ce în ce mai mare, pentru că şi vrăjmaşul cel
nevăzut ştie că nu mai are decît puţină vreme. Astfel încît
se întreabă însuşi Mîntuitorul: „Cînd va veni Fiul Omului,
va găsi El oare credinţă pe pămînt ?” (Lc. 18, 8). Cu toate
acestea, Domnul singur ne încredinţează cu hotărîre:
„...nici porţile iadului nu vor birui Biserica” (Matei 16,
18). În faţa unei asemenea dramatice lupte, în care se află în
primejdie Biserica şi mîntuirea lumii, cu atît mai mult
dreptmăritorii creştini cu bună judecată trebuie să stea de
veghe, cu toată grija, pentru a stăvili şi îndrepta răul care
încearcă să atace curăţia credinţei noastre ortodoxe, sub
orice chip s-ar produce aceasta.
Mihai Urzică
P2
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu