STĂPÎNIRI DEMONICE
În lupta atît
de înverşunată pe care diavolul o duce împotriva Bisericii şi a lumii, fără să
ţină seama de nici un fel de mijloace, este firesc că duhul răului nu cruţă pe
nici un om pentru a-l cîştiga de partea lui. În căile de nepătruns ale
judecăţilor dumnezeieşti, diavolul poate fi lăsat uneori în libertate, cu voia
lui Dumnezeu, pentru a pune stăpînire pe unii oameni, în parte sau cu totul,
spre o pedepsire a lor, spre o încercare a lor, sau spre adeverirea unor
lucrări ascunse cu rosturi mai adînci în ordinea spirituală. Asemenea acte de
posesiune pot să provoace două feluri de manifestări: unele cu înfăţişări
demonice (îndrăciţii şi obsedaţii), iar altele cu înfăţişări angelice (falşii
profeţi şi falşii făcători de minuni).
Diavolul poate să subjuge pe asemenea
oameni cu o putere care îi depăşeşte, le stăpâneşte facultăţile psihice,
simţurile şi organele, iar cei îndrăciţi pot deveni astfel foarte uşor uneltele
oarbe ale unor scopuri satanice. Prin tulburarea facultăţilor lor psihice,
diavolul le poate produce unele manifestări neobişnuite ca: vedenii, semne,
vise şi arătări „minunate” care nu sînt, de fapt, decît năluciri demonice.
Despre felurite cazuri de îndrăciţi ne vorbeşte, în multe locuri, Sfînta
Scriptură. Sînt bine cunoscute atîtea împrejurări din Evanghelii, prin care
Domnul Hristos a izgonit dracii din atîţia posedaţi. Asemenea şi din vieţile
multor sfinţi şi din istoria Bisericii, se cunosc fel de fel de forme de
stăpîniri demonice. În chip obişnuit, Dumnezeu ne-a lăsat ca arme de apărare
împotriva diavolului semnul crucii, postul şi rugăciunea; iar pentru
împrejurări neobişnuite, ie-rurgiile Bisericii, exorcismele, precum şi unele
Sfinte Taine, între care, mai ales, este Sfîntul Maslu. Felurite sînt chipurile
în care diavolul se poate manifesta prin mijlocirea unui îndrăcit. Iată cîteva:
1. Îndrăcitul poate fi lovit de o infirmitate organică, fără cauză aparentă şi
„din senin”: surzenie, orbire, muţenie, ologeală sau altele. 2. Îndrăcitul
poate dispune de forţe şi de însuşiri aparente care depăşesc în chip nemăsurat
puterile şi aptitudinile lui fireşti. 3. Îndrăcitul poate cunoaşte, dintr-o
dată, lucruri pe care nu le-a cunoscut înainte, atît în domeniul ştiinţelor şi
al istoriei, cît şi al Sfintelor Scripturi. 4. Îndrăcitul poate vorbi şi
scrie în limbi felurite cu multă uşurinţă şi fără să fi cunoscut acele limbi.
5. Îndrăcitul poate face prevestiri, ghiceşte faptele şi gîndurile oamenilor şi
vede în ascuns. 6. Îndrăcitul poate prilejui în jurul lui felurite semne şi
fenomene cu caracter neobişnuit (mutări şi ridicări de obiecte, zgomote,
năluciri, apariţii luminoase). 7. Îndrăcitul poate cădea în stări cataleptice
asemănătoare cu moartea. Spre lămurirea unor fenomene de esenţă demonică va fi
interesant de relevat cazul cunoscut al celor doi copii îndrăciţi din Ilfurt
(Alsacia), petrecut pe la 1865 şi întărit de felurite documente verificate,
aflate în Arhivele Episcopiei din Strasburg. În cartea parohului Sutter din
Wickerschwihr (Alsacia), sub titlul „Dracul” tradusă în româneşte de Soc.
Bonaventura (Serafica, Roman) aflăm următoarele: „De mai multe ori unul din
copiii îndrăciţi prevesti moartea cîtorva persoane” (p. 46). „Vorbea de fapte
petrecute cu douăzeci, treizeci şi chiar o sută de ani mai înainte şi aşa de
limpede, lămurit şi sigur, încît îţi venea să crezi că fusese de faţă la ele.
Dar şi de întîmplările proaspete avea o cunoştinţă cum numai diavolul poate
avea” (p. 47). „Uneori îndrăciţii povesteau fapte întîmplate la începutul lumii
şi întru totul după Biblie” (p. 52). „Multe amănunte, chiar necunoscute, despre
crimele 10 îngrozitoare petrecute în trecut în Ilfurt, au fost date pe faţă de
cei doi copii îndrăciţi, şi în scurt timp lumea a trebuit să se convingă că
pentru ei nimic nu putea fi ascuns” (p. 53). „Diavolul se înfuria pe oricine
arăta compătimire şi interes pentru cele două victime şi-i făcea rău la orice
prilej. În două nopţi el distruse albinele din 20 de stupi de pe la vecinii lui
Brobeck. Toate albinele erau cu capul rupt! Declarînd Satana - prin gura
îndrăciţilor - că el era făptuitorul, dl. Brobeck chemă pe preot ca să
binecuvînteze stupii şi roiurile noi şi puterea duhului distrugător fu
nimicită”. „Satana avea o ura neîmpăcată pe dl. Tresch, care venea aproape
zilnic să viziteze pe cei doi îndrăciţi. Odată el abia părăsise odaia, că
diavolul şi răcni ca spre uşurare: « Am de reglat o socoteală mare cu acesta!
». Şi puţin după aceea una din vacile d-lui Tresch îşi rupse un picior. «Iată un
bun început!, strigă el, însă vom mai vedea şi altele!». De fapt, după cîteva
zile, doi viţei ai lui pieriră fără să bolească deloc. «Iată un alt dar pentru
el - rînji diavolul - însă nu va fi cel din urmă». Trecu un timp şi coborînd pe
scări, căzu şi-şi rupse o mînă; şi în aceeaşi clipă, foarte fericit şi cu glas
batjocoritor, diavolul a povestit despre aceste fapte celor care erau atunci în
jurul copiilor. Unul după altul, i se îmbolnăviră apoi domnului Tresch: calul,
cîinele şi o capră, de nişte boli necunoscute” (p. 59). Cu cei doi
îndrăciţi, se întîmplau adeseori felurite fenomene despre care documentele
pomenesc, între altele, următoarele: „Uneori li se strîngeau picioarele într-un
chip grozav şi apoi li se legau cum s-ar lega cu nişte funii, fără ca cineva să
le poată deznoda; apoi, deodată trebuiau să le desfacă şi să le ridice, ca două
aripi, cu iuţeala fulgerului. Nici o putere omenească nu era în măsură să-i
îndrepte pînă cînd diavolul nu lăsa în pace pe sărmanele victime. Dacă stăteau
pe scaun, scaunul era ridicat în aer de mîini nevăzute. Căzînd nu li se
întîmpla nici un rău”. „Copiii se căţărau pe copaci ca nişte pisici (de
comparat cu somnambulii) şi se puteau prinde chiar şi de crengile cele mai
subţiri, fără teamă că se vor rupe”. „În odaia lor erau chinuiţi de o căldură
cumplită, ce nu se putea suferi nici în toiul iernii. Dacă mama copiilor, care
dormea în aceeaşi odaie cu îndrăciţii, se scula înăduşită de căldura prea mare
şi stropea cu apă sfinţită patul copiilor, arşiţa scădea într-o clipă şi
devenea normală”. „Uneori nişte mîini nevăzute scoteau perdelele de la ferestre
şi acestea se deschideau cu repeziciune ameţitoare, deşi erau bine închise;
altă dată duhul cel rău răsturna şi tîrîia încoace şi încolo prin odaie mese,
scaune şi alte mobile; altă dată chiar casa întreagă era zguduită ca de un
cutremur puternic” (p. 64). „Chipul lui Teobald, unul din îndrăciţi, se
schimbase atît de mult, încît nu putea trece neobservat. Era palid şi foarte
slab, ca o fiinţă prea repede crescută; ochii mari şi negri aveau o expresie de
şovăială şi de nelinişte; faţa îi era suptă ca după o oboseală lungă şi pe
deasupra era cu desăvîrşire surd, din clipa îndrăcirii lui. În general stătea
tăcut şi liniştit. Nu trebuia să-i vorbeşti de biserică şi, cu atît mai puţin,
să încerci să-1 duci. Chiar dacă i se legau ochii şi se făceau diferite
ocoluri, de îndată ce se ajungea în apropierea bisericii, începea să se zbată
ca un drac în aghias-mă şi să urle ca un cîine. Iar dacă cineva încerca să-1
ducă înăuntru cu de-a sila, cădea la pămînt ca o bucată de lemn, iar faţa i se
făcea înfricoşătoare”. „Furia îi ajungea apoi la culme dacă vreunul îl stropea
cu aghiasmă şi nu-şi căpăta liniştea decît îndepărtîndu-se de sfîntul locaş”
(p. 104). Cu privire la asemenea reacţii, este însă locul de observat că nu
toţi îndrăciţii se comportă în acest fel faţă de cele sfinte. Aşadar, criteriul
de identificare a unor posedaţi nu poate fi întemeiat pe asemenea fapte de
ordin exterior. Cartea autorului Sutter, din care s-au făcut pomenirile de mai
sus, înşiră încă multe date şi împrejurări interesante în legătură cu cei doi
îndrăciţi, care după multe suferinţe, au putut fi izbăviţi de duhurile rele
prin ajutorul unor repetate şi îndelungate exorcisme. În domeniul
demonologiei, alături de atîtea speţe ciudate de îndrăciri, este interesant
cazul Mariei des Vallées din Normaudia, bogat în multe manifestări şi
subtilităţi psihice care atacă toată gama demonismului: de la anumite fenomene
fizice dezordonate şi vătămătoare, pînă la unele stări extatice cu inspiraţii
de aparenţă profetică (Les Révélations de Marie des Vallées, Emil Dermenghem,
Ed. Plon-Nourrit Paris). Fapte mai recente, aparţinînd acestui domeniu, s-au
petrecut în anii trecuţi şi la noi în ţară, în comuna Talpa din Bucovina, cu
fata Eleonora Zugun, asupra căreia ziarele din acea vreme au făcut multă vîlvă.
După ce s-au desfăşurat şi cu această copilă tot felul de fenomene demonice
care rămîneau fără lămurire pentru atîta lume, psihiatri străini s-au ocupat de
ea dar fără rezultat, iar diferite cercuri spiritiste au căutat s-o capteze ca
medium. Se pare însă că, după multe suferinţe, Dumnezeu a izbăvit de cel rău
acest suflet trudit, redîndu-i în urmă tămăduire deplină. Desigur multe sînt
manifestănle care se observă în diferitele cazuri de îndrăciri. Din asemenea
încercări, Dumnezeu voieşte să ne întoarcă gîndul spre lucrarea Sa şi spre
adevărurile răscumpărării noastre. Căci dacă stăpînirea unor duhuri rele poate
fi atît de grozavă pentru nişte oameni pe pămînt, ce va însemna oare scrîşnirea
dinţilor în muncile iadului pentru cine va fi zvîrlit acolo fără nădejde de
mîntuire! Dacă însă subjugarea sufletească şi trupească a unor oameni
îndrăciţi devine manifestă oricui, în schimb stăpînirea minţii sub puterea
demonică este mai greu de observat, dacă nu pătrundem dincolo de cele văzute cu
ochii pămînteşti. Totodată, se poate observa că dacă cazurile de demonism cu
astfel de stăpîniri trupeşti sînt destul de rare, deoarece diavolul nu voieşte
să se dezvăluie prea deseori în chip vădit, în schimb cazurile de subjugare a
minţii sînt foarte numeroase, din pricina stării de păcat de moarte în care
trăieşte atîta lume. Asupra manifestărilor demonice în chip angelic, care pot
fi şi ele foarte variate, se va insista mai mult în cuprinsul viitoarelor
capitole.
Mihai Urzică
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu