O ÎNŢELEPCIUNE NEBUNEASCĂ ŞI O FALSĂ MISTICĂ
În babilonia pe care îngerul căzut a căutat să o provoace
în lume, în toate domeniile de gîndire, ca un surplus al
ereziilor fără de număr apărute în credinţă de atîtea
veacuri, sînt de reţinut şi rătăcirile care au ieşit de pe urma
unor teorii „ştiinţifice”. Aşa de pildă: teoria darwinistă a
descendenţei omului din maimuţă sau susţinerea existenţei
omului pe pămînt de mai multe sute de mii de ani, deci
împotriva adevărului biblic, precum şi afirmarea apariţiei
iniţiale a omului pe cale naturalistă şi nu dintr-o spiţă
unitară, adamica şi genetică.
În psihologie s-a alterat concepţia conştiinţei umane
prin noţiunea inconştientului, ajungîndu-se la aberaţia
psihanalizei freudiste.
În ştiinţele fizice şi chimico-biologice s-a ajuns la cultul
materiei ca generatoare a vieţii primare (teoria
monerelor);şi odată cu afirmarea că „în natură totul se
31
transformă şi nimic nu se pierde” s-a admis nemurirea
materiei, dar s-a tăgăduit veşnicia duhului.
În sociologie s-a introdus „contractul social” cu toate
urmările lui: căsătoria în scop naturalist şi deci nu tainic şi
spiritual; divorţul din ce în ce mai nestăvilit;
masculinizarea femeii, libera cugetare în credinţă, iar apoi
avortul autorizat pentru diferite cauze cu aparenţă de
îndreptăţire şi sub o altă formă sterilizarea în scopuri
rasiale, ideea socială comunistă şi altele.
În economia politică s-a ajuns la teoria distrugerii
supraproducţiei naturale în scopul speculării valorii ei (în
Brazilia se aruncă cafeaua în mare ca să se menţină preţul
cafelei în Europa; prin diferite porturi mediteraneene se
distrug milioane de portocale, ca să nu scadă costul
acestor exotice în ţările importatoare; întinderi de vii
rămîn neculese ca să nu se deprecieze vinul marilor
producători viticoli; zeci de mii de oi sînt uneori omorîte
în Australia, ca să nu se concureze lîna din centrele textile
britanice).
În igienă se introduce ideea de contagiune pînă şi cu
privire la cele sfinte şi în toate domeniile se observă
aceeaşi părăsire a sensului adevărat al existenţei şi al
vieţii, faţă de viziunea Sfintei Scripturi.
„Vai lumii din pricina prilejurilor de păcătuire ! Fiindcă
nu se poate să nu vină prilejuri de păcătuire, dar vai de
omul acela prin care vine prilejul de păcătuire !” (Matei
18, 7).
32
„Voi prăpădi înţelepciunea celor înţelepţi - spune
Domnul - şi voi nimici priceperea celor pricepuţi”; iar
Apostolul Pavel adaugă: „Unde este înţeleptul? Unde este
cărturarul? Unde este vorbăreţul veacului acestuia? N-a
prostit Dumnezeu înţelepciunea acestei lumi? Căci întrucît
lumea, cu înţelepciunea ei, n-a cunoscut pe Dumnezeu în
înţelepciunea lui Dumnezeu, Dumnezeu a găsit cu cale să
mîntuiască pe cei ce cred prin nebunia propovăduirii
Crucii” (1 Corinteni 1, 19-21).
O anumită stare haotică în gîndirea şi simţirea ultimelor
decenii este de observat şi într-un alt cîmp de manifestări.
Sub aceeaşi ascunsă lucrare demonică apare astfel noua
artă deformistă - smulsă din rădăcinile ei fireşti - cu
tendinţe „futuriste”, „dadaiste” şi „supermoderniste”, şi cu
o notă de „scandal" care se întîlneşte atît în arhitectura
vremii, cît şi în artele plastice. Deopotrivă se
caracterizează şi muzica nouă, prin elementele ei
împrumutate din elucubraţiile negrilor sau moda
femeiască decăzută sub orice nivel de bun simţ şi ajungînd
pînă la caricaturizarea genului uman...
În Babelul cel nou s-au încurcat nu numai limbile
oamenilor, dar şi simţirile şi credinţele lor.
Iată însă că, prin întronarea mentalităţii evului modern,
problemele de existenţă ale vieţii devenind din ce în ce
mai complicate, lumea a căzut în materialismul cel mai
înverşunat.
33
Totodată, prin ceea ce tehnica a înfăptuit mai
„senzaţional”, ştiinţele pozitive au împins lumea într-o
măsură şi mai mare spre cel mai absurd raţionalism.
Materialismul, conlucrînd cu raţionalismul, într-o
acţiune comună de dezagregare a spiritului omenesc, a
ucis credinţa în mare parte. Deci, toată această lume
dezrădăcinată sub impulsul Satanei, din legăturile ei
spirituale, s-a îndepărtat de ideea creştină prin cele două
virusuri ale evului nou: materialismul şi raţionalismul.
Drept o urmare firească, lumea modernă a devenit din ce
în ce mai înclinată de a cădea în ateism sau de a primi
idolatria.
Căci cine se îndepărtează de Hristos este îmbrăţişat de
Satana.
S-a ajuns astfel la felurite chipuri de tăgăduire a
credinţei şi de batjocorire a Bisericii, iar în ultimele
vremuri s-a instituit o organizaţie foarte activă a „Uniunii
mondiale a ateilor”. Pe de altă parte, teosofia, spiritismul
şi neopăgînismul, combinate cu toate formele de ocultism
şi de magie, au ieşit la iveală de pretutindeni şi sînt în
mare cinste printre toţi creştinii descreştinaţi.
Anumiţi oameni cu renume şi-au dat girul lor, fără
rezerve, tuturor acestor manifestări, prin simplul fapt al
constatării fenomenelor, şi le-au prezentat ca pe nişte
adevărate „revelaţii ale ştiinţei”. Printre marii savanţi
susţinători a întunecoaselor speculări şi practici psihice
34
se enumără: Crookes, Russel-Walace, Zoellner, dr.
Schrenck-Notzing, Flammarion, Lombroso, Edison şi alţii.
Ca rezultat al unor asemenea tendinţe, se scriu o
sumedenie de cărţi cu conţinut ocultist, se întemeiază de
către Ch. Richet, o nouă ştiinţă denumită „metapsihică”,
iar de curînd se înfiinţează o nouă catedră de spiritism la
„Trinity College” din Cambridge. În sfîrşit, „misterele” şi
magiile Tibetului şi Indiei devin izvorul de inspiraţie al
tuturor „iniţiaţilor”.
Asistăm la o îngrozitoare recădere a lumii în vrăjitorie.
Din fericire însă „nici porţile iadului nu vor birui
Biserica”, iar mărturisitorii lui Hristos, în duhul
Adevărului, vor rămîne pînă la sfîrşit.
Iată, deci, că într-o asemenea vreme de mare decădere
duhovnicească pentru toată omenirea, în care păcatul a
sporit atît de mult sub toate formele, dar în care începe să
se înfiripe şi o frumoasă trezire de credinţă dreptmăritoare,
s-au ivit şi continuă să se ivească fel şi fel de arătări şi
semne fantastice, care stîrnesc o neobişnuită vîlvă şi
frămîntă nenumărate suflete. De aceste „minuni” petrecute
şi la noi în ţară, unii s-au îndoit, alţii s-au lepădat; dar
mulţi au crezut în ele. Îndoiala multora a fost cauzată de
două fapte: pe de o parte de neîncrederea în buna credinţă
a diferiţilor vizionari, bănuindu-i pe aceştia de minciună,
pe de altă parte, de gîndul că aceşti vizionari ar fi fost
nişte isterici sau maniaci, care au căzut în prada unor
halucinaţii.
35
În sfîrşit, este şi o categorie a ateilor şi a zeflemitorilor,
a acelor oameni învîrtoşaţi, care nu cred în minuni şi care
hulesc Duhul Sfînt.
Se pare, totuşi, că cei cu chemare teologică nu s-au
întrebat îndeajuns dacă toate aceste pretinse minuni nu ar
fi fost cazuri de o închipuită teofanie, deci de o lucrare
luciferică şi nu de o descoperire dumnezeiească.
Sînt bine cunoscute tuturor împrejurările în care, în
ultimii ani, s-au produs cele mai însemnate dintre aceste
„minuni”, precum şi elementele de căpetenie care le-au
constituit.
Povestirile repetate ale vizionarilor, cărţile tipărite în
acest scop şi toate mărturiile credincioşilor care au luat
cunoştinţă de aceste „descoperiri”, chiar la locurile
arătărilor, sau „minunile” petrecute în aceste împrejurări,
formează documentul de cunoaştere al tuturor acestor
cazuri.
Să pătrundem deci, cu toată nepărtinirea, în miezul
acestor întîmplări neobişnuite, pentru a cunoaşte din ce
izvoare pornesc ele, căutînd să ne bucurăm de biruinţa
Adevărului, iar nu de biruinţa părerilor noastre. Mai
presus de orice să fie Hristos, care este Adevărul, iar nu
şarpele care se ascunde în noi sub chipul „amorului
propriu” sau al unor false credinţe.
De fapt, prin cele de faţă nu se va pune în discuţie dacă
vizionarii de care ne ocupăm ar fi nişte mincinoşi sau nişte
oameni de rea credinţă sau nişte halucinaţi,
36
ci faptul dacă ei înşişi nu au fost înşelaţi de o lucrare a
ispititorului, pe temeiul credinţei şi al Scripturilor,
scoţîndu-se astfel în lume felurite învăţături greşite şi
nepotrivite. Căci pot fi unii oameni foarte evlavioşi care,
fiind ispitiţi prin mincinoase revelaţii, de şarpele cel
bătrîn, nu-şi dau seama de această înşelăciune şi, din
cauza unei lipse de orientare duhovnicească, devin ei
înşişi scula răului într-o acţiune antichristică, fiind totuşi
încredinţaţi că pe Dumnezeu Îl slujesc.
Sînt numeroase cazurile de acest fel, care se întîlnesc în
viaţa celor mai cuvioşi trăitori creştini, de care atîtea cărţi
ale Bisericii sau ale tradiţiei noastre duhovniceşti, ne fac
cu prisosinţă pomenire. Aici este însă şi partea de grijă a
celor cu răspundere pentru credinţa noastră, ca să ştie să
lămurească bine, şi fără greş, toate cazurile de închipuită
teofanie, pentru a nu le lăsa la voia întîmplării, ca să
devină o primejdie pentru obştea ortodoxă.
În toate aceste întîmplări cu „minuni”, dar mai cu
seamă după „revelaţia” de la Maglavit, aproape toţi ceilalţi
vizionari care s-au ridicat de pe întinsul ţării, au pretins că
L-au văzut pe Dumnezeu-Tatăl sau pe Sfînta Treime, sau
pe Hristos, sau pe Maica Domnului, sau pe alţi Sfinţi, şi au
îndemnat lumea să se lase de faptele rele şi să ia drumul
Bisericii. Orice îndemn spre pocăinţă este desigur bun şi
folositor. Întrucît, însă, aceste cazuri de pretins misticism
se întemeiază pe o reală descoperire dumnezeiască, rămîne de văzut.
37
Rîvna şi strădania unor vizionari, care fără de încetare
îşi vestesc solia, poate fi cu totul deosebită şi pilduitoare,
dar nu reprezintă decît o valoare relativă faţă de miezul
lucrării. Căci hotărît este că simplul fapt de a întoarce pe
cîte unii oameni la credinţă nu este o garanţie de solie
dumnezeiască, atîta timp cît şi „diavolul are credinţă de se
cutremură” şi totuşi nu se mîntuie. Deci scopul este ca să
se întoarcă lumea la Dumnezeu, în toată ascultarea Sfintei
Biserici şi în împlinirea sfintelor porunci.
Pe măsură ce anumite lucrări de rătăcire îmbracă forme
de credinţă şi de evlavie, iar anumite semne neobişnuite,
cu aparenţă de teofanie, se prezintă în formă
„evanghelică” şi se ascund îndărătul Bisericii, ele devin şi
mai primejdioase pentru viaţa noastră duhovnicească.
Cu o asemenea momeală s-au desprins din trunchiul Bisericii Soborniceşti şi Apostolice sumedenie
de suflete, în rătăciri şi secte atît de felurite şi de
veninoase. Cu aceeaşi momeală Satana cheamă necontenit lumea în adîncul Gheenei, prin glasul ademenitor al multor falşi profeţi. Şi mulţi se prind şi
cad în cursă.
Cele spuse de astfel de „profeţi” - ei înşişi de bună
credinţă, dar înşelaţi - sînt de multe ori lucruri bune şi
folositoare; ele cuprind citate biblice, îndemnuri morale şi
par izvorîte din inspiraţia Duhului Sfînt. Dar ce folos?
Căci esenţial este ca tot ceea ce formează obiectul unei
descoperiri dumnezeieşti să fie curat şi sfînt, fară nici o
abatere şi fară nici un element dubios, pentru ca nimic să
38
nu iasă din cuvîntul Scripturii şi din brazda Sfintei
Predanii şi nimic să nu deformeze dreapta credinţă.
Apărînd însă puncte dubioase, atît din cuprinsul unor
pretinse revelaţii, cît şi din lucrările de „minuni” săvîrşite
de unii vizionari, sîntem datori să fim cu cît mai multă
luare aminte faţă de aceste întîmplări, deoarece eticheta
unui produs ne poate înşela asupra provenienţei lui reale.
Toţi cunoaştem cazul atîtor fabricate „străine” care,
purtînd o pretinsă „marcă autentică”, provin totuşi din cine
ştie ce loc al ţării noastre şi izbutesc să înşele pe mulţi
oameni simpli.
Din moment ce se constată o abatere într-un caz de
manifestare mistică, este de prisos să mai susţinem că
respectiva „minune” poate fi de la Dumnezeu. Cu
asemenea mistificări, ne aflăm într-o mare primejdie
pentru credinţa cea adevărată. Propriu zis, nu este destul a
ne afla în faţa unor semne neobişnuite pentru a le chezăşui
drept minuni, adică, drept o adevărată lucrare
dumnezeiască. Pentru că semne neobişnuite pot fi făcute
uşor prin puterea celui rău. Şi nu este o dovadă suficientă
cînd, în urma unei lucrări aşa-zise „suprafireşti”, un om cu
totul redus şi incult vorbeşte ca din Sfînta Scriptură,
pentru a crede că însuşi Duhul Sfînt grăieşte prin gura
aceluia. Căci şi diavolul cunoaşte Scriptura. Iar toate
ereziile de credinţă care s-au produs în decursul atîtor veacuri, au fost provocate tot de ispitele Necuratului, pe
temeiul Sfintelor Scripturi.
39
Ne spune în această privinţă chiar Mîntuitorul: „Se vor
scula mulţi prooroci mincinoşi şi vor înşela pe mulţi”
(Matei 24, 11). „Atunci dacă vă va spune cineva: Iată,
Hristosul este aici sau acolo, să nu-1 credeţi. Căci se vor
scula hristoşi mincinoşi şi prooroci mincinoşi; vor face
semne mari şi minuni pînă acolo încît să înşele, dacă va fi
cu putinţă, chiar şi pe cei aleşi. Iată ce v-am spus mai
înainte. Deci, dacă vor zice: Iată-L în pustie (vedenii
sataniceşti şi înşelători antichristice) să nu va duceţi
acolo ! Iată-L în odăiţe ascunse (fenomene spiritiste) să
nu credeţi !” (Matei 24, 23-26).
Cînd este vorba însă că îi va înşela, de va fi cu putinţă,
chiar şi pe cei aleşi, se înţelege de la sine că nu cu ispite
grosolane îi va momi vicleanul pe aceşti binecredincioşi,
ci cu însăşi Sfînta Scriptură şi cu învăţătura Bisericii. De
altfel, cînd a cutezat Satana să-L ispitească în pustie pe
însuşi Domnul Hristos, I-a vorbit tot din Scriptură, ca un
iscusit învăţat.
Mîntuitorul ne-a prevenit deci despre aceste diferite
vedenii care aveau să se întîmple, prin pustie sau prin
odăiţe ascunse, sub chipul unor hristoşi mincinoşi. Iată
însă că şi Apostolul Pavel ne atrage aceeaşi luare aminte:
„Şi nu este de mirare, căci chiar Satana se preface întrun înger de lumină. Nu este deci mare lucru, dacă şi
slujitorii lui se prefac în slujitori ai neprihănirii” (II Cor.
11, 14-15).
40
Totodată, în Apocalipsă (13, 13-14) ni se vesteşte
răspicat: „Săvîrşea semne mari, pînă acolo că făcea chiar
să se coboare foc din cer pe pămînt, în faţa oamenilor. Şi
amăgea pe locuitorii pămîntului prin semnele care i se
dăduse să le facă în faţa fiarei...”.
După cum se vede, mare este puterea Satanei, cînd
Dumnezeu îi dă îngăduinţa de a face asemenea lucrări şi
lesne este ca semnele ispititorului să fie luate drept minuni
dumnezeieşti, pentru a ne atrage în mrejele lui pierzătoare.
Astfel că nu este destul a vorbi sau a face minuni în
numele lui Hristos, pentru a fi într-adevăr ai lui Hristos. Se
cuvine deci să ne călăuzim paşii cu mare băgare de seamă
pentru a nu ne lăsa înşelaţi de un duşman atît de temut şi
de iscusit care, ca un mare strateg, ne întinde curse de
moarte.
La aceste consideraţii s-ar putea însă replica; oare dacă
ştim că lupi răpitori vor veni în blană de oaie, trebuie să ne
temem şi de oile adevărate? Dacă vor veni hristoşi
mincinoşi şi tot felul de înşelăciuni satanice, trebuie să ne
îndoim şi de adevăratele minuni dumnezeieşti? Oare să
credem că Domnul îşi va îngrădi puterea de a se mai
descoperi aleşilor Săi prin vise sau vedenii minunate?
Desigur că nu!
Dar dacă este totuşi cu putinţă ca minuni reale să se
întîmple cu vasele alese ale Domnului, potrivit cu
profeţiile lui Ioil (2, 28-32), este în schimb nevoie, pentru
buna noastră încredinţare, ca toate aceste manifestări
41
dubioase să fie trecute printr-un filtru desăvîrşit, în care
criteriul să fie nu numai elementul suprafiresc şi Scriptura,
dar şi toată Sfînta Predanie a Bisericii Soborniceşti şi
Apostolice.
Pentru cine crede în Dumnezeu şi în Atotputernicia Lui,
nu este păcat a respinge o minune îndoielnică; dar a o
primi prea repede, şi cu riscul de a fi înşelat, este fără
îndoială un păcat, care poate sminti şi pe alţii. A respinge
o minune este un lucru plăcut înaintea lui Dumnezeu, cînd
nu numai din prudenţă, dar şi din smerenie credinciosul
nu o primeşte. A te lăsa însă ispitit de orice semne
neobişnuite este o dovadă de uşurătate, de deşertăciune şi
de trufie.
Aceste susţineri sînt făcute cu multă temeinicie de
diferiţi sfinţi ai Bisericii, iar fericitul Nicodim Aghioritul -
vrednicul scriitor şi cărturar athonit al veacului al XVIIIlea - ne recomandă cu toată stăruinţa ca, în cazul cînd
Ispititorul ne-ar ataca vreodată „cu mincinoase arătări, cu
vederi şi cu prefaceri în înger de lumină”, să respingem
aceste vedenii fără nici o şovăială.
„Schimbă-te, ticălosule, în întunericul tău. Nu-mi
trebuiesc arătări”, spune acest cuvios teolog. Apoi
adaugă următoarele: „Chiar dacă din multe indicii, vei
cunoaşte că aceste semne sînt adevărate şi vin de la
Dumnezeu, totuşi fugi totdeauna de ele şi cît poţi, alungăle departe de tine. Nu te teme că nu-i place lui Dumnezeu
această întoarcere. Dacă aceste vederi ar fi de la
Dumnezeu, ştie să ţi le cureţe şi nu-i va părea rău dacă nu
42
le primeşti. Căci Cel ce dă har celor smeriţi, nu-1 ia de la
ei, pentru tot ce fac din smerenie” („Războiul cel
nevăzut”, p. 148, trad. Protos. Nicodim Ioniţă, Biblioteca
misionarului ort. nr. 6, Chişinău).
Deosebit de vrednice de luat aminte apar, în această
privinţă, şi sfaturile duhovniceşti ale Sfîntului cuvios
Grigorie Sinaitul, unul dintre întemeietorii isihasmului
athonit şi un mare trăitor creştin al Răsăritului. În
„Praecepta Mesichastas” (Migne P. G. t. CL, col.
1329-1345), el spune următoarele:
„Să nu primeşti nicidecum (ca revelaţie) orice închipuire care vine din simţuri sau raţiune sau din afară sau
dinăuntru, sau chiar chipul lui Hristos, sau al vreunui
înger, sau forma unui sfînt, sau lumină nălucindu-se în
minte şi luînd vreo înfăţişare, pentru că însăşi mintea, prin
natura sa proprie, are puterea de imaginaţie şi uşor poate
să-şi reprezinte chipuri către care sînt atraşi (sau pe care le
doresc) cei ce nu observă cu de-amănuntul acest lucru,
vătămîndu-se pe sine. Pentru aceasta ia aminte să nu te
încrezi în ceva, consimţind degrabă chiar de ar fi lucru
bun, înainte de cugetarea celor încercaţi şi după multă
cercetare, ca să nu păgubeşti şi să fii cu multă băgare de
seamă, păstrîndu-ţi întotdeauna mintea limpede, fără vreun
chip sau vreo formă”.
„Căci adesea ceea ce a fost trimis de la Dumnezeu spre
ispitire, pentru cinste pe mulţi a vătămat; fiindcă Domnul
voieşte să încerce unde înclină libertatea noastră”.
43
„Cel ce a văzut ceva cu mintea sau cu simţurile, chiar
de ar fi de provenienţă divină şi va primi fără de
cercetarea celor încercaţi, lesne se înşală sau se va înşela
ca un lesne primitor. Căci Dumnezeu nu se mînie faţă de
cel care se observă pe sine însuşi în chip amănunţit, de
teamă ca să nu rătăcească, chiar dacă nu ar primi astfel ce
vine de la El, fără întrebare şi multă cercetare, şi-1 laudă
mai degrabă ca pe un înţelept, deşi S-a mîniat pentru unii”.
„Nu trebuie să întrebi pe toţi, ci pe unul căruia i s-a
încredinţat şi conducerea altora şi care străluceşte prin
viaţă. Căci mulţi neîncercaţi au vătămat pe mulţi alţi
nepricepuţi, a căror osîndă o vor avea după moarte.
Fiindcă nu toţi pot călăuzi pe alţii. Fiecare a dobîndit
cunoştinţă proprie şi înţelegere naturală sau practică sau
instruitoare, dar nu toţi dobîndesc pe cea a duhului”.
Pentru aceasta a zis şi înţeleptul Sirah (Is. Sirah 6, 6):
„Să ai mulţi dintre cei ce trăiesc în pace cu tine, iar
«sfetnicii tăi dintr-o mie unul». Nu mică este lupta de a
afla călăuza care nu rătăceşte, nici în fapt nici în cuvinte şi
nici în gînduri. În acestea se vede că cineva este nerătăcit
cînd ar avea şi fapta şi înţelepciunea mărturisită din Sfînta
Scriptură, înţelegînd cu măsură în cele ce trebuie să
înţeleagă”.
„Căci nu puţină sforţare trebuie să depui ca să dobîndeşti adevărul pe faţă şi să scapi de cele potrivnice
harului, pentru că diavolul obişnuieşte mai ales la
începători să arate sub forma adevărului rătăcirea lui,
44
înfaţişînd cele viclene ale lui ca duhovniceşti”.
„Aşadar, din lucrare vei putea cunoaşte lumina care a
strălucit în sufletul tău dacă este a lui Dumnezeu sau a lui
Satan. Lăptuca sălbatică este asemenea picridei la vedere
şi oţetul este asemenea vinului la înfăţişare, dar prin gust,
gîtlejul le cunoaşte şi face deosebirea fiecăruia; tot astfel
şi sufletul dacă va băga de seamă, cu ajutorul simţului
mintal, va cunoaşte darurile Duhului şi nălucirile Satanei”.
Întemeiaţi pe aceleaşi percepte duhovniceşti, ne învaţă
şi fericiţii cuvîntători de Dumnezeu Calist şi Ignatie,
spunîndu-ne:
„Liniştindu-te şi voind a fi singur cu Dumnezeu
împreună, să nu primeşti niciodată orice ai vedea simţit
sau de gînd sau materialnic înlăuntrul tău, sau din afară,
chiar şi în chip al lui Hristos sau obraz de înger sau Sfînt
sau închipuire de lumină, nălucindu-se în minte, ci rămîi
necrezînd sau îngreunîndu-te de aceasta, chiar dacă ar fi
fost bună, mai înainte de a întreba pe cei iscusiţi. Pentru că
acest lucru este foarte de folos şi prea iubit lui Dumnezeu
şi prea bine primit. Întotdeauna păzeşte mintea ta
nevătămată, nevopsită, nefăţuită, fără chip, fără formă,
nefelurită, fără cîtăţime” (Din Filocalia, cap. 73, după o
veche traducere în manuscris de la Muntele Athos).
Tot astfel spune între altele şi dumnezeiescul Diadoh în
aceeaşi Filocalie la cap. 74:
„Este cu neputinţă ca cineva să guste din dumnezeiasca
bunătate întru simţire, după cum este cu neputinţă ca şi
45
amărăciunea dracilor să o urce cu simţire, dacă nu va
adeveri deplin prin sine că Darul e sălăşluit întru adîncul
inimii”.
„Iar duhurile cele rele petrec în jurul mădularelor
inimii, lucru pe care dracii nu voiesc să fie crezut de
oameni, pentru ca nu cumva mintea cunoscînd acestea cu
de amănuntul să nu se înarmeze împotriva lor”.
„Acum ai şi pentru acest lucru sfătuire destulă şi
îndestulează-te; dar după ce ai aflat miere, mănîncă puţin,
ca nu cumva, umplîndu-te de saţ, să ţi se aplece şi să le
verşi”.
E interesantă în această privinţă şi lămurirea adusă
despre vedenii şi de către unii comentatori mai noi, între
care îl menţionăm, de pildă, pe Ierom. Nicodim
Sachelarie, care în „Pravila Bisericească”5
scrie
următoarele:
„Vedeniile sînt arătări percepute aievea de ochiul
minţii, fie în stare de funcţionare normală a organismului,
fie într-un somn complet sau pe jumătate, fie in extaz “.
„Vedeniile bune se descoperă oamenilor sfinţi iar
uneori chiar şi celor obişnuiţi”.
„Numai atunci Dumnezeu învredniceşte de vedenii pe
cineva cînd voieşte să lucreze faptele mîntuirii atît pentru cel ce are vedenia sau şi pentru alţi oameni” (Fac. 12, 1-4;
17, 1-22; Is. 6, 1-12; Fapte 16, 9; Sf. Isac Sirul 32, 35;
Num. 22 şi 23).
„Vedeniile sînt posibile şi astăzi şi sînt credincioşi care
se învrednicesc cu adevărat să aibă adevărate vedenii
bune, însă ele sînt cazuri rare, suportate de oameni care
au ajuns la un mare nivel de viaţă duhovnicească susţinut
de o deosebită luminare harică şi de o rugăciune
permanentă”.
„Vedeniile înşelătoare sînt acelea născocite de diavolul,
prin îngăduinţa lui Dumnezeu, din pricina nesincerităţii
omului şi a păcatelor tăinuite. El angajează starea
sufletelor bolnave, nesincere, neascultătoare şi cuprinse de
urîciune faţă de tot ceea ce nu este pe placul lor, indiferent
de binele în sine”.
„Celor înşelaţi, diavolul le dă chiar imbold de efort
ascetic, de credinţă şi de fapte bune, mai ales acelora care
dispun de un firesc potolit, înfăptuind astfel o evlavie
diabolică cu care se sileşte să înşele chiar şi pe cei aleşi”
(Pateric, cap. VII).
„Vedeniile nu se produc la cheremul omului şi nici nu
se face o meserie din ele, cum este înşelăciunea spiritistă,
ci ele sînt mai presus de voinţa omului, iar felul de
înfăptuire şi scopul lor este în mîna Proniei dumnezeieşti.
Omul este numai un receptacol umilit pururea de neputinţa
sa şi cu cît se învredniceşte de mai mari descoperiri, cu
atît mai mult se cunoaşte pe sine că nu este nimic prin
47
sine însuşi, cufundîndu-se într-un adînc de smerenie”.
„Duhovnicul chiar cînd are toate probabilităţile
adevăratei vedenii, să nu se entuziasmeze în faţa credinciosului, ci cu blîndeţe să-1 sfătuiască la umilinţă şi la
o iubire larg cuprinzătoare, fiindcă pentru cel curat nu-i
nimic spurcat, şi să-i cerceteze cît mai des starea sa
sufleteasca” (I Cor, 2, 15; II Cor. 12, 1-12).
„Iar în cazurile cînd lucrurile sînt nelămurite, să aibă
modestia (duhovnicul) de a nu se pronunţa nici într-un
fel”.
Mihai Urzică
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu