În 2011 am locuit o vreme la un hotel din Benalmadena – un orăşel
spaniol aproape lipit de Malaga. Iată ce am postat pe blogul meu într-una din
acele frumoase zile.
Ieri seară, după o masă copioasă, am mai rămas în restaurant la discuţii
din cele fără substanţă, pe care spaniolii le numesc, atât de frumos,
sobremesa. După o vreme, a apărut una dintre fetele care muncesc acolo,
strângând tonele de resturi lăsate de turiştii veniţi la „all inclusive”. Mai
toate sunt nişte femei pe la 25-30 de ani, cu fețele arse de soare, lipsite de
expresie, care când trântesc piciorul în podea îţi dau senzaţia că au pus
temelie unei coloane aztece. Una singură arăta altfel, o fată pe la 14 ani,
frumoasă şi nevinovată precum căprioara lui Labiş. „Mă simt legat prin sete de
vietatea care va muri”, mi-a înflorit în minte când am văzut-o. Oh, Doamne, trebuia să am înţelegerea
erotismului din Moartea Căprioarei într-un restaurant de hotel, pierdut prin
Malaga!
Dar acum nu era ea, venise o tânără înaltă, ciolănoasă, cu pielea
întinsă, cu nişte ochi negri aprinşi, nu ştiu dacă de la muncă sau de la vinul
roşu de Valdepenas care se poate bea aici aproape la liber. A întrebat dacă
poate să strângă masa, i-am spus că da, desigur, după care, ca să o ajut, i-am
întins şi farfuria mea, apoi paharul. Şi atunci mi-a zis: „Gratias, caballero”.
„Gratias, caballero”.... Oh,
Dumnezeule, cât a putut să mă urmărească poezia acestor două cuvinte! Parcă
niciodată nu am mai trăit o astfel de senzaţie. M-am simţit dintr-odată Don
Quijote din La Mancha, călare pe Rocinanta, înfruntând uriaşi şi cavaleri
rătăcitori în numele Dulcineei, care, sfioasă, primeşte ofrandele, susurând
abia auzit: „Gratias, caballero”.
Am stat în noaptea aia şi am ascultat marea izbindu-se de dig şi mi s-a
părut că la fiecare lovitură aud un tainic „Buenas
noches, Caballero!”
A doua zi, la masă, m-am uitat după tânăra brunetă, sperând să vină din
nou la masă şi eu s-o ajut numai şi numai ca să mai aud odată acel „Gratias, caballero”. Dar nu era acolo.
Întâmplările astea sunt irepetabile. Aşa că mi-am şters discret ochii şi am
rămas aşa, în tăcere, un tip cu figura scârbită şi cămaşă stând să-i plesnească
din cauza burţii, aşteptând să treacă ora mesei, întreaga zi, viaţa. Nu ştiu
cât am stat, acomodându-mă tot mai mult cu ideea că niciodată nu o să mai am
parte de o astfel de experienţă, că mai am trei zile şi o să mă întorc acolo
unde o să aud mereu cuvinte fără istorie, fără înţelesuri tainice, fără nimic
care să fie doar pentru mine, fie şi rostite de cineva care nu-şi dă seama ce
efect au vorbele lui. Am stat şi lacrimile au început să-mi curgă de
nestăvilit, incredibil, stau aicea şi
plâng ca un animal, am luat repede un şerveţel şi am început să mă prefac
că-mi suflu nasul, pentru că se ştie că la mare răceşti, aşa că nu ar fi
trebuit să se mire nimeni văzându-mă, da, asta e soluţia, o veche prefăcătorie,
important e să nu ştie ceilalți ce e cu tine, trebuie să te arăţi tare,
deasupra senzaţiilor, a sentimentelor, altfel...
Şi atunci, din spate, am auzit cea mai cristalină voce din câte puteau
să se facă auzite în acel loc, o voce de înger rătăcit printre farfurii cu
musaca şi pahare de bere trezită: „Cavaliero”?”
Aşa se aude, „cavaliero”, cu b-ul transformat în v, cu cei doi l rostogoliţi
într-un "li" molatec şi catifelat. M-am întors şi am văzut-o pe
căprioara lui Labiş, da, chiar pe ea, cu o cameră foto în mână, privindu-mă cu
sfială şi întrebându-mă: „Este a
dumneavoastră?”
Oh,
Doamne! Nu era a mea, nu, nu, oh, Doamne! M-am ridicat şi am ieşit. M-am dus pe
străzile fierbinţi ale Benalmadenei, am mers fără ţintă. Am făcut poze, am
cumpărat vin, m-am oprit, în câteva rânduri, în locuri în care nu se opreşte
nimeni niciodată, apoi am intrat în camera mea cu vedere la mare şi am stat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu