Câți mai știu astăzi cine a fost îngrozitorul
căpitan al dorobanților, pe numele lui Costache Chihăiescu, dar cunoscut drept
Costache Chiorul, care a terorizat Bucureștii mai bine de un sfert din secolul
al XIX – lea? Iată ce scria într-un jurnal Ion Cristescu, om care a simțit pe
pielea lui de ce era în stare căpitanul, în 1838, când a fost arestat și
întemnițat la ordinul agăi Manolache Florescu:
,,După
vreo zece zile mă pomenesc că vine căpitan Costache Chihaia si mă scoate în
antreaoa arestului, apoi cheamă doi soldați înarmați cu puști cu baionete,
zicând: Soldați, vă ordon să-l țineți în picioare pe acest nesupus
autorităților și îndărătnic, fără să-l lăsați a se mișca măcar cât de puțin. Ați
înțeles ce v-am spus? – Am înțeles! Vă mai spun o dată: nici cea mai mică
mișcare, adică: să nu se scarpine pe cap, nici pe corp, ba nici capul să nu-l
miște nicidecum, sau sa-l întoarcă a se uita la ceva și nici mâncare, nici apă
să nu-i dați; să mi-l țineți așa ca și când ar fi țeapăn. Cum îl veți vedea că
se mișcă, să-l înțepați cu baionetele. Ați înțeles?
(....) ouăle coapte le
punea la subțiori, vătraiele și lanțurile arse le punea pe pântecele
arestaților! Mare și nelegiuit tiran era acesta. Dumnezeu l-a însemnat, căci
era ca un monstru, având un ochi, o mână și un picior schilodite. Când a murit,
cu talerul l-au îngropat la Sf.Constantin, pe Podul de Pământ’’.
Pentru cine știe ce înseamnă „a îngropa
cu talerul”, adică plătind cu bani strânși din colectă publică, pare limpede că
monstrul cu chip de om a murit sărac. Realitatea este cu totul alta și ea se
leagă de numele unei familii de brăileni, stabilită, în anul 1843, în satul
prahovean Tomșani: familia Damian. O stranie și tristă poveste leagă aceste
destine – al lui Antemir Damian, al soției lui, Calista, al fiului lor,
Alexandru și al sângerosului zbir Costache Chihaia.
Antemir Damian, născut în 1820 în
cătunul Galbenu din județul Brăila, era unul dintre cei trei copii ai
dascălului Toma Damian. Fiind cu mult mai răsărit decât ceilalți copii din sat,
după ce-a terminat școala primară a fost trimis de ai lui să învețe la
seminarul din Buzău. La terminarea studiilor, a fost numit preot în Dedulești,
sat aflat astăzi în componența comunei brăilene Mircea Vodă.
Fire neliniștită, Antemir a pus imediat
la cale construirea unei biserici – scop nobil, pentru atingerea căruia a făcut
o colectă importantă, ajungând înclusiv la Regina Elisabeta. Mai mulți
proprietari de moșii pe care i-a cunoscut în acea perioadă au reușit să-l
convingă să vină ca preot în Prahova, unde inimosul slujitor al Bisericii a
ales comuna Tomșani. Acolo exista doar un mic lăcaș de închinăciune – ceea ce
însemna că o biserică nouă putea fi construită cu banii strânși din donații.
Lumea, bârfitoare, lansa felurite scenarii privind motivele pentru care Antemir
alesese Tomșanii. Unii spuneau că tânărul preot suferea de o boală rară, din
pricina căreia trebuia să locuiască în vecinătatea unei bălți, ca să poată
respira aerul încărcat cu izuri specifice apelor stătătoare, așa încât alesese
Tomșanii pentru balta din Măgula, aflată la mai puțin de un kilometru și
jumătate de centru. Alții susțineau că era vorba despre un legământ făcut de Antemir
în fața tatălui său, anume că se va stabili cât mai aproape de Ploiești, unde
trăia o misterioasă femeie care putea să-l ajute în orice-ar fi dorit să facă,
în virtutea unor vechi obligații față de bătrânul Toma. Realitatea era însă că Antemir
dorea neapărat să-și lege numele de construirea unei biserici. În plus, el era
pasionat de istorie și, cercetând, dăduse peste legenda căpitanului Tomșa, cel
care slujise în oastea lui Mihai Viteazul. Astfel a aflat că o parte dintre
oamenii lui Tomșa se stabiliseră în zonă, unde întemeiaseră o așezare, inițial
constituită din bordeie, căreia îi dăduseră numele Tomșani, în cinstea fostului
lor conducător. Ideea de a începe să caute urmele căpitanului îl cucerise.
Soția lui Antemir, Calista, era o femeie
simplă și evlavioasă. Își urma soțul oriunde s-ar fi dus și nu-i ieșea
niciodată din cuvânt. Se căsătoriseră de tineri, când el, mai mare decât ea cu
doi ani, abia împlinise vârsta majoratului. Primul lor copil, un băiat, a murit
imediat după naștere, în 1841. În 1842 a murit și al doilea copil, tot un
băiat. Următorii patru, băieți cu toții, născuți la câte un an diferență, au
murit unul câte unul, ca și cum un cumplit blestem ar fi apăsat asupra familiei
Damian.
În 1847, Calista s-a gândit să apeleze
la o prietenă din copilărie, pe nume Ana, care venea pe vremuri la Brăila din
București, împreună cu părinții ei, Catinca și Atanasie. Pierduse legătura cu
ea de peste 30 de ani, dar auzise, înainte de a se muta în Tomșani, că avea o
situație foarte bună. Tatăl ei era un mic dregător domnesc care conducea și un
anumit negoț, iar soțul era un important funcționar al statului. Era pentru
prima dată când Calista începea un demers de o asemenea importanță fără să se
consulte cu soțul ei. Timp de șapte ani, ambii făcuseră tot ce le îngăduia
Biserica pentru a obține de la Dumnezeu împlinirea marii lor dorințe – aceea de
a avea un copil. Antemir se călăuzea după vorbele lui Cristos: „cel ce va răbda
până la sfârșit, acela se va mântui”, drept pentru care nu contenea să țină
slujbele rânduite pentru nașterea de copii. Calista participa alături de el la
lungi ședințe de rugăciune și, de fiecare dată când rămânea însărcinată, îi
mulțumea fierbinte lui Dumnezeu pentru că se îndurase din nou de familia ei,
după care se ruga tot atât de fierbinte ca noul copil să supraviețuiască. Însă
după ce i-a murit și al șaselea fiu, a decis să încerce și altceva. Auzise că în
bisericile din capitală pot fi găsiți preoți din cei care știu să abată blestemele
de pe capetele oamenilor contra unor sume de bani. Ana, prin soțul ei, precis cunoștea multă lume și, cel mai probabil, avea
destui bani. Singura problemă pentru Calista Damian era să-și găsească vechea
prietenă. În cele din urmă a pus la cale un plan ingenios, la înfăptuirea
căruia s-a folosit din plin de pasiunea lui Antemir pentru istorie.
În dimineața zilei de luni, 5 iulie
1847, coana preoteasă a fost zărită mergând printre crucile cimitirului, cu o
expresie ciudată pe figură. Avea cu sine o lumânare aprinsă și un ștergar. S-a
oprit la mormântul unui anume Mihai Stănilă, despre care lumea spunea că ar fi
fost urmașul unui dregător important din vremea lui Pătrașcu cel Bun. A înfipt
lumânarea la piciorul crucii și a atârnat ștergarul de unul din brațe. S-a
închinat de câteva ori, apoi a plecat.
Sigur că această întâmplare nu putea să
nu ajungă la urechile lui Antemir. A întrebat-o pe Calista despre ce a fost
vorba și a aflat că soția lui îl visase pe Stănilă, plângându-se că nu are
nimeni grijă de mormântul lui, care a ajuns să arate ca o movilă oarecare de pe
câmp. Visul fusese atât de puternic, încât dis de dimineață dăduse fuga la
cimitir cu lumânarea și ștergarul. Antemir, care știa bine că visele pot fi
trimise de cel viclean, i-a cerut Calistei ca, dacă i se mai întâmplă să i se
arate astfel de lucruri în somn, să-i spună imediat. Totuși, a decis să meargă
și el până la cimitir ca să vadă starea mormintelor. Într-adevăr, multe din ele
erau total neîngrijite, printre care cel al lui Stănilă arăta cu adevărat
îngrozitor.
Obișnuit cu ideea de colectă, Antemir a
mers la câțiva dintre proprietarii de moșii care-l aduseseră la Tomșani și a
făcut rost de bani pentru cimitir. A chemat sătenii la muncă și s-a apucat de
refăcut vechile morminte: a înlocuit crucile de lemn, măcinate de ploi și
zăpezi, cu unele noi, a împrejmuit fiecare mormânt cu borduri de piatră, apoi a
săpat pământul bătătorit pentru a-l afâna, după care a plantat între borduri flori
de câmp multicolore.
Nu mică i-a fost surpriza când Calista,
care, deși gravidă, petrecea câteva ore zilnic privind felul în care se lucra
la mormântul lui Stănilă, i-a adus o monedă de aur pe care o găsise îngropată.
Săteanul care lucra acolo o scosese la lumină în timp ce întorcea pământul cu
lopata și ea o luase imediat ca să i-o aducă lui Damian. Era un ducat de aur, extrem
de bine păstrat, pe care se vedea numele lui Vladislav al II-lea al Ungariei și
care avea, probabil, o valoare numismatică importantă. Numai că Antemir și-a
pus imediat întrebarea: cine îngropase moneda acolo? Poate chiar rudele
mortului? Cine era, de fapt, Stănilă? Poate că într-adevăr se trăgea din
familia unui important dregător, care-i lăsase moneda? Însă ce dregător era
acela care deținea o singură monedă? Nu cumva mai erau și altele?
Antemir a mers la mormântul lui Stănilă
și, împreună cu săteanul care făcuse descoperirea, s-a pus pe săpat. Au
răscolit tot pământul de sus până jos, ajungând să găsească oasele mortului,
dar n-au mai dat peste nicio monedă. Și nici nu aveau cum, pentru că întreaga
poveste fusese regizată de Calista. Ducatul de aur era o monedă pe care soția
lui Antemir o primise când era copil, de la tatăl ei, Alecu. „Să ai grijă de
banul ăsta ca de ochii din cap” îi spusese Alecu, „pentru că este vrăjit. Dacă
vei da vreodată de greu, folosește-l așa cum ți se va arăta atunci”.
Considerând că momentul venise, Calista a pus la cale planul despre care
spuneam. A inventat povestea cu visul, apoi, când a Antemir a început
recondiționarea cimitirului, a scos ducatul din ascunzătoarea în care-l ținea și,
profitând de faptul că săteanul care lucra la mormântul lui Stănilă luase o
pauză, l-a aruncat în adâncitura lăsată de ultima lopată și l-a acoperit cu
pământ.
Următorul pas a fost făcut a doua zi
după descoperirea ducatului. Calista l-a visat din nou pe Stănilă, care părea
fericit. „Mi-a mulțumit și, ca răsplată, mi-a dat a înțelege că Tomșa e
îngropat la București”, i-a spus ea lui Antemir. „Și mai zice că locul unde
zace ni-l poate spune doar o femeie al cărei nume seamănă cu al meu până la două
litere”. Visul s-a repetat de mai multe ori, ceea ce l-a făcut pe Antemir să se
impacienteze. În cele din urmă i-a încolțit ideea: „N-o fi vorba de prietena
ta, Ana? Țin minte că pe mama ei o chema Catinca, nume care îndeplinește
condiția din vis”. „Ar putea fi o idee”, a zis Calista.
Antemir s-a dus din nou la unul dintre
moșierii cu care se înțelegea atât de bine și l-a rugat să facă cercetări prin
intermediul prietenilor lui din București, pentru a da de urma Anei Ghiulerasa
– prietenă veche a soției lui, care probabil avea un alt nume, obținut prin
căsătorie. A primit răspunsul cerut în două zile: într-adevăr, Ana se
căsătorise, chiar de două ori. Prima dată cu un oarecare Ivancea, de care
divorțase după numai patru ani. A doua oară cu un funcționar de la Vistieria
Statului, un om plin de relații pe nume Ipătescu. Locuiau într-o casă de pe
strada Radu Calomfirescu și se spunea că nu se înțeleg prea bine, ea fiind
bănuită că ar avea mai multe legături extraconjugale.
„Ce-ar fi să-i facem o vizită?” și-a
întrebat Antemir soția. „Cum hotărăști”, a răspuns Calista, „eu nu țin neapărat”.
În ziua de vineri, 20 august 1847,
familia Damian a mers la București, unde s-a întâlnit cu familia Ipătescu.
Revederea celor două vechi prietene a fost sărbătorită cu multă risipă de
șampanie franțuzească și de bucate alese. După masă, domnii s-au dus să bea un
coniac, iar doamnele s-au ascuns în bucătărie, unde s-au pus pe povestit.
Așa a aflat Calista că Ana, împreună cu
soțul ei, participa la diverse întâlniri de taină ale societății secrete
Frăția, unde se punea la cale o mare Revoluție, care urma să-i
împroprietărească pe țărani, să abolească Regulamentul Organic și să adopte o
constituție nouă pentru a garanta libertatea individuală, a cuvântului și a
presei. Conducătorul Frăției era Nicolae Bălcescu, de care Calista nu auzise
niciodată. În jurul lui se aflau oameni importanți, dar cel mai important era
un anume Nicolae Golescu – „iubitul meu secret, dar nu cumva să te scapi la
soțul tău”, i-a spus Ana Ipătescu prietenei sale din copilărie. Cât privește
găsirea unui preot care să risipească blestemele, lucrul era ca și aranjat,
pentru că la întâlnirile Frăției participa un preot pe nume Radu Șapcă, un om
extraordinar, sosit din Oltenia, unde fusese și preot dar și haiduc. Știa să
scoată dracii din om și să dezlege toate felurile de farmece, iar pe mulți îi
vindeca de boli numai punându-le mâna pe creștet și rugându-se pentru ei. Chiar
a doua zi, a spus Ana, puteau merge să-l întâlnească, dar pentru asta era
nevoie ca soții Damian să rămână în București peste noapte și, dacă doreau, li
se punea pune la dispoziție o cameră la etaj. Deoarece Antemir nu trebuia să
știe despre ce era vorba în realitate, urma ca ele două, ca vechi prietene, să pretindă
că se duc împreună într-un loc unde nu aveau acces decât doamnele, iar soții
lor n‑aveau decât să meargă la club, ca să pună țara la cale. Cât despre
povestea cu Tomșa, rezolvarea era simplă. „Da, îi spunem că mama știa și că
mi-a povestit despre acest Tomșa, care era frate de cruce cu Radu Calomfirescu
– și el căpitan în oastea lui Mihai Viteazul. Dar nu mi-a vorbit despre locul
exact unde zace, iar acum, că biata de ea a murit, nici nu mai avem cum să
aflăm”. Lui Antemir nu-i rămânea decât să accepte varianta Anei și cu asta
întreaga aventură urma să ia sfârșit.
Popa Șapcă, după felul în care îl alintau
revoluționarii, stătea ascuns undeva în zona „Cuțitul de Argint”. Cei ca el
erau vânați peste tot de oamenii Departamentului din Năuntru, iar cel mai rău
dintre cei răi era Costache Chiorul, care comitea atrocități de neînchipuit. El
supraveghea o mulțime de case în care s-ar fi putut ascunde „progresiștii” și
tot timpul cerea autorizații ca să înceapă arestările. „Dar n-om avea tocmai
noi ghinionul să îi cădem în gheare”, a
zis Ana Ipătescu, surâzând.
Calista a acceptat. Ar fi făcut aproape
orice ca să aibă un copil. Așa că l-a rugat pe Antemir să fie de acord cu
programul sugerat de Ana și însușit rapid de Nicolae. Cei doi au rămas peste
noapte în casa din Radu Calomfirescu.
A doua zi, la ora 9, doamnele au plecat
de acasă cu o trăsură, fără să dea nicio informație privind locul către care se
îndreptau. Nicolae știa unde se află locurile preferate de întâlnire cu
prietenele ale soției sale, așa că nu a fost îngrijorat, spre deosebire de Antemir,
care nu-și găsea liniștea din pricina unor presimțiri sumbre care nu-i dădeau
pace. Dar Nicolae i-a dat asigurări că nu e niciun pericol, altfel nu ar fi
fost de acord cu escapada celor două doamne.
La ora 10, Ana și Calista au ajuns la
Popa Șapcă. Au bătut la ușă îndelung, până când li s‑a deschis și au fost
poftite înăuntru. Aflând pentru ce au venit, revoluționarul le-a spus că
problema Calistei se poate rezolva foarte simplu. I-a pus mâna stângă pe
creștet, cu dreapta a luat Biblia, pe care o deschisese la întâmplare și a
citit:
„Pentru
că Eu voi face ceruri noi şi pământ nou. Nimeni nu-şi va mai aduce aminte de
vremurile trecute şi nimănui nu-i vor mai veni în minte, ci se vor bucura şi se
vor veseli de ceea ce Eu voi fi făcut, căci iată întemeiez Ierusalimul pentru
bucurie şi poporul lui pentru desfătare.
Şi Mă voi bucura de
Ierusalim şi Mă voi veseli de poporul Meu şi nu se va mai auzi în acesta nici
plâns, nici ţipăt. Să nu mai fie acolo copii care mor în floarea vârstei şi
nici bătrâni care nu ajung la capătul vieţii lor!”
„Gata”, a spus Popa Șapcă, „o să ai un
copil. Va fi băiat și, dacă vrei să supraviețuiască, trebuie să-i dai numele
Alexandru”. N-a vrut niciun ban, dar i-a atras atenția Calistei că are de
trecut prin niște încercări nu tocmai plăcute până să se bucure de copilul ei.
La ora 12:30, cele două prietene au
plecat către casă. Vorbiseră cu birjarul să vină să le ia și omul se ținuse de
cuvânt. Numai că, după ce s-au urcat în trăsură, Ana și Calista au avut parte
de surpriza vieții lor. Birjarul nu era altul decât Căpitanul Costache, care a
scos niște răcnete înspăimântătoare și a dat bice cailor luând-o către zona
care astăzi se numește Calea Plevnei, dar atunci era cunoscută ca Podul de
Pământ. Răcnetele erau un semnal, pentru că la auzul lor au apărut imediat
niște dorobanți călări, care au însoțit trăsura până la destinație – un imobil
cenușiu, cu aspect sinistru. Femeile au fost duse înăuntru cu forța, apoi dorobanții
le-au forțat să coboare un rând de trepte întunecoase. Ajunse într-o încăpere
cu pereții mucegăiți, au fost obligate să stea în genunchi în fața unei mese de
lemn la care se așezase Costache. Exista un singur geam, foarte mic, pe unde
pătrundea o lumină slabă, care făcea atmosfera și mai înfricoșătoare. Se mai
vedea un pat acoperit cu niște pături, iar pe unul dintre pereți se zărea o
icoană a Fecioarei Maria. Ușa era păzită de doi dorobanți, ca să nu mai existe
nicio îndoială că soarta celor aduși acolo era pecetluită.
‒
Mă cunoașteți? a început Chiorul. Arăta, într-adevăr, ca un monstru, cu
chipul desfigurat de lipsa ochiului drept, cu mâna stângă retezată puțin
deasupra cotului.
‒
Da, a spus Ana, ești Căpitanul Costache. Dar tu pe mine mă cunoști?
‒
Ar trebui să cunosc orice cățea progresistă din București? Nu mă
interesează cine ești, vreau să știu ce căutai la Cuțitul de Argint. Ce-ai avut
de vorbit cu păduchele progresist oltean? Crezi că nu am informații? Spune, ce
pregătește?
‒
Nu am venit pentru așa ceva, am adus-o pe prietena mea la părintele Șapcă
pentru ca să o dezlege de farmece.
‒
Deci nu vrei să spui. Știi că de aici nu există scăpare? Vorbești sau
pătimești, asta e vorba mea preferată.
‒
Soțul meu este Ipătescu de la Vistierie. Dacă pățesc ceva, o să ai mari
probleme.
‒
Hoțul de Ipătescu? Deci și el e progresist de-al lui Bălcescu, așa cum
bănuiam de mai multă vreme.
Chiorul s-a ridicat, a venit lângă cele două femei, s-a învârtit de câteva
ori în jurul lor, apoi, brusc, a lovit-o pe Ana peste față cât a putut el de tare.
‒
Mă ameninți tu pe mine, cățea revoluționară?
A înșfăcat gârbaciul cu care băga spaima
în bucureșteni și a început s-o lovească pe unde apuca, slobozind, în tot
timpul acesta, un potop de înjurături sinistre. Ana a căzut la pământ și n-a
mai mișcat. Atunci Chiorul s-a îndreptat către Calista, care nici să respire nu
mai putea de spaimă.
‒
Tu a cui nevastă ești?
‒ Eu sunt din Tomșani, soțul meu e preot acolo.
‒ Și ce cauți la Popa Șapcă? Spune.
‒ Eu am venit pentru dezlegarea de farmece, nu am nimic de-a face cu revoluționarii, nici n-am auzit de ei până să ajung la București.
‒ Eu sunt din Tomșani, soțul meu e preot acolo.
‒ Și ce cauți la Popa Șapcă? Spune.
‒ Eu am venit pentru dezlegarea de farmece, nu am nimic de-a face cu revoluționarii, nici n-am auzit de ei până să ajung la București.
‒
Și ce farmece vrei tu să-ți dezlege nelegiuitul ăla?
‒ Vreau să nu-mi mai moară copiii după naștere.
‒ Ți-au murit mulți?
‒ Șase.
‒ Și acum îl ai pe-al șaptelea în tine?
‒ Da.
‒ Ei bine, află că nu o să supraviețuiască, a răcnit Chiorul, lovind-o pe Calista cu piciorul în burtă. Dar nu-i nicio pagubă, pentru că o să-ți fac eu unul nou-nouț și o să mă ajute și băieții ăștia doi.
Apoi a început să-și lepede hainele și la fel au făcut și cei doi dorobanți care păzeau ușa. Când a înțeles ce urmează să i se întâmple, Calista s-a ridicat în picioare, s-a repezit către icoana Fecioarei Maria, a smuls-o și s-a lipit cu spatele de perete, ținând-o strâns în dreptul pieptului. În acel moment, ceva s-a întâmplat cu Căpitanul Costache, care a încremenit privind scena cu unicul lui ochi. După câteva secunde a zis:
‒ Vreau să nu-mi mai moară copiii după naștere.
‒ Ți-au murit mulți?
‒ Șase.
‒ Și acum îl ai pe-al șaptelea în tine?
‒ Da.
‒ Ei bine, află că nu o să supraviețuiască, a răcnit Chiorul, lovind-o pe Calista cu piciorul în burtă. Dar nu-i nicio pagubă, pentru că o să-ți fac eu unul nou-nouț și o să mă ajute și băieții ăștia doi.
Apoi a început să-și lepede hainele și la fel au făcut și cei doi dorobanți care păzeau ușa. Când a înțeles ce urmează să i se întâmple, Calista s-a ridicat în picioare, s-a repezit către icoana Fecioarei Maria, a smuls-o și s-a lipit cu spatele de perete, ținând-o strâns în dreptul pieptului. În acel moment, ceva s-a întâmplat cu Căpitanul Costache, care a încremenit privind scena cu unicul lui ochi. După câteva secunde a zis:
‒
Gata, echiparea.
Jandarmii s-au conformat
ordinului, apoi și-au reluat locurile din dreptul ușii.
‒ Gata, femeie, s-a terminat, a mai zis Chiorul. O să te las să pleci.
„ochiul scos cu cuțit de argint dublează puterea celui rămas” (14 ianuarie)
„și pe cel mai rău dintre cei răi îl face mielușel icoana strânsă la piept” (8 martie)
„dezlegarea adevărată nu vine mai devreme de 30 de ani” (28 aprilie)
„geaba arunci bani de aur în țarină, căci nu poți să ascunzi minciuna” (11 mai)
„și de vor muri șapte, nu va fi decât voia lui Dumnezeu, la care ne vom supune” (19 mai)
‒ Gata, femeie, s-a terminat, a mai zis Chiorul. O să te las să pleci.
‒
Și pe Ana? a întrebat Calista cu voce gâtuită.
‒ Și pe ea, a răspuns Chiorul.
‒ Și pe ea, a răspuns Chiorul.
N-a durat mult până când Ana Ipătescu
și-a revenit în simțiri, ajutată și de câteva pahare cu apă rece aruncate în
obraz. Chiorul a ajutat-o să se ridice. Avea îmbrăcămintea sfâșiată în câteva
locuri de la curelele gârbaciului, iar pe obraz i se contura urma loviturii de
pumn.
‒
Dacă spuneți ce s-a întâmplat, nu mă las până nu vă aduc din nou aici și
atunci n-o să vă mai scape nici Cristos în persoană din mâinile mele. Inventați
ce vreți, dar nu pomeniți de mine. Iar tu, i s-a adresat el Calistei, îmi rămâi
datoare până la sfârșitul vieții. Fii pregătită, pentru că mai curând sau mai
târziu o să vin să-mi plătești datoria.
Ajunse acasă, cele două femei le-au spus soților înmărmuriți de groază o
poveste cu niște bandiți care le-au atacat pe când mergeau să admire Podul
Mogoșoaiei. Nu știau cine fuseseră atacatorii și nici unde le duseseră ca să le
jefuiască. Văzând că n-au bani și bijuterii, le lăsaseră, în cele din urmă, în
pace. Din păcate, fuseseră violenți și numai faptul că își dăduseră seama de
starea Calistei o scutiseră pe aceasta de lovituri. Ana, în schimb, primise un
pumn în obraz și câteva bice pe spinare.
La plecare, duminică dimineață, Calista i-a spus Anei:
‒
Vezi cum faci să nu îi spună Popa Șapcă lui Nicolae că am fost pe la el, ca
să nu iasă la iveală că am ascuns adevărul.
‒
N-avea grijă, m-am gândit și eu la asta. Chiar mâine avem o întâlnire de
taină și o să am grijă să vorbesc cu el.
‒
Dar despre datoria pe care aș avea-o la Căpitanul Costache ce părere ai?
Înțelegi ceva?
‒
De asta mi-e cam teamă, îți spun sincer. Nu cred că a vorbit ca să se afle
în treabă.
În ziua de 14 noiembrie s-a născut al
șaptelea copil al soților Damian, care nu a spraviețuit decât două săptămâni.
Disperată, Calista a început să se gândească la sinucidere. Se învinovățea că a
apelat la Popa Șapcă și, mai ales, că nu i-a spus adevărul lui Antemir. A
început să creadă că moartea copilului era pedeapsa lui Dumnezeu. Apoi i-a
încolțit spaima că va fi vizitată de Căpitanul Costache, care cine știe ce avea
să-i ceară. A traversat o perioadă cu adevărat crâncenă din viața ei. Chinurile
interioare prin care trecea nu puteau rămâne neobservate de Antemir, care i-a
cerut cu fermitate să-i spună ce se întâmplă. În cele din urmă, Calista a decis
să își elibereze conștiința. I-a povestit totul, de-a fir a păr, începând cu falsa
descoperire a ducatului de aur, continuând cu întâlnirea cu Popa Șapcă și terminând
cu episodul din beciul lui Costache Chiorul, fără să uite amenințarea acestuia
că va veni să-și ia plata.
Antemir a fost distrus. Femeia despre
care nu avea nici cea mai mică îndoială că îi era credincioasă, în care era
convins că poate avea încredere, îl trădase. Și nu doar atât, îl trădase și pe
Dumnezeu, pentru că ceea ce făcea Popa Șapcă se chema, în viziunea lui, magie și
asta însemna că, de bună voie, Calista lăsase puterile întunericului să intre
în casa lor. Pentru asta, Dumnezeu o pedepsise în trei chipuri: întâi să sufere
spaima cumplită din odaia de tortură a lui Costache Chiorul, apoi să piardă al
șaptelea copil și, în sfârșit, să îndure cumplitul chin al groazei că se va
trezi cu Chiorul la Tomșani.
‒
Femeie, a spus Antemir, tu realizezi ce-ai făcut?
Calista nu a putut răspunde altfel decât
printr-un plâns cu sughițuri, care a ținut-o trei zile încheiate, timp în care
rugăciunile nu au contenit în casa celor doi. Antemir a citit tot felul de
texte speciale, printre care Molitfele Sfântului Vasile – temutele blesteme la
adresa diavolului. După cele trei zile, plânsul Calistei a încetat.
În ziua de duminică, 14 martie 1848, la
Tomșani a sosit un călăreț care o căuta pe coana preoteasă. Calista a simțit un
junghi în inimă – nu avea cine să fie decât mesagerul lui Costache Chiorul. S-a
dus să-l întâlnească împreună cu Antemir. Omul era înalt, uscat, pământiu la
față și avea ochii stinși.
‒
A sosit timpul să-ți plătești datoria, i-a spus el Calistei. Vremurile sunt
grele, Căpitanul s-ar putea să aibă necazuri. În desaga asta sunt bunurile lui
cele mai de preț. Ți le-am adus să le ții până trece urgia. După aceea o să mă
întorc să le iau.
I-a întins femeii desaga și a plecat. Dar în casa Damian a pătruns din nou
un suflu rece, amintindu-i Calistei de atmosfera din subsolul casei de la Podul
de Pământ. Groaza că s‑ar putea să se întâmple ceva cu obiectele Chiorului –
bijuterii, monede de aur, fișicuri de bancnote de toate națiile, declarații ale
celor care, pentru a scăpa de tortură, îi donau Chiorului casele, declarații de
împrumut și alte valori care transformau desaga într-o adevărată comoară, acea
teribilă groază nu le mai dădea pace. Antemir a reînceput slujbele și, cu
ajutorul lor, cei doi au reușit să se liniștească.
În iunie, la București a izbucnit revoluția. Evenimentele par desprinse
dintr-un film: noul guvern îl îndepărtează pe Costache, trimițându-l la
pușcăria din Râmnicu Sărat, ca șef al pazei. Mulțimile furioase năvălesc și îi
distrug casa, dar nu numai lui ci și altor ticăloși ai vremii. La 19 iunie,
lovitura de stat organizată de coloneii Odobescu și Solomon conduce la arestarea
guvernului provizoriu. Mulțimea care manifesta pe străzi bate în retragere. La
Podul Mogoșoaiei apare Ana Ipătescu, agitând două pistoale și strigând „Moarte
trădătorilor”. Oamenii se repliază, pătrund în palat și eliberează guvernul. La
19 iulie, turcii invadează Țara Românească, demit guvernul și instituie
locotenența domnească, în frunte cu Ion Heliade Rădulescu, Cristian Tell și
Nicolae Golescu. Căpitanul Costache revine în forță și loviturile gârbaciului
încep să se audă din nou, cu și mai multă tărie.
Lumea din Tomșani era la curent cu evoluțiile de la București și, la un
moment dat, oamenii chiar s-au organizat pentru a începe o revoltă. Dar totul
s-a stins rapid, pentru că răsculații n‑au avut un lider autentic. Antemir afla
toate noutățile de la unul dintre proprietarii de moșii – doctorul Peter Popp, pe
care-l vizita din trei în trei zile tocmai pentru acest motiv. Când a auzit de revenirea
lui Costache, a știut că urmează să primească o nouă vizită. Și chiar așa s-a
întâmplat. Luni, 13 septembrie 1848, călărețul cu ochii stinși a intrat în
biserică, unde Antemir și Calista se ocupau cu măturatul, și a spus:
‒
Am venit să-mi dați ce v-am lăsat. Poate nu știți, dar Costache are trei
copii, pe care nu vrea să-i lase de izbeliște.
Fără prea multă vorbă, coana preoteasă a dat fuga în casă și a adus desaga.
Omul a cântărit‑o în mâini, s‑a uitat înăuntru, apoi a plecat.
Din acel moment, pacea și liniștea au revenit în sânul familiei Damian din
Tomșani. Toate au intrat în vechiul ritm. Antemir a terminat de refăcut
mormintele, a transformat micul lăcaș de închinăciune într-un schit încăpător
și a început demersurile pentru construirea unei școli.
În 1874, Peter Popp a trecut la acțiune. A durat în locul schitului o
biserică, după care a construit o școală și un sediu pentru primărie, care
dăinuie și astăzi. Antemir a început să țină niște slujbe deosebite, la care
veneau să participe de multe ori și săteni din satele învecinate.
În 1877, Calista a rămas din nou gravidă. A dat naștere unui băiat, pe care
l-a botezat Alexandru. Antemir a simțit că e vorba de copilul mult așteptat și
că acesta va fi un om deosebit. „Va fi ministru în țara asta”, obișnuia el să
spună. Când l-a trimis la școală, în Urlați, l-a înscris sub numele de
Alexandru Antemireanu, considerând că Damian nu era un nume potrivit pentru un viitor
om de stat. La absolvire, Alexandru s-a înscris la liceul Petru și Pavel –
astăzi I.L. Caragiale – din Ploiești. În anii de liceu a fost cuprins de o
misterioasă maladie sufletească pe care unii ar numi-o, astăzi, depresie. Ceva
îl atrăgea în permanență înapoi în satul lui, Tomșani – „în liniștea satului și în singurătatea lui dulce dela țară”, după
cum scria în jurnal.
În 1895 s-a înscris la cursurile de literatură și filosofie de la
Universitatea din București. După o vreme și-a abandonat studiile și a început
să scrie în presa vremii. În jurnalul lui din 1897 găsim următoarea însemnare:
„Cred, și mi se pare că e un fapt ce s-ar
putea dovedi științificește, că ce a fost bun și frumos în omenire merge către
sfârșit.” Avea doar 20 de ani când a scris aceste cuvinte și putem deduce
din asta ce frământări înterioare îl măcinau.
În 1898, Antemireanu a făcut, în jurnalul lui, câteva consemnări bizare.„ochiul scos cu cuțit de argint dublează puterea celui rămas” (14 ianuarie)
„și pe cel mai rău dintre cei răi îl face mielușel icoana strânsă la piept” (8 martie)
„dezlegarea adevărată nu vine mai devreme de 30 de ani” (28 aprilie)
„geaba arunci bani de aur în țarină, căci nu poți să ascunzi minciuna” (11 mai)
„și de vor muri șapte, nu va fi decât voia lui Dumnezeu, la care ne vom supune” (19 mai)
În același an, Antemireanu a dat gata romanul lui intitulat „Din vremea lui
Căpitan Costache”. Una dintre scenele foarte puternice este cea în care Chiorul
vrea s-o violeze pe Elencuța, fata bătrânului negustor Tudose Abagiul, pe care
o răpise cu ajutorul dorobanților. Elencuța, cuprinsă de groază, smulge din
perete icoana Maicii Domnului și o strânge la piept, ceea ce îl determină pe
Costache să o lase în pace.
După 1903, Antemireanu a intrat într-un con de umbră. Mulți dintre
prietenii lui, printre care Șt. O. Iosif, ori Ilarie Chendi spuneau că
tristețea lui era molipsitoare și fără leac. Cine intra în camera lui avea
senzația unei colivii în care se zbate un vultur. Se gândea la sinucidere
destul de des, dar în cele din urmă a învins acest gând.
S-a căsătorit în 1908, cu Elena, care abia împlinise 19 ani. Planul lor era
să se stabilească la Tomșani, să aibă mulți copii, iar el să predea la școala
din sat. Dar n-a fost să fie așa.
În 1909, Elena s-a îmbolnăvit de tuberculoză. Alexandru, ca să o protejeze,
ca să n-o lase să priceapă grozăvia bolii, a rămas să locuiască împreună cu ea
până când fata a murit. În vara lui 1910, abia mai putând să se țină pe
picioare, Antemirescu s-a internat într-un sanatoriu, unde a murit și el, după
numai cincisprezece zile. A fost înmormântat, conform dorinței lui, într-o zi
de marți, iar la cap i s-a pus un ducat de aur despre care nimeni nu știa ce
importanță avusese pentru el.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu