vineri, 25 august 2017

Despre multe feluri de plăcinte (2)

„Scoverzele” ce se făceau de demult sunt „clătitele” de astăzi, iar cu termenul bucovinean (polon) „nalisnichele”.
Un alt aluat ce se făcea în vechime la curţile boiereşti era „burungiucul”, care se lucra foarte greu şi care, când era gata, se părea că e o pânză de burungiuc.
Cu deosebită preferinţă, s-au mâncat totdeauna „prăjiturele”. Aluatul făcut cu ouă, rom şi zahar, întins apoi pe masă şi tăiat cu o rotiţă zimţuită, dându-i-se diferite forme şi fiert apoi în untură.
„Gugoaşe” fac târgoveţii de vândut. Aluat moale, de post, fiert în ulei.
   „Lucumuri” se numeau un fel de dulciuri făcute din 2 părţi unt şi o parte miere şi făină cât prindea. Din acest aluat, se formau turtiţe mici, făcându-se deasupra flori cu degetarul.
„Alvaua de casă” se făcea ca sosul de făină, turnându-se apoi lapte cu zahăr şi lăsând se fiarbă pân’ ce era des.
„Bulgurul” era o mâncare grecească, din crupe de grâu făcute la moară şi fierte cu lapte. În Botoşani se spunea:
Bulgur, bulgurache,
De care mănâncă
şi d-rul Hristache
Şi Sturza Săndulache!
„Pilaful de orez” - orezul fiert cu apă, la care apoi se da unt, zahăr şi dulceţ de vişine pe deasupra, era o mâncare aleasă, se făcea mai ales la praznice după morţi.
De altfel, poporul mănâncă cu plăcere: lapte cu tocmagi, cu orez, cu frecăţei, cu păsat, cu bostan alb (fiert), mai fac ţăranii nişte crupe din orz ca arpacaşul, pe care-l mănâncă cu lapte sau de post - astfel fac în Horecea, Mahala etc.
Ţăranul, la frupt, mănâncă brânză de oi, brânză de vacă cu smântână, lapte acru, lapte dulce, brânză cu unt şi cu mămăliguţă, scrob etc. Dar mâncarea cea mai de căpetenie la dânsul, atât la frupt, cât şi la post, este „udătura” - borşul -, care fiind făcut din sucul tărâţelor de făină, seamănă a fi destul de nutritor, mai nutritor decât supa ce o mănâncă alte popoare, numai din legume fierte cu apă. Borşul se face cu fasole, cartofi, sfeclă etc, iar când e la frupt, se mai drege cu ou şi cu smântână, iar dacă faci borşul numai din verdeţuri, cum e primăvara, că se mântuie de toate, atunci se numeşte „borş holtei” (Mitoc). Borşul poate să fie şi „de topor”, (se zice în glumă) - pui toporul în borş să fiarbă, dar dacă are într-însul ce-i trebuie e tot bun. Borşul, dacă e cu carne, se numeşte „zamă.” „Potroc” se numeşte zama de pasere, făcută cu moare în loc de borş.
„Zamă” se mai numeşte şi paserea fiartă în zama ei fără borş, mai ales puiul se face la ţară astfel, adăugându-se smântână multă. (Aceasta nu e „pui cu smântână”, care mai întâi se prăjeşte, precum şi verdeaţa, şi apoi se fierbe numai în smântână până ce scade.)
La românii din România, se mănâncă mai mult bucate de carne de vită, care, după felul cum sunt făcute cu legume, sunt foarte sănătoase şi nutritoare. La bucatele acestea, mai întâi carnea se fierbe, cu de toate verdeţurile ca de supă, apoi se pun bucăţele la prăjit cu unt, iar de altă parte se prăjeşte leguma cu care ai s-o faci. De ex., dacă faci cu curechi, se prăjeşte curechiul hăcuit; sau de o faci cu cartofi, cartofi tăiați; sau de faci cu morcovi, morcovii tăiaţi felii; în fine, cu ce legumă se face. De faci cu păstăi tinere de mazăre, fasole sau bob, acestea mai întâi le opăreşti şi apoi le pui la prăjit. De faci mâncare cu ceapă numită „iahnia”, pui ceapă foarte multă la prăjit - şi după ce atât carnea, cât şi zarzavatul s-au prăjit, se pun la tigaie cu carnea la un loc, amestecând şi zama în care a fiert carnea, şi se lasă se fiarbă până scade toată zama, rămâind numai ca un sos. La mîncare de morcovi, se adaugă şi zahâr rumenit, tot astfel şi la stufat cu usturoi - acesta se face ca şi iahneaua - se adaugă şi câteva fire de usturoi, sos de zahar rumen şi puţin oţet. La carne cu curechi, se adaugă sos de pătlăgele roşii, se pune piper întreg, inibahar şi frunze de dafin. Tot astfel se face şi raţa cu curechi, la care se zice în glumă că trebuie 5 oca de vin vechi.
La „ostropăţul de raţă”, se dă numai un sos rumen de făină, oţet şi aceleaşi mirodenii şi se lasă se scadă. Ostropăţul e o mâncare de vânat, dar se face şi din pichere, avînd şi aceasta gustul de sălbătăciune. O altă mâncare de vânat este „iepurele cu măsline”, care de asemenea se poate înlocui prin raţă sau pichere. La această mâncare atât carnea, cât şi ceapa se prăjesc cu untdelemn, apoi se aşază la fiert cu măsline, felii de lămîie şi aceleaşi mirodenii, iar în zamă se pune şi vin; şi fierbe până scade, servindu-se rece la masă.
O mâncare de asemenea foarte delicată e şi limba de vacă cu stafide şi migdale, cu sos de zahăr rumen, făcută după acelaşi calup românesc. Nu mai puţin picantă e şi mâncarea de pasăre cu tarhon. La aceasta se face un sos rumen de făină, în care se pun câteva crenguţe de tarhon de „se omoară”, apoi se dă zahăr rumen şi fălii de lămîie. Carnea de pasăre se face şi cu nohot, cu stafide, apoi se mai face cu „capere” dar la aceastea, carnea nu se rumeneşte (caperele se pun după ce li s-a scos sarea), de asemenea, nu se rumeneşte nici la „ciulama”, care se face mai ales de pui, cu sos alb de făină; şi nici la pilaf de orez cu pasere. La popor, pilaful se numeşte „plachie”, care se face şi cu crupe sau păsat, cu sau fără carne, dând numai grăsime - sau cu carne de porc; din aceeaşi carne, se face mâncare cu de toate legumele: cu curechi, cu cartofi etc, amestecând laolaltă carnea crudă cu leguma, cu destulă ceapă şi câte un chipăruş roş sau cimbru la fiert, pentru gust. Carnea de porc e bună şi cu perje uscate, carnea prăjită. În Bucovina, se fac sarmalele din carne de porc, fiind grasă. De altfel, carne de porc la clasa cea bună nu se mănâncă; numai părţile cele afumate, cum e şunca, slănina, muşchiul, limba etc. Costiţele afumate se mănâncă prăjite. Slănina afumată se face cu curechi murat apoi cârnaţii numiţi trandafiri şi doba, de asemenea, se mănâncă.
Cu deosebită plăcere însă mănîncă românii, primăvara, carnea de miel până la Duminica Mare, mai apoi, mieii îmbătrânind, carnea nu mai e bună. Din carnea de miel se face borş, din cap „rasol”: capul fiert în apă cu verdeţuri şi, după ce se scoate, se garniseşte frumos şi se serveşte înaintea mesei, rece; se face friptură de miel frigând armul întreg în frigare; friptura se mănâncă cu ceapă tânără sau usturoi ori alte salăţi. Din carnea de miel, fiind fragedă, se face „mâncare cu spanac”, cu „alunele” un fel de cartofele, ce se găsesc primăvara în pământ, cu tarhon, ciulama etc. Din carnea tocată se fac „zbârciogi umpluţi” şi fierţi în smântână, „sarmale”, iar din plămăile fierte şi tocate, dîndu-se ceapă prăjită, păntrunjel verde mărunt, ou, piper şi apoi învelindu-se în „prapur” ca o plăcintă, ce apoi se prăjeşte, se face „plăcinta de cighir.” Se mai fac „cotlete” sau „piftele”, în care se înfige câte o costiţă de miel. La acestea se serveşte pireu de cartofi sau de spanac. Cartofii se fierb şi se rad pe răzătoare, apoi se dă lapte şi zahar. Tot astfel se face şi spanacul cu lapte, unt şi zahăr. La spanacul acesta, când nu e carne, se pot face „friganele”: franzelă taiată felii, muiată în lapte şi bătută în ou şi apoi prăjită.
Alt soi de bucate foarte iubit la români sunt legumele umplute cu carne tocată, amestecată cu ceapă, orez, sare şi piper. Astfel se umplu: ceapa, prajii, pepenii, bostăneii, chipăruşii etc, prăjindu-se îndată după ce s-au umplut în unt şi apoi dându-se zamă, sau apă, sau smântână, să fiarbă.

Tot astfel se fac şi „sarmalele”, mâncarea naţională a românilor, învelindu-se carnea în frunze de curechi sau, vara, în frunze tinere de vie, de podbal, de sfeclă, de ștevie etc. Pentru iarnă, la sarmale se murează curechiul căpăţâni, dacă nu se poate conserva verde. Alţii conservă frunză de vie în sare. În sarmale, la fiert, se pune apă şi puţin borş, dacă frunza e dulce, tocmai la urmă se pune şi smântână. Sarmalele şi curechiul, cu cât mai mult fierb, cu atât sunt mai bune. Sarmalele se fac şi din piept de gâscă sau de raţă, când e grasă.
Din lucrarea „Datinile şi credinţele poporului român adunate şi aşezate în ordine mitologică” scrisă de Elena Niculiţă-Voronca, apărută în 1903


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!