Anumite „evenimente” petrecute pe Facebook mi-au readus în memorie un dialog absolut incredibil pe care l-am purtat în 2014 cu un domn pe nume George Terziu, fondator al revistei Cervantes. În acel an finalizasem primul meu volum de poezii, cu titlul „Arta însingurării” și căutam o editură. În cursul căutărilor, am dat peste editura Inspirescu. Pe 15.07.2014 am trimis următorul mail:
Imi puteti trimite va rog o oferta pentru publicarea
unui volum de poezii? Cartea ar urma sa aiba max 48 de file, alb negru, fara
ilustratii, format uzual, brosata. Multumesc.
Răspunsul a venit a doua zi:
Va rugam sa ne comunicati si un nr.
De telefon pentru a avea o discutie personala
George Terziu, manager grup cultural
0xxx4xxxx2
Oarecum intrigat, am mai trimis un mail:
In formularul de contact, campul cu
numarul de telefon nu este marcat ca obligatoriu.
+495xxxxxxxxxxx
+495xxxxxxxxxxx
Deci i-am dat omului numărul meu, cu toate că pe pagina editurii se găsea un formular in care exista rubrica „Telefon”, cu specificarea că nu e obligatorie. Buuuuun. În loc de ofertă, primesc următorul mesaj:
Am inteles ca sunteti din
Germania.
Deci: cine plateste cartea?
Unde o trimitem?
Apoi discutam detalii.
Neobișnuit, nu? Am simțit o ușoară iritare și am scris așa:
Va rog sa nu va suparati, dar
eu asta inteleg prin oferta: dvs imi comunicati variantele de pret pentru
tiparire, functie de tiraj, tip de hartie, legare, culori, adaugati tarifele
dvs. pentru transport intern si international, adaugati alte eventuale costuri
aferente, dupa care eu decid daca merg mai departe sau nu.
Răspunsul a venit rapid:
Stimate domn,
Oferta noastra are la baza
date precise
Mi-ati comunicat dar nu imi
este in clar: 48 file sau pagini?
Format A5 adica jumate dintr-o coala
sau alt format?
Ce tiraj doriti?
Cartea e gata?
Coperta o facem noi (gratuit) sau
dvs
Cartea este corectata ?
Amanuntele cu
strainatatea daca nu va intrebam nu-mi spuneati, dar
sunt importante
Cand am dorit sa schimbam cateva
vorbe stiam ca datele nu sunt suficiente.
Cer scuze dar daca nu intelegeti
ceva va puteti pune in locul nostru.
Cu aceste amanunte importante
va vom oferi pretul cerut.
G T
De data asta chiar m-am enervat. Așa că am ridicat puțin tonul:
Dumneavoastra sunteti o editura si
asta presupune ca aveti o oferta care sa ma ajute pe mine - client platitor -
sa ma orientez si sa aleg o varianta convenabila pentru mine. Dvs ar trebui sa-mi
puneti la dispozitie niste tabele simple, in care eu sa pot citi pretul
corespunzator pentru toate variantele pe care Dvs mi le puteti oferi. Spre
exemplu:
100 buc 24 pagini format A4
hartie offset (greutate) 4 culori coperta cartonata
brosata ....... 14 lei +TVA
Daca imi puteti oferi asa ceva, este OK, daca
nu, nu este nicio problema.
Nici acest mail nu l-a convins pe domnul Terziu. Așa că m-am pomenit, în loc de datele solicitate, cu un mail conținând reproșuri:
Partial aveti dreptate.
Dar totusi este absurd sa nu
stiti formatul care il doriti.
Noi nu citim gandurile. Sau macar
trebuia sa ne orientati. Era greu sa ne spuneti daca sunt (exemplu) 48 file sau pagini,etc?
Vad ca stiti cum sa fim noi, DAR NU
STITI CUM AR TREBUI SA FITI DVS!!!
Deci discutia pica.
Va puteti adresa altei edituri care
va va citi gandurile.
Sigur că în acel moment deja eram lămurit, așa încât aș fi putut încheia discuția. Mărturisesc însă că am fost curios să văd până unde se poate ajunge. Așa că am ripostat:
Vreau sa va multumesc pentru sfatul
pe care mi l-ati dat, anume sa ma adresez altei edituri, care, conform
expresiei dvs, imi va citi gandurile. Am facut acest lucru si, chiar daca nu
mi-a citit nimeni gandurile, am primit o oferta profesionista. Doresc sa va
prezint si dvs acest mod de lucru pe care vad ca nu-l cunoasteti, in ideea ca
va va folosi pe viitor, in relatiile cu alti potentiali clienti.
1. Editura mi-a solicitat
manuscrisul (fara a ma intreba, ca dvs, "Cartea e gata?" - se
presupune ca un autor solicita o oferta de tiparire dupa ce si-a scris cartea)
2. Dupa o jumatate de ora, am primit
urmatorul mesaj: "Volumul ar avea 64 de pagini daca functionam cu
orientarea portret pe pagini de marime A5 si 88 de pagini cu orientarea
lanscape. A doua varianta este mai avantajoasa pentru calitatea lucrarii
dumneavoastra, intrucat versurile lungi incap pe un singur rand. Daca doriti un
alt format, va rog sa ne comunicati"
3. Eu m-am gandit si am ales
varianta A5 landscape. Am comunicat acest lucru si am primit urmatoarea oferta:
"Va costa 100 lei ISBN+CIP, ..... lei tehnoredactarea, ....... lei
coperta. Tipografia costa .... lei pentru 200 exemplare, ...... lei pentru 300
exemplare, etc. La acestea se adauga TVA 9% si costurile de transport, in
functie de locatie (Romania sau Germania). Cartea este brosata, tiparita pe
hartie 80g/cm2, coperta este in policromie, 300g/cm2. Durata lucrarii este de
doua saptamani de la OK-ul dumneavoastra". In continuare, au fost atasate
link-uri catre cateva dintre lucrarile similare aparute la aceasta editura.
Asta inseamna, in opinia mea, o
oferta profesionista. Ea contine informatiile solicitate, incearca sa vina in
ajutorul clientului si nu contine mesaje cu caracter personal de genul
"este absurd", "noi nu citim gandurile", "Vad ca stiti cum sa fim noi, DAR NU STITI CUM AR
TREBUI SA FITI DVS!!!" etc .
Cu stima,
Raul Baz
Probabil că mailul meu a declanșat unele conexiuni, s-au învârtit câteva rotițe, așa încât următorul mesaj al domnului Terziu conținea și ceva din ceea ce s-ar putea numi ofertă:
Ok, multumim
Totusi ma simt nevoit sa precizez:
La noi ISBN+CIP este …GRATUIT!
Grafica copertii este GRATUITA!
Tehnoredactarea este GRATUITA!
Durata unei lucrari este MAXIM 10
ZILE !
Linkurile spe cartile noastre sunt
pe siteul www.inspirescu.ro
Care vi-a fost oferit din start
Mai oferim diverse bonusuri
(GRATUITATI!!! )
Cum ar fi :
Parfumare carti
Cronici literare
in diverse reviste cu care avem parteneriat
Invitatii pentru
lansare,etc
Care sunt
enumerate pe
www.inspirescu.ro/servicii
In aceste conditii dorim
si noi ca si clientul sa se gandeasca la noi, adica sa stie din
start cam ce vrea. Dar mai clar.
De altfel sunteti singurul client de
pana acum cu care am avut acest gen de discutii.
Evident, va dorim succes cu aceasta
editura, evident la la un pret mai mare.
GT
I-am scris din nou:
In regula, multumesc pentru urarile
de succes. Observ insa ca nici in ultimul dvs mail nu precizati nister amanunte
foarte importante, cum ar fi cele legate de calitatea hartiei sau de formatul
cartii. Sigur ca as fi interesat de un pret mai convenabil, dar cum imi pot
face o idee daca dvs tineti secrete astfel de lucruri?
Credeți că a cedat? Nici pomeneală. Mi-a trimis un nou mesaj, pe care l-am catalogat, în sinea mea, drept halucinant:
Cred ca avem un impas in comunicare.
Pot justifica de ce am pus fiecare
dintre acele intrebari.
Scopul este exact acela de a
intelege ce intentii aveti pentru a va oferi varianta cea mai buna.
Dvs ati ales calea misterului
si aceea de a da lectii (cum s-a vazut mai incolo) decat a fi
deschis spre comunicare
Repet , pot justifica
motivatia fiecarei intrebari.
Metoda aceasta (spuneti totul dar
“eu ma mai gandesc ce vreau”), e deranjanta pentru mine.
Intalnesc uneori aceasta pozitie si
o resping mereu.
Daca stabilim sa fim sinceri amandoi
ne vom intelege
Daca cineva face cu mine
experimente (mister contra transparenta) refuz.
Ofer prea multe sa nu
pun si eu conditii ....
Din septembrie am televiziune
culturala!
Revista o fac din resurse personale!
Toate aceastea presupun respect de
ambele parti.
Cred ca ati vrut sa aveti
informatii, fara a promite nimic.
Nu e corect
Nu am vazut nici o clipa vreo
apreciere sau comentariu referitor la serviciile noastre
Prezentate pe www.inspirescu.ro/servicii
Dar ne dati mereu lectii, lectii…
E normal sa aveti nelamuriri, DAR
POT AVEA SI EU ???
Cu respect, GT
Ei bine, asta mi-a pus capac. Așa că m-am decis să-i explic domnului Terziu cum stau lucrurile în realitate și să-l sfătuiesc cu privire la felul în care ar trebui să discute cu potențialii clienți. Pe 18.07 i-am trimis în mail următorul text:
Domnul meu, trebuie sa recunosc ca
sunt uimit de abordarea dumneavoastra. Sunteti pe piata ca o editura, aflata in
cautare de clienti si in concurenta cu alte edituri. In aceste conditii,
aparitia unui potential client (indiferent ca vrea sa publice la dvs o carte de
poezii sau un roman-fluviu) ar trebui sa va bucure si sa va determine sa faceti
eforturi pentru a pastra acel client, care daca va fi multumit va publica la
dvs si alte volume, va va recomanda si altor autori etc.
In loc de asta, dvs doriti ca
respectivul client potential sa vina la dvs complet edificat cu privire la
felul in care vrea sa arate cartea lui, cate pagini sa aiba, cine sa plateasca
etc. Sa ne inchipuim ca un dealer de autoturisme ar proceda ca dvs - cand ar
aparea un cumparator indecis, interesat de oferta de masini, dealerul i-ar
spune ca nu discuta cu el decat daca stie exact ce vrea. Vi se pare in regula?
Eu zic ca dimpotriva, acel dealer ii va oferi clientului o multime de informatii:
ce fel de masini are la vanzare, ce culori, ce caracteristici tehnice au etc.
Dealerul il va consilia pe client, recomandandu-i o masina care i se
potriveste, ii va arata statistici, il va invita sa conduca de proba unul sau
doua modele etc. Dvs in schimb spuneti, citez: "Metoda aceasta
(spuneti totul dar “eu ma mai gandesc ce vreau”), e deranjanta pentru
mine. Intalnesc uneori aceasta pozitie si o resping mereu."
In viziunea dvs, eu, client, care
sunt cel mai important in activitatea unei companii de orice fel ar fi ea, ar
trebui sa vin si sa va cer informatii cu privire la ceea ce vindeti numai dupa
ce ma prezint frumos, va spun numarul meu de mobil, va spun unde locuiesc si,
mai ales, va spun cu exactitate ce vreau de la dvs. Iar daca va explic ca nu
asa se face treaba, aducandu-va si exemple, replica dvs este ca am vrut sa
obtin informatii fara sa promit nimic. Dar pentru numele lui Dumnezeu,
informatiile despre oferta Dvs sunt clasificate? Tin de Pentagon, de CIA? Ce sa
va promit cand va solicit o oferta? Sunt un client in cautarea unei oferte care
sa-mi convina, asa incat solicit informatii de la cei care vand ceea ce caut
eu, recte editori. Nu promit nimanui nimic, iau ofertele si le studiez, apoi o
aleg pe cea care-mi convine!
Mai departe, spuneti ca nu ati vazut
nicio apreciere din partea mea cu privire la serviciile dvs. Dar cum pot
eu, stimate domn, sa apreciez niste servicii inainte de a beneficia de ele?
In fine, doresc sa va spun ca am
lucrat si lucrez in domeniul privat, in Romania si acum in Germania si
niciodata nu am intalnit un asemenea mod de abordare a relatiei furnizor -
beneficiar. Intotdeauna, fara exceptie, cei care doresc sa vanda ceva stau
dispozitia clientilor, gata sa le dea orice informatii doresc si sa-i ajute sa
se lamureasca ce isi doresc cu adevarat. Numai dvs numiti cererea de oferta a
clientului "calea misterului", "lipsa de sinceritate",
"incercare de a da lectii" etc.
Nu stiu de unde ati dedus ca nu am
respect fata de dvs si ceea ce faceti. Eu respect pe oricine se straduieste sa
conduca o afacere, cu atat mai mult cu cat ea are caracter cultural. De aceea
v-am si solicitat o oferta, alegandu-ma, in locul ei, cu acest lung schimb de
mesaje pe teme colaterale.
N-ar fi mai simplu sa-mi dati
informatiile cerute despre hartie, coperta, mod de legare, format, tiraj si
transport, astfel incat eu sa pot alege ceva convenabil si apoi sa incep sa va
solicit detalii suplimentare asupra variantei alese de mine?
Cu stima,
Raul Baz
Domnul Terziu însă, a ținut-o pe-a domniei sale, lucru care țin minte că începuse chiar să mă amuze. Următorul său mesaj m-a lămurit pe deplin că oricăt am continua discuția, nu se va schimba nimic. Iată ce mail mi-a trimis acest simpatic domn:
Sincer in tot ce ati afirmat este
FOARTE MULT ADEVAR!!!
Numai ca atunci cand “am indraznit”
sa va cer anumite informatii ati fost asa de suparat incat nu ati
vorbit ca si acum !
Era un dialog. Eu cred ca NU
trebuia sa va mirati atat ca va intreb una si alta, poate trebuia ca
considerati ca stiu de ce va intreb.
Stati linistit, nu facem fata cu
munca, nu ne duceti grija!
Sincer ,dar ati avut atitudinea omului “clientul
nostru, stapanul nostru“ care nu merge .
Nu sunteti stapanul nostru,
sunteti partenerul nostru.
Si in acest moment aveti aceeasi
atitudine.
Daca ati gasit o editura cum va
doriti, de ce, pentru Dumnezeu, nu
lucrati cu ea!!???
Dar dvs doriti, mereu si mereu, sa
dati lectii.
Nu sunteti cel mai important pentru
mine, cred ca nu intelegeti.Ar trebui sa stiti ca nu am nevoie de clienti
care dau lectii. Imi cunosc bine meseria si cand pun intrebari o fac
tocmai in folosul si al dvs. Refuzul de a raspunde denota ca dvs
stiti mai bine!
Va invit sa va faceti dvs o editura
si sa fiti editorul ideal.
Eu cand intreb ceva, sunt gata sa va
raspund de ce pun acea intrebare. Dvs credeti ca va sunt un fel de servitor
Fiecare client pentru MINE ESTE UN
CAZ PARTICULAR! ASTA INSEAMNA CA INTREBARILE MELE CAUTA SA RELEVE
PARTICULARITATEA
SUNTETI SINGURA PERSOANA CARE SE
FACE CA NU INTELEGE, SINGURA!!!
Ca sa finalizam aceast
discutie, va rog sa nu mai trimiteti mesaje,
acesta e ultimul la care raspund.
Va doresc sa va gasiti editura
potrivita si mult succes in activitatea de autor.
Grupul Cervantes are peste
7000 de membri, credeti ca trebuie sa ma apreciati dvs!!??
Cu stima, poate odata voi afla de
talentul dvs. Si voi fi gata sa fiu obiectiv si sa recunosc ca asa este!
Acum, va rog sa va continuati cautarea in alta
parte.
GT
Eram gata să pun capăt discuției, dar faptul că domnul Terziu trecuse la atacul asupra persoanei, mi s-a părut că merită o replică în plus. Așa că i-am mai trimis un mail:
Din pacate n-ati inteles nimic. Dupa
toate explicatiile pe care vi le-am dat,imi puneti incredibila intrebare: "Daca ati gasit o editura cum va doriti, de ce ,pentru Dumnezeu, nu lucrati cu ea!!???"
Va mai explic odata: eu sunt un om
dispus sa plateasca niste bani ca sa publice un volum. Fiind vorba de banii
mei, caut mai multe oferte, pentru a o alege pe cea care se potriveste cel
mai bine cu bugetul si pretentiile mele. Procedeul acesta se numeste
selectie de oferte si cred ca si dvs il aplicati atunci cand va cumparati, spre
exemplu, pantofi. Nu stiu de ce va irita atat faptul ca va spun niste lucruri -
nimeni nu le stie pe toate.
Mai spuneti, fara sa clipiti:
"Nu sunteti cel mai important pentru mine, cred ca nu intelegeti. Ar trebui sa stiti ca nu am nevoie de clienti care dau lectii. Imi cunosc bine meseria si cand pun intrebari o fac tocmai in folosul si al dvs."
"Nu sunteti cel mai important pentru mine, cred ca nu intelegeti. Ar trebui sa stiti ca nu am nevoie de clienti care dau lectii. Imi cunosc bine meseria si cand pun intrebari o fac tocmai in folosul si al dvs."
Nu am pretins ca Eu sunt cel mai
important pentru dvs. V-am spus cu totul altceva: CLIENTUL (generic vorbind)
este cel mai important pentru cel care produce si vinde. Pentru un
profesionist, este important si clientul care da lectii si clientul care vine
umil, cu caciula in mana, laudandu-va iscusinta si talentul de editor. Pentru
un profesionist clientul e client - cel care cumpara si atat.
Nu, nu cred ca sunteti un servitor, cum spuneti,
dovedind inca odata ca nu ati inteles nimic. Eu cred ca sunteti un vanzator de
servicii editoriale, de la care as fi putut fi interesat sa cumpar, daca ati fi
avut minima intelegere a procesului de atragere si fidelizare a clientilor si
mi-ati fi pus la dispozitie ce v-am cerut si ce orice client din lumea asta
cere de la furnizor: o oferta. Din pacate, dvs va bizuiti pe cu totul alte
conceptii - desuete din nefericire, ceea ce va si duce in postura de a refuza
transmiterea unei oferte (pe principiul ce-mi pasa mie de asta, eu am 7000 de
membri in grup etc) iar apoi de a ironiza (poate odata voi afla de talentul
dvs) un om care, in cele din urma, n-a facut decat sa va ceara o oferta si sa
va explice punctul lui de vedere.
Va ascundeti in spatele unor lozinci care n-ar avea ce cauta in discutia cu un client interesat sa va afle oferta: " Fiecare client pentru MINE ESTE UN CAZ PARTICULAR! ASTA INSEAMNA CA INTREBARILE MELE CAUTA SA RELEVE PARTICULARITATEA". Din pacate, intrebarile pe care mi le-ati adresat nu cautau sa releve altceva decat numarul meu de telefon (despre care, in mod hazliu, este specificat in formularul de contact ca nu e obligatoriu), locul unde trăiesc si, apoi, ce anume vreau de la dvs cu multa exactitate - numar de pagini, format etc, adica exact acele lucruri pe care un profesionist le prezinta el unui client. Daca fiecare client ar fi pentru dvs un caz particular, atunci si eu as fi un caz particular si ati cauta sa ma castigati, prezentandu-mi o oferta care sa fie mai atractiva decat a altor edituri etc. Din pacate, cum spuneam, se pare ca va ghidati dupa cu totul alte conceptii. Sa fiti sanatos!
Va ascundeti in spatele unor lozinci care n-ar avea ce cauta in discutia cu un client interesat sa va afle oferta: " Fiecare client pentru MINE ESTE UN CAZ PARTICULAR! ASTA INSEAMNA CA INTREBARILE MELE CAUTA SA RELEVE PARTICULARITATEA". Din pacate, intrebarile pe care mi le-ati adresat nu cautau sa releve altceva decat numarul meu de telefon (despre care, in mod hazliu, este specificat in formularul de contact ca nu e obligatoriu), locul unde trăiesc si, apoi, ce anume vreau de la dvs cu multa exactitate - numar de pagini, format etc, adica exact acele lucruri pe care un profesionist le prezinta el unui client. Daca fiecare client ar fi pentru dvs un caz particular, atunci si eu as fi un caz particular si ati cauta sa ma castigati, prezentandu-mi o oferta care sa fie mai atractiva decat a altor edituri etc. Din pacate, cum spuneam, se pare ca va ghidati dupa cu totul alte conceptii. Sa fiti sanatos!
După asta, domnul Terziu a pus el însuși capăt acestui dialog suprarealist:
Dupa cum vedeti,am intrerupt polemica
cu dvs.
Numai bine, GT
Doamne fereşte!
RăspundețiȘtergerePe mine a vrut să mă învețe să scriu, pentru că nu răcneam în poezie. Este un domn extrem de amuzant. :)
RăspundețiȘtergereFoarte bine ați scris! Îmi recunosc experiența cu dl Terziu, chiar dacă eu am încheiat dialogul mult mai rapid. Numai bine! Maria
RăspundețiȘtergereDeci nu sunt singurul :)
RăspundețiȘtergere