LOUIS CHAPSAL: „Fatalitatea
abrevierii în societatea de consum“ — Cu cît urcăm către
sfîrşitul veacului, cu atît nevoia de abreviere se dovedeşte mai necesară.
Nicio statistică nu înregistrează cît şi cum se produce în domeniul cuvîntului,
vorbit sau scris, dar oamenii trag concluzii după bunul lor simţ şi vorbesc
mereu mai puţin. Cantitatea de cuvinte ce se aruncă pe piaţă suferă ea însăşi
un proces de contragere, de ghemuire, de entorsă (benignă). Dacă şi-ar da
drumul să povestească tot ce ştie şi vrea să comunice, omul modern ar trebui să
renunţe la hrană, la îngrijirile pretinse de igienă, la dragoste şi chiar la
moarte, timpul obiectiv necesar pentru aceasta lipsindu-i mereu mai mult. Prin
operaţiuni meşteşugăreşti simple, dar inteligente, omul modern a izbutit să
transforme discursul, epica, deservirea, relatarea — în scurte semnale decisive.
Se dovedeşte perfect posibilă iritarea şi scoaterea din sărite a aproapelui,
chiar numai prin claxonări verbale ordonate după un cod ce ne va apărea foarte
curînd extrem de firesc. Dacă zăboveşti o jumătate de ceas într-o piaţă
italiană cunoscută, în care cîndva se formau grupuri de cetăţeni şi discutau
gălăgios ore în şir, nu vei mai auzi decît strigătele monosilabice ale
indivizilor, dansate prin fereastra limuzinei, de aproape şi de departe.
Conversaţia e specializată, înţelesul interjecţiilor nu priveşte decît pe
destinatari, circulaţia se desfăşoară admirabil.
Literatura e exemplar servită de acest binefăcător proces: se
poate scrie un roman în zece rînduri. (Interesant, acest procedeu a fost
experimentat mai întîi de către critici.) Un exemplu este convingător: un ienicer
împrumută bani de la o cocotă. Amantul acesteia află şi devine suspicios.
Urmăreşte mişcarea. Un corăbier aduce din Birmania perle. Apare un călugăr. Se
încurcă treburile din cauza declanşării unui război mondial. Ienicerul revine
periodic, plătindu-şi datoria în rate lunare. Amantul intervine. Măcel.
Călugărul îşi cumpără pălărie cu boruri largi. Cocota nu-l cunoaşte. O
franţuzoaică câştigă concursul de frumuseţe al Europei. Corăbierul e sceptic,
în timp ce călugărul crede. Unele confuzii, lămurite ulterior de explicaţia
cocotei, care ştia să facă economii. Lucrurile reintră în cursul lor firesc.
Dar ienicerul, mereu datornic, se sinucide. L-au ruinat perlele, cumpărate la preţuri
de speculă. Îndată ce se încheie războiul mondial, amantul nu-şi mai găseşte
rostul. Războiul dezrădăcinează destine şi corupe conştiinţe. Călugărul se
angajează frizer într-o cazarmă, cocota devine principesă, franţuzoaica îşi
pierde titlul de Miss Europa, din cauză că anii i-au veştejit argumentele. La
conferinţa de pace se discută exclusiv chestiuni de interes postbelic.
Înlocuirea limbajului verbal prin imagini plastice, în general
televizate, e o altă soluţie. Încadrarea pe un ecran a ploşniţei trilobate
semnifică instituirea unei colecte pentru copiii din Andaluzia, iar înfăţişarea
unei ploi torenţiale, avertismentul că vor urma scumpirea combustibilului,
certuri între soţi din cauza averii sau a drepturilor de autor. Semnul „nu
depăşiţi la intersecţie“, imprimat pe prima pagină a unui ziar, semnifică lapidar
sporirea exigenţelor la examenele din facultăţi, o mai bună selecţie a cailor
de curse, victoria în alegeri a partidului conservator. Proiectarea la
cinematograf a unui leu care rage scuteşte pe spectator de a mai privi cu
proprii săi ochi aventurile cowboy-vhui,
înţelegîndu-se de la sine detaliile: muzica, decorurile naturale, implicaţiile
sentimentale. Imaginea leului te dispensează de a mai pierde vremea urmărind
nesăratele peripeţii ale Monicăi Vitti, de a asculta un şlagăr de Benjamin
Britten şi de a lăcrima la despărţirea eroinei de necruţătorul ei iubit.
Nu va trece mult timp pînă cînd, abreviindu-se totul pe măsura
cerinţelor, vom auzi pe stradă oameni scurţi, în pantaloni scurţi,
trimiţîndu-şi mesaje ca între prieteni:
— V 5!
— 48.625 şi 1/6.
Atunci, întreaga poveste amoroasă din tinereţe a bunicii ni se va
înfăţişa exhaustiv într-o fracţie cu trei binoame. (Editura „Flammarion,
Paris 1962.)
Mircea Horia Simionescu - Ingeniosul bine temperat
Mircea Horia Simionescu - Ingeniosul bine temperat
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu