Intr-o zi, pe cînd treceam prin Token-House-Yard în
Lothbury, dintr-o dată s-a deschis o fereastră chiar deasupra capului meu, şi
s-au auzit cîteva urlete crîncene scoase de o femeie, după care au urmat
cuvintele: „Oh, moarte, moarte, moarte!“ rostite cu un glas de neuitat, care
mi-a îngheţat sîngele în vine. În toată strada nu se vedea ţipenie de om, şi
nici măcar nu s-a mai deschis vreo altă fereastră. Pentru că, în aceste zile,
asemenea întîmplări nu mai stîrneau curiozitatea nimănui. Şi cu toţii ştiau că
nu pot fi de nici un ajutor. Aşa încît mi-am văzut de drum şi am ajuns în
Bell-Alley.
Dar aici, tocmai cînd mă găseam pe partea dreaptă a
uliţei, am auzit un strigăt şi mai înfricoşător, care de astă dată nu venise pe
o fereastră. Se părea că o întreagă familie se afla în mare forfotă, pentru că
puteam auzi femei şi copii alergînd şi ţipînd prin încăperi, de parcă îşi săriseră
din ţîţîni. La un moment dat s-a deschis o fereastră de la mansarda unei case
de pe cealaltă parte a aleii, şi o voce a întrebat :
—
Ce se întîmplă?
La care întrebare, cineva a răspuns de la fereastra primului
cat :
—
O, Dumnezeule, domnul mare s-a spînzurat !
Celălalt a întrebat din nou :
—
Şi a murit?
—
A murit,
a murit, e ţeapăn şi rece! răspunse glasul de peste drum.
Persoana care se spînzurase era un neguţător de vază,
membru în Comitetul Orăşenesc şi om foarte bogat. Nu vreau să-i dau numele,
deşi îl cunosc, pentru a nu stânjeni familia care acum duce din nou o viaţă de
propăşire.
Dar acesta nu a fost decît unul din numeroase cazuri. E
de necrezut cîte întîmplări cumplite se petreceau zi de zi în felurite familii.
Oameni pradă delirului bolii, sau sfîşiaţi de durerea umflăturilor, durere
într-adevăr de neîndurat, îşi pierdeau controlul asupra faptelor, aiurind şi
smintindu-se şi, uneori, îşi curmau singuri viaţa, aruncîndu-se pe fereastră,
împuşcîndu-se, şi aşa mai departe. Au fost mame care, în nebunia lor, şi-au
omorît propriii copii, altele au murit pur şi simplu de inimă rea, altele de
spaimă şi uluială, fără să fi fost atinse de boală. Pe alţii frica îi împingea
până la idiotizare, la nesăbuinţă, iar pe alţii la acte necugetate şi la
ţicneală; unii cădeau într-o nebunie melancolică.
Durerea pricinuită de buboaie era foarte crîncenă şi,
pentru unii, de neîndurat. Se zice că medicii şi felcerii au torturat pe mulţi
dintre pacienţi, împingîndu-i în ghearele morţii. La unii, buboaiele se
întăreau îngrozitor, şi atunci doctorii foloseau plasturi şi prişniţe ca să le
facă să spargă. Dacă nu se spărgeau de la sine, le tăiau şi le crestau în chip
înfiorător. La unii bolnavi, gîlmele astea se întăreau fie din pricina furiei
bolii, fie pentru că erau prea violent forţate. Ajungeau atît de cornoase încît
nici un cuţit nu mai izbutea să le taie. în asemenea cazuri erau arse cu
substanţe caustice și mulţi
pacienţi mureau turbaţi de durere. Unii, chiar în timpul operaţiei.
Zbătîndu-se în asemenea chinuri, mulţi care n-aveau pe nimeni să-i ţină la pat
sau sub pază, îşi luau singuri viaţa, ca în cazul de mai sus. Alţii ţîşneau în
stradă, cîteodată în pielea goală, şi alergau la rîu, aruncîndu-se în apă,
atunci cînd nu erau opriţi de paznic sau de alţi oameni ai autorităţilor.
Adeseori mi se frîngea inima la auzul gemetelor şi
răcnetelor celor astfel torturaţi, dar dintre cele două forme pe care le
îmbrăca boala, aceasta se părea că mai avea unele speranţe. Căci dacă buboaiele
puteau fi făcute să coacă, să se spargă şi să se scurgă, sau, cum spuneau doctorii,
să dospească. Atunci, în general, pacienţii puteau fi salvaţi. Pe cînd în
cazurile ca acela al fiicei doamnei bogate, în care bolnavii mureau subit, iar
semnele apăreau uneori după moarte, se întîmpla adeseori ca oamenii să se
plimbe nepăsători pînă cu puţin înainte de a-şi da sufletul, sau unii chiar
pînă se prăbuşeau răpuşi, ca la atacurile de apoplexie sau de epilepsie. Pe
aceştia îi năpădea pe neaşteptate un rău cumplit şi alergau pînă la prima bancă
sau ridicătură de pămînt sau pînă la orice alt loc le apărea în faţă, ori, dacă
le era cu putinţă, se tîrau pînă la propriile lor case, şi acolo se lăsau jos,
cu puterile sleite, şi-şi dădeau duhul. Un fel de a muri asemănător cu al celor
care se pierd de boli obişnuite, care mor în leşin sau în somn. Aceştia nu
aveau habar că boala e cuibărită în ei, pînă cînd gangrena nu li se răspîndea
în tot trupul. Nici medicii nu ştiau bine ce s-a întîmplat cu ei, pînă cînd nu
le dezgoleau pieptul sau alte părţi ale corpului şi nu
descopereau semnele.
Circulau la vremea aceea o sumedenie de poveşti
urîte privitoare la infirmiere sau la cei ce îngrijeau
muribunzii. Vorbesc despre îngrijitoarele cu plată, care se ocupau de bolnavi.
Se spunea că se poartă cu ei în chip barbar, că-i lasă să moară de foame, că-i sufocă sau le
grăbesc sfîrşitul pe alte căi, pe scurt că-i omoară. Se povestea şi despre
paznicii care vegheau asupra caselor închise, că atunci cînd nu mai rămînea în
locuinţă decît o singură persoană, la pat, pătrundeau înăuntru şi gîtuiau
bolnavul pe care-1 zvîrleau apoi, cald încă, în căruţa cu morţi. .
Nu pot afirma cu siguranţă, dar în orice caz ştiu că
s-au săvîrşit cîteva omoruri. Doi dintre ucigaşi au fost vîrîţi la închisoare,
dar au murit înainte de a fi fost judecaţi. Am mai auzit şi de vreo alţi trei
care, în decursul acestor luni, au fost învinuiţi de omor. Dar trebuie să arăt
că mie nu-mi vine a crede ca aceste omoruri să fi fost atît de dese precum se
spunea şi nici nu mi se pare raţional ca oamenii să fi ajuns pînă acolo încît
să nu se poată înfrîna a ucide nişte muribunzi, pentru că puţini dintre bolnavi
mai scăpau cu viaţă. Deci nu văd de ce ar fi fost ispitiţi să săvîrşească un
omor, cînd ştiau că victimele mai aveau atît de puţin de trăit.
N-am să neg că în acele timpuri de tristă amintire s-au
săvîrşit numeroase jafuri şi fapte de ocară. La unii inşi lăcomia era atît de
aprigă, încît nu se dădeau în lături de la nimic pentru ca să fure şi să prade,
mai ales din casele în care întreaga familie murise şi fusese transportată. Nu
se sinchiseau de primejdia molipsirii, şi jefuiau chiar şi îmbrăcămintea de pe morţi,
sau aşternutul de sub cadavre.
Cred că asta s-a întîmplat în cazul unei familii din
Houndsditch, în care un tată şi o fiică au fost găsiţi zăcînd morţi pe podea,
goi puşcă, unul într-o cameră şi celălalt în alta, după ce toţi ceilalţi din
familie fuseseră încărcaţi în căruţa cu morţi. Pînă şi aştemuturile de pe
paturi dispăruseră.
E vrednic de luat aminte că în tot timpul urgiei, femeile
au fost cele mai aprige, mai neînfricoşate şi mai înverşunate. Şi cum numeroase
femei s-au angajat ca infirmiere pentru a-i îngriji pe bolnavi, au săvîrşit un
mare număr de prădăciuni în casele în care erau folosite. Unele dintre ele au
fost biciuite în pieţe publice pentru treaba asta, dar ar fi meritat mai curînd
să fie spînzurate, ca să servească altora drept pildă. Nenumărate case au fost
astfel jefuite, pînă cînd, în cele din urmă, slujbaşilor parohiilor le-a
revenit însărcinarea de a alege îngrijitoarele pentru cei bolnavi. Au fost
foarte grijulii în alegerile lor, pentru ca să poată trage infirmierele la
răspundere, dacă în casele în care slujeau avea loc vreun furt.
Dar aceste furtişaguri se mărgineau la îmbrăcăminte,
rufărie, sau la inelele ori banii care se găseau la îndemînă cînd persoana
aflată sub grija lor se prăpădea; n-a fost vorba de jefuirea întregii case. Şi
aş putea să povestesc despre una dintre aceste îngrijitoare, care, mulţi ani
mai tîrziu, cînd s-a găsit pe patul de moarte, a mărturisit cu mare spaimă
furturile săvîrşite la vremea ciumei, furturi prin care se îmbogăţise de-a
binelea. Dar c-ar fi avut loc şi omoruri, nu cred să fi existat vreo dovadă.
Se vorbea despre o infirmieră care ar fi astupat cu o
cîrpă udă gura unui muribund pe care-l îngrijea, provocîndu-i în felul acesta
moartea. Iar despre o alta se spunea că ar fi sufocat o femeie tînără care
leşinase, dar care ar fi putut să-şi revină. Unele ar fi omorît chipurile bolnavii
într-un fel, altele în altul, iar altele îi lăsau pur şi simplu să moară de
foame. Dar toate aceste poveşti aveau întotdeauna două trăsături îndoielnice,
care mă făceau pe mine să nu le dau crezare şi să le privesc ca simple născociri
menite să sperie oamenii:
1. Faptul că oriunde le-ai fi auzit, aflai că scenele
s-au petrecut taman în capătul opus al oraşului, în locul cel mai îndepărtat de
cel în care te găseai tu. Dacă le auzeai în White-Chappel, aflai că faptele
s-au petrecut în St. Giles, sau în Westminster, la celălalt capăt al oraşului.
Dacă te găseai în St. Giles, aflai că s-au petrecut în White-Chappel, şi aşa
mai departe.
2. în al doilea rînd, oriunde ai fi auzit poveştile,
amănun- tele erau aceleaşi, în special cel cu cîrpa udă pe gura muribundului şi
cu sufocarea tinerei leşinate. Aşa că, după judecata mea, în aceste poveşti era
mai multă închipuire decît adevăr.
Oricum însă, n-aş putea spune că oamenii nu le luau în
serios, şi deveniseră mult mai grijulii în privinţa persoanelor pe care le
aduceau în casă şi în mîinile cărora îşi încredinţau vieţile. Le angajau numai
pe baza recomandărilor şi, în lipsa acestora, care nu erau prea multe, cereau
ajutorul slujbaşilor parohiilor.
Dar şi în această privinţă, ponosul cădea asupra săracilor
care, cînd erau răpuşi de boală, nu aveau nici hrană nici doctorii,
nici medic sau spiţer care să-i ajute, nici infirmieră care să-i îngrijească.
Mulţi dintre aceştia mureau în faţa ferestrelor la care strigau după ajutor,
sau chiar după hrană, în chip jalnic, sfîşietor. Trebuie însă arătat că, ori de
cîte ori cazul unor asemenea persoane ajungea la urechile primarului, ajutoarele
soseau de îndată.
E drept că în unele case, oameni nu prea săraci, dar
care-şi trimiseseră la ţară soţia şi copiii şi care dăduseră drumul slugilor
pentru a-şi micşora cheltuielile, e drept, zic, că se întîmpla ca asemenea
oameni să moară singuri cuc, fără nici un fel de ajutor.
Un vecin şi cunoscut de-al meu, căruia un prăvăliaş din
White-Cross Street îi datora nişte bani, şi-a trimis ucenicul, un băieţandru
de vreo 18 ani, la datornic ca să-i ceară banii. Băiatul a ajuns la uşă şi,
găsind-o încuiată, a ciocănit cu putere. I s-a părut lui că aude pe cineva
răspunzînd înăuntru, dar cum nu era foarte sigur, a mai aşteptat ce a aşteptat
şi a ciocănit a doua oară, şi apoi a treia oară. Atunci a auzit pe cineva
coborînd scările.
In cele din urmă, stăpînul casei s-a ivit în uşă. Era
îmbrăcat în pantaloni şi o vestă de flanelă galbenă, nişte papuci în picioare
dar fără ciorapi, şi o scufie albă pe cap, iar pe faţă, povestea mai tîrziu
tînărul, i se aşternuse moartea.
Cînd a deschis uşa a întrebat :
—
De ce-ai venit să mă tulburi?
Băiatul, puţin mirat, îi răspunse :
—
Am venit din partea lui cutare şi cutare;
stăpînul meu m-a trimis după banii de care zicea că ştiţi dumneavoastră.
—
Foarte bine, copile, a răspuns strigoiul viu,
cînd te întorci, treci pe la biserica Cripplegate şi roagă-i să tragă clopotele
pentru mine.
Cu aceste cuvinte, a închis uşa din nou, s-a întors sus
şi a murit în aceeaşi zi. Ba poate că în acelaşi ceas.
Toate acestea le-am aflat chiar de la tînărul în cauză
şi am toate temeiurile să-l cred. Lucrurile s-au întîmplat cînd ciuma nu era
încă în toi, adică pe la sfîrşitul lui iunie, înainte de a se fi ivit căruţele
cu morţi, deci pe cînd se trăgeau încă clopotele pentru cei săvîrşiţi din
viaţă. Prin luna iulie, se renunţase la această ceremonie, cel puţin în parohia
de care vorbim. Pentru că după 25 iunie, morţii ajunseseră la 550- pe
săptămînă, ba chiar mai mult, aşa că, fie bogaţi, fie săraci, nu mai puteau fi
înmormîntaţi după datină.
Am arătat mai sus că, în ciuda groaznicei năpaste care
se abătuse peste noi, pretutindeni mişunau borfaşii, oriunde găseau ceva de
şterpelit. Şi că mai cu seamă femeile se îndeletniceau cu furtişagul. Într-o
luni de dimineaţă, pe la ceasurile unsprezece, m-am îndreptat spre locuinţa
fratelui meu din strada Coleman, aşa cum făceam mereu, ca să mă asigur că acolo
toate sînt în ordine.
Casa fratelui meu avea o curte în faţă, împrejmuită de
un zid de cărămidă cu o poartă. În această curte se găseau cîteva depozite, în
care-şi ţinea feluritele lui mărfuri. Într-unul din aceste depozite se găseau
mai multe baloturi cu pălării de damă; pălării cu calota înaltă, care veniseră din străinătate şi urmau a fi
exportate mai departe, nu ştiu exact unde.
Cînd m-am apropiat de uşa casei, mi-au ieşit în faţă
vreo trei sau patru femei purtînd pe cap pălării cu calotă înaltă şi, după cum
mi-am amintit mai tîrziu, unele dintre ele ţineau nişte pălării asemănătoare
şi în mînă. Dar cum nu le-am văzut ieşind pe uşa casei fratelui meu, şi cum
nici nu ştiam măcar că are asemenea mărfuri în depozit, nu le-am spus nici un
cuvînt, ci am traversat strada, ca să nu le ies în cale, aşa cum se obişnuia pe
vremea molimei. Dar cînd m-am apropiat mai mult de poartă, am văzut o altă
femeie, cu cîteva pălării, ieşind din curte.
— Ce treabă ai dumneata aici, cucoană? am întrebat-o
eu.
La care mi-a răspuns că se află mai multă lume înăuntru,
şi că ea n-a avut altă treabă decît toate celelalte femei dinăuntru. Mă grăbeam
să intru pe poartă, aşa că nu i-am mai spus nimic, iar femeia şi-a văzut de
drum. Dar chiar cînd dam să intru, am văzut alte cîteva cumetre străbătînd
curtea cu pălării pe cap şi cu altele sub braţ. Atunci am trîntit în urma mea
poarta, care avînd un lacăt cu arc s-a încuiat singură. Şi, întorcîndu-mă spre
femei, le-am întrebat ce caută acolo; după care le-am smuls pălăriile şi le-am
luat îndărăt. Una dintre ele care, trebuie să mărturisesc, nu arăta deloc a
hoaţă, mi-a răspuns că, într-adevăr, nu-i drept ce-au făcut. Dar li s-a spus că
există acolo mărfuri fără de stăpîn. Aşa că m-a rugat să primesc pălăriile
îndărăt şi mi-a spus că în depozit se găseau mai multe cliente de felul ei.
Femeia s-a pornit să plîngă şi avea o înfăţişare jalnică. Aşa încît i-am luat
pălăriile, am descuiat poarta şi le-am rugat şi pe celelalte care o însoţeau să
plece, pentru că, într-adevăr, îmi stîrniseră mila. Dar cînd m-am uitat în
depozit, aşa cum mă sfătuise femeia, am văzut acolo alte şase-şapte, încercînd
pălării, liniştite şi nepăsătoare, de parcă s-ar fi aflat în prăvălia unui
pălărier, cumpărînd pe bani.
Am fost luat prin surprindere, nu numai la vederea
atîtor borfaşe, dar şi de împrejurarea în care mă pomenisem. împresurat de multe
persoane, eu care de săptămîni încoace trăisem atît de singuratic, încît dacă
întîlneam pe cineva în drumul meu, treceam pe partea cealaltă.
Şi ele au fost la fel de surprinse, dar din altă
pricină. Mi-au spus cu toatele că erau vecine şi că auziseră că pot lua mărfuri
care nu aparţineau nimănui, şi aşa mai departe. La început le-am spus vorbe
mari. M-am întors la uşă şi am scos cheia din broască, aşa că acum erau cu
toatele prizonierele mele. Le-am ameninţat că le ţin încuiate în depozit pînă
cînd mă duc să chem oamenii primarului.
Au început să se roage de mine din toată inima, pretinzînd
că au găsit poarta curţii deschisă şi uşa magaziei forţată şi că, fără
îndoială, o spărsese altcineva care se aşteptase să găsească mărfuri de mai
mare valoare. Toate astea erau de crezut, pentru că într-adevăr broasca fusese
spartă, iar lacătul care încuia uşa pe dinafară atîrna rupt. Pe de altă parte,
nu fuseseră furate prea multe pălării.
Pînă la urmă, mi-am zis că nu era ăsta momentul să mă
arăt crud şi neînduplecat. Şi apoi, dacă aş fi luat măsuri împotriva lor, ar
fi însemnat să colind prin diverse locuri, să vină o serie de oameni la mine,
să mă duc eu la alţii, despre a căror stare de sănătate nu ştiam nimic. Ori în
acele zile molima era atît de aprigă, încît dobora cîte 4 000 de oameni pe
săptămînă. Aşa încât, dacă aş fi vrut să mă răzbun, sau să apăr bunurile fratelui
meu, aş fi putut să pierd propria-mi viaţă. Drept care m-am mulţumit să le
înscriu numele şi adresele unde locuiau şi, într-adevăr, erau din vecinătate.
Şi le-am ameninţat că fratele meu, de îndată ee o să se întoarcă, o să le
tragă la răspundere.
După aceea am stat de vorbă cu ele pe alt ton. Le-am
întrebat cum de se pot ţine de matrapazlâcuri de felul ăsta într-o vreme cînd
omenirea e atît de năpăstuită, iar ciuma bate la toate uşile? Cînd s-ar putea
să-şi facă drum chiar în casele lor. Nu-şi dădeau seama că s-ar putea ca peste
cîteva ceasuri căruţa cu morţi să se oprească chiar în pragul lor, ca să le
ducă la groapă?
N-aş putea spune că vorbirea mea le-a făcut prea mare
impresie. Dar s-a întîmplat ca, auzind larmă, şi cunoscîndu-l bine pe fratele
meu pentru familia căruia lucraseră, să-mi vină în ajutor doi bărbaţi din
vecini. Fiind deci de prin acele părţi, cunoşteau trei dintre femei, şi mi-au
spus cine erau şi unde locuiau. Se pare că femeile nu minţiseră. Faptul că am
vorbit despre aceşti doi bărbaţi, mi-a adus în gînd o altă amintire. Numele unuia
dintre ei era John Hayward, care era pe acea vreme paracliser al parohiei St.
Stephen de pe strada Coleman. Pe acea vreme, prin paracliser se înţelegea
groparul şi omul care-i purta pe morţi. Omul ăsta îi cărase sau ajutase să fie
căraţi la groapă toţi morţii din acea mare parohie, care fuseseră înmormîntaţi
după datină. Şi după ce s-a renunţat la ceremoniile de îngropăciune, a mînat
căruţa cu clopot, adunînd cadavrele de prin casele pe unde zăceau, şi pe mulţi
morţi îi strîngea el singur de prin camere ori case. Întrucît această parohie a
fost şi este încă vestită în Londra pentru numeroasele ei alei şi ulicioare
lungi şi înguste, pe unde căruţa n-avea loc să treacă, groparii erau nevoiţi să
care cadavrele o bună bucată de drum. Şi le cărau pe alei cu o roabă în care
îndesau morţii pe care-i transportau la căruţă. Toată această treabă o făcea
John Hayward, şi totuşi nu s-a molipsit niciodată de ciumă, a mai trăit
douăzeci de ani după molimă, şi a murit ca paracliser al parohiei. În tot acest
timp, nevasta lui a lucrat ca infirmieră pe lîngă bolnavi, şi a dat îngrijiri
multora dintre cei care s-au stins în această parohie, fiind recomandată de
autorităţi ca femeie cinstită. Şi nici ea nu s-a îmbolnăvit vreodată.
Dînsul n-a folosit nicicînd vreun mijloc de apărare împotriva
molimei, atîta doar că mesteca usturoi şi vimanţ, şi fuma tutun. Astea toate le
ştiu chiar din gura lui. Iar nevastă-sa se apăra spălîndu-şi părul cu oţet şi
stropindu-şi basmalele de pe cap cu oţet, astfel încît să le păstreze întruna
umede. Cînd o supărau duhorile celor pe care-i îngrijea, respira oţet pe nări, îşi
stropea iar basmaua cu oţet și îşi
ducea la gură o batistă îmbibată cu oţet.
Trebuie recunoscut că, deşi ciuma şi-a recoltat cele mai
multe victime dintre săraci totuşi săracii au fost cei mai bravi şi mai
neînfricaţi dintre toţi, şi şi-au văzut de îndeletnicirile lor cu un soi de
curaj aproape instinctiv. Trebuie să-l numesc astfel, întrucît nu se întemeia
nici pe vreun crez religios, nici pe gîndire. Aproape că nici nu foloseau vreun
mijloc de apărare, ci se avîntau în inima treburilor pentru care erau plătiţi,
deşi unele se dovedeau a fi dintre cele mai primejdioase ca, de pildă,
îngrijirea bolnavilor, paza caselor închise, transportul bolnavilor la spitalul
de ciumaţi, şi, cel mai rău, căratul morţilor la groapă.
Tot sub supravegherea
acestui John Hayward şi în parohia lui s-a petrecut şi păţania cîntăreţului din
fluier, de care poporul a făcut atîta haz. El m-a asigurat că e absolut
adevărată.
Se zice că era pe acolo un
orb care cînta din fluier; dar din cîte mi-a povestit John, omul nu era orb
deloc ci numai un nevolnic, sărac lipit pămîntului, care-şi făcea ocolul pe la
ceasurile zece din noapte, cîntînd din uşă în uşă, iar oamenii se milostiveau
de el şi-l duceau prin cîrciumi, unde ajunsese cunoscut şi i se dădea de băut
şi de mîncat şi, uneori, cîţiva gologani. Iar el, în schimb, le cînta din
fluier şi din gură, şi le vorbea pe graiul lui simplu, ceea ce-i veselea pe
oameni. Şi-n felul ăsta îşi ducea traiul. Dar acum nu prea era vreme potrivită
pentru veselire, şi bietul om ieşea el noaptea ca de obicei, dar aproape că
murea de foame. Iar cînd vreunul îl întreba cum o mai duce, răspundea că încă
nu l-a luat căruţa cu morţi, dar i-au făgăduit ca săptămîna următoare să treacă
neapărat şi pe la el.
Într-o noapte, zicea John Hayward, s-a întîmplat ca
cineva să-i dea bietului om mai multă băutură, sau poate că nu băutură ci mai
multă mîncare ca de obicei, la o cîrciumă din strada Coleman. Şi cum
nefericitul se dezvăţase să-şi simtă burta plină, s-a întins cît era de lung
într-un intrând de lîngă o casă, dintr-o stradă vecină cu zidul Londrei, spre
Cripplegate, şi a adormit buştean. Nişte oameni dintr-o casă învecinată, auzind
clopotul care vestea căruţa cu morţi, au aşezat în acelaşi intrînd, lîngă omul
nostru, un mort adevărat, gîndind că şi celălalt fusese lăsat pentru căruţă de
niscaiva vecini.
Tot astfel, cînd John Hayward şi groparii se apropiară
cu clopotul şi cu căruţa lor, văzînd doi morţi întinşi pe jos, îi traseră cu
cangea pe care o foloseau şi-i azvîrliră în căruţă. Şi în tot acest timp,
cîntăreţul din fluier a dormit neîntors.
Şi tot aşa a dormit tot drumul, cît au cules alţi morţi
pe care i-au aruncat peste el, aproape îngropîndu-1 de viu în căruţă, după cum
mi-a istorisit bunul John Hayward. In cele din urmă, ajunseră la locul unde
zvîrleau morţii în groapă, care, după cîte îmi aduc aminte, era la Mountmill.
Aici, în mod obişnuit, căruţa se oprea un timp, pînă se pregăteau groparii să
descarce lugubra povară. De îndată ce căruţa se opri, bietul neisprăvit se
deşteptă, şi se zbătu să-şi scoată capul afară dintre morţi. Apoi se ridică în
capul oaselor în căruţă şi strigă:
—
Hei, unde mă aflu?
Groparii se speriară îngrozitor, dar după un timp, John
Hayward îşi recăpătă stăpînirea de sine şi zise :
—
Doamne apără-ne! In căruţă e unul care nu-i mort
pe de-a-ntregul !
Un alt gropar strigă:
—
Care eşti ăla?
Iar omul răspunse:
—
Sînt cîntăreţul din fluier. Unde mă aflu?
—
Unde te afli? răspunse John Hayward. În căruţa
cu morţi te afli şi tocmai ne pregătim să te îngropăm.
—
Da n-am murit, nu-i aşa? întrebă fluierarul.
La care ceilalţi rîseră, deşi la început le pierise
graiul de spaimă, după cum mi-a povestit John. Şi l-au ajutat pe bietul om să
coboare, iar el s-a dus la treburile lui.
Povestea spune că începuse să cînte din fluier în căruţă,
şi aşa de tare i-a speriat pe gropari, încît aceştia au luat-o la sănătoasa.
Dar John Hayward mi-a povestit mie întîmplarea precum v-am istorisit-o şi eu,
şi n-a zis un cuvînt de fluier. Dar c-a existat un sărman cîntăreţ din fluier,
care a fost cărat de viu în căruţa cu morţi e mai presus de orice îndoială.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu