Una dintre cele mai ciudate întâmplări despre care s-a scris
vreodată s-a petrecut în primii ani ai secolului XX în satul prahovean Izvoarele.
Protagoniști – Tania Vintilescu, directoarea școlii și Remus Pascalopol,
profesor suplinitor sosit din București într-un moment în care nu-și mai găsea
rostul pe pământ.
Domnișoara Vintilescu avea 34 de ani și
era de o frumusețe pe care cei mai mulți o considerau răpitoare. Oamenii erau
fascinați de ceva imposibil de descris din privirea ei – un fel de nostalgie a cuiva
care a cunoscut locuri unde nu se mai poate întoarce și care nu este crezut de
nimeni când povestește despre ele. Dintotdeauna fusese atrasă de poveștile cu
exploratori care ajungeau în țări foarte îndepărtate, unde întâlneau oameni neobișnuiți,
cu obiceiuri bizare. În 3 noiembrie 1900 se aflase printre cei prezenți în sala
IV din vechiul local al Universității din București pentru a audia cursul
inaugural al Catedrei de Geografie Generală, susținut de Simion Mehedinți, cel
care avea să devină întemeietorul geografiei românești moderne. Prelegerea
acestuia, cu titlul „Obiectul și definițiunea geografiei”, a determinat-o să
renunțe la cursurile de matematică și să se înscrie la cele de geografie. În
1907 a primit catedra de geografie de la Gimnaziul de Băieți Târgoviște, transformat,
în timp, în Liceul, apoi Colegiul Național Ienăchiță Văcărescu, unde a devenit
rapid una dintre cele mai iubite profesoare. Dar în 1910, domnișoara Vintilescu
a luat hotărârea de a se întoarce în satul natal, Izvoarele, pentru a preda la
școala de acolo. Părinții ei trăiau și au fost extrem de bucuroși să o
primească înapoi de unde plecase. Oricât au descusut-o, n-au reușit să afle de
la ea adevăratul motiv pentru care luase așa o decizie radicală. Motiv pe care,
în afara ei, îl mai cunoștea doar o călugăriță de la Mănăstirea Viforâta din
Aninoasa, pe numele ei Maria Suseac. Aceasta îi spusese Taniei Vintilescu ceva cu
adevărat uimitor: fusese înzestrată cu anumite puteri neobișnuite, pe care însă
nu le putea exercita decât printre cei convinși de existența lor. În marile
orașe oamenii nu erau atât de apropiați de biserică, numărul celor care credeau
mai degrabă în puterea științei decât în miracole creștea necontenit și asta ar
fi dus-o curând pe tânăra profesoară la un impas imposibil de depășit. Pentru
că ea nu se putea împlini decât printre cei care încă n-au pierdut legătura cu
supranaturalul, care sunt capabili să discute cu animalele, cu florile și cu
norii și au darul de a înțelege semnele vremurilor. Ori asta, s-a gândit tânăra
profesoară, nu avea cum să se întâmple decât undeva la sat. Așa se face că a
luat hotărârea despre care vorbeam.
Școala din Izvoarele era o școală model
pentru învățământul prahovean și nu numai. Funcționa încă din 1845, iar cursurile
se ținuseră decenii întregi în case particulare, una din ele fiind chiar casa
părintească a domnișoarei. Dar în 1896, din banii comunei se ridicase o clădire
nouă, cu două săli de clasă, ceea ce-l făcuse pe ministrul învățământului,
Spiru Haret, să viziteze Izvoarele și să vorbească apoi public despre frumoasa
realizare de acolo. În 1902, Casa Școalelor donase către biblioteca nou
înființată la Izvoarele 51 de volume de interes general, la care domnișoara a
adăugat, de îndată ce s-a întors acasă, alte 20, printre care neprețuita
„Introducere în studiul geografiei” a lui Simion Mehedinți.
Între 1910 și 1916, Tania Vintilescu a
reușit o performanță greu de prevăzut, determinând un număr mare de copii din
Izvoarele și din satele învecinate să îndrăgească școala, să învețe și să aprofundeze
capitole extrem de importante ale aritmeticii, geografiei și gramaticii. La
orele ei nu lipsea nimeni și nu de puține ori veneau să asiste și unii părinți,
care plecau de acolo susținând că domnișoara i-a luminat în multe privințe. Unii
dintre ei vorbeau chiar despre o putere specială pe care o simțeau izvorând din
cuvintele Taniei, pe care nu o mai întâlniseră la niciun alt dascăl din mulții
care se perindaseră prin Izvoarele. În urma acestor rezultate aproape
incredibile, tânăra profesoară a fost numită, în ianuarie 1916, director al
școlii.
În
același an, la Izvoarele a sosit Remus Pascalopol. În vârstă de 50 de ani,
lucrase în București ca zilier, vânzător, distribuitor de ziare, chitarist în
trupa lui Tănase Teodorescu, profesor suplinitor de filosofie, matematică și fizică, traducător
din Byron, portar de noapte, ospătar. Scria poezii pe care le citea în anumite
cercuri de boemi și din care îi mai apărea câte una prin Adevărul, Timpul sau
Românul, sub preudonimul Sebastian C. Îi plăceau petrecerile și nu de puține
ori, în urma participării la câte una mai aprigă, trebuia să stea în pat o zi
întreagă, pentru refacere. Femeile îl curtau asiduu, pentru că era inteligent,
fermecător și, nu în ultimul rând, se auzise că are o avere considerabilă de
care însă nu se atinge, preferând să ducă viața unui om modest care, cum se
spunea în acele vremuri, „împușcă francul”. Dar niciuna dintre doamnele și
domnițele care-i dădeau târcoale nu reușise să-i sucească mințile. Remus
rămăsese burlac și, când venea vorba despre asta, avea obiceiul să amintească vorbele
lui George Bernard Shaw: „Căsătoria este uniunea
dintre un bărbat care nu poate dormi cu fereastra închisă și o femeie care nu
poate să doarmă cu fereastra deschisă.”
În
cele din urmă, sătul de monotonia vieții din capitală, bântuit de o depresie în
curs de agravare și îngrijorat de spectrul războiului, a apelat la un amic pe
nume Alexandru Săulescu, liberal refugiat de la conservatori imediat după
duelul din 1897 dintre fostul primar Nicolae Filipescu și ziaristul George
Emilian Lahovary, în care cel din urmă își pierduse viața. Săulescu inventase o
poveste cusută cu ață albă privind încercarea lui de a opri duelul și, fiind un
om cu bani, fusese primit rapid, pe baza ei, în rândul liberalilor, unde
ajunsese om cu mare influență în cercurile puterii. Pascalopol scrisese mai
multe articole în care-i lua apărarea contra celor care-l acuzau de
imoralitate, așa că atunci când s-a hotărât să părăsească Bucureștii, Săulescu
l-a ajutat fără prea multe discuții, propunându-i postul de profesor suplinitor
la școala din Izvoarele, de unde se putea întoarce oricând la București pentru
o sinecură onorabilă la vreun minister. Mai mult, a vorbit cu prefectul de
Prahova, Luca Elefterescu, la rugămintea căruia starețul Mănăstirii Crasna,
ieromonahul Macarie Mărculescu, a aranjat cu cârciumarul Ilie Gaftoi să-l
găzduiască pe noul profesor.
În
ziua de luni, 10 martie 1916, Remus Pascalopol a intrat în curtea școlii, unde
s-a intersectat cu Tania Vintilescu, fără să știe că e vorba despre domnișoara
director care mergea o fugă până la primărie, însoțită, după cum i s-a părut,
de o formă străvezie care s-a risipit de îndată ce a observat-o. O singură
privire i-a fost de ajuns pentru a înțelege că s-a întâlnit cu femeia visurilor
lui. A salutat ceremonios, Tania i-a răspuns cu o simplă înclinare a capului și
asta a fost tot. Dar patima aprinsă în sufletul lui Remus în acea clipă nu avea
să se mai stingă niciodată.
În următoarea lună, singura lui
preocupare a fost să găsească modalități de a se afla în preajma domnișoarei
director. Și, într-o școală mică precum cea din Izvoarele, asta nu era ceva
dificil de realizat. Zi de zi, îndrăgostitul găsea ceva de întrebat, venea cu
câte o propunere, făcea în așa fel încât să fie acolo când Tania intra sau
ieșea din cancelarie, pentru a-i deschide ușa și a fi astfel, preț de câteva
secunde, lângă ea. Când aveau loc ședințe cu părinții copiilor, el, care ca
elev și apoi student stătuse numai în ultima bancă, își căuta un loc cât mai în
față, ca să poată s-o privească netulburat pe cea care îi umplea visele și-i
transforma existența în sărbătoare. Cele mai nesuferite zile pentru el
deveniseră duminicile, când nu avea școală. Asta până a aflat că Tania merge cu
regularitate la biserică, așa că a început să participe și el la Sfânta
Liturghie, unde chiar dacă nu putea sta lângă femeia vieții lui, măcar avea
prilej să o vadă.
În aprilie, școala s-a închis pentru că
începeau muncile câmpului.
În 20 mai, Tania Vintilescu s-a logodit
cu Ionuț Gaftoi, nepotul lui Ilie – gazda lui Remus. Tatăl lui murise într-un
accident la o vânătoare de iepuri, iar mama era complet senilă. Ionuț avea 30
de ani și era, ca să folosim un eufemism, destul de neatrăgător. Avea un nas
cam mare și coroiat, iar când zâmbea, figura i se transforma radical,
imprimându-i o expresie nătângă. În plus, nu știa să vorbească prea bine, iar
vocea îi era dogită, ca a unui mare fumător. Din secunda în care l-a văzut,
Remus s-a întrebat ce-o fi găsit Tania la el, dar pentru că știa că vocea
inimii nu ține seama de aspectul exterior al omului, și-a spus că poate Ionuț
avea calități sufletești deosebite, care-l făcuseră demn de prețuirea și
admirația unei zeițe ca Tania.
Nunta a avut loc în iulie. Remus a fost
invitat, împreună cu ceilalți doi profesori ai școlii. Pentru că nu știa ce
cadou să le ofere mirilor, s-a consultat cu nevasta lui Ilie Gaftoi, coana
Saveta, despre care lumea din sat spunea că se pricepe la farmece și care după
ce l-a privit o vreme drept în ochi i-a spus:
‒
Profesore, ai grijă
ce faci. Crezi că nu te-am citit? Să nu te apropii de Tania, că e de rău.
Crede-mă, știu ce spun. Când abia împlinise 18 ani, s-a îndrăgostit de ea un
băiat din Văleni, Radu, care venea vara la bunici. Într-o duminică, Tania a mers
la Crasna, pentru slujbă și Radu s-a ținut după ea. La întoarcere, dinspre muntele
Trifoiu a venit un lup uriaș, care a trecut printre oameni fără să se teamă și
l-a luat pe Radu. L-a târât înspre munte și nimeni n-a avut curaj să facă ceva
ca să-l salveze, chiar dacă bietul băiat striga și cerea ajutorul. Nu a mai
apărut niciodată și nici azi nu se știe care a fost soarta lui.
După ce i-a spus
toate astea, Saveta l-a sfătuit pe Remus să nu se ducă decât la biserică, să nu
cumpere nimic și să nu dea niciun fel de cadou, pentru că el nu e din partea
locului, nu are pe nimeni îngropat acolo, nu are gospodărie și avere, așa că nu-i
rămâne altceva de făcut decât să-și vadă de treaba lui. Și, ca să fie mai
convingătoare, coana Saveta i-a pus lui Remus mâna pe picior și l-a strâns delicat,
dând astfel mai multă greutate sfaturilor.
Dar Remus nu putea
sta deoparte când femeia vieții lui urma să se lege pe viață de un individ ca
Ionuț Gaftoi. El trebuia să meargă la nuntă, să vadă cum Tania îl îmbrățișează pe
individ, să prindă momentele în care el va face, eventual, unele gesturi care
ar putea constitui motive pentru ca ea să înceapă, mai târziu, să-l deteste,
să-și trăiască, pur și simplu, înfrângerea, dar să se și bucure de priveliștea
zeiței, cuprins de dulcele chin al dorințelor neîmplinite pe care-l cunoștea
atât de bine încă din vremea adolescenței și care-l dusese, în cele din urmă,
la intrarea în depresie. Nu, Remus nu era un masochist, dar avea un gen de perversitate
a gândirii care îi cerea să fie de față pentru a vedea cum vulgaritatea, ignoranța,
lipsa de educație îi sunt preferate lui, intelectualului superior. Și în
același timp se gândea că nimic nu ar exclude varianta unei răsturnări
spectaculoase, în cursul căreia Tania ar realiza brusc eroarea în care e pe
cale să se scufunde și ar rupe logodna, pentru a declara că pe el, Remus
Pascalopol, îl iubește și cu el vrea să-și petreacă restul vieții. Nu în
ultimul rând, a merge la nuntă ar fi însemnat ocazia unică de a o admira ore
întreg pe zeiță în ipostaze complet noi, total diferite de cele în care o vedea
la școală. În niciun caz nu ar fi putut rata un asemenea prilej. Așa că s-a dus
și la biserică și la petrecerea care a urmat. Avea cu el un cadou mai puțin
obișnuit pentru sătenii din Izvoarele: „Marele Dicționar Geografic al României”
în cinci volume, întocmit de George Ioan Lahovary, C. I. Brătianu și Grigore Tocilescu. Pe pagina de
gardă a primului volum scrisese simplu, cu cerneală neagră: „Pentru Tania, de
la un admirator”.
La
două săptămâni după nuntă, în timp ce bea un rachiu la cârciuma lui Radu Pârvu
din Malu Vânăt, Remus Pascalopol a fost acostat de un individ pe nume Gelu
Rotilă, cunoscut nu doar în Izvoarele ci și în satele din jur drept un individ
extrem de violent, care s-a așezat la masa lui și l-a întrebat de ce nu se
întoarce la București. Naiv, Remus i-a spus că îi place școala și îi plac
copiii din comună. Moment în care Gelu Rotilă i-a aruncat în față rachiul din
pahar și i-a spus că el e frate de cruce cu Ionuț Gaftoi și că dacă nu dispare
din preajma Taniei, o să dispară cu totul. Remus nu a ripostat, însă chiar a
doua zi a plecat la București, unde i-a cerut ajutor lui Alexandru Săulescu. Lucrurile
s-au rezolvat rapid și spectaculos: Gelu Rotilă a fost ridicat de jandarmi și
dus la sediu, unde i s-a pus în vedere că lucrurile s-au schimbat și nu va mai
închide nimeni ochii la blestemățiile lui. La prima mișcare urma să fie trimis
pur și simplu la ocnă și de acolo nu avea să se mai întoarcă niciodată. În
aceeași zi, Ionuț Gaftoi a primit ordin de chemare la oaste și a trebuit să
meargă pe front, pentru a-și apăra țara.
Coana Saveta, o
femeie pe care nu prea putea s-o înșele nimeni cu nimic, l-a luat pe Remus
deoparte și i-a spus:
‒
Ai relații mari, dar
să știi că asta nu rezolvă problema ta cu Tania. Îți mai spun o singură dată:
ține-te departe de ea
‒
Dar doamna Saveta, a
zis Remus, eu chiar nu știu despre ce vorbiți. Ce problemă am eu cu Tania?
‒
Profesore, nu mă lua
de proastă. Citesc în mintea ta ca-ntr-o carte deschisă. Ascultă-mă, că nu îți
vreau răul: Tania nu este pentru tine. Și tu nu ești pentru ea. Crezi că o
iubești? Eu îți spun că te înșeli: nu e vorba decât de obsesie. Crezi că poți
s-o faci să te iubească? Te înșeli din nou: ea nu va iubi pe nimeni niciodată,
în afară de copilul pe care urmează să-l aibă, pentru că el va fi singurul
care-i va semăna.
Remus a reflectat mult
la ceea ce-i spusese Coana Saveta și a ajuns la concluzia că nu avea dreptate:
făcuse o obsesie pentru Tania, dar asta nu însemna că nu o iubește. Îi dorea
trupul, într-adevăr, dar îl dorea pentru totdeauna și asta însemna mai mult
decât o simplă obsesie, pentru că obsesiile simple dispar imediat ce ți le
satisfaci întâia oară, pe când patima lui pentru Tania simțea că nu va putea fi
înlăturată nicicum. Era convins că și dacă ea i s-ar dărui cu totul, și dacă ar
sta lângă ea clipă după clipă, dispunând de trupul ei așa cum ar fi vrut, acea
obsesie nu ar dispărea. Ori asta nu putea fi decât iubire.
La trei zile după
episodul cu Gelu Rotilă, primarul din Izvoarele i-a propus să se mute într-o
casă cu două camere, obținută de primărie prin donație din partea unui bătrân
care nu avea niciun fel de rude. Bătrânul murise cu doi ani în urmă și casa
stătea nelocuită. Remus a acceptat imediat și s-a mutat, obținând o liniște și
o intimitate pe care nu le avea în casa lui Ilie Gaftoi.
Toată vara, până în
octombrie, s-a îndeletnicit cu băutul. Stătea singur la masă, pentru că sătenii
simțeau că nu ar avea ce discuta cu el și îl evitau. Fuma țigară după țigară și
se gândea la Tania. Avea totdeauna la el creion și hârtie, pe care nota
gânduri, imagini poetice, versuri dedicate iubitei și, uneori, probleme de
aritmetică pentru școala care urma să înceapă. Nu bea foarte mult, dar
suficient cât să prindă curaj și atunci plătea și pleca spre locuința doamnei
director, repetându-și în minte declarațiile pe care urma să i le facă. Numai
că pe măsură ce se apropia, elanul începea să-i piară și își spunea că ar fi
bine să mai amâne o zi, ca să mai repete puțin. De câteva ori, Tania ieșise din
casă exact când Remus trecea pe acolo și cei doi schimbaseră câteva vorbe
despre școală, iar într-una din zile se întâmplase ca ea, văzând cu privește
insistent la cartea pe care o ținea în mână, să i-o ofere spre lectură, cu
rugămintea ca după ce o citește să o aducă la școală. Era vorba despre prima
ediție în limba franceză, cea din 1857, a romanului „Doamna Bovary” al lui
Flaubert, scoasă de editura fraților Levy, așadar o carte scumpă și rară, pe
care nu te-ai fi așteptat s-o găsești la un sătean din Izvoarele. Remus a dus
prețioasa carte acasă și acolo a răsfoit-o cu gesturi tandre, de parcă,
atingând-o, ar fi atins chiar trupul iubitei lui. Privirile i-au căzut pe
pagina de gardă, unde a putut citi câteva cuvinte scrise citeț și elegant de
mâna cuiva căruia nu i se putea desluși numele din semnătură: „Pentru Tania,
zeiță a frumuseții, pogorâtă din Olimp spre a-mi însenina zilele”.
„Doamne”, a strigat
Remus, fără să-și dea seama, „de ce mi-a dat să citesc asta?” Apoi a început să
gândească febril. Cel care scrisese dedicația trebuie să fi fost un admirator
al Taniei, un predecesor de-al lui, un om care făcuse și el, poate, o obsesie
pentru frumoasa din Izvoarele. Ea îl acceptase, primise cartea cu dedicație și
acum i-o dăduse lui, ca să vadă că și alții îi căzuseră în mreje. Ce dorea să-i
transmită? Că acceptarea Marelui Dicționar al lui Lahovary nu însemna mare
lucru pentru ea, pentru că primise și de la alții volume prețioase, cu
dedicații și uite că aceia se pierduseră în trecut? Sau dorea să-i arate că
știa foarte clar ce simte el, chiar dacă se prefăcea că nu știe?
La următoarea
răsfoire a cărții, Remus a găsit, între paginile 94 și 95 o fotografie în
sepia, care putea să fi fost uitată acolo sau pusă cu bună știință, special
pentru el. Era imaginea unei tinere care își ascundea fața după un evantai, dar
care, dacă te luai după părul lung și negru strâns în coadă, ar fi putut să fie
chiar Tania. Stătea rezemată de o bibliotecă din lemn cu piciorul drept ridicat
în unghi și sprijinit pe un teanc de cărți așezat pe podea, astfel încât prin
crăpătura fustei se vedeau ciorapii până destul de sus deasupra genunchilor,
acolo unde se prindeau de bretelele portjartierului. În partea dreaptă se vedea
un scrin cu capacul întredeschis, dinăuntrul căruia părea că privesc doi ochi
aprinși.
Îndrăgostitul a
simțit că în el se rupe ceva. N-a mai avut nicio îndoială: tânăra din poză era
Tania și poza fusese pusă acolo special pentru el. Totul era limpede: doamna
director i se oferea, îl lăsase să înțeleagă lucrul ăsta, dar următorul pas era
al lui. S-a uitat mai atent și a observat că cei doi ochi erau, de fapt, doi nasturi
ai unei haine împăturite, scoși în evidență de lumina care venea dinspre
fereastră.
Timp de trei zile n-a
mai ieșit din casă. A stat acolo, fără să mănânce și să bea, doar repetând de
sute de ori, ca un actor, cuvintele pe care avea să i le spună Taniei.
Pe 15 septembrie 1916,
Remus Pascalopol s-a dus la școală. Avea la el cartea lui Flaubert, iar
înăuntru, în locul pozei, pe care o pusese la păstrare într-un manual de
aritmetică, introdusese un text de-al lui, cu dedicația „Pentru T”:
„În
preajma ta simt mișcarea de rotație a Pământului și aud cântecul tânguios al
corăbierilor împresurați de alge în Marea Sargaselor.
Îți văd părul negru ca
pedeapsa vălurind greu sub respirația tot mai aprinsă a titanului Boreas în împreunarea
lui cu zeița zorilor, Aurora.
Parfumul umerilor tăi
subțiri mă poartă peste cuptoarele vulcanilor, peste circurile glaciare, pe
deasupra banchizelor, a dunelor, a defileelor, tot mai departe, către polii
magnetici, acolo unde ne vom dărui unul altuia până la sfârșitul veacurilor”.
Tania era în
cancelarie și, când a văzut-o, Remus a simțit că i se moaie picioarele, pentru
că radia o frumusețe de neînchipuit și îl privea într-un fel care părea a spune
„da, vreau să fiu a ta”. A salutat-o și i-a întins cartea, apoi a vrut să-i
facă declarația de dragoste pe care o șlefuise până la perfecțiune în cele trei
zile de izolare. Dar nu a fost capabil să scoată nici măcar un singur cuvânt. Și-a
dat seama că a ratat momentul și aproape că a izbucnit în plâns. Apoi a zis:
‒
Ah, scuzați-mă, dar
mi-am adus aminte că am uitat în carte ceva care-mi trebuie. Dați-mi-o puțin
înapoi, vă rog.
Tania i-a întins
cartea, iar Remus a luat foaia cu textul dedicat lui „T”. Apoi a vrut să plece,
dar a auzit, ca printr-un vis, vocea doamnei director:
‒
Ați citit-o, domnule
Pascalopol?
‒
Da, am citit-o, a
răspuns Remus. Este o carte foarte bună.
‒
Într-adevăr. Sper că
nu v-ați gândit că mă regăsesc în ea, a mai spus Tania, cu un zâmbet.
‒
Ah, nicidecum,
dumneavoastră sunteți o persoană cu picioarele pe pământ, a spus Remus,
întrebându-se ce sens aveau spusele doamnei director.
În acea clipă a
văzut, la fereastra cancelariei, chipul încruntat al lui Gelu Rotilă, căutând
să deslușească ce se petrece înăuntru.
‒
Îl cunoașteți pe omul
ăsta? a întrebat el.
Tania s-a întors
către fereastră, dar n-a apucat să vadă chipul personajului, care a dispărut în
viteză.
‒
Nu știu cine era.
‒
Vă spun eu: un anume
Gelu Rotilă.
‒
Ah, da? Ce-ar putea
să vrea banditul ăsta de la școală?
‒
M-a acostat acum ceva
vreme și mi-a spus să mă țin departe de dumneavoastră, a zis Remus, prinzând
curaj.
‒
Da? a râs Tania. Dar ce,
eu mănânc oameni?
‒
Nu în sensul acesta.
‒
Dar în care sens?
Tania părea cu
adevărat surprinsă și nedumerită. Așa că din nou curajul lui Remus s-a stins ca
flacăra unei lumânări.
‒
Așa s-a gândit el, că
am venit de la București ca să vă iau locul.
‒
Doamne ferește! a zis
Tania. Ia uite ce-i poate trece prin minte lui Gelu. Probabil că a simțit
nevoia să arate că aici la noi nu prea sunt bineveniți străinii. Eu am încercat
mereu să le scot asta din cap izvorenilor, dar preotul îi învață că trebuie să
țină cu satul, pentru că aici sunt mormintele înaintașilor noștri, de parcă ar
vrea cineva să le distrugă cimitirul. Mai ales unii ca Gelu Rotilă sunt foarte
atinși de ce le spune preotul Rotaru, un bătrân senil care le tot repetă
versurile lui Eminescu...
‒
Cine-au
îndrăgit străinii/ Mânca-i-ar inima câinii?
‒
Da, exact așa. Văd că
vă pricepeți.
‒
Oarecum. Scriu și eu
poezii, e o mai veche pasiune a mea.
‒
Interesant! Poate-mi
arătați și mie din ele.
‒
Cu drag, a zis Remus,
gândindu-se deja ce poezii să scoată la iveală din cele, nu puține, pe care le scrisese în ultimele luni cu gândul
la iubita lui.
A dat să iasă, dar Tania l-a
oprit.
‒
Vreau să vă mai întreb
ceva. Soțul meu, Ionuț, a văzut dedicația de pe dicționarul lui Lahovary și m-a
întrebat cine este admiratorul despre care ați scris acolo. Eu i-am spus că
sunteți chiar dumneavoastră și el m-a întrebat ce motive ați putea avea să mă
admirați. Ce i-ați fi spus în locul meu?
‒
Adevărul. Anume că
sunteți o profesoară deosebită, cu un talent ieșit din comun pentru pedagogie
și că nu e de mirare că alți profesori vă admiră pentru asta.
‒
Așa i-am spus și eu,
a zis Tania. Vă mulțumesc.
Când a ieșit din
școală, Remus era într-al nouălea cer. Stătuse de vorbă în tête-à-tête cu
femeia vieții lui și ea îi spusese lucruri la care avea să se gândească multă
vreme, interpretându-le în fel și chip, activitate care devenise aproape un
viciu pentru el.
În apropiere de casa
Eufrosinei Săcuiu, i-a apărut în față Gelu Rotilă, cu un rânjet prevestitor de
rele întipărit pe figură, trecându-și dintr-o mână în cealaltă un retevei
noduros. Remus, în loc să fugă sau să strige după ajutor, a încercat să stea de
vorbă cu bătăușul. Însă Rotilă nu avea chef de discuții. A lovit scurt cu
piciorul la testicule, apoi a folosit reteveiul până când i s-a părut că
adversarul, prăbușit la pământ, nu mai respiră. S-a speriat puțin, dar,
aplecându-se, a constatat că Remus era încă viu. L-a lăsat așa, ca pe un câine
și a dispărut.
Tratamentul și
recuperarea profesorului Pascalopol au durat până în octombrie. Între timp, au
avut loc trei evenimente în Izvoarele. Întâi de toate, Gelu Rotilă a fost luat
de jandarmi și dus în fața instanței care l-a condamnat, pe baza măturiei
depuse de Eufrosina Stanciu și de un alt sătean, pe nume Constantin Manolică,
la 20 de ani de ocnă. La auzul sentinței, Rotilă a strigat că o să aibă el
grijă de martorii mincinoși când se va întoarce, dar asta nu avea să se mai
întâmple niciodată, banditul pierzându-și viața într-o altercație cu un alt ocnaș,
mult mai periculos decât el.
Al doilea eveniment a
fost cu adevărat trist pentru oamenii locului: moartea pe front a lui Ionuț
Gaftoi, în cursul primei bătălii de la Oituz, pe data de 12 octombrie.
Al treilea eveniment,
în schimb, a fost unul fericit: doamna director a anunțat că este gravidă în
luna a treia și că își va crește copilul singură, pentru că nu are de gând să
se recăsătorească.
Nimic din toate astea
nu l-a ajutat pe Remus să scape de obsesia pentru Tania. O dorea din ce în ce
mai mult, dar nu avea curajul să i-o spună. Ar fi vrut să îi devină soț și să-i
crească copilul, nu doar fiindcă nu-și mai putea imagina viața fără ea, dar și
fiindcă se simțea responsabil pentru moartea lui Ionuț Gaftoi, chiar dacă nu el
îi ceruse lui Săulescu să-l trimită pe bietul om în prima linie.
În cele din urmă,
Remus și-a luat inima în dinți și i-a trimis Taniei o parte din poeziile lui,
alese cu grijă. Toate aveau ca temă iubirea arzătoare de care era cuprins poetul
pentru o femeie pe care o diviniza și care nici măcar nu era conștientă de
sentimentele lui. Tania le-a citit, dar nu i-a spus niciun cuvânt despre
impresia pe care i-au produs-o.
Timpul a trecut și
dependența nefericitului Pascalopol de cea redevenită, la cerere, „domnișoara
director” a continuat să crească. O visa în fiecare noapte, vorbea singur ore
întregi, închipuindu-și că se află în fața ei, își imagina scenarii în care ea
îi mărturisea că îl iubește la rându-i și, de multe ori, nu mai reușea nici să-și
țină orele pentru că pierdea firul demonstrațiilor și al calculelor. Și, într-o
bună zi, inevitabilul s-a produs: în mintea lui Remus a încolțit gândul
sinuciderii.
I-a făcut o vizită
Coanei Saveta, care nu l-a lăsat să scoată niciun cuvânt.
‒
Profesore, a zis ea, mie
nu trebuie să-mi spui nimic, eu știu exact. Ți-am spus să nu te bagi și nu m-ai
ascultat. De-acum, pentru tine nu mai există decât o soluție: să pleci. Du-te
la București și te asigur că timpul o să te vindece.
Acela a fost momentul
de slăbiciune al lui Remus. Și-a așezat fruntea în poala Savetei și a izbucnit
într-un plâns din care nu s-a mai putut opri minute bune. Degeaba a încercat
femeia, cuprinsă de o mirare amestecată cu spaimă, să-i aline durerea. Orice-i
spunea, făcea ca plânsul să se întețească. Până la urmă i-a spus că merge să
aducă preotul și asta, surprinzător, l-a făcut să se liniștească. Plânsul i s-a
oprit, dar până spre seară a continuat să sughită ca un copil.
În aprilie 1917 s-a
născut Eliza, fetița Taniei. Avea un mic defect la mâna stângă: degetul
mijlociu era de aceeași lungime cu cel mic, lucru care a bucurat-o pe mama ei,
care a exclamat: „Semn bun!”.
La numai o săptămână
de la naștere, domnișoara director a început să o scoată din casă pentru
plimbări mai lungi sau mai scurte, prilej pentru Remus să-și vadă iubita și să
o admire în ipostaza de mămică. După șase luni, lucrurile au revenit în vechea
matcă, pentru că Eliza începuse să meargă de-a bușilea și asta, după
convingerea Taniei arăta o anume precocitate care-i dădea încredere că o poate
lăsa în grija altor persoane.
În data de 2 aprilie
1918, când Eliza a împlinit un an, Remus a fost invitat acasă la domnișoara
director, printre prieteni, rude și diverse persoane importante din Izvoarele.
Copleșit, îndrăgostitul a mers la Ploiești și a cumpărat fel de fel de jucării
pentru micuță. Cadoul adus de el a fost cel mai consistent dintre toate și
oamenii au avut ce comenta pe tema lui multă vreme după acea zi.
Aproape de miezul
nopții, când cei mai mulți petrecăreți plecaseră pe la casele lor, Ilie Gaftoi,
băut bine, s-a așezat lângă Remus, i-a pus o mână pe umăr și i-a zis:
‒
Ionuț era ca și
copilul meu.
‒
Îmi pare foarte rău
pentru el, a răspuns Remus.
‒
Să-ți pară! Chiar ai
motive.
‒
Ce vrei să spui?
‒
Numai atât, că
trebuie să-ți pară foarte rău. Și mai vreau să știi că acum Tania e ca și fata
mea. Și Eliza nu poate fi a nimănui decât a noastră. Noi, adică noi cei
de-aici.
‒
Înțeleg, a zis Remus,
destul de confuz și oarecum speriat.
‒
Tu nu ai cum să fii
izvorean, profesore, tu ești de la București. Dar Tania e din Izvoarele, nu
știu dacă mă înțelegi. Dacă nu, mergi să vorbești cu Macarie, că dacă nu era
el, acum poate că beam cu Ionuț, nu cu tine. Hai noroc! Și nu uita, dacă vrei
să-ți fie bine, întâi trebuie să-ți fie rău.
‒
Dar ți-am spus că îmi
pare foarte rău, nu-i de-ajuns?
‒
Ce știi tu,
bucureșteanule, ce înseamnă să-ți fie rău? Ia vezi, poate știe Macarie.
În acea noapte, Remus
s-a întrebat pentru prima oară dacă nu cumva ar fi într-adevăr bine să plece.
A doua zi era
duminică, o zi numai bună pentru mers la biserică. Așa că s-a dus la Mănăstirea
Crasna și l-a căutat, după liturghie, pe stareț. Macarie l-a primit cu
amabilitate, l-a tratat cu dulceață și cafea și l-a întrebat cum poate să-l
ajute. Remus i-a povestit discuția cu Ilie. Starețul a zîmbit, apoi i-a spus:
‒
Deci v-a speriat
Ilie. Știți foarte bine că nu e un om rău, dar l-a afectat foarte mult moartea
nepotului. Și, după cum probabil ați aflat, în sat se vorbește că din cauza
dumneavoastră s-a întâmplat nenorocirea.
‒
Dar, părinte...
‒
Nu-i nevoie să-mi
spuneți, știu exact ce s-a întâmplat. M-am întâlnit cu Săulescu și mi-a
explicat că el a fost cu ideea, dumneavoastră nu ați făcut decât să-i relatați un
incident pe care l-ați avut cu Gelu Rotilă. Săulescu, chiar dacă e politician,
are frica lui Dumnezeu. Se simte vinovat de moartea lui Ionuț Gaftoi, dar se
liniștește gândindu-se că nu el l-a împușcat. Putea să scape și să se întoarcă
acasă după terminarea războiului. Problema e că sătenii nu gândesc așa. Lor le
place să lanseze zvonuri, să bârfească și, în plus, după cum știți, au ceva
împotriva celor care nu sunt născuți-crescuți în Izvoarele.
‒
Din păcate...
‒
Și vă mai spun ceva.
Dacă, așa cum am auzit, vă țineți după directoarea școlii, să știți că nu
faceți bine. Ea este fiica satului, s-a întors aici pentru că o cheamă
locurile, pământul, oamenii și aici vrea să
rămână. În plus, nu va accepta decât pe cineva de aici. L-ați văzut pe bietul
Ionuț, Dumnezeu să-l ierte – era cam urâțel și nu strălucea nici prin
inteligență. De ce să-l fi ales o fată așa frumoasă ca Tania? Răspunsul este
neașteptat de simplu: în primul rând pentru că e fiul satului. O să mă întrebați
de ce nu a găsit pe altcineva, tot fiu al satului, dar chipeș și vioi la minte.
Vă spun un secret: un astfel de bărbat nu s-ar fi putut acomoda prea lesne cu
anumite fațete ale personalității ei.
‒
Dar, părinte, indiferent
de toate astea, eu o iubesc și nu pot suporta o viață departe de ea.
‒
Nici nu știți
dumneavoastră, domnule profesor, câte puteți suporta.
‒
Dar de ce să fie așa
și nu cum îmi doresc eu?
‒
V-a spus și Ilie:
trebuie să vă fie rău. Așa s-a exprimat el, în simplitatea lui, dar ceea ce a
vrut să vă spună e că trebuie să suferiți. Numai prin suferință se ajunge la
izbăvire.
‒
Dar sufăr de doi ani,
în tăcere, ca un câine. Nu e de ajuns?
‒
Asta nu e suferință,
domnule profesor. E dorință neîmplinită, care e chinuitoare, într-adevăr, dar
suferința e cu totul altceva.
‒
O să mă sinucid, a
spus Remus.
‒
Nu va fi cazul, i-a
replicat Macarie. Sfatul meu este să plecați la București. Sunt destule femei
frumoase acolo. Căsătoriți-vă și veți vedea că timpul le va rezolva pe toate. Duceți-vă
și la biserică, rugați-vă și veți avea ajutorul lui Dumnezeu.
Spunând acestea, starețul s-a
ridicat în picioare:
‒
Acum trebuie să plec,
a zis el, mă așteaptă multe treburi de rezolvat. Mergeți cu bine.
Remus s-a întors în
sat, cuprins de disperare. Și s-a gândit că singura lui șansă era să aibă o
discuție deschisă cu Tania. Trebuia să joace totul pe o carte. A compus un nou
text, înflăcărat, pe care l-a rostit de sute de ori în timp ce mergea prin casă
trecând dintr-o cameră în alta și imaginându-și cum Tania îl ascultă până la
capăt, apoi îi spune că și ea îl iubește și vrea să fie a lui.
În ziua de miercuri
26 mai, îndrăgostitul s-a dus la școală și a găsit-o pe Tania în cancelarie,
corectând niște caiete de vacanță. I-a spus că se gândește să plece din Izvoarele,
pentru că nu mai poate suporta o viață ca aceea pe care o duce de doi ani,
îndrăgostit de ea, care nici nu-l bagă în seamă. I-a mai spus că dacă l-ar
accepta măcar ca iubit, dacă nu ca soț, ar fi cel mai fericit om din lume,
viața lui ar căpăta un sens, gândul sinuciderii, care-l bântuie de la o vreme
ar dispărea pentru totdeauna și poate că și ea ar fi cu adevărat fericită. I-a
pomenit și de banii pe care-i are într-o bancă și de relațiile de la București
și i-a mai spus multe altele, ca orice om care și-a reprimat vreme îndelungată dorința
de a-și deschide inima în fața cuiva și acum, în sfârșit, a găsit puterea să o
facă.
Tania l-a ascultat
până la capăt, fără să-l privească măcar o secundă. Apoi, ridicând ochii din
caiete, l-a întrebat:
‒
Și de ce îmi spuneți
lucrurile astea tocmai acum?
‒
Acum am avut curajul,
a răspuns Remus, simțind că-l podidesc lacrimile.
‒
Toți din sat vorbesc
despre mine ca și cum m-ar cunoaște. Începând cu Ilie și terminând cu preotul
sunt convinși că nu aș pleca de-aici, pentru că sunt fiica satului. Dar eu vă
spun că se înșală. Mâine aș pleca dacă aș avea pentru ce. Dar unde să mă duc?
La București? Am stat acolo, știu ce înseamnă.
‒
Ne-am putea stabili
oriunde ai vrea, a izbucnit Remus. Într-un alt sat, într-un orășel undeva,
chiar și în altă țară. Aș munci ca un rob pentru tine.
‒
Ești orbit, a zis
Tania. Nu știi ce poate însemna viața cu mine.
‒
Paradisul, asta ar
însemna.
‒
Paradisul? Cât poți
fi de naiv... Ai trăit atâția ani, ai cunoscut atâția oameni și încă te mai iei
după aparențe. Ce știi tu despre mine?
‒
Știu că...
‒
Taci! Nu ai habar ce
vorbești. Nu ai rămâne lângă mine nici măcar un an.
‒
Totuși te-ai
căsătorit, ai făcut un copil...
‒
Bietul Ionuț... nici
șase luni ...
‒
Dar Ionuț... nu
înțeleg... el a fost luat pe front... ce legătură are asta cu tine?
‒
Taci! Deja ți-am spus
prea mult...
‒
Tania, te rog...
‒
Nu te lași, nu-i așa?
Dă-mi mâna.
Remus a întins mâna
dreaptă și domnișoara director i-a apucat-o cu gingășie. I-a studiat puțin
liniile palmei, apoi și-a lipit-o de umărul stâng și a început să îngâne un fel
de litanie, cu o voce de înger care, la un
moment dat a devenit atât de amenințătoare, încât îndrăgostitul a vrut să-și
tragă mâna, dar n-a izbutit. Părea că degetele i-au rămas lipite de umărul
Taniei, care nu făcea decât să-l privească într-un fel ciudat. Ochii i se
transformaseră în niște lacuri în miniatură, cu ape verzi în care palpita viața
întregului univers, după cum i s-a părut lui Remus.
După câteva clipe lungi, domnișoara
a închis ochii și a spus:
‒
Acum poți să-ți iei
mâna.
Lucru care s-a și
întâmplat. Remus și-a privit palma și vârfurile degetelor și i s-a părut că
aveau o nuanță albastră foarte fină.
‒
O să avem copilul
nostru, un băiețel pe care o să-l cheme Sebastian, a zis el.
‒
Nu, i-a răspuns
Tania. Nu o să avem niciun copil. Vreau să pleci și să uiți de mine.
Vineri 28 mai, la ora
8 dimineață, Remus Pascalopol, aflat în starea de spirit a unui condamnat la
moarte care este dus la locul execuției,
a început să-și strângă lucrurile. În afară de haine și cărți nu avea
foarte multe de împachetat. La ora 10 era gata de plecare. La 10 și câteva
minute, a auzit o bătaie în ușă. Era un copil, un elev de-al școlii, cu un plic
de la domnișoara directoare. L-a desfăcut cu mișcări febrile, a scos biletul
care era înăuntru și a citit: „Vino acum!”. Nu a stat pe gânduri nicio secundă.
A plecat către școală alergând. În dreptul casei lui Ilie Gaftoi a căzut pentru
întâia oară, dar s-a ridicat rapid. A văzut-o pe Coana Saveta ieșind în poartă
și privindu-l cu o expresie de compasiune amestecată cu spaimă, dar a fugit mai
departe, fără măcar să-i facă vreun semn de salut.
În dreptul primăriei
a căzut a doua oară, cel care l-a ajutat să se ridice fiind chiar primarul,
care, după ce l-a văzut în picioare, i-a dat un mic brânci ca să-l ajute să
pornească din nou.
În fața bisericii a
căzut iar, de data asta într-o băltoacă mocirloasă. De trei ori a încercat să
se ridice și de fiecare dată a căzut înapoi. În cele din urmă a reușit să plece
mai departe, plin de noroi din cap până în picioare. Nu l-a văzut pe părintele
Rotaru sus, în clopotniță, cu brațul întins și cu arătătorul ridicat spre cer
și nu l-a auzit boscorodind: „Mânca-i-ar
casa pustia/Și neamul nemernicia!”.
Când a trecut prin
fața cârciumii, mesenii erau ieșiți în cerdac, parcă special ca să-l vadă. Unul
a aruncat spre el cu o halbă și l-a lovit în genunchiul stâng, ceea ce l-a
făcut să se împiedice și să cadă a patra oară. Dar s-a ridicat din nou și și-a
continuat drumul, șchiopătând, urmărit de un grup de izvoreni care continua să
crească.
În fața școlii, Remus
Pascalopol s-a prăbușit la pământ din cauza efortului. Cei care-l urmăreau s-au oprit și au așteptat să vadă ce se
întâmplă. Mai întâi, la distanță de nici un metru de capul celui căzut a
trecut, făcând un zgomot infernal, un cârd de gâște. Remus a deschis ochii și a
privit orătăniile profilându-se pe cerul senin. S-a gândit că până la casa
Taniei nu mai erau decât vreo 200 de metri și asta i-a dat putere să se ridice
în genunchi. Atunci a apărut un câine, care s-a apropiat fără teamă de el și
l-a privit în ochi, dând din coadă și scheunând prietenos. A încercat să-l
mângâie, dar n-a apucat, pentru că unul dintre cei care-l urmăreau a scos niște
strigăte sălbatice, la auzul cărora câinele a rupt-o la fugă.
În acel moment,
venind din urmă, a apărut o căruță trasă de patru cai, unul alb, unul roșu,
unul negru și unul gălbui, care a oprit în dreptul celui îngenuncheat. Vizitiul
era Macarie. Avea figura împietrită și vorbea scrâșnit, ca și cum ar fi avut
pietre de moară în loc de buze și limbă.
‒
Urcă-te, e ultima ta
șansă, a zis.
‒
Mă urc, dar mai întâi
trebuie să aflu de ce m-a chemat. Nu pot trăi fără să știu asta, a spus Remus
și, ridicându-se, a pornit mai departe.
Poarta de la curtea
Taniei era larg deschisă, la fel și ușa de la intrare. Dinăuntru se vedeau
ieșind, din timp în timp, niște limbi de foc violete și se auzeau trosnete de cărbuni
pocnind în jar.
Căruța lui Macarie a
oprit în fața curții. Remus s-a dat jos și a luat-o către intrare. În urma lui,
starețul a strigat:
‒
Dacă pofteşti să
mergi, urcă-te îndată şi haidem!
‒
Du-te sănătos, că şi
eu nădăjduiesc să vin peste curând, a răspuns profesorul.
Macarie a dat bice cailor și a
plecat ca săgeata de iute.
Remus a întors capul
și i-a privit pe cei care-l urmăriseră. Niciunul nu scotea un cuvânt, fețele
lor erau imobile și privirile împietrite. A intrat în curte, a străbătut-o cu
pas egal și a intrat în casă. În acea clipă toate trosnetele au încetat. Nicio
pală de foc nu s-a mai văzut ieșind dinăuntru și, preț de câteva minute nu s-a
mai întâmplat nimic. Nici măcar păsările cerului nu au mai fost văzute trecând
pe deasupra casei.
După aceea s-a auzit
vocea cristalină a unui copil, cântând: „Hai la groapa cu furnici, ba-i aici ba
nu-i aici”.
Apoi, din casă a ieși
Tania. Cei prezenți aveau să povestească mai târziu că frumusețea ei era atât
de strălucitoare, încât afară s-a întunecat brusc.
‒
Ce vreți? Ce căutați
aici? a întrebat ea cu o voce pe care nimeni nu i-o cunoștea. Plecați,
duceți-vă de la mine!
Izvorenii au
ascultat-o. S-au dus pe la casele lor și n-au mai ieșit la cârciumă decât a
doua zi, spre seară. Circula deja un zvon cum că Remus Pascalopol și Tania
urmau să se căsătorească și să plece din sat. Doar că profesorul nu a mai
apărut niciodată. Oricât au căutat cei din zonă, oricât au stat la pândă, nu au
mai dat de el. Cineva a trimis chiar o plângere la București, de unde au venit
niște specialiști care au făcut investigații amănunțite, fără să găsească vreo
urmă. Cazul a fost clasat.
Tania Vintilescu și-a
crescut singură copilul. A continuat să predea geografia la școala din sat,
până la moartea părinților, în 1923. Din acel moment, s-a închis în casă, de
unde nu a mai ieșit decât duminicile, pentru slujba de la biserică. O vizita o
singură persoană: Saveta, care-i aducea de mâncare.
Eliza, a cărei
frumusețe promitea s-o întreacă pe a maică-sii, n-a suportat mult această
viață. În 1924 s-a mutat la Ilie Gaftoi, care a ținut-o pe casă și masă până a
terminat opt clase, când a plecat la Ploiești, pentru a studia mai departe.
În casa primăriei,
acolo unde trăise Remus Pascalopol înainte de dispariție, au locuit începând
din 1919, diverși profesori repartizați la Izvoarele: Miclea, Covalciuc,
Paraschivoiu, Miroiu, Rădulescu, Oprica. Niciunul nu a rezistat mai mult de
câteva luni. Cu toții s-au plâns că se petrec lucruri necurate, pentru că în
nopțile de joi spre vineri, de sub dușumele se aude o voce stranie de femeie,
repetând o întrebare: „Ce căutați aici?”. În cele din urmă, casa a fost
închisă.
În 1940, singura clădire
din Izvoarele distrusă de marele cutremur a fost locuința Taniei Vintilescu. Ea
nu a suferit nici măcar o zgârietură, dar a rămas sub cerul liber. Domnul
primar, impresionat de soarta ei, a decis să-i ofere casa bântuită, pe care
Tania a acceptat-o imediat.
În ziua de sâmbătă, 4
martie 1950, la ora 8 dimineață, domnișoara Vintilescu a mers la biserică și
i-a spus părintelui Rotaru:
‒
Geografia și
matematica merg mână în mână și ele știu ceea ce tu nu ai de unde ști. Nu mai sunt decât 30 de zile până când vei înțelege
ce-ți spun.
Imediat, printre
izvoreni au început să circule scenarii legate de inundații, incendii,
cutremure, molime, reaprinderea războiului și, desigur, s-a vorbit de sfârșitul
lumii.
Duminică, 2 aprilie
1950, la ora 22:44 a avut loc o eclipsă totală de lună, care a ținut douăzeci
și nouă de minute și zece secunde. În tot acest interval de timp, din casa
bântuită s-au auzit strigăte, murmure, gemete, glasuri de animale, scrâșnete,
amenințări, blesteme, care i-au determinat pe mulți izvoreni să se adune în
biserică și să aștepte acolo, rugându-se, sfârșitul coșmarului.
Când preotul a
anunțat că luna a apărut din nou, din biserică s-a ridicat către ceruri un cor
de mulțumiri. Oamenii au mers la casele lor, fericiți că au scăpat cu bine.
A doua zi, domnul
primar s-a dus să discute cu Tania Vintilescu, dar nu a găsit-o acasă. Camerele
erau pustii, ca și cum domnișoara și-ar fi strâns toate lucrurile și ar fi
plecat. Numai că pentru asta ar fi trebuit să fie ajutată de câțiva oameni și
să aibă la dispoziție o căruță sau un camion.
În fața casei puteau
fi observate, într-adevăr, niște urme de roți, dar nimeni dintre vecini nu văzuse
și nu auzise nimic. O bătrână a spus că ea stătuse trează toată noaptea,
uitându-se pe geam, îngrijorată că s-ar fi putut întâmpla cine știe ce grozăvii
și putea băga mâna în foc că nu se întâmplase nimic neobișnuit la casa
bântuită.
Domnul primar și-a
făcut cruce, apoi a mai verificat o dată.
Într-un colț, a găsit
o jumătate de pagină ruptă dintr-o carte. A ridicat-o și, sub textul „...nar al
României”, care era tot ce se mai putea vedea din titlul cărții, a citit,
scrisă cu cerneală, o dedicație: „Pentru Tania,
de la un admirator”. A mototolit hârtia și a băgat-o în buzunar, apoi a plecat
la primărie.
După
nici două luni, casa bântuită a fost demolată. În locul ei și a curților a fost
construit noul cimitir, cel vechi fiind afectat de niște alunecări de teren.
Mulți izvoreni și-au luat morții și crucile și le-au strămutat. Părinții
domnișoarei Vintilescu au rămas însă pe locurile de veci primite în 1923 și au
fost înghițiți de pământ, pentru că nimeni nu s-a încumetat să se atingă de
oasele lor.
În zorii
zilei de 4 martie 1977, administratorul cimitirului din Izvoarele a văzut
umblând printre cruci o femeie îmbrăcată în haine cernite, care părea că este
în căutarea unui anumit mormânt. Se oprea din loc în loc și îngâna un cântecel
pentru copii, ușor modificat: „Unde-i groapa cu bunici? Ba-i aici, ba nu-i
aici”. La mâna stângă avea o mănușă neagră, tăiată, care scotea în evidență
degetul mijlociu, la fel de scurt ca degetul mic.
La
un moment dat, femeia s-a întors către administrator și i-a spus:
‒
Deseară
o să se termine totul.
Apoi a trecut în
spatele unui pâlc de cruci și a dispărut.
Crezând că are
halucinații, adiminstratorul a căutat-o prin tot cimitirul, dar nu a dat de ea
nicăieri.
În
aceeași zi, la ora 21 și 22 de minute, a avut loc marele cutremur care a
devastat România. La Izvoarele n-a mai căzut nicio clădire, în schimb, terenul
vechiului cimitir s-a crăpat și din crăpătură au ieșit la suprafață mai multe
oseminte. Prin dispoziția primarului, acestea au fost înhumate în cimitirul
nou, sub o cruce pe care a fost scris, simplu, „Izvoreni necunoscuți”, în ciuda
insistențelor administratorului, care susținea că e vorba de osemintele
părinților fostei directoare a școlii, domnișoara Tania Vintilescu.
Raul S. Baz
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu