Atunci
când, în anul 1537, iscusitul meșter Ștefan Iordăcheanu a primit de la Marele
Spătar Dragomir porunca de a ridica în Vărbila o mânăstire, nici prin minte
nu-i trecea lui care vor fi consecințele, peste ani, ale acestei întâmplări. În
ceea ce privește construcția de biserici și mănăstiri, faima lui nu era întrecută
de nimeni cu excepția, probabil, a meșterului Manole – cel care construise, cu
250 de ani înainte, la cererea lui Negru Vodă, Mănăstirea Argeșului. Era
cunoscut ca un solitar. Nu avea familie, copii, prieteni, locuia singur într-un
sat de lângă Târgoviște unde se ocupa, atunci când nu zidea biserici, cu
albinăritul. Dacă era solicitat pentru o lucrare, aduna oameni din mai multe
părți ale țării, nu întotdeauna aceiași, pe care-i plătea cu bani frumoși.
Unul
dintre lucrătorii de bază ai meșterului Ștefan era Sofronie, un om despre care
nu se știe mai nimic, cu excepția faptului că locuia undeva pe raza Sinăii și
se îndeletnicea cu spartul pietrei dintr-o carieră aflată în munți. După ce
fasona piatra, o vindea și câștiga suficient cât să-și asigure cele necesare
traiului.
Când
îl chema meșterul Ștefan, nu stătea pe gânduri. Lăsa tot și se ducea, pentru că
marea pasiune a vieții lui era să zidească lăcașuri sfinte. Numai că de această
dată lucrurile stăteau altfel. I-a spus celui venit să-l cheme la Vărbila că nu
poate pleca decât împreună cu un pui de urs pe care-l găsise abandonat în
pădure și pe care-l luase să-l crească. N-avea cum să-l lase singur la Sinaia,
construcția putea dura ani de zile și nu avea pe cine să roage să-l ajute. Dar
nici să-i dea drumul în pădure nu se încumeta, pentru că ursulețul, credea el,
n-ar fi făcut față.
Trimisul
meșterului Ștefan s-a dus la Târgoviște cu vestea. Ștefan s-a gândit câtăva
vreme și, dându-și seama că nu are de unde lua pe altcineva la fel de bun, a
acceptat cererea lui Sofronie. Așa se face că, prin iunie 1537, când a început
construcția, la Vărbila a apărut și ursulețul adus de la Sinaia. Nimeni nu mai
văzuse vreodată așa ceva prin acele părți. Sofronie îl ținea într-o cușcă de
lemn pe care o meșterise special pentru a-l putea transporta și ursul, botezat
Radu, atrăgea ca un magnet o mulțime de săteni veniți nu doar din Vărbila să îl
vadă.
Lucrările
au mers foarte bine până prin noiembrie, când, din cauza frigului, s-au oprit.
Sofronie și Radu s-au dus înapoi la Sinaia, cu angajamentul de a se întoarce în
aprilie anul următor.
În
perioada în care au lipsit, povestea ursului s-a tot răspândit și amplificat.
Despre Radu se spunea că era înalt cât doi oameni așezați unul cu picioarele pe
umerii celuilalt și gras cam de două ori cât cea mai grasă vacă din sat. În
cele din urmă, povestea a ajuns la domnul Țării Românești – Radu Paisie, care a
poruncit ca ursul să fie adus la Târgoviște. Dar cei trimiși nu au găsit niciun
urs și, întrebând, nu le-a spus nimeni despre Sofronie și Sinaia.
În
aprilie 1538, Ștefan a trimis la Sofronie pe cineva de încredere, cu vestea că
reîncep lucrările. Cel trimis i-a spus, cu de la sine putere și că oamenii lui
Paisie se interesaseră de urs, sfătuindu-l să găsească o cale de a merge la
Vărbila singur, lăsându-l pe Radu liber în pădure. Dar Sofronie nici nu a vrut
să audă. S-a prezentat la lucru cu tot cu prietenul lui, închis în aceeași
cușcă, pe care nu apucase s-o lărgească, așa că animalul, care crescuse ca Făt
Frumos, abia mai încăpea înăuntru. Cum au ajuns la Vărbila, cum a reînceput
zvonistica. Oamenii veneau, priveau și apoi povesteau că e vorba de o fiară
imensă, care crește foarte repede și în curând nu va ajunge o pădure ca să faci
o cușcă suficient de încăpătoare pentru ea. Desigur că toate au ajuns la
urechile lui Paisie, care a trimis din nou oameni la Vărbila, cu poruncă
strașnică să aducă ursul în capitală.
În
iunie 1538, o mică armată călare a fost văzută apropiindu-se de Vărbila. Când a
aflat, Sofronie și-a dat seama că e vorba de oastea lui Paisie, care venea să-l
ia pe Radu. A vorbit cu Ștefan și i-a spus că el nu va accepta să-i fie luat
prietenul și că dacă nu există altă soluție, va pleca imediat către Sinaia, cu
tot cu urs. Ștefan l-a întrebat, pe bună dreptate: ce ar putea face împotriva
unei porunci domnești? După care s-a străduit să-i explice că mai importantă
este terminarea mănăstirii, că urși se mai găsesc și i-a recomandat să nu se
împotrivească. Dar Sofronie nu a acceptat nicio altă variantă decât să fie
lăsat să plece împreună cu Radu. A urcat cușca (prevăzută cu roți imense, ca de
tun) în căruța cu care venise și a luat-o către Sinaia.
Când
oastea lui Paisie a ajuns la Vărbila și pentru a doua oară n-a găsit niciun
urs, a început scandalul. Ștefan a fost luat și strâns cu ușa și nu a rezistat:
le-a spus ostașilor adevărul și le-a arătat pe unde a luat-o Sofronie. Atunci
oamenii lui Paisie, conduși de un anume Preda, au plecat după el și, când
aproape l-au ajuns, Sofronie a dat drumul ursului și a stat împotriva
urmăritorilor. Dar n-a durat mult și aceștia l-au dovedit, după cum consemnează
și Stoica Ludescu în cronica sa „Letopisețul Cantacuzinesc”: „l-au ajuns lângă
o vale mare şi fu biruit Sofronie ursarul, căci unul déte cu
suliţa şi-l lovi drept în inimă, iar altul degrab îi tăie capul.”
După ce au terminat cu Sofronie,
ostașii au plecat după urs, dar nu l-au mai găsit. Când s-a întunecat, au
renunțat la căutări și au decis să rămână acolo peste noapte. Au trimis pe unul
dintre ei la Vărbila după rachiu și carne, apoi au încins un foc uriaș și s-au
pus pe chefuit. Când au teminat și focul s-a stins, s-au culcat. Atât erau de
beți încât n-au auzit caii nechezând a spaimă și căutând să rupă legăturile ca
să poată fugi. De dimineață, doar Preda mai era în viață. Corpurile celorlalți zăceau
sfârtecate, lucru care nu putea fi făcut decât de o fiară cu colți puternici.
Preda a fost convins că ursul lui Sofronie era responsabil pentru măcel. A
încălecat, a luat și ceilalți cai cu el și s-a întors în Vărbila. A rămas o zi,
apoi două, apoi o săptămână, după care n-a mai vrut să plece. A început să
lucreze la construirea mănăstirii în locul lui Sofronie, fără să vrea nicio
plată. Nimeni nu știa ce se petrecuse cu el.
După o lună, la Vărbila au sosit alți
trimiși ai lui Paisie. Întrebau de Preda și mica lui oaste, dar nimeni nu le-a
spus nimic despre ceea ce se întâmplase, așa că au plecat așa cum veniseră. În
1539, când mânăstirea a fost gata și a primit hramul „Adormirea Maicii
Domnului”, Preda a decis să se călugărească și să slujească acolo, sub numele
de Pahomie. Acolo a și murit, 50 de ani mai târziu, ca stareț, fără să spună un
cuvânt despre motivele pentru care alesese să se călugărească.
In 1639, în vremea lui Matei Basarab,
mănăstirea, destul de afectată de trecerea vremii și de cutremure, a fost
consolidată sau, mai bine zis, reconstruită parțial de boierul Pană Filipescu.
În preajma lui 1800, a fost înființat
satul Iordăcheanu, în jurul mânăstirii construite la numai doi kilometri de
Vărbila, în mijlocul pădurii. Administratorul averii acestei mănăstiri nu era
altcineva decât Cosma, strănepotul lui Ștefan Iordăcheanu, ziditorul mănăstirii
din Vărbila, lucru foarte puțin cunoscut. Soarta acestui om a fost extrem de
ciudată. El a adus, pentru exploatarea pădurilor pe care le deținea mănăstirea,
muncitori forestieri din Ardeal. La scurt timp după ce au început tăierile, un
lucrător a dispărut fără urmă. Peste încă o săptămână, al doilea lucrător a
fost dat dispărut. Când al treilea n-a mai ajuns la masa de seară, Iordăcheanu
a plecat să cutreiere pădurea, însoțit de zece oameni înarmați. Au găsit trupul
ultimului dispărut într-un hățiș, rupt în bucăți de o fiară care părea să aibă
colți extrem de puternici. Și-au dat seama imediat că era vorba de un urs
foarte mare. Și, pentru că știa întreaga poveste a lui Sofronie și a starețului
Preda de la Vărbila, Cosma a luat hotărârea de a rezolva problema de unul
singur, părându-i-se că nimeni altcineva nu are de ce să-și riște viața într-o
chestiune legată de străbunicul lui. Le-a dat drumul muncitorilor, cu
promisiunea că îi va rechema în curând. L-a păstrat lângă el doar pe un anume
Safta, un tânăr frumos și cu suflet bun, care nu mai avea pe nimeni în satul
lui din Ardeal și spunea mereu că și-ar dori să rămână la Iordăcheanu. S-au dus
amândoi și, în câteva zile au înălțat o cruce de piatră, aflată azi în curtea
bisericii din satul Plavia. Apoi Cosma a insistat pe lângă tânărul lucrător
cerându-i să plece, dar acela e insistat la rândul lui că vrea să rămână, așa
încât, în cele din urmă, Iordăcheanu l-a acceptat. Considerând că și-au făcut
datoria față de Dumnezeu, care, drept răsplată, va veghea să nu pățească nimic,
au plecat în căutarea fiarei. Aveau la ei puști și o sumedenie de gloanțe, plus
cuțite cu care ar fi putut tăia beregata ursului dintr-o singură mișcare.
În a treia zi de căutări, au dat de
urs. Era atât de mare și de fioros, încât cei doi au rămas ca paralizați. N-au apucat
să tragă niciun glonț. Fiara s-a năpustit asupra lui Iordăcheanu, l-a făcut una
cu pământul și i-a rupt beregata. Apoi s-a întors către Safta, care nu era în
stare să facă nici o singură mișcare. A ajuns lângă el, l-a adulmecat, a
mormăit de câteva ori fioros, ca și cum ar fi vrut să spună ceva, apoi a
plecat.
Câteva ore bune, Safta n-a putut să
se miște. Apoi, când și-a revenit, a încercat să-l ajute cumva pe Cosma Iordăcheanu,
dar omul era mort. S-a dus la mânâstire și i-a povestit starețului ce s-a întâmplat.
Acela, cu o voce calmă și cu o privire din care se putea deduce că știe bine
despre ce e vorba, i-a spus:
- —Nu trebuie să-ți fie teamă. De-acum
înainte ursul nu o să mai vină pe-aici.
Și chiar așa a fost. Fiara a dispărut din
zonă. Doar când și când, câte un localnic mai povestea că ar fi auzit, noaptea,
niște mormăieli care îți înghețau sângele în vine. Copiii se temeau să mai iasă
seara din case, pentru că vreo doi se întâlniseră cu monstrul: unul îi văzuse
doar ochii, de un roșu aprins, privind din spatele fânarului, iar altul dăduse
nas în nas cu el în fundul curții, lângă puțul de apă, moment în care bestia
sărise gardul cu o ușurință înspăimântătoare și dispăruse în pădure.
Uneori era văzut prin Mocești sau Plavia, alteori
prin Străoști ori Valea Cucului, niciodată însă nu a povestit cineva că ar fi
apărut pe lângă mănăstirea din Vărbila.
Cu timpul, zvonurile au încetat. Safta s-a
închis în muțenie și nu a mai povestit niciodată ce i se întâmplase. Și-a găsit
o soție taciturnă ca și el și au avut, împreună, doi copii. Unul dintre ei a
plecat pe alte meleaguri, dar cel de-al doilea a rămas în sat.
În 2016, un sătean cu numele de Safta a
devenit primar în Iordăcheanu. Acesta a fost momentul când legenda ursului a
reapărut. Unul dintre cei învinși de Safta a lansat, la cârciumă, ideea că primarul
se trage din acel Safta care a fost cruțat de urs și că din cauza lui au
reapărut urșii la Iordăcheanu. Asta pentru că, într-adevăr, începuseră să fie
semnalate anumite incidente în care erau implicați urșii. Dar nimeni nu a
crezut așa ceva, în primul rând pentru că sălbăticiunile văzute erau de dimensiuni
modeste și în al doilea pentru că erau semnalate și în alte locuri, de exemplu la
Telega, Șotrile, Valea Doftanei, la Brebu, la Bertea ori la Secăria.
Singurul lucru care nu se știe și, probabil, nu va fi aflat niciodată, este dacă urșii despre care vorbim sunt sau nu sunt urmașii legendarului urs al lui Sofronie.
Singurul lucru care nu se știe și, probabil, nu va fi aflat niciodată, este dacă urșii despre care vorbim sunt sau nu sunt urmașii legendarului urs al lui Sofronie.
P.S
Cât despre teoria lansată de un consilier local, conform
căreia ursul lui Sofronie nu avea cum să se înmulțească, fiind, în acei ani,
singurul urs pe o rază de zeci și zeci de kilometri pătrați, ea a fost
combătută în mod ingenios de clopotarul bisericii din Iordăcheanu, care a folosit o
replică din celebrul film „Jurrasic Park”, anume: „Natura găsește întotdeauna o
soluție”. Iar învățătorul Ghinescu, referindu-se la afirmația că în secolul XVI
nu existau urși în zonă, a spus, în fața clasei, că „asta nu avem de unde s-o
știm”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu